Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 50:sta
  1. #1
    Iltalehti kirjoittaa murheellisista tilastoista. Toisaalta poliisilla on jotain postitiivistakin sanottavaa motoristeista.

    ********************************
    Motoristien synkkä vuosi
    18.9.2007 4:24
    Kolme menehtyi viikonloppuna turmissa eri puolilla Suomea.



    Moottoripyöräilijä kuoli Lopella perjantaiiltana. (POLIISI)

    Nuori mopoilija menehtyi Limingalla perjantaiiltana. (POLIISI)
    - Tosi surullista, huokaa komisario Kari Pesonen liikkuvasta poliisista viikonlopun motoristikuolemista.

    27-vuotias moottoripyöräilijä kuoli kolarissa henkilöauton kanssa Lopella perjantai-iltana.

    15-vuotias mopopoika puolestaan sai surmansa Limingalla törmäyksessä henkilöauton kanssa perjantai-iltana.

    18-vuotias moottoripyöräilijä taas menehtyi osuttuaan linja-autoon Kotkassa sunnuntaina.

    Kehitys huolestuttaa

    Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotietojen mukaan tänä vuonna on menehtynyt jo yli 20 moottoripyöräilijää eli lähes yhtä paljon kuin yhteensä viime vuonna. Tuolloin 24 pyöräilijää kuoli onnettomuuksissa.

    - Loppukausi näyttää, miten synkkä tästä vuodesta tulee, sanoo liikenneturvallisuustutkija Esa Räty liikennevakuutuskeskuksesta.

    Komisario Pesonen pitää tilannetta huolestuttavana.

    - Toistaiseksi on vaikea arvioida, mistä kuolonturmat kertovat, mutta varmasti myös moottoripyörien määrän lisääntymisellä on vaikutusta asiaan, hän sanoo.

    Pesosen mukaan moottoripyöräilijöiden ajotavoissa ei ole mitään romahdusta tapahtunut.

    - Siihen nähden, kuinka valtavan tehokkaita nykyiset pyörät ovat, niillä ajetaan suhteellisen nätisti ja maltillisesti.

    Sen sijaan yksittäisiä kaahauksia tapahtuu säännöllisesti, sillä poliisi on mitannut yli 250 kilometrin tuntinopeuksia tälläkin ajokaudella.

    Lisää aiheesta tiistain Iltalehdessä

    **************************************

    Koetetaan pysyä hengissä!
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
  2. #2
    Taas tätä samaa tyhjänpäiväistä taivastelua. Hyvin täällä menee! Jopa 25 kuollutta tällä motoristikannalla on uskomattoman vähän.

    Melkoinen ruudinkeksijä:
    Lainaa kirjoitti
    Toistaiseksi on vaikea arvioida, mistä kuolonturmat kertovat, mutta varmasti myös moottoripyörien määrän lisääntymisellä on vaikutusta asiaan, hän sanoo.
    Ai ihan totta? Ja nyt on vielä vähemmän kuolleita kuin viime vuonna, vaikka kanta on taas isompi. Missä siis ongelma?
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  3. #3
    Miksi mopoilijat täytyy aina sotkea mukaan kun puhutaan mp-onnettomuuksista? Mielestäni niitä ei voi millään tavalla rinnastaa moottoripyöriin vaikka niissä kaksi pyörää onkin.



  4. #4
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Tämän kauden hävikki taitaa äkkiä laskien olla 26 moottoripyörällä ajanutta, siinä on vain Suomen tieliikenteessä sattuneet tapaukset. Toissavuoden 30:een on vielä matkaa, vaikka taitaa pyöriä olla about 20 000 enemmän kuin silloin. Silloin tässä vaiheessa kautta oli hävikki 26 motoristia.

    Mutta kuolleiden lukumäärä on tosiaan niin pieni verrattuna porukan määrään, loukkaantuneiden lukemat kertoo paremmin siitä missä mennään.
    1000
  5. #5
    Kyllä minun mielestäni motoristien menehtyminen on vielä pisara meressä, kun katsoo kuinka paljon kotilokuskeja menehtyy ja loukkaantuu. Ilmeisesti se on vain niin että kun ajetaan 2 renkaalla, on sen uutisarvo vain suurempi.
    Tämä liikenteessä loukkaantuminen/menehtyminen liikuttiin sitten millä tahansa, kertoo meidän liikennekulttuurin ikävästä suunnasta, enään ei välitetä muista tiellä liikkuvista.

    Mites tuo Lopen tapaus, näyttäisi olevan tapahtunut kylällä, onko ollut nopeudet lienee mitä?!? Niin turhaahan sitä on spekuloida tapahtunuttta...
  6. #6
    Lainaa (Lasse73 @ Syys. 18 2007,09:52) kirjoitti
    Mites tuo Lopen tapaus, näyttäisi olevan tapahtunut kylällä, onko ollut nopeudet lienee mitä?!? Niin turhaahan sitä on spekuloida tapahtunuttta...
    Kyseessä oli hyvä ystävä. Nopeus oli rajoitusten mukainen ~80 km/h. Syynä oli täysin autoilijan virhearvio. Tässä ei tämän enempää tästä. Toisessa ketjussa (klik) lisää keskustelua.
    YZF600R Thundercat 1998 -> CBR600RR 2006

    "Value your freedom, or you will lose it, teaches history. 'Don't bother us with politics', respond those who don't want to learn." -Richard Stallman
  7. #7

    Tunnus suljettu
    Liittyi May 2005
    Kirkkonummi
    Populistista kirjoittelua Mikäköhän on oikea suhdeluku, kun verrataan kuollut/loukkaantunut motoristi / moottoripyörä-kanta / vuosi.

    Eihän siitä saa kirjoittaa, että todellisuus on, eihän
  8. #8
    tuo liikennearvojen koveneminen on mielestäni median luoma kuva jota vouhotetaan. Itse aika paljon liikennettä katselleena en kyllä nähnyt koko kesänä oikein yhtäkään törkeää ylitystä, liikenne on todella rauhallista ja ohitetaan nätisti, tietysti ohituskaistalla porukka ajaa 130, mutta sehän on ihan normaalia ja käytännön pakottamaa.

    Enää ei näe edes keulivia moottoripyöriä...

    Jos liikennevalvonnan näkökantista tulkataan jokainen pieni ylitys törkeydeksi ja tyhjällä suoralla tapahtuva 'kokeilu' raastupaan, niin voi ajatella, että arvot ovat koventuneet, mutta mielestäni ei ole. Liikenne on yhä sujuvampaa, vähemmän ylilyöntejä, autot on turvallisempia, pyörissä on paremmat jarrut. ajovarusteet on parempia. kokeilijat haluavat suorittaa kokeilunsa tyhjillä teillä ja hiljaisilla teollisuusalueilla, mutta kun heidän toimintaansa ei sielläkään 'tueta'

    Kolareita tietysti tapahtuu ainakun ihmiset on liikkeellä, mutta sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä 'arvojen koventumisella'.

    Myönnän kyllä, että monissa tämänkin kesän kolareissa on ollut syynä ylinopeus ja kuskin kokemattomuus, joka johtaa kyseisen nopeuden käyttämiseen väärässä paikassa. Mutta se ei sinänsä ole muuttunut, se on ollut syynä on 100 vuotta kolareissa. ehkä voisi jopa sanoa, että nopeudet on osallisena yhä pienemmässä osassa kolareita. Osa on täysin friikkejä kolareita, auto kääntymässä vasemmalle, toinen ajaa sen perään ja moottoripyörä osuu linjalle. Ei siinä ole mitään tekemistä nopeuden kanssa tai arvojen koventumisen kanssa. se on friikki kolari joka 'ehkä' olisi voinut jäädä tapahtumatta jos autolla olis ollut renkaat suorassa, mutta jos joku ajaa satasta perään, niin auto voi lähteä vinoon vaikka renkaat olisi suorassakin.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  9. #9
    Lainaa (jaket @ Syys. 18 2007,10:14) kirjoitti
    Myönnän kyllä, että monissa tämänkin kesän kolareissa on ollut syynä ylinopeus ja kuskin kokemattomuus, joka johtaa kyseisen nopeuden käyttämiseen väärässä paikassa. Mutta se ei sinänsä ole muuttunut, se on ollut syynä on 100 vuotta kolareissa. ehkä voisi jopa sanoa, että nopeudet on osallisena yhä pienemmässä osassa kolareita. Osa on täysin friikkejä kolareita, auto kääntymässä vasemmalle, toinen ajaa sen perään ja moottoripyörä osuu linjalle. Ei siinä ole mitään tekemistä nopeuden kanssa tai arvojen koventumisen kanssa. se on friikki kolari joka 'ehkä' olisi voinut jäädä tapahtumatta jos autolla olis ollut renkaat suorassa, mutta jos joku ajaa satasta perään, niin auto voi lähteä vinoon vaikka renkaat olisi suorassakin.
    Niin ei kai nyt kukaan käännä valmiiksi eturenkaita risteyksessä, johan se pöljäkin tajuaa ettei niin tehdä. Tosin usein näkee näitä ja kyllä siinä hoksottimet herää ja tulee katsottua sen kääntyvän auton perään, ettei sieltä joku pamauta puskuriin.
  10. #10
    Jussi Juurikkalan 'Moottoripyörä Suomessa' -kirjan tilaston mukaan noin vuonna 1960 Suomessa oli noin 100 000 moottoripyörää ja kuolleita vuodessa noin 200.
    Tämä näin ulkomuistista, kun ei ko. hienoa opusta juuri nyt ole käsillä.

    Silloin se vasta vaarallista olikin.
    'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
  11. #11
    Kaikki harrastukset voivat olla vaarallisia, jos itse tietoisesti hankkii ongelmia. Voihan neulepuikkokin mennä vaikka tärykalvosta sisään, jos sattuu kaivelemaan korvaansa neuloessa. Samalla tavalla voi itse aiheuttaa lisääntyvän riskin moottoripyöräillessä. Kaikki liikkuminen aiheuttaa riskejä. Niitä vain pitää yrittää hallita pyöräillessä tavallista aktiivisemmin.
    Moottoripyöräilyn vaarallisuus on vain median luomaa harhaa, jolla pyritään rajoittamaan itse pyöräilyä. Suurin osa motoristeista kykenee itse arvioimaan riskin suuruuden ja kantavat seurauksensa.
    Kävin eilen pitkästä aikaa uimahallissa ja siellä oli hukkumiseen liittyviä julisteita nollatoleranssista "kukaan ei huku". Eipä taida onnistua Suomessa niin kauan, kun meillä on vettä. Ei siitä kuitenkaan vaahdota joka viikko edes iltapäivälehdissä, että "aivot oli taas jääneet narikkaan".
  12. #12
    Eipä tuo nyt mitään provoa tai populistista taivastelua ollut, lähinnä numerotietoa. Poliisi jopa kehui motoristeja mainitessaan nykypyörien tehoista ja toimittajakin tämän muisti kirjoittaa. 50 cc kalustolla tapahtuvat onnettomuudet voisi kyllä käsitellä omanaan eikä sotkea samoihin tilastoihin isompien kanssa.

    Eri asia sitten millainen on koko juttu lehdessä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  13. #13
    Tunnen tuon Pesosen. Poliisiksi harvinaisen hyvä jätkä, ei asenneongelmia.
    High Stuck Are Wit To
  14. #14
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (marza @ Syys. 18 2007,08:29) kirjoitti
    Pesosen mukaan moottoripyöräilijöiden ajotavoissa ei ole mitään romahdusta tapahtunut.

    - Siihen nähden, kuinka valtavan tehokkaita nykyiset pyörät ovat, niillä ajetaan suhteellisen nätisti ja maltillisesti.
    Rock .. mutta ilmeisesti sattumallakin on osuutensa, mutta
    toisaalta .. mitä parempi osaaminen ja kokemus, niin sitä
    pienempi osuus sattumalla on puuttua peliin ..
    Kaiken kaikkiaan tuolla poliisilla ihan OK mielipiteet ..
    Aihe vaan on melko keljumainen .. mutta mitään
    korjausta ei ole hyssyttelemälläkään tulossa.
    Mitä sitten pitäisi tehdä .. minulla ainakaan ei ole aavistustakaan ..
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  15. #15
    Lainaa (mcmies @ Syys. 18 2007,11:50) kirjoitti
    Tunnen tuon Pesosen. Poliisiksi harvinaisen hyvä jätkä, ei asenneongelmia.
    Propagandaa! Kaikkihan tietää, että kyttä on natsipaska!
    premier

    emeritus
  16. #16
    Lainaa (julma jj @ Syys. 18 2007,10:07) kirjoitti
    Populistista kirjoittelua Mikäköhän on oikea suhdeluku, kun verrataan kuollut/loukkaantunut motoristi / moottoripyörä-kanta / vuosi.

    Eihän siitä saa kirjoittaa, että todellisuus on, eihän
    En ole laskenyt viime vuoden enkä vielä tämän vuoden lukuja, mutta 2000-luvun alkupuoli meni suunnilleen siten, että autoissa kuolleiden lukumäärän suhde Suomessa rekisterissä olleiden autojen määrään oli jokseenkin sama kuin rekisteröityjen moottoripyörien suhde moottoripyörällä kuolleisiin.

    Eli kohtuullisen tarkasti tuo kysymäsi suhde oli vielä pari vuotta sitten 1:1.

    Tämä ei silti tee autosta ja moottoripyörästä yhtä turvallisia, koska vertailussa on liian monta liikkuvaa osaa:
    1. autojen ajomäärästä on karkea käsitys, k.a. alle 20.000 km/vuosi
    2. MP:n keskimääräisestä ajomäärästä vuosittain ei ole luotettavaa tietoa
    3. autossa ja MP:ssa kuolleiden lisäksi ei ole otettu huomioon auton vuoksi ja moottoripyörän vuoksi kuolleita ulkopuolisia.

    Viimeisintä kohtaa 3. en myöskään laskenut, mutta on enemmän kuin MuTu, että jos alle tallaantuneetkin lasketaan, niin auton turvallisuussaldo huononee enemmän kuin moottoripyörän.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  17. #17
    Äh, luetun ymmärtäminen tökkii täällä päässä, anteeksi.

    Vastasin asian vierestä ja ehdin jo lukita vastauksen ennen kysymyksen ymmärtämistä, joten jätän vastauksen lukituksi vaikkei se katakaan kuolleiden ja vammautuneiden suhdetta MP-kantaan eri vuosina.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  18. #18
    Moottoripyöräonnettomuuksista saa paremmat otsikot kuin esim.

    "Työikäisten (15-64-vuotiaiden) yleisimmät kuolemansyyt sukupuolen mukaan 2004

    Miesten itsemurhat 670
    naisten Itsemurhat 210

    tai..
    Miehet: Alkoholisyyt 1 231
    Naiset: Alkoholisyyt 314"

    Lukemat jotain aivan muuta kuin 24-30.
    Lähde Tilastokeskus
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  19. #19
    PSmo:n avatar
    Liittyi Jun 2002
    UusKuopijolainen, savonkielen opiskelija!
    Lainaa (Jonny @ Syys. 18 2007,09:58) kirjoitti
    Lainaa (Lasse73 @ Syys. 18 2007,09:52) kirjoitti
    Mites tuo Lopen tapaus, näyttäisi olevan tapahtunut kylällä, onko ollut nopeudet lienee mitä?!? Niin turhaahan sitä on spekuloida tapahtunuttta...
    Kyseessä oli hyvä ystävä. Nopeus oli rajoitusten mukainen ~80 km/h. Syynä oli täysin autoilijan virhearvio. Tässä ei tämän enempää tästä. Toisessa ketjussa (klik) lisää keskustelua.
    Mitenhän paljon noista motoristikuolemista on tuon tapaisia autoilijan virhearvioita?
    Olis hyvä syy miettiä miten nää vältetään ja tätä kauttakin toivon mukaan saatais tilastot paljon paremmiksi.
    Mut fakta on, että jokainen kuolema on liikaa ja hyvin surullinen tapaus aina omaisille.
    PSmo
    - Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
    *
    http://www.tiet.fi/liity.htm
  20. #20
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (sefo @ Syys. 18 2007,13:31) kirjoitti
    Moottoripyöräonnettomuuksista saa paremmat otsikot kuin esim.

    "Työikäisten (15-64-vuotiaiden) yleisimmät kuolemansyyt sukupuolen mukaan 2004

    Miesten itsemurhat 670
    naisten Itsemurhat 210

    tai..
    Miehet: Alkoholisyyt 1 231
    Naiset: Alkoholisyyt 314"

    Lukemat jotain aivan muuta kuin 24-30.
    Lähde Tilastokeskus
    Tuo onkin sellainen asia, jota olen oikeasti kummastellut jo pitkään.
    Kaikenlaisia liikenneohjelmia on radiot ja TV:t pullollaan, mutta
    näille asioille ei näy liikenevän aikaa juuri ollenkaan.

    Tavallaan kyllä jokainen tietää, että miksi ...
    Siksi, kun niille ei OSATA tehdä mitään todellista ..
    Odotellaan vaan, että aikaa kuluu ja ehkä jengin ajatukset ehtivät muuttua ..
    Jengi pitäisi saada 10 vuodeksi terapiaan ja tuloksia ei silti voi
    kukaan taata. Kysellään vaan, että
    "Miltäs nyt tuntuu? .. Kerro mitä siitä ajattelet."
    Nytkin on nuorison psykiatriasta rahat loppumassa ja uutta fyffee ei ole tiedossakaan ..
    Silleen Suamessa ..

    Noi lukemat ovat kertakaikkisen paljon isompia kuin liikennelukemat ..
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  21. #21
    Se on kumma juttu, tämä tiedotuspolitiikka sekä mediajulkisuus ja totuus on ollu, että turpaan on tullu tasaseen viime vuosina.

    Toisaalta vanhalla kansalla on sanonta: ”Paha kello kauas kuuluu”.

    Lehdistöllä taas on jotenkin semmoinen ilmaisu, että ”bad news, are good news”.

    SMOTOllakin on ollu tiedottajia. Siihen postiin mulla ei oo kompetenssia, mutta vaikka niillä on ollu, ainakin jollakin, niin eipä oo hirveetä menestystä näkyny siten, että motoristeja oltaisiin voittopuolisesti käsitelty mediassa positiivisesti.

    Tossa on joku sääntö, josta monet on sitä mieltä, että ”vittuuks siitä”. Alan pikku hiljaa olla moton kannalla.
    ... jotain piti muistaa
  22. #22
    (poistettu tili)
    Lainaa (julma jj @ Syys. 18 2007,10:07) kirjoitti
    Populistista kirjoittelua * Mikäköhän on oikea suhdeluku, kun verrataan kuollut/loukkaantunut motoristi / moottoripyörä-kanta / vuosi.

    Eihän siitä saa kirjoittaa, että todellisuus on, eihän *
    Liikenneturvan raporteista sen pystyy laskemaan, veikeetä että ne kertoo sekä loukkaantuneiden että mopojen määrän muttei laske suhdelukua. Mä laskin, loukkaantuneiden suhde prätkämäärään ei ole muuttunut miksikään 2000-luvulla. Ei siis parantunut muttei huonontunutkaan.

    Edit: piti vähän kattoa uudestaan. Suhde kyllä parantui 2003 ja 2004, mutta 2005 ja 2006 on taas samanlaiset kuin 2001 ja 2002.



  23. #23
    Lainaa (marza @ Syys. 18 2007,08:29) kirjoitti
    - Siihen nähden, kuinka valtavan tehokkaita nykyiset pyörät ovat, niillä ajetaan suhteellisen nätisti ja maltillisesti.
    Hyvä motoristit.
    Samaa linjaa jatketaan, niin silloin kenenkään ole mitään pahaa meistä sanottava.
    "Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
    ----------------------------------------------------------------------------------
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
  24. #24
    Mitäs tässä taas oli ihmeellistä..

    Iltalehti on halunnut trhdä kirjoituksen aiheesta motoristien onnettomuudet lisääntyneet (niinkuin tänä vuonna kai ovatkin).
    Asiasta on haastateltu poliisia joka kertoo oman mielipiteen (kerrankin mielestäni asiallinen kuolleita on tullut lisää, mutta niin myös motoristeja jne... ).

    Tuohan oli pitkästä aikaa asiallinen kirjoitus.

    Henk koht olen sitä mieltä että jokainen menetetty motoristi on liikaa.
    Varsinkin jos se olisi ollut jotenkin vältettävissä.

    Henk. Koht. olen sitä mieltä että yli 90% motoristi raadoista olisi vältettävissä sillä että muistettaisiin se motoristi asenne/käytös, mikä ainakin minulle joskus autokoulussa kerrottiin... jaa mikä se on ?
    No se on se jopa ylivarovaisuuteen johtava asenne: jokainen hirvi/auto/henkilö tms tod. näk. tappaa jos osut siihen eli varo sitä.

    Seurataan sitä ympäristöä ja kaikkea mikä liikkuu tiellä/tien reunassa ja valmistaudutaan myös väistämään sitä.



    Kuka niitä kaikkia pyöriä enää luettelemaan ...
    Viimeisin hankinta Royal Enfield D 350
  25. #25
    Lainaa (marza @ Syys. 18 2007,08:29) kirjoitti
    Sen sijaan yksittäisiä kaahauksia tapahtuu säännöllisesti, sillä poliisi on mitannut yli 250 kilometrin tuntinopeuksia tälläkin ajokaudella.
    Asennevammainen.
  26. #26
    Lainaa (sefo @ Syys. 18 2007,13:31) kirjoitti
    "Työikäisten (15-64-vuotiaiden) yleisimmät kuolemansyyt sukupuolen mukaan 2004

    Miesten itsemurhat 670
    naisten Itsemurhat 210
    Paljonko noista menee liikenteessä?
    Saattaa olla samoja hemmoja molemmissa tilastoissa!

    Edit: ps. en tarkoita naisten ja miesten itsemurhia...



  27. #27
    Lainaa (Flyer @ Syys. 18 2007,21:38) kirjoitti
    Henk. Koht. olen sitä mieltä että yli 90% motoristi raadoista olisi vältettävissä sillä että muistettaisiin se motoristi asenne/käytös, mikä ainakin minulle joskus autokoulussa kerrottiin... *jaa mikä se on ?
    No se on se jopa ylivarovaisuuteen johtava asenne: jokainen hirvi/auto/henkilö tms tod. näk. tappaa jos osut siihen eli varo sitä.

    Seurataan sitä ympäristöä ja kaikkea mikä liikkuu tiellä/tien reunassa ja valmistaudutaan myös väistämään sitä.
    Itsekin pelaan tuon mukaan, koska motoristille siinä osumatilanteessa yleensä sattuu kipeenpää kuin muille osapuolille!

    Näinhän se siis menee kun järjellä ajattelee, mutta kun vauhti kasvaa liian kovaksi niin se järki ei tahdo millään pysyä siellä kypärän sisässä mukana.
    Yamaha FZR 1000 EXUP

    ...aina sattuu ja tapahtuu, kun tarpeeksi sattuu niin siihen tottuu...
  28. #28
    Lainaa (scuuba @ Syys. 18 2007,23:32) kirjoitti
    Ja jos noista katselee/laskeskelee, niin lukujen suhteeksi ei todellakaan tule 1:1.
    Esim vuosina 2000-2005
    henkilöautoissa kuolleiden määrä oli keskimäärin 10,1 kuollutta / 100 000 autoo.
    kuolleita moottoripyöräilijöitä oli keskimäärin 16,1/100 000 mp:tä.

    Eli päästään melkein tuplaan. Ja sit jos kerrotaan se vaikka 4/12kk ajokauden pituudella, niin kerroin on jo 6, ja siihen lisäksi vielä ajokilometrit vaikka kertoimella 2, niin päästäänkin jo aika lähelle "todellisuutta", mikä tahtoo sanoo että mp:n sarvissa kuolee suhteessa 12 kertaa enemmän populaa kuin auton ratissa.

    Ja tuolta tilastosta löytyy myöskin "tallaantuneet" jos niit haluu ottaa mukaan laskuihin. Keskimäärin 59 kuollutta vuodessa; henkilö-, paketti- tai kevyen kuorma-auton alle liiskaantunutta jalankulkijaa tai pyöräilijää. Henkilöautoissa kuolleita oli keskimäärin 226, eli nuo liiskaantuneet kasvattaa sitä max 25%.
    Kiitos täsmennyksestä, kuten sanottu siitä on jo jonkin verran aikaa kun viimeksi tätä asiaa laskeskelin itse.

    Eli selvästikin oma mielikuvani 1:1 olikin epätarkka ja todellisuudessa minun olisi pitänyt sanoa "samaa kertaluokkaa".

    Mutta hieman haluaisin vielä vääntää kättä antamiesi lukemien tulkinnasta. Aika pienellä marginaalilla pyöristät 16:10 suhteen "melkein tuplaan", etenkin kun jatkossa myös itse kerrot miten autojen ja moottoripyörien alle jääneet sivulliset suhdetta muuttavat.

    Eihän vain silti mene lähemmäs alun perin heittämääni fifty-sixtyä?

    Ajoaikaa mietittäessä pitää ottaa huomioon, että motoristit ajavat silloin kun onnettomuuksia sattuu eniten. Muistelisin nimittäin että ajo-olosuhteiltaan helpoin aika valoisana kesänä on myös autoilijoiden kannalta tuhoisinta? Emme kumpikaan analysoineet luotettavasti juuri motoristien vaikutusta tuohon.

    Eli siis motoristit ajavat pääasiassa vaarallisimpana aikana. Korrelaatio on selvä, kausaalisuuteen en ota kantaa.

    Ja vielä yksi juttu on kuukausien vertaaminen toisiinsa. Eikö kuitenkin ajosuorite olisi kalenteriaikaa parempi mittatikku?

    Ja henkilökohtaisena heittona vielä lopuksi sellainen, että mistä tuon 4/12 suhteen tempaisit? Realistisempi olisi 6/6, toki sillä erotuksella, että moottoripyörän 6 kk aikana tulee kilometrejä 20 - 50 % enemmän kuin auton 6 kuukauden aikana.

    Tässä juuri on yksi vertailun suurimpia heikkoja kohtia. Voimme arvailla moottoripyörien keskimääräistä ajosuoritetta, mutta kovin tarkasti emme sitä voi tietää.

    Joka tapauksessa näen pisteesi. MP:n ajomäärän keskiarvoksi pitää ottaa aika iso lukema, että loppusaldo olisi MP:n osalta lähellä auton riskiä. Kyllä se käytännössä isommaksi jää.

    Mutta kuinka paljon?
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  29. #29
    Tänä kesänä olen kiinnittänyt huomiota uutisiin, joissa kerrotaan
    kuolemista, jotka ovat johtuneet autoilijan tulosta sivutieltä eteen, niin että moottoripyöräilijä ei ole voinut asialle mitään.
    Itselle meinas tässä kesällä sattua samoin. Olenkin alkanut ajattelemaan, että kun sivutieltä lähestyy auto niin eteen se tulee
    aivan varmasti.

    Yleensä vielä autoilija on n. 80v mies tai nainen. Itse en tunne lähipiirissä ketään pyöräilijää joka olisi kolaroinut pahasti. Itse olen kuitenkin varttuneempi pyöräilijä ja luulen, että nuorempana riskialttius on hieman suurempi.
    Moottoripyöräilijöitä rasittaa kuitenkin vielä sekin, että autoilijat haluavat tehdä vähän kiusaa kun itsellä ei ole ihan samoja voimia alla. Kyllä varmaan suurin osa moottoripyöräilijöistä ajaa ihan ok, mutta pieni joukko kaahareita pilaa koko porukan maineen. Itse voin sanoa, että olen saanut kotilolla monta ylinopeus-sakkoa, mutta mp:llä en yhtään. Kuitenkin olen viime vuosina ajanut mp:llä enemmän kilometrejä kuin kotilolla.
    <br />
  30.  
  31. #30
    Tämä on juuri sitä iltalehtien uutishakuisuutta. Pitäähän niiden elää. Provokatiivinen otsikko, että saadaan ostaja kiinnostumaan. Onhan meitä jo n.170.000 moottoripyöräilijää ja mopoilijoita n. 200.000, joita nuo iltalehtien idioottitoimittajat ei osaa erottaa toisistaan. Aikamoinen ostajakunta.
    Korjatkaa, jos olen väärässä.
    Valitettavasti evoluutio toimii tässäkin asiassa. Kaikki kuskit eivät ole samoilla eväillä liikenteessä.



    Pysytään hengissä kesä kerrallaan
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen