Mitenkäs kylmillä keleillä porukat on ajanut ja millaista matkaa?
Katupyörällä on tullut ajeltua sellaisia 70 km siivuja 5 asteen pakkasessa. Oma ennätys on kun testattiin varusteita Talviralliin, 30 asteen pakkasessa 140 km, tosin usealla tauolla. Ei tullut isompi hikikään. Itte talvirallireissussa reilut 300 km suuntaansa jossain 10 asteessa pakkasta.
Taivas saa odottaa
Joskus tuli ajettua työmatkaa viidenkin asteen pakkasessa, 52 km suuntaansa, aamuisin pakkasella, päivällä jo rupesi tarkenemaan, nakupyörä, välillä meinas olla tosissaan kylmä.Oli aamuisin aikas mukava lähteä kun oli satula ja peilit jäässä. Järkeä?
busanisti
Sama vika meikäläiselläkin. Muuten kyllä tarkenen, mutta sormet jäätyy. Tarttis varmaan hankkia paremmat hanskat kylmiä kelejä varten. Välillä olen kylmillä keleillä laittanut saderukkaset ajohanskojen päälle. Hiukan se on kömpelömpää ja varmaan tyhmän näköistäkin, mutta sormet ei palellu, kun on enempi ilmatilaa sormien ympärillä(Eza @ Syys. 20 2007,20:07) kirjoitti
![]()
Porvoo->Helsinki ja semmonen -6 astetta pakkasta, kivaa oli![]()
04 Buell xb12s
Tampere-Turku -3.
Kyy-yl
Rautaperse toukokuussa, tuhat kilsaa oli alle +5 ja vettä satoi, siihen päälle vielä pari kolme sataa kilsaa 0 kelissä, muuten oli "lämmintä"
![]()
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Jaa että kylmällä. Joskus 80-luvun alussa jopa -25 pakkasessa työmatkat. Kaupunkiliikenteessä. Kymmenen kilometriä sivu. Että semmosta...ja sen kyllä huomaa...muutkin kuin minä.Mutta vitsi vitsinä..toi oli kyllä ihan totta. Auto hajos ja töihin oli mentävä. Nykyään otettais varmaan sairaslomaa ja silleen. Olin kait kipeä silloin kun tollasta tein.
Saa sitä itelleen nauraa näin jälkikäteen
![]()
GHOSTWRITER
Onkohan kylmimmillään ollu jotain 5 asteen luokkaa, ei ole vielä ehtinyt kauhean kylmässä ajamaan kun ei kortti ole kovinkaan vanha. Muuten tarkenee vielä ihan hyvin nahkoissa mutta hanskat on vähän turhan hyvin ilmastoidut pidempiä reissuja varten viileässä. Noh jos tässä vaikka ehtis vielä hankkimaan keliin sopivammat hanskat ja kahvalämppärit.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Tarkootus olis vetästä "perseet" ku sähköongelmista selevitähän. Kattoo ny... Pikkukustomilla...
Mutta -80 luvulla 5 vuotta kesät talvet enskalla. -30 astetta oli pohjat. Avokypärä (nolan) leukasuojalla lahti-kouvola noin 60 km yhtäjaksoisesti, ei taukoja.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Pidempiä lenkkejä -8...-10 asteen pakkasessa nakupyörällä. Maksimi ehkä -15 astetta pikkupyrähdyksiä.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Kyllä tuolla Alpeilla plussan puolella oltiin... vähän kylläkin jännitti Hochtorilta alastullessa onko serpentiinit jäässä. Kuvat otettu heinäkuussa -05.
Piikillä käytiin joskus koulussa 2 talvea, 15km sivu. Tuolloin pakkasrajana oli -20. *![]()
-Artsi-
100 m/s Club Member
Kersana crossilla sählyharkkoihin, -25c, 5km/suunta.
Joskus 80-luvulla kuulutus Suomenlinnan kohdalla: Lämpötila Helsingissä -12 astetta...
Voi että virkisti, matkaa onneksi 'vain' Lahteen asti ja pyöränä naku GSX Suzuki.
Viimeisenä laivasta ulos ja tullimies viittoili kopin vierestä meille jonon hännille ja tuli mieleen että tässä nyt sitten vielä levitetään kaikki kamat sinne kopin seinustalle. Kysyi vaan että ollaanko suomalaisia ja totesi ilman olevan sen verran 'raikkaan' että mitä jos tuuppaatte tosta jonon ohi. Kiitos vieläkin, kerrankin superhyvää palvelua.
Mopollahan sitä on tullut ajeltua vaikka missä -20 - -30 pakkasissa.
Suzuki GSX-R 1000 K7
Eräänä vuonna, eräänä iltana kun olin maksamassa tankkaamiani bensoja asemalla niin myyjä kyseli mielenterveydestäni. En ensin tiennyt kuinka kylmä oli mutta hän sitten kertoi että on -8c. Päällä mulla varusteina oli lenkkarit, tavalliset housut ja toppatakki. Siinä sitten mentiin maanteitä pitkin..
toissa keväänä hki-nurmes +4 astetta. pakko oli juvalla pysähtyy ja ottaa kuumaa kahvia.![]()
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Joskus 80-luvulla talvirallissa lauantaina kaverin kyydissä ilman kypärää 70 kilsaa sivusa käymään Rikulla Lahdessa, jotaa 20 naulaa pakkasta, nii ja takas kans saman verran... en kuollu...
e. typot
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
Keväällä 2004 piti ajella Kotkasta Kouvolaan ostaan gorehousut itelle ja paremmalle puoliskolle. Farkuilla ajettiin ja pakkasta oli -2 astetta... Olipa mukava ajella takaisin sit "kunnon housuilla". HYRRR...Menomatka niillä jameksilla oli kyllä pirullisen kylmä...
It´s better to die on your feet than live on your knees...
On joskus nuorempana tullut hakattua nyrkillä jäätä irti ajotakin
rintapielestä Suonenjoella huhtikuussa matkalla Hämeenlinnasta Kuopioon.
Liekö ollut kylmä tai sitten vaan viima sateen jääsi.
Mopolla, siis oikeella mopolla olen ajellut talvella (-10) Mutta ei MP:llä olis ihan heti intoa ja riemua lähteä pöristelemään. Tosin taas jäärataa saattaskin kiinnostaa. Toi pakkanen ei miellytä mua yhtään, vaikka on parempi kaveri räntäseen verrattuna.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Tämän vuoden pääsiäisen jälkeisenä tiistaina työreissu H:kää - Iisalmi - H:kää,noin vajaa 1000 km. Aamulla oli -9, mutta ei muuta kuin Heat-Trollereiden nupit vähän tiukemmalle ja hyvä oli ajaa. Onneksi on joku keksinyt sähköpuvut, sähkösukat, sähköhanskat ja kahvalämppärit....
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
No mopolla tietty aikonaan talvet läpensä tuli ajettua pakkasesta riippumatta. Mutta ei sitä lasketa..
Moottoripyörällä en aja pakkasella. Sellanen +3 alkaa olla rajoilla.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Alkukaudesta huhtikuussa töihin lähtiessä mittarissa lukema -1.
Honda CBF600S '06 -> Yamaha FZS-1000 '04 -> Suzuki GSX1300R Hayabusa '12
Voi Jumala. Tossa on jo ollut yritystä. Kypärän noston arvoinen suoritus.(Kawa LTD @ Syys. 20 2007,20:43) kirjoitti
![]()
GHOSTWRITER
Maaliskuun lopulla -5 astetta.
Onneksi oli kuiva tie...hyräilin Pellen "moottoritie on kuuma"-kevytlevytettä lämpimikseni.
ZZR-1400
-4 silloinen työmatka noin 25 km.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Tre-Seinäjoki viime syksynä yöllä, kovimmillaan pakkasta oli -8 ja suurimman osan ajasa 2-3 astetta nollan alla. Vaatetta oli ihan kiitettävästi ja pleksi jäässä.
Kersana mopolla -25-30 ihan normaalia muttei sillä talvella ajettukaan kun max. neljääkymppiä ja kymmenen kilometrin siivuja.
Prätkän siirsin talvella -05 yli kolmenkymmenen asteen pakkasessa ajamalla n. kolme kilometriä, tuo matka olisi tuntunut varmaan yhtä kylmältä kävellenkin...![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Mopolla tuli aikanaan ajeltua kouluun kelistä riippumatta 15km, mutta kyllä se alle -10 vaati jo melkoiset pukineet päälle.
MP:llä syksyisin varmaankin tuo -5 on ollut lähtiessä maksimi, mutta silloin on jo pikkupakko ollut, eli pyörää siirretty seisontaan yms.
Sormethan siinä tosiaan nopiasti kohmettuu eikä ajelu ole enää niin hauskaa. Jonkin matkaa plussalla on oltava aamulla ja nätti keli, että viitsii lähteä pyörällä.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Huhtikuun alkupuolella Jyväskylä - Kuopio, lämpöä,(lue kylmää), +2 - +3,eikä siinä vielä kaikki, vettä vaakasuoraan myrskytuulen kera. No siitäkin selvittin pelkillä henkisillä hiertymillä.
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
-8 tai -9 ja kuiva pakkaskeli on muistaakseni ollut kylmin ajokeli koskaan prätkällä. Mopolla -26 astetta karvahattu päässä.