Tilasin er-5:seen uudet renkaat,piti olla edessä Pilot ja niistä maksoinkin,mutta huomasin juuri että rengas onkin Macadam 50.Macadamin hinta on hieman kalliimpi,mutta on vanhempaa mallia.Kannattaako viedä takaisin vai onko renkailla eroa?Ainakin pientä ujellusta tuntuu pitävän.
Mikä pilot piti olla? Pilot Road, Pilot Sport, Pilot Power?
Pilot Road on astetta pitävämpi kumi (Macadam ei ole kovin pitävän renkaan maineessa..). Pilot Sport taas aavistuksen pehmeämpi ja Pilot Power enemmän, voidaan jo luokitella radalle sopivaksi.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Road piti olla.Macadam tuntuu liukkaalta ja kovalta seokselta,valunystyrätkään eivät ole kuluneet mihinkään 300 kilometrin matkalla.
Jos pystyt jo ajetun kumin vielä vaihtamaan kohtuullisella kaupalla kannattaahan se tehdä.
Kyllä kai mäcädämilläkin kuitenkin eteenpäin pääsee kun huomioi pidon. Ulinoita tulee joistain renkaista, sillä ei ole merkitystä ajo-ominaisuuksiin. Eikä ne nystyrät kovin nopeasti cruisailuissa edes kulu jos ei tee kovia jarrutuksia.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Mulla oli yhessä Hondassa ostaessa just tuollanen Macadam 50 takapallona. Mäkädämihän on aivan legendaarinen rengas... kuulu hmm... hiukan äkkinäisestä pidonmenetyksestä... touring-renkaana varmasti kestävä ja hyvä.
ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Matka-ajossa on Macadam 50 ihan hyvä. Edellinen Macadam 50 kesti takana 18.800 km. Yleensä rauhallista ajoa Suzuki GSX1100EFE:llä
Isosilmäisen EFE:n kuski
Suzuki Banditissa Macadam ainaskin aivan toivoton tapaus.
-hh-
Vähän aiheen sivusta svahnmilta utelen..(svahnm @ Syys. 22 2007,19:58) kirjoitti
Mitkä kumit sulla on kympissä? Ja mitä kaikkia ollut?
Mulla on Metzeler M3:t sekä edessä että takana. Takana 200nen..Alkaa olla pikkuhiljaa takakumi vaihdon tarpeessa, tai no ei se vielä niin loppu ole että tämän syksyn + ensi kevään meinasin sillä vielä kurvailla ja alkukesästä sitten uutta alle.
Hyvät renkaat mielestäni olleet nuo M3:t, eli ehdottomasti yks vaihtoehto rengasta uusiessa. Toinen vaihtoehto ois Misukan pilot power (muistaakseni), eli siis se joka pärjäs tosi hyvin biken testissä tässä taannoin. Onko kokemuksia kyseisestä kumista? Ne paremmat märän kelin ominaisuudet lähinnä houkuttaa siinä Misukassa, muutenhan ne pärjäs aika tasoihin Metsäläisen kans.
Tuossa samaisessa biken testissä puhuivat myös korkeemman (55:sen) profiilin puolesta, jolla siis saadaan kaarteissa paremmin pitoa kun 50-profiilisella. Varmaan ihan harkitsemisen arvoinen juttu tuokin... Pitää vaan tutkia että mahtuisko 200nen pyörimään 55-profiililla, vai ottaako lokariin kiinni. Äkkiä päissään laskettunahan tuo 55nen on 10mm korkeempi kumi kun 50nen (siis 200-leveenä), eikä siinä renkaan ja lokarin välissä nytkään paljon perheraamattua säilytellä...No, ellei mahdu 200/55 niin pitänee laittaa 190/55 (mikäli mahtuu sekään). Ja tietty sekin ratkaisee mitä hihkuuvat 55:lla verrattuna perinteiseen 50:een...
Sehän muuten vaikuttaa mittarin näyttämäänkin tuo profiilin korkeus..? Eli tulee sit huristeltua "vahingossa" ylinopeutta kun mittari näyttää liian vähän...
Vaikka vaikuttaahan tietty tuo nykyinen leveämpi kumikin mittarin näyttöön (kun kaiken laskuopin mukaan 200/50 on 5mm korkeempi kun 190/50, ja sehän taas tekee 10mm koko renkaan halkaisijassa), mut jospa tuo nykyinen rengasjärjestely vasta korjais sen "alkuperäisen" mittarivirheen..
![]()
Ninja forever, man!