Ylen Aamu-uutisissa 21.9. kerrottiin, että liikenneministeriössä on taas suunnitteilla keskikaiteita Suomen teille. Ja jälleen vaihteohtona on nimenomaa vaijerikaiteet, niiden edullisuuden perusteella. Liikenneturvasta todettiin, että motoristit vastustavat vaijerikaiteita niiden leikkaavan ominaisuuden takia. Mutta heidän mukaansa motoristien onnettomuudet johtuvat törmäämisistä kaiteiden tolppiin ja liikennemerkkeihin.
Miksihän vaijerikaiteet on kiellettyjä mm. Norjassa, Hollannissa?
Ylen sivuilla puhutaan vain keskikaiteista, mutta aamun uutisissa suunnitelmissa oli kyllä nimenomaa vaijerikaiteet: Yle keskikaiteet
Tässä linkki SMOTOn vaijerikaide-sivulle:
SMOTO vaijerikaiteet
©
Joo aamu-tv:ssä insinööri hehkutti tosissaan kuinka hyviä ovat. Menee lampaisiin täydestä, kuten kaikki muukin tässä maassa.(Petri12r @ Syys. 21 2007,09:19) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kuuntelin kanssa hämmästyneenä tuota kommenttia siitä miten motoristit kuolevat tolppiin törmäällä. Mutta eikös niiden tolppien määrä moninkertaistu sen vaijerikaiteen myötä? Eihän se vaijerit ilmassa leiju.
Toinen ihmetystä herättänyt kommentti oli hälytysajoneuvojen kulkeminen vaijerikaiteilla varustetuilla teillä. Sedän mielestä mitään ongelmaa ei ole vaikkei ohitukseen olekaan tilaa koska ambulanssi voi ajaa vastakkaista kaistaa, pysähtyä irrottamaan vaijerit ja ajaa sitten kaiteen ylitse toiselle puolelle onnettomuuspaikalle. Siis mitä v*ttua? Jatkossa ajetaan pillit ulvoen satasta väärällä kaistalla?![]()
Joo. Niitä kananmunaleikkureitahan ne taas suunnittelee. Se kun on niin halpa ratkaisu. Kukahan kertoisi päättäjille, että hyvää ja halpaa ei ole tähän päivään mennessä vielä keksitty. Sitten kun joku sattuu todella paloittelemaan itsensä noihin, niin taas on lööpit pullollaan että motoristi sitä ja motoristi tätä. Kyllä tämä on outo maa. Mistä per...stä näitä neropatteja sikiää? Ainoa toimiva olisi yhtenäinen sileä betoniaita. Mutta se taas maksaa liikaa.
Olen joskus ajanut tollasen vaijerikaiteen vierusta pitkin, ja kieltämättä se nostaa kylmän hien pintaan.
Mielestäni nämä nollatoleranssifilosofit ansaitsevat tämän![]()
GHOSTWRITER
Koskapa vaijerikaiteet on paljon halvempia kuin kiinteät niin tästä 100% varmuudella seuraa, että kiinteiden kaiteiden rakentaminen lähes loppuu ja tästä eteenpäin tehdään aina vaijerikaide jos se vähänkään on mahdollista. Turha näistä on ruikuttaa kun se kuitenkaan ei mihinkään vaikuta. Raha ratkaisee.
Mun työmatkan varrella on tämä Suomen ainoa (?) vaijerikaide ja olen siihen jo niin tottunut etten kiinnitä siihen juuri mitään huomiota.
KTM950SE
Toivotaan ettei kukaan koskaan joudukaan "kiinnittämään niihin huomiota"(drzjar1 @ Syys. 21 2007,09:47) kirjoitti
![]()
GHOSTWRITER
Näyttivät aamulla miten autot kivasti pongahtaa takas kaiteesta. Miks eivät näyttäny yhtään moottoripyörää ja kuskia, että mites se "pongahtaa" muutamaan osaan.
©
Tuli kanssa nähtyä toi pätkä. Jotensakin vaijerikaitesta niin kovin paljon nyt rummutellaan, että onhan se ihme jos niitä ei kohta alata rakentemaan. Niinpä, kun motoristi kaatuu, niin eihän ne vaijerikaieet mitään haittaa, kuolee ne kumminkin...![]()
![]()
Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
*Does my bike make my butt look fast?*
Ehkä pitäisi ehdottaa edes hiukan huonompaa vaihtoehtoa, eli että ne olisivat teflon/muovipäällysteisiä.. Raha kun ei kasva puissa ja Suomella kun menee niiiin heikosti..
Petonkin tilalle voisi ajatella myös täyskorkeaa päältä pyöristettyä muovilevykaidetta tolpissa. Se ei ehkä kestä raskasta kalustoa, mutta ei kestä vaijerikaan. Hinnassa vaan kuluu vaijeriin verrattuna enempi taas rahaa mutta..
No, BMW C2 voisi tuoda kompromissin tuohon. (kuvitteellinen uusi malli C1 skootterista mutta prätkän koneella)![]()
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Niin, tai nöörien pitäisi kehitellä tällainen Rukan uutta suojaa vastaava materiaali, joka muuttuu kivikovaksi kun siihen kohdistuu isku. Vähän vaan modausta niin, että se tunnistaa kaikki autosta pienemmät, muuttuu joustavaksi kuin benjinaru ja törmäyksestä tuleekin pehmeä. Ainoa huono puoli tässä lienee ritsaefekti...pojoiiiinggg *(Italowestern @ Syys. 21 2007,10:30) kirjoitti
Vakavalla asialla...
Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
*Does my bike make my butt look fast?*
Päätettäessä tien/kaiteen rakentamisista moottripyöräilijät ovat marginaalinen ryhmä, joten emme taida voida asialle mitään. Onneksi onnettomuustilastoissa/liikennerikoksissa tämä marginaaliryhmä saa suhteettomasti palstatilaa...
joo onhan se hienoa kun vaijerikaiteeseen vejät ni molemmat jalat amputoidaan ja jäät ite pyörätuoliin lopuniäksi.vanhoilla rautakaiteilla oli sentään ajot kerralla ajettu."halpaa ja hyvää ei ole olemassakaan"
hiljaa hyvä tulee!!! gsx-r 1000 k7
Pitää vissiin harkita uudelleen Amexin tarjoamaa vakuutusta, jossa vakuutuskorvaus on 500 000 €, jos menettää molemmat jalat tai molemmat kädet tai toisen käden ja toisen jalan.
©
niin se vain on, että se suomi on edelleen kukkahattujen terrorisoima maa, jossa näennäisen turvallisuuden varjolla voidaan liikenteen sujuvuus paukauttaa kerralla pakkasen puolelle. Joo.. kymmeniä ihmisiä kuolee vuosittain nokkakolareissa.. Sitten kun on kaiteet, niin ylläripylläri, nokkakolareissa ei kuolekaan ihmisiä!! Mutta kukaan ei vissiin ole katsonut vaikuttaako noi helvetinkaiteet kokonaistilastoihin lainkaan?? Noh, mutta mitäs kokonaisuudesta, kunhan kukkahatut saavat näyttää mistä kana kusee!![]()
Suomi on kukkahattujen terrorisoima maa, jossa muille ei jää kuin kasa kylttejä, joissa lukee "ei saa!"
Rakentavaa palautetta, eli konstruoivaa feetbackiä voit antaa: *Iisalmen OP 506806-43594
Tässä hetkisen mietiskeltyäni tuli ratkaisu joka ei maksa sen enempää kuin vaijerikaidekaan. Voisihan tuon keskikaiteen tehdä muovipintaisesta metalliverkosta. Siitä näkee hyvin läpi mitä vastakkaisella kaistalla tapahtuu. Se joustaa, ja jopa vaimentaa törmäystä. Kestää henkilöauton ja prätkän. Isoa rekkaa ei pysäytä muu kuin se betonimuuri. Ja voisihan sen verkon tehdä muustakin aineesta kuin metallista. Vaihtoehtoja varmasti löytyy. Entäpä alumiini? No. Tämä nyt tällasta mietiskelyä vaan..![]()
GHOSTWRITER
Vois se inssi toimia testinukkena keskenänsä ja tulla sitten kertomaan uudelleen vaijerikaiteiden erinomaisuudesta.(vetomies @ Syys. 21 2007,09:26) kirjoitti
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Hollannissa vaijerikaiteita tutkittiin. Pahin ongelma on se, että joustava vaijeri ohjaa moottoripyörän tolppaan ja siitä seuraa äkkipysähdys. Siksi Liikenneturvan lausuma on kerrassaan hämmentävä. Jos suurin osa törmäyksistä on kaiteiden tolppiin, niin monikertainen määrä tolppia ja joustava vaijeri ohjausvaikutuksella tulee entisestään lisäämään törmäyksiä tolppaan? Samoin tulee käymään autoilla, mutta isompi massa auttanee katkomaan enimmät tolpat tieltä.
Oma avatar yrittää olla esitys liikennemerkin malliksi tästä vaarasta, tolppaan ja siitä ympäri.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Voi jumalauta, mitä idiootteja!(Wasserschwein @ Syys. 21 2007,09:39) kirjoitti
Siis tuohan on ihan hölmöläisten puuhaa! Mitä ***tua niiden päässä oikein liikkuu?![]()
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Onneksi järki tuntuu voittavan ja muilla tiellä liikkuja ryhdytään suojelemaan tuntemattomasta syystä vastaantulijoiden kaistalle ajautuvilta autoilijoilta.
Moottoripyöräily on marginaalilaji ja yleensä vapaa-ajan harrastus.
Moottoripyöräiljöillä on varaa valita ajokelit ja -reitit mielensä mukaan.
Sitä vastoin kymmenet tuhannet autoilijat joutuvat päivittäin ajamaan ikuisissa ruuhkissa töihin ja kotiin, olipa keli mikä tahansa. Kun ajetaan jatkuvassa ruuhkassa, niin vastaantulijan kaistalle joutuminen tietää lähes varmaa vakavaa onnettomuutta, koska vastaantulijakaan ei ehdi/pysty väistämään.
Ai, tässä tapauksessa ja tilanteessa se on marginaalinen tekijä. Mutta sitten toisia tarkoitusperiä etsiessä suurin ja pahin. No, näinhän se suomessa on. Minä kyllä ajan mp,llä enemmän kuin mitenkään marginaalisesti. Noin 8 kk vuodessa. Työmatkat ja muut. Mutta mitä näistä. Jos olisin vain yksi ja ainoa, olisin varmasti se marginaalitekijä. Tosiasia on kuitenkin se, että kaikki olemme ihmisiä ja siksi kaiketi samanarvoisia. Myös elämämme suhteen. ne ajat ovat jo ohi, kun tykinruokaa etsittiin. Vaikka momesti tämä suomi sellainen onkin. Ja tulee varmaan jäämäänkin.(lavikainen @ Syys. 21 2007,13:04) kirjoitti
![]()
GHOSTWRITER
Eiköhän järjestetä "päiväkotinäyttö" myös eduskunnan pihalla. Ajelutetaan päättäjiä taloa ympäri uusien harrastajien toivossa.![]()
GSR 600 -06 ---> GSX-R 1000 -05
Pakko jatkaa tohon edelliseen vaikka vähän mietinkin.
Suomessahan ei myöskään tapahdu mitää korruptioon viittaavaa. Tämä on puhdas siitä kuin keväinen pulmunen. (sisäänrakennetulla lintuflunssalla joka on maan tapa).
Ei tietenkään siis suomessa ole korruptioa, koska se on kielletty ja paheksuttavaa. Mutta kuitenkin..se on täällä laillista ja maan tapa. Siksi se EI ole korruptioa koska KORRUPTIO on rikos ja Suomessa sellaista ei ole eikä esiinny.
Tuleeko kellekään mieleen ne muoviset heijastinpylväät, joita tienvarsiin istutettiin. Hieno idea. Varmaan muovipuristusfirma teki hyvät sopimukset ja liksat kun ihan ministeritasolla päätökset tehtiin. Nyt on vaan niin, että kuka noita risoja tolppia korjaa tai uusii? On vaan pirstaleita siellä täällä tai seuraavaan välimatkaa kilometri. Oliskohan yksinkertaisesti niin, että se valmistaja teki sittenkin sen konkan, eikä ketään kiinnosta enää valmistaa moisia pystejä? Kysynpä vaan....tai ehkä olisi pitänyt jättää kysymättä.![]()
GHOSTWRITER
Aivan päätöntä laittaa lisää niitä tolppia tien varteen, on niissä joku kaapeli tai ei. Eikö saatana vois tehdä semmosen pelti kourun, ettei tulis sitä äkki pysähdystä.
Ja nii, mitähän sitten tehdään, kun ruuhka-aikaan Mikko Maanviljelijä ajaa Tseettorilla siellä remmien välissä 30km/h, eikä kukaan pääse ohi.
Ai jumalauta mitä urpoja siellä jossain suunniittelee tiellä liikkumista.
Oisitte kuullu miten tämä poika huuti sille idiuutille siellä telkkarissa...
Onkohan niillä kenelläkään ajokorttia?
Toi "peltikouru" ei oikein auennut? No tyhmä minä. Mutta eikö s eduskuntatalonlisärakennus ole jo saanut sille kuuluvan arvon toimia yleisenä käymälänä. Ainakin seinät ulkopuolelta. Se kertoo paljon ja tarpeeksi mitä sisällä siellä tehdään.(Vieras @ Syys. 21 2007,13:59) kirjoitti
![]()
GHOSTWRITER
Lisää liukkaita pikipaikkauksia ja vaijereita!
Nääääillä mennäään!
![]()
GSX 1100F › Honda CBR 1100XX
"Kaikki jotka ajavat sinua lujempaa ovat raivohulluja
ja kaikki jotka ajavat hitaammin ovat taukkeja tientukkoja!"
Kyllä sillä mp:llä sieltä mahtuu ... se on autoilijoiden päänsärky jos ei autolla mahdu.(Vieras @ Syys. 21 2007,13:59) kirjoitti
Nyhjää tyhjästä ... oli kaiteet tai ei matka jatkuu. Jos on kaiteet, voi olla suhteellisen varma ettei kukaan papparainen ala tekemään u-käännöstä kesken kaiken.
ootko ikinä nähny vaijerikaidetta? voin luvata että et oo heti menossa sen ja auton välistä yhtään mihinkään.(R3-Jar @ Syys. 21 2007,15:47) kirjoitti
KooTeeÄm
Onko näitä vaijerikaiteita Ruotsissa?
Pakko vastata: Suomen liikenne määrät (ajosuorite) on niin vähäisiä , että meille ei saada EU- rahaa teiden rakentamiseen ja kunnossapitämiseen ja koko valtatie möykky rapistuu. Nyt hoidetaan seurauksia ja jos vaijerikaidetie näyttää pahalta siihen voidaan laittaa kielletty mp:ltä kyltti. Tähään samaan kasaan menee ne pikipaikkaus ym. hommat.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601