Tämmöstä kyssäriä pukkaa kehiin, että nokkaketjunkiristäjän "rallattelun" kuulee korvalla. 30tkm huollossakin frank nymannilla tästä mainittiin, että se pitää pientä rallatusta mutta ei sen koomin muuta kommentoitu.
Onkos tästä nyt sitten kuinka haittaa ?
Ja mitähän kyseisellä osalla on hintaa kun sen ensi keväänä varmaa pistää kuntoon. Aina myyny pyörät ennen kuin sille jotain on joutunut tehdä niin aika musta-aukko tiedoissa tältä osin
Pyöränä -99 R6
Osa ei liene mitenkään järjettömän kallis.
Rallatushan ymmärtääkseni johtuu siitä, että kiristäjä ei kiristä ketjua tarpeeksi. Worst case scenariohan tässä on se että ketju loikkaa muutamalla hampaalla yli ja venttiiit tekevät treffit männän kanssa. Tästä yleensä seuraa melkiosen kallis remontti.
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Ainakin yhdestä r6:sta kun rallattelua etsittiin niin kiristin oli hyvä, mutta ketju venynyt melkoisesti. Tällä oli jotain 40tkm ajettu, uudella ketjulla hiljeni.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Ei käy järkeen tuo ajatus, että miten se ketju voi venyä niin paljon mukamas? Ootteko mitannu vaihon yhteydessä, miten paljon se on aikuisten oikeasti venyny? Jos se venyy niin kyllä on öljynkierrossa tosi pahoja ongelmia.
Ite tuskastellu asian suhteen, kun gixxeriin -97 600 kanssa olen vaihtamassa para aikaa osia sen rallatuksen loppumiseksi.
Uusi kiristin tuli( sekin tietysti jostain syystä väärää mallia) ja uudet ohjurit. Ohjureissa huomattiin se asia, että ne ei ole kulunu yhtään. (onneksi nekin väärän malliset voi viedä takasin) Nokkaketjua ei tullu ostettua, kun järki sanoo vastaan ketjun venymisestä. Kiristin se on ainakin etittävä oikeanlainen ja sitten miettiä ketjun vaihtoa... Rossipyöriä rassanneelle kyllä osaa katupyörä olla kypsä purkaa
Kaikki pitää ottaa pois, että pääsee etes yhtään käsiksi mihinkään
![]()
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Niinno en muista mitattiinko ketjuja sillon, mutta kiristin oli melkeen pohjassa ja ketju jo kiipesi esim. nokkapyörällä seuraavalle hampaalle. Eihän se nyt mikään maansiirtokoneen vitja ole, vaihdetaanhan niitä autoihinkin. Eikö se yleensä ole 50tkm paikkeilla tuon vaihto, merkistä riippuen tietty.
Tuossa muuten ois ollu helppo vaihtaa se ketju, mutta nokan päät tulee tyhmästi eteen, joten nokan joutuu käyttään irti.
Saattaahan se itse ketjukin rallattaa,
eikä kiristäjä.
Saa siirtää paskanjauhantaan. Ei voinut
mitään, tämä nyt vaan tuli.
Hornet 600 -99
VTR 1000 -99
ZRX1200R -06
SpeedTriple -08
Busa -09
FXDCI -06
FXS -11
Ainakin mun mopottimessa (DRZ) automaattinen nokkaketjunkiristäjä kiristää liikaa ja siitä syystä venyttää ketjun. Tämän ongelman eliminoimiseksi olen vaihauttanut tilalle manuaalisen kiristäjän joka on ketjulle hellävaraisempi.
KTM950SE
Auttaiskohan löysempi jousi?(drzjar1 @ Elo. 29 2006,08:47) kirjoitti
Minua on aina ihmetyttänyt, että kaikki vaihtavat niitä kiristimiä, kun ketju rallattaa. Minun ymmärrykseeni ei mahdu, että mikä siellä räikkäkiristimessä kuluu siten, että uuteen samanlaiseen vaihto auttaa. Se ei ole liikkuva, eikä kuluva osa. Räikkä napsahtaa pykälän ehkä vuoteen. Kunhan nyt ei olisi korjaamoilla kaupalliset syyt mielessä.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Eipä sanottavammin kiinnosta alkaa metsästämään löysempää jousta ACCThen kun jo olen kerennyt hommaamaan manuaalin.
KTM950SE
niin muissa kuin cbr tyypin moottoreissa se kiristäjä ei ole liikkuva osa, eikä cbrrän kiristäjässäkään uutena mikään liiku mutta tuossa on huollon puolella niitä +30th ajettuja kiristäjiä nippu ja niitä voi tulla vaikka liikuttelemaan tänne(B12 @ Elo. 29 2006,09:19) kirjoitti
se hondan aivoitus kiristäjästä on niin erikoinen että oikein harmittaa etteivät voineet kopioida sitä muilta valmistajilta.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Itellä Cbr:n kiristäjä rallatti jo 12000km:n kohdalla. Vaihto, ja rallatus loppu.
Muistaakseni ~60€ oli osan hinta.
R1 - D.E.A.D
Venyyhän ne ketjut polkupyörässäkin niin miksei myöskin jakopäänketju.(willik @ Elo. 28 2006,20:54) kirjoitti
Autossakin jakopäänketjun vaihdoin siinä 145 000km kohdalla kun ketju oli venyny silleen että oli aina puoli hammasta jako pielessä. Eli venyyhän ne aikaa myöten nuokin.
Onkos millanen muuten cbr:ään vaihtaa tuo kiristin? Kun itellä meinaa kylmänä aika pahaa ääntä pitää tuo ketju ja sitten kun lämpimänä käynnistää koneen. Alkaa vaan koko ajan piteneen tuo aika että millon opettaa rallatuksen eli ois varmaan jo syytä kokeilla tuota kiristimen vaihtoa.
Helppo vaihtaa cbr:n kiristin, oikealla puolella kaasarien alapuolella, kahdella pultilla kiinni lohkossa.
Tuossa lienee vanhempi öljynpainetoiminen versio, jossa pitää tiiviste(uusi) laittaa oikeinpäin, se ns. öljykanava kiristimeen päin. Näin jos siis kiristin samanlainen kuin esim. pc25(muistaakseni on).
Tuo mekaaninen kiristin tietty aika pomminvarma, hieman vaan mietityttää kun sehän ei jousta mihinkään ja ketju kuitenkin pitenee lämpölaajenee. Jos vetää kiristimen sopivaksi kone lämpimänä, niin soiko ketju sitten kylmänä?![]()
-02 F-mallissa ainakin v*ttumaisesti runkopalkin takana. Ite jouduin meneen räikällä, kahella jatkovarrella ja yhellä nivelellä perille.(J.V. @ Elo. 29 2006,23:53) kirjoitti
Sitten kun tuon kiristimen ostaa, niin siihen ei kuulu tiiviste mukaan. Jospa säästyisitte uudelta kauppareissulta, toisin kuin minä.
R1 - D.E.A.D
5000km-7000km vaihdon jälkeen ja alko rämisemään(HenCCa @ Elo. 29 2006,11:25) kirjoitti
Sillälailla, ei naurata... ja 600 pc25 ceepeeärrä kyseessä
Pitääkin tutkailla joskus katteiden irrotuksen yhteydessä tuota. Kiitän ja kumarran tiedosta.(J.V. @ Elo. 29 2006,23:53) kirjoitti
joskus itsekin omistanut tuommoisen cbr 600 89:n ja siinä kiristin vaihdettiin kanssa tuossa about 35t ajettuna.Sehän on öljyn paineella toimiva ja saattaa korjaantua myös puhdistamalla perusteellisesti kiristäjän öljykanava....veikkaisin...kannattaa ainakin kokeilla
Minä sain rallatuksen ZZR:ssä loppumaan tälleen: löysäsin kiristimen kiinnityspultteja sen verran, että kiristin naksahti pykälän kireämmälle, ja pultit takas kiinni. Automaattikiristimen manuaalisäätö*Kait se ketju lienee venynyt, kun ei kiristimen normijousi jaksa tuupata tarpeeksi, pitänee talvella vaihtaa ketju...
Zetorimiehet heiluttaa
Mä vaihdatin ketjun ja kiristimen keväällä, eikä se sama tuttu rallatus minnekään kadonnut. Toisaalta mulla on ilmajäähdytteinen että se nyt kolisee muutenkin omiaan![]()
Näillä mennää!
Tästä automaattisesta kiristimestä ja tiivisteestä vielä. Mistä kannattaa ostaa tai tilata. Löysin netistä vain niitä manuaalisia. Honda CBR 900 RR -97
kiristäjän vaihto ei todellakan ole kova (kallis) juttu mutta ketjun vaihtoon meneekin jo vähän enemmän aikaa...(nuudel @ Elo. 28 2006,17:08) kirjoitti
jos rallattelu on pientä niin enemmänkin kosmeettinen ongelma kuin käytännön.
se että auttaako kiristäjän vaihto siihen ei todellakaan ole varmaa jos kiristäjä toimii oikein. siinä on kyllä varaa todella paljon joten "yläraja" ei varmasti tule vastaan.
otat sen pultin siitä kiristäjän päästä auki ja käännät ihan hivenen käsin sitä kireämmälle. siis nyt puhutaan TODELLA pienestä kiristyksestä. jos tämä auttaa oli se ketju mikä rallattaa, jos ei vika on muualla *
ja jos et jaksa itse sitä kokeilla niin ajele tänne järvenpäähän niin katsellaan sitä
Yamaha FZ1-N -07
www.salonen-motorsport.fi
Pitäisi varmaan katsella kiristintä omastakin moposta talvella, kun susukin F:llä on jo 66t mittarissa,eikä ääni ole enää ihan sitä mitä se oli uutenaSellainen on mietityttänyt, että jos ei kiristimen vaihto auta, niin onko morse ketju mahdollista vaihtaa purkamatta konetta, siis jotenkin ketjulukolla niittaamalla?
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Rallatuksen syynä voi olla kiristäjän seuraavaan pykälään menemisen estyminen jostain syystä. Pultti päästä irti ja varovasti jollain puikolla painaa seuraavaan pykälään, jolloin rallatus on taas tiessään mikäli se siitä johtui. Voimaa ei saa käyttää liikaa, ettei ketju mene liian kireälle.
![]()
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
ainakin ykkösissä on portaaton se säätö. luulen että myös kutosissa samanlainen, varma en tosin ole.(sefo @ Syys. 30 2007,18:35) kirjoitti
Yamaha FZ1-N -07
www.salonen-motorsport.fi
Herätin henkiin yli vuoden vanhan ketjun mutta vastauksia tuli vain vanhoihin kysymyksiin. Eli osaako joku sanoa saako automaattisia kiristimiä tilattua jostain netistä vai onko ainoastaan korjaamoilla näiden myynti?![]()
Bikeworldista omani hain ei ollut hinnalla pilattu olisko ollut n.70€(tatu77 @ Loka. 01 2007,17:00) kirjoitti
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Ei voi muuta kun ihmetellä Lahden korkeaa hintatasoa. Bike Pointissa kiristin ja tivari n. 100€ ja Bike Worldissa Tampereella 64€ mistä tilasin osat. Eipä täältä mitään kannata ostaa...