No niin, tuli käytyä siellä Kiovassa ja Tsernobylissä. Täytyy kyllä sanoa, että Kiovan liikenne oli sellaista, että itse en mielelläni liikkuisi siellä seassa kaksipyöräisellä. Yhden taksimatkan aikana oli kolme läheltä piti tilannetta. Taksikuski ei tehnyt mitään uhkaavan törmäyksen estämiseksi, mutta kylläkin soitti torvea. Kuljettajat tuntuivat vielä loukkaantuvan, kun kiskoimme turvavyön päälle matkan aikana. Liikennetavoista johtuen tällaisia autoja oli noin joka toisessa risteyksessä.(JinX @ Marras. 25 2007,16:42) kirjoitti
Tulimme Kiovaan perjantaina. Ensimmäisen illan aikana kiertelimme kaupunkia (kuva1, kuva2 , kuva3, kuva4), ajoimme metrolla ja joimme pari paikallista olutta.
Lauantaina kävimme Caves Monesteryssä, joka on suurehko ja komea luostarialue. Siellä sijaitsee myös luola jossa säilytetään ilmeisesti paikallisten pyhien hemmojen muumioita. Paikalliset suukottivat arkkujen kansia. Kuvia alueelta:
luostari1
luostari2
luostari3
luostari4
luostari5
Luostarialueelta näkyi sotamuseon katolle rakennettu valtava patsas. Mielestäni sisänäyttely ei ollut mietenkään erityinen, mutta ulkonäyttelyssä oli monenlaista kalustoa. Kuvia:
T10 tankki
tst-kopteri
tankkeja
ohjuslavetti
patsas2
väritankit
Lauantaina meni ehkä hiukan liian myöhään viihteellä ollessa. Su aamun herätys klo 7 oli varsin tiukka ja kaikki eivät pystyneet syömään hotelliaamiaista. Klo 9 Kiev Travelsin Anna Suriseva (vai oliko se Surikova) tuli hotellille pikkubussin ja kuljettajan kanssa perimään loppuosan Tsernobylin reissun maksusta. Joukkoomme liittyi myös ylimääräisenä venäläinen rouva, mikä alensi hiukan kiertueen hintaa meidän osaltamme. N. 100 km ajelun jälkeen kielletyn alueen rajan tarkistuspisteellä pikkubussin etupenkille kiipesi nuorehko nainen jonka tarkoitus ei selvinnyt matkan aikana. Varsinainen opas liittyi mukaan Tsernobyl-keskuksessa, jossa allekirjoitimme vastuuvapautuspaperin. Oppaan mukaantulon jälkeen kävimme ensin katsomassa satamaan uponneita laivoja ja sen jälkeen Tsernobylin uhrien muistomerkillä johon venäläinen rouva jätti kukan. Tämän jälkeen pyörähdimme paikallisen kaupan / baarin kautta, missä havaitsimme paikallisen kuljettajan olevan krapulassa. Tyyppi makasi taukojen aikana ohjauspyörän päällä ja välillä joi kaupasta hankkimiaan korjaussarjoja. Ilmeisesti tyyppi oli alkumatkan aikana vielä humalassa, koska pystyi keskustelemaan iloisesti venäläisen rouvan kanssa.
Kaupan jälkeen siirryimme voimalaitosalueelle. Aivan laitoksen reunalla laidunsi villejä hevosia. Näimme myös kuuluisan sarkofagin . Voimalaitosalueella tuli vastaan iloisia ydinvoimalatyöntekijöitä.
Lopuksi kiertelimme vielä tyhjennetyssä alunperin 50 000 asukkaan Pripyatin (suoraan translitteroituna Prypjat) kaupungissa. Kuvia:
huvipuisto1
huvipuisto2
Kiipesimme korkean kerrostalon katolle josta havaitsi hyvin kaupungin koon ja ydinvoimalan läheisyyden. Kuvia:
kuva1
kuva2
kuva3
kuva4
Venäläinen rouva jätti myös katolle ruusun.
Yksi seurueemme jäsen onnistui keräämään mukaansa sen verran säteilevää materiaalia, että mittari näytti punaista. Onneksi kenkien puhdistaminen kuitenkin auttoi. Paluumatkan jännitimme kuskimme hereillä pysymistä. Pikkubussissa ei ollut edes turvavöitä. Pääsimme kuitenkin hengissä hotellille.
Täällä on pari ajallisesti väärässä järjestyksessä olevaa lisäkuvaa reissulta. Ja moottoripyöräilyyn liittyen Kiovassa näin yhden kyykkymallisen moottoripyörän liikenteessä. Lämmintä oli +3 astetta. Lopuksi vinkkinä tuolla on pari ukrainan kielen fraasia. Tässä taas on ukrainan kielen translitterointiohjeet joita tarvitsee mm. kadunnimien ja matkasanaston ymmärtämiseksi.
Ei saakeli, tuosta retkestä olen kyllä kateudesta vihreä, pitäisi joskus itsekin suorittaa.(mustax8 @ Tammi. 20 2008,21:38) kirjoitti
Kehtaako kysyä minkälaisesta kokonaiskustannuksesta retkellä puhutaan ja mitä kautta tuon hoidit?
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Kehtaa(Jassu @ Tammi. 20 2008,22:17) kirjoitti
Otimme lennot Estonian Airilla Tallinnasta (Suomesta ei suoria lentoja).
Laivaliput: 50 e
Lentoliput: 220 e
Hotelli: 130 e
Tsernobylin kiertue (Tour Kiev): 117 e
Eli yhteensä tulee 517 e / henkilö + paikan päällä käytettävä käteinen. Hintataso on Ukrainassa kohtalaisen edullinen joten kovin paljon ei mene ruokaan ja juomaan.
Ja täytyy kyllä sanoa, että oli ehkä paras reissu tähän mennessä.
Wau, tuohan kuulostaa kivalta matkalta. Ihan vaan pikkusen olen kateellinen.
<br /><br type="_moz" />
Varmasti, katselin matkatoimiston kierrosesittelyn ja todella ikimuistettava retki varmaan oli. Tuonne tosiaan alkanee olemaan viimeisiä aikoja mennä käymään jos meinaa, koska lisääntyvä turismi tuhoaa paikkoja takuulla.(mustax8 @ Tammi. 20 2008,23:25) kirjoitti
Pääsittekö katsomaan tuota radioaktiivisten masiinoiden (helikoptereita, autoja jne) hautausmaata? Toimiston sivujen mukaan on lisäpalvelu nykyään ja buukattava ennen matkaa...
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
(mustax8 @ Tammi. 20 2008,23:25) kirjoitti
Tuo on helppo uskoa. Onnittelut onnistuneesta matkasta ja kiitos hienosta matkakertomuksesta. Upeita kuvia!![]()
Näin vanhemmiten pappamopo alkaa kiinnostaa... Kawa 454 LTD -86.
Tuossa samaisessa dokkarissa, joka jo aikaisemmin mainittiin, kerrottiin myös hieman tarkemmin tuosta "thermal explosionista", jota sivutaan myös tuossa Wikipedian linkissä. Jos se sekalaista skeidaa sisältävä sulanut massa olisi päässyt tekemisiin reaktorin alle valuneen jäähdytysveden kanssa, lähes koko Euroopasta olisi tullut kertaheitolla asumiskelvoton.
Dokkarissa kerrottiin myös, kuinka sotilaat, kaivosmiehet yms. työntekijät kävivät reaktorin katolla 45 sekunnin vuoroissa mättämässä radioaktiivista rojua lapioilla maahan, että sarkofagi saatiin rakennettua. Ensinhän rojua laitettiin viskomaan robotteja, jotka alkoivat kuitenkin ajella itsekseen katolta alas, kun säteily pisti piirilevyt sekaisin.
Tuon ohjelman jälkeen tuli mietittyä, kuinka pieni se ihminen taas onkaan.
Z750 --> ZX-9R --> ZX-6R
Huhhuh... hieno reissu varmaan ollu.
Hyvin kuvattu matka ja kuvat kyl sai kiinnostuksen kohoamaan entisestään paikkaa kohtaan, KIITOS.
Ei prkl, tuol on kyl ihan pakko päästä käymään.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Olisi kyllä todella mielenkiintoista käydä paikan päällä katsomassa. Miten otitte etukäteen selvää tuosta turvallisuuspuolesta? Olitteko yhteydessä esim. ulkoministeriöön vai luotitteko pelkästään Ukrainalaisten matkatoimistojen vakuutteluun?
Näin on, eikä reissun hintakaan kuulosta pahalta.(Jassu @ Tammi. 21 2008,14:24) kirjoitti
Aika ainutlaatuinen paikka: kaupunki täysin autio ja kaikki aika pysähtynyt 80-luvun Neuvostoliittoon.
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Tässä oli jo pienellä kaveriporukalla puhe, että koitettais päästä kevään aikana retkelle tonne.(Jerry Cotton @ Tammi. 21 2008,18:23) kirjoitti
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Täytyykin tosiaan alkaa härnäämään kavereita tolla ajatuksella. Olihan tuolla joitain valmiitakin opastuspäiviä, kiinnostavaa sinänsä, kun näköjään hinta vähän pompsahtaa jos ei saa kuin pari kaveria matkaan.
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Jinx:llä on jo kustannuslaskelmat kohta kasassa...
Pripyat ... jotenkin tuli outo olo noista kuvista kun juur COD4 pelasin tuolla huvipuistossa
Tuonne![]()
![]()
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
"Helpotusta" matkakuumeeseen. kuvissa näkynyt "satama" ja mikäli oikein tajusin niin olkiluodon vara-osa varasto.
Kesällä voitais ottaa pidennetty pk-miitti ja lähteä letkassa tonne, mikäli vaan letka pysyy kasassa...![]()
<p><strong> </strong></p>
Näytti aivan helmireissultaTäytyy ruveta itsekin suunnittelemaan reissua.
Mites muuten tuolla Ukrainassa pärjää, jos ei tajua edes yhtään kyrillistä aakkosta? Yleensä on tullut noissa entisissä neuvostoliiton maissa vaan hoettua Njet ponimai jos Lontoo ei ole sujunut..
Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!
Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
Eipä huomattu valita. Toisaalta valoisa aika ei olisi välttämättä riittänyt enää kierrellä tuota kontaminoituneiden ajoneuvojen kaatopaikkaa.(Jassu @ Tammi. 21 2008,08:13) kirjoitti
Ulkoministeriöllä ei ole osaamista kommentoida tuollaista asiaa ja luulisin, että STUKillä ei ole mielenkiintoa neuvoa turisteja.(SpeedyG @ Tammi. 21 2008,18:12) kirjoitti
Riskinä tuolla on aktiivisen hiukkasen joutuminen elimistöön joko hengittämällä tai nielemällä. Eniten itseäni arvelutti kerrostalon sisällä möyriminen, kun kävellessä nousi jonkun verran pölyä. Kannattaa välttää koskettamasta käsillä mitään ja pestä kädet ennen reissulla järjestettävää ruokailua. Todennäköisimmin aktiivista ainetta tarttuu kenkiin joten nekin kannattaa putsata jossain vaiheessa.
Kiesus tuolla on noita hylättyjä ajoneuvoja jokunen: - klik -
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
No niin no joo... *(samu69 @ Tammi. 21 2008,19:57) kirjoitti
Kustannuslaskelmiin en oo 'uskaltanu' vielä kajota. Odottakoon ne sitten aivan viime hetkeä jolloin ei voi enää perääntyä, mutta ehtii myydä kaiken irtaimiston persnetolla... *
*Eli eli, suuntana enskesänä on seuraava reitti: lautalla Ruåtsiin, ripeä siirtyminen Norjaan kalaan, sieltä laivalla Skotlantiin kattoo linnoja ja maistelemaan viskejä, Englannissa tarkastaa Big Ben ja Stonehenge ja sit Ranskaan kanaalin ali. Patonginpurijain maasta suuntavaihtoehtoja on kaksi, riippuen rahoituksesta yms yms. 1; Belgia-Saksa-Tsekki-Slovakia-Ukraina, tai 2; Espania-Andorra-Italia-Slovenia-Kroatia-Unkari-Ukraina. Ukrainassa Tchernobyl Tour ja sitten joko Via Balticaa pitkin tai Saksaan takas ja Tanskan kautta kotio.
*Pitkä reisu, tiedän, mutta mentävä on, ja matkajärjestelyt oon jo alottanu...
Edit. Kaverit haukkuu hulluks kun ekana kesänä lähtee ensimmäiselle prätkäreisulle Islantiin ja seuraavana sitten Chernobyliin... *
Hah. EDIT 3/2009 Jäi reisu tekemättä. Pääsin kyllä Skotlannin kautta Ranskaan asti, mutta sieltä tultiinkin sitten pikapikaa kotia....
Syteen tai saveen ja pubiin...
______________________
Honda VFR 800 VTEC
Buell XB12S (sold)
Kawasaki ZX6R (sold)
Niin no.. toisille riittää eka->toka kesänä yleensä se normaali routaperse ajo kotomaan karikkoisilla teillä mutta sie se painat mopo->laiva->mopo periaatteella(JinX @ Tammi. 22 2008,17:41) kirjoitti
Jos kesäksi saa visan plussalle nii saatan jäädä sinne skotlantiin![]()
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Niin, no. Mentiinhän venäläisellä insinööritaidolla ensimmäisenä avaruuteen (Sputnik 1957), Gagarin ensimmäisenä ihmisenä (Vostok 1961), ensimmäinen avaruusasema oli venäläinen (Saljut 1 vm. 1971). Vielä nykyäänkin kv. avaruusasemalle kuljetaan venäläisillä kantoraketeilla. En ole mikään kommari, muttei kaikki venäläinen tekniikka ole paskaa. Siellä vain suunnattiin voimavaroja muualle kuin Ladojen suunnitteluun.(jiitu @ Syys. 18 2007,10:03) kirjoitti
Kronoby Racing Team
Ilmeisesti kirjoitin kommenttini jotenkin epäselvästi. Korostin insinöörien kohdalla ukrainalaisuutta ehkäpä liikaa tms.(Juhana N @ Tammi. 22 2008,22:18) kirjoitti
Mutta siis tarkoitukseni ei ollut haukkua ketään NL:n insinööriä. Kuten sanoit, nerokasta porukkaa siellä riitti ja riittää yhä. Negatiiviset kommentit taas kohdistui NL:n valtakunnallisiin ja paikallisiin johtajiin. Armeijan johtajiin. Niihin, jotka siellä päättivät toimista onnettomuuden jälkeen: tiedotuksesta, evakuoinneista ja monista muista käytännön toimista. Niihin ei asioista oikeasti ymmärtäneillä insseillä ollut paljon vaikutuksen mahdollisuuskia silloin, jos johto oli muuta päättänyt.
Kun nyt tässä taasen kirjoitan, niin pakko kysästä mustaxilta, että kävittekö te lähempänä tuota sarkofagia kuin kanavan viertä menevä pripjatin tie (kuva)? Tai siis kävittekö siinä aivan vierellä olevassa vierailukeskuksessa? (siellä on ihan näkemisen arvoinen pienoismalli)
Aamutelkkarissa oli juttua Tshernobyl:n tilasta.
Olipa tuollakin aiheesta
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Kävin muuten tuolla viime marraskuussa. Hämmentävä kokemus.
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
pitäsköhän alkaa suunnitteleen retkee..nyt ois vapaa aikaakin...
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
kävitkö muuteen ihan kylällä asti vai miten?(Jerry Cotton @ Maalis. 18 2009,20:13) kirjoitti
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
Aika mielenkiintoinen juttu! Tässä jo tovi vierähtänyt lukiessa
....
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.