Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 34:een 34:sta
  1. #31
    Lainaa (J@ck @ Syys. 27 2007,10:46) kirjoitti
    Lainaa (NOx @ Syys. 26 2007,21:54) kirjoitti
    Kyllä. Mutta miten roiskeläpät auttavat ongelmaan? Kivet yms. eivät tarraa siihen kiinni vaan sinkoutuvat siitä lätkästä jonnekin, esimerkiksi kohti vastaantulevaa autoa tai moottoripyörää. Lentelee niitä toki muutenkin sisälokarista tai auton pohjasta kimmonneina, mutta ei roiskeläppä estä kiviä sinkoilemasta. Melkeinpä päinvastoin, sillä vastaantulijoiden kaistalle singahtava kivi on mahdoton välttää pitämällä turvaväliä. Tuollaisessa tapauksessa kohtaamisnopeus on sitten helposti 200 km/h eikä 100 km/h...
    Olet mielestäni väärässä. Rengas on kuin linko, joka antaa siitä irtoavalle nastalle tms. melkoisen nopeuden (joku matikkanerohan tämän voisi vaikka laskea)
    Ei linkoa suoraan taakse ellei pyora sudi. Sama periaate telaketjussa. Maata vasten olevan osan nopeus maahan verraten nolla.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  2. #32
    Lainaa (J@ck @ Syys. 27 2007,10:46) kirjoitti
    Olet mielestäni väärässä. Rengas on kuin linko, joka antaa siitä irtoavalle nastalle tms. melkoisen nopeuden (joku matikkanerohan tämän voisi vaikka laskea)

    On ihan eri asia lähteekö se nasta suoraan siitä "lingosta" taivaalle = tuulilasiin, vai törmääkö se irrottuaan roiskeläppään. Törmäys roiskeläppään tappaa vauhdin ja tällöin nasta jää vaan pomppimaan tielle.

    On fakta, että roiskeläppäaikaan näitä vahinkoja sattui todella harvoin, vaikka olis ajellut miten vilkkaalla tiellä vaan.
    Totta, rengas on toisinaan kuin linko vaikka suurin osa tavarasta irtoaakin tien pinnasta eikä renkaasta. Perussääntö on, että eteenpäin liikkuva auto ei heitä mitään taaksepäin vaan sivuille ja eteen. Roiskeläpän välitön seuraus on, että siihen osuva esine muuttaa kulkusuuntaansa. Vaan mihin suuntaan sitten se irronnut nasta lingotaan? Asteina kuvaten mahdollisuuksia on 360 - renkaan kosketuspinta tiehen. Edelleenkin on helpompaa pitää sopivaa turvaväliä kuin väistellä vastaantulijoiden kuralätkistä lentäviä esineitä.

    Itselle ei muuten ole sattunut yhtään tuulilasirikkoa. Auton kylkeen tuli lommo ja naarmu sivuuttaessani Kehä III:lla rekkaa, jonka renkaista lensi jotakin sivulle. Muutenkin ajot on pääasiassa näillä teillä, jossa vastaantulijoiden kaistan välissä useampi metri, kaiteet ja usein pensaitakin. Semmoista 80 - 100 km/h kuitenkin painellaan jonossa pitkin kehäteitä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  3. #33
    No johan tuli keskustelua aikaiseksi puolin ja toisin.
    En todellakaan tarkoittanut että mopeteihin sitä läppää laitettaisiin vaan aujen takarenkaiden taakse estämään nimenomaan kivien ja nastojen lentely.

    Veden roiskumistakin estävät siten ettei tule suoraa suihkua vaan tasoittaa sitä roiskumista laajemmalle alueelle.

    itellä on ollut nyt 8 v autossa takaroiskeläpät ja hyviä kokemuksia vaan eikä todellakaan ole rumannäköiset päinvastoin en voisi kuvitellakaan kotiloa ilman niitä.

    Paras tapa todellakin välttää kuran roiskuminen on pitää väliä edellä ajavaan autoon.. mutta kun sen välin täytyy olla märällä kelillä noin 200 m .. niin arvatkaapa mitä tapahtuu .. jokuhan siihen väliin änkee kuitenkin. Ja etenkin ohitusten jälkee autoilla (ohitti sitten autoa tai muuta) on joku kumma tapa änkeä heti siihen nokan eteen takasin vaikka olisi baanaa ajaa kauemmaksikin , tämä on todellakin järkyttävää käytöstä etenkin motareilla.

    Mut kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille.. toivottavasti kukin oppi jotain tästä

    Gnome
  4.  
  5. #34
    Mun mielestä vanhat tuutit sillä "fuckingpitkällä" kumiroiskeläpällä ja punasella kissansilmällä oli/on tosi räyhiä, niisson munaa!
    Moon oikias, sinoot vääräs - Moomma oikias, tootta vääräs...
    Opinions are like assholes, everybody got one.
    Honda XL 125 R -82 --> Kawasaki Z 650 -77 --> Honda CM 400 T -84 --> Honda NTV 650 Revere -90 --> Triumph Thunderbird 900 -00 --> Triumph Tiger 955i -05
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12