Niin onhan se hyvä että näitä nokkakolareita yritetään estää kaiteilla.. mutta onko kenenkään päähän juolahtanut että ne vähentävät osittain liikenneturvallisuutta... keväisin kun lumet joita ei ole voitu aurata tieltä kaiteen vuoksi pois alkavat sulaa ja yöllä jäätyvät tielle. Tämähän on erittäin vaarallista jo autoillekin saati sitten niille motoristeille jotaka aloittavat aikaisin ajokauden.
Tämä ilmiöhän on joka keväistä kun tien reunustojen lumivallit sulavat, tosin ne reunat aurataan ojiin , mutta eihän niitä keskellä tietä olevia lumia voi minnekään poistaa kun ovat siellä kaiteen tolppien välissä. Vai käykö joku ne kolaamassa sieltä, saataisiin muutam työtön töihin
Gnome
Kaveripiirissä maailmaa parantaessa uumoilimme aikanaan samaa.(Gnome @ Syys. 23 2007,21:53) kirjoitti
Onhan se selvää, että ~60 km/h ajava aura-auton kuski ei välitä työntää siten auransa etukulmaa kiinni tolppiin. Saattaa ikävästi haukata vastaantulevien puolelle, jos tähtäys epäonnistuu.
Kaksi kevättä olen seurannut tilannetta Lappeenrannan ja Joutsenon välillä ja yllättäen ongelmaa ei ole ollut.
Keskivallin "hanki" on sen verran höttöistä, että käytännössä kevät aurinko on sulattanut lumet pois siinä ajassa, kun tien ajourien reunoissa oleva jää alkaa sulamaan. Keskikaiteellinen osuus on paljaana aivan yhtä nopeasti kuin perinteinen tiekin.
Toki ajoittain on sellaiset kelit, että keskikaiteellinen osuus pysyy pitempään märkänä, mutta ne on sitten joulukuun loskakelejä, jolloin ei taatusti kukaan moottoripyöräilijä siellä ajele.
vastaus= ei minnekkään joten lopputulos on hirveä.(ArcticEli @ Syys. 23 2007,05:32) kirjoitti
joka pirun päivä joutuu kelaamaan mitä jos?
joten ottakaa iisisti isojen autojen kanssa kiitos
mopoton mies nykyään
the older i get the faster i used to be
Siinä olet oikeassa, että ritsojen lisäksi tuntemattomasta syystä ja tunnetusta (=promillet) syystä päin vastaantulevaa ajautuville ei muuta kuria ole mietittykään. Nämä eri syistä ajautujat ovat kuitenkin todellinen ja aika iso liikenteen ongelmaryhmä, joiden kuriin saaminen parantaisi turvallisuutta varmasti.(lavikainen @ Syys. 21 2007,13:04) kirjoitti
Moottoripyöräily tosiaan myös on marginaalilaji. Eihän pyöriä ole rekisterissäkään kuin vajaa 10% autojen määrästä.
Mutta mistä näit unen, että motoristi töihin mennessään voisi valita säänsä tai aikataulunsa yhtään paremmin kuin sama henkilö samaan työpaikkaan samana aamuna autolla mennessään?
Jos sinä osaat valita työmatkasi sään, niin kerro ihmeessä minullekin kuinka se tehdään? Viime viikonlopulla Riikasta noin 1000 km kotiin jokseenkin jatkuvan tihkusateen läpi ajaessani olisin mieluusti tehnyt saman säävalinnan itsekin, mutta en vaan osannut. Lähes parin viikon työmatkalta olin tulossa.
Millainenhan älämölö syntyisi siitä, jos vaikkapa autoilijoiden turvallisuutta parannettaisi jonkun muun tienkäyttäjäryhmän kuin motoristien kustannuksella? Vaikkapa jalankulkijoiden? Tai päinvastoin?
Maassamme laillisen kulkuvälineen käyttäjien tahallinen vaarantaminen on vastuutonta, täysin riippumatta siitä millä asialla noiden kulkuvälineiden kuljettajat ovat.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Oikea tapa estää kaiteen tolppiin törmääminen on kaksijohteinen kaide, jossa normaalin näköiseen alumiinikaiteeseen on lisätty alajohde, joka kulkee aivan tien pinnassa.
Lakkasi mopoukot ja -akat kopsahtelemasta tolppiin pahki.
Mutta toisaalta tällainen ratkaisu olisi turvallinen, eikä tässä turvallisuudesta ole kyse, vaan...
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti