Kävin katsomassa cordura ajopukuja, maksavat väh. 300 e. Grrr!! Mikä maksaa? *![]()
Materiaalit maksavat, eivät ne mitään h&m:n tilkkutäkkejä ole.
Myös suunnittelu maksaa - ei taida nimittäin olla aivan ilmaista suunnitella kestävää ja hyvää ajopukua.
Ja tietenkin, markkinoita johtavat merkit maksavat enemmän, se tuo oman lisänsä hintalappuun.
Ei varusteita ostaessa kannata pahemmin hintaa katsoa, osta sellaiset varusteet mitkä ovat hyvät, sitten tinkaat ne kukkarolle sopivaan hintaan.![]()
Ducati Monster 696 -08
ex: Cagiva mito -06
Taitaa kunnon ajopuvut maksaa kuitenkin vielä lähempänä tonnia...![]()
https://www.youtube.com/@OnhanVielaPitkaMatka
https://www.tiktok.com/@onhanvielapitkamatka
Niin tekee, joten tuo 300€ ei ole kovin paljoa ajopuvusta. 500€ alkaa saamaan jo ihan hyvän, 1000€ saa jo hyvän(jonyman @ Syys. 01 2007,20:04) kirjoitti
![]()
Ducati Monster 696 -08
ex: Cagiva mito -06
Mitä?että ei kannata hintaa katsoa?Ja millähän perusteella? Itse kun en mikään kroisos ole, niin kyllä varmasti seurailen hintoja ja ostan sieltä mistä halvimmalla saa. Enkä varmasti osta kalleinta mitä rahalla saa koska silloin aina maksaa ylimääräistä merkistä tms. *(TinBa @ Syys. 01 2007,19:49) kirjoitti
![]()
Enkä nyt tietenkään kehota ketään pihtailemaan varusteiden hankinnassa, hyvät varusteet kuitenkin on osa ajonautintoa *![]()
-08 Kawasaki ZX-6R
-07 Honda Hornet 600 (ex)
-99 Suzuki GS 500 (ex)
Ei taida valmistusmäärätkään olla samaa luokkaa kuin sillä niken t-paidalla jossain bangladeshissa -> kalliimpaa tehdä pieniä sarjoja. Kunnon varusteet on halpa vakuutus.
________________
Kaikki maksaa mikä ei ole ilmaista ja kivasta tupla hinta.(Olli T. Kaja @ Syys. 01 2007,19:44) kirjoitti
Eurot tiskille vain. Ei niitä tästä elämästä mukaan saa!
Kiinassa sun muissa halpamaissa kalliit merkitkin tehdään, ainaskin omassa alpinestarsin takissa lukee made in china.
Kovat katteethan noissa on aina, myös sillä jälleenmyyjällä kuka myy sulle varusteet halvalla "kovassa syystarjouksessa -20%" vaikka takkiin ei tulisi edes -50% alennuksellakaan.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Oman rukan puvun ostin silloin vanhaan markka-aikaan.. oi niitä aikoja
Lapussa oli hinta 5700mk ja puvun sai ulos 3500mk, muuttakoon euroiksi kuka haluaa, mutta oon pärjännyt samoilla kamppeilla jo varmaan 6 tai 7 vuotta.
Ihan vaan vertailun vuoksi, kaverilla on samaa aikaan vissiin jo kolmas tai neljäs puku menossa ja silti se kastuu joka sateessa.. *
Halvalla ei vaan saa hyvää.. *![]()
Halvalla ei tosiaan saa hyvää ja paskaa ei kannata ostaa. Enemmän menee euroja siihen kun joka vuosi päivittää parempaan ja harrastus saattaa huonojen vehkeiden takia alkaa jopa vituttamaan (kokemus puhuu).
Täyttä hintaa ei myöskään kannata maksaa, vaan esim. sovittaa täällä oikea koko liikkeissä ja laittaa tilaus euroopasta vetämään. Esim edellisvuoden värityksillä olevia kypäriä ja nahkapukuja saa naurettavaan hintaan muualta.
300€uroa varusteista on kyllä älyttömän vähän. Eihän sillä saa välttämättä edes kunnon kypärää.
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
Narikassa roikkuu vanhat dainiisit kun ei enää mahdu päälle ja tais sillon maksaa 10tmk per kpl nykyiset koret on maksanu vaan osan siitä ja toimii paremmin? Mun mielestä ne on halventunu!
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Kannattaa ostaa syksyllä / talvella, silloin vanhat mallit saa noin puoleen hintaan siitä mitä kesällä. Kokoja ja värejä on tietysti rajoitetusti.
AR125 -84 --> CBR600F -05 --> CBR1000rr -04/-05 --> GSX1300R K9 --> DR650RSE -93 --> XJR1300 -03
No poikkeuksiakin löytyy et halvalla saa hyvää. Itte ostin toissa keväänä Eurobikerilta Sweepin tarjouspuvun joka makso alle 300e. Eipä tosta puvusta mitään valittamista ole ollu, sateet on pysyny ulkopuolella samallalailla mitä kalliimmissakin puvuissa.
Monta syytä kalliisiin ajovaatteiden hintoihin on jo tullutkin, mutta tässä vielä lisää:
- materiaalit, ne ovat laadukkaimmissa asuissa varsin eksoottisia
- sen vedenpitävän kalvon vaatima työmäärä
* Jos käytetään parhaita materiaaleja, ei kannata käyttää liian halpaa=epävarmaa työntekijää. Siis hintaerot halvan ja kalliin puvun välillä tavallaan kertaantuvat. Ei kukaan teetä aitoja GoreTex-pukuja halpatyövoimalla..
* Ja miksi laadusta kannattaa maksaa?
- turvallisuus. Jos vahinko sattuu, ei hyvien ajovarusteiden hinta ole edes mitattavissa. Vai mikä on katkenneitten luiden tai tienpinnan rikki repimien lihasten arvo? Jos halvalla saatu tekstiilipuku on asfalttiliussa sulanut puhki ja iho tehnyt samoin, olisi kalleinkin puku tullut oikeasti halvaksi.
- mukavuus. Autossa mukavuus tehdään varusteilla, pyörässä vain kuljettajan varusteilla. Maksaa se ilmastointi autossakin, miksei siitä haluttaisi maksaa pyörällä ajaessakin? Pyöräillessä se vaan täytyy tehdä hengittävillä ajovarusteilla. Aivan liikaa erehdytään tuijottamaan puvun vedenpitävyyteen, sillä eiköhän lähes jokainen aja enemmän poutasäässä kuin sateessa? Eikö silloin kannattaisi ensimmäiseksi kysyä, miten hyvin puku hengittää? Siinä suhteessa ei ole oikeaan kohtaan sijoitettua Gore-kalvoa parempaa.
* Ja mitä kertoo tuo alkuperäisen kysymyksen tekijän mainitsema "cordurapuku"? Ei yhtään mitään. Corduraa käytetään halvoissa sekä kalliissa puvuissa ja sitä on montaa eri plaatua + jäljitelmät päälle.
* Ajopuku on kokonaisuus, joka muodostuu monesta osasta. Ei sitä voi arvioida vain päältä katsoen. Kukaan ei pysty sanomaan pukua päältä katsoen esimerkiksi sitä, onko kyseessä GoreTex-puku vai jollain muulla kalvolla varustettu puku. Kuitenkin juuri tuo kalvo vaikuttaa merkittävästi esimerkiksi hengittävyyteen, joten asiaan kannattaa paneutua ennen puvun ostamista...![]()
Hei ei toi ole paha. Itse ostin uuden pitkähihaisen fillari ajopaidan ja siinä oli hinta lappu 139 euroa, no sain sen satkulla. Siinä ei ole kangasta edes ajotakin vuoren verran.(Olli T. Kaja @ Syys. 01 2007,19:44) kirjoitti
Toisaalta nyt on prätkä buumi ollut muutaman vuoden niin täytyyhän se rahastaa ulos.
Kunkku tuossa jo veikin jalat suustani. Se tuli vielä mieleen, että ostoajankohdan lisäksi ostopaikkakin vaikuttaa jonkin verran hintaan. Ainakin Rukan asujen kohdalla taitaa näin olla. Asiasta on aiemmin keskusteltukin jo, ja sitä vääntöä ei kannata uudelleen aloittaa.
Reilukerho..(teme77 @ Syys. 02 2007,00:34) kirjoitti
Eihän prätkäkamat kalliita ole vaikkapa joihinkin valmiiksi kulahtaneisiin merkkifarkkuihin verrattuna, lisäksi kestävät yleensä vuosia. No, omat farkkuni ovat kylläkin Tarjoustalon pintamuotia..
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Yleisesti ottaen on eri tuoteryhmiä joiden hintoihin lisätään kylmästi reilusti ylimääräistä katetta. Näitä on kaikki johonkin harrastukseen liittyvät tuotteet. Mitä tunnetumpi brändi sen enemmän katetta. Tässä luotetaan ihmisten hienostelun tarpeeseen ja brassailun haluun. (toki laadun pitää sitten olla kohdallaan). Toinen ryhmä on sellaiset asiat joissa ihmiset eivät kehtaa tinkiä. Näitä ovat esim. lemmikit, lapset ja hautajais kulut.Ja ennenkuin joku ottaa herneen nenäänsä, niin selvennyksen vuoksi: En tarkoita, että hyviin ajovarusteisiin satsaavat olisivat hienostelun taipuvaisia.
![]()
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
Taitaa olla kalliitten ajokamppeitten ostaminen nykyään arpapeliä sillä jokainen vaatteen osan gorekalvojen ja Kevlarreitten vai mikä niitten kauppa nimike onkaan tekijä teettää tuotteensa mahdollisimman halvalla ja jos "huonolaatuista" tehtäiskin vaikka neljäsosa tuotteista ja kustannuksissa säästetään vaikka puolet niin kuitenkin suurin osa kuluttajista jotka ostavat sen huonolaatuisen tuotteen eivät tee reklamaatiota kun heillä ei ole vertailukohtaa siihen täysin toimivaan tuotteeseen paitsi jos huonolaatuiset gore kalvot onkin tulleet vatsanpuolelle tai hihoihin ja vesi tulee juoksemalla ihoon.(Kunkku @ Syys. 02 2007,09:20) kirjoitti
No ei se nyt onneksi täysin arpapeliä ole se ajovarusteiden ostaminen. Siinä ESE olet oikeassa, että monelle vertaileminen on vaikeaa, kun ei niitä kokemuksia oikein monista tuotteista ole. Eikä kauppiaaseen voi aina luottaa, hän tietysti myy mieluiten sitä, mitä hyllyssä on ja mistä saa parhaan katteen.
* Totta on varmasti sekin, että valmistaja varmasti teettää puvun mielellään sillä halvalla työntekijällä. Jos tämän työn laatu sattuu vielä miellyttämään, niin miksi maksaisi työstä enempää?
* Ajopuvun hankinnassa jos noudattaa sitä perussääntöä, että siinä on käytetty aitoa Gore-Texiä, ei yleensä pääse pahasti pettymään. Gorella on niin tiukka laadunvalvonta, että se ei hyväksy huonoa työtä tai tuotteita, ne eivät saa oikeutta käyttää sitä oikeaa Gore-Texiä. Asian ikävä puoli on tietysti siinä, että näin on saatu pidettyä sen alkuperäisen kalvon hinta korkeammalla kuin kilpailijoiden.
* Hyvällä ajopuvulla on useamman vuoden takuu. Valmistaja vastaa siitä, että puku pitää vettä. Tässäkin kannattaa huomata se kolikon toinen puoli, hengittävyydestä ei puhuta mitään. Eli jos olet ostanut sen "vastaavaa kalvoa" sisältävän puvun, hiostavuudesta on turha valittaa!
* Ajopuvuissa käytetään lukemattomia erilaisia materiaaleja. Lisäksi niiden yhdistelmiä on vielä enemmän. Olisikohan kysyntää jonkinlaiselle materiaalioppaalle, tai ajopuvun osto-oppaalle, jonka olisi tehnyt joku muu kuin pukujen valmistaja tai myyjä?
* Puvun pintamateriaalin kanssakin kannattaa olla tarkkana. Usein kyse on jonkinlaisesta nailonista, jota on kudottu eri tavoin eri vahvuisesta langasta. Saattaa tuntua tukevalta, mutta ei kestä mitenkään erikoisen hyvin hankausta. Sitten on se paljon mainostettu kevlar, joka voisi muuten olla hyvä, mutta kun se mokoma ei tahdo sellaisenaan kestää auringon valoa!
* Itse luokittelen pintakankaat karkeasti niin, että alimpaan kastiin kuuluvat nuo erilaiset nailonista kudotut kankaat, oli niillä sitten miten hieno nimi tahansa( codura, ym). Sitten pykälää parempana pidän Corduran eri versioita ja ehdottomasti parhaana Armacoria. Se lienee tällä hetkellä kestävin pintamateriaali ajoasuissa(kyllä, muistin nahkan).
* Siitä pintakankaan kestävyydestä ei kannata alkaa mitään loputonta vääntöä kehittelemään. Sen tehtävänä on suojata yhdeltä kaatumiselta, tai muulta onnettomuudelta. Sen jälkeen vioittuneet osat voidaan vaihtaa.
* Ettei kuulostaisi turhan yksinkertaiselta, täytyy muistaa, että sen vedenpitävän kalvon sijoituksella puvussa on myös merkitystä. Pintakankaaseen laminoitu versio on ehdottomasti paras. Se ratkaisu ei ime vettä, ei muutu raskaaksi eikä kylmäksi niinkuin vuorikerroksessa olevalla kalvolla varustettu puku helposti tekee.
* Kysykääpä pukua ostaessanne, miten pitkän takuun valmistaja sille lupaa ja miten sen korjauspalvelu toimii. Entä miten puvun saa pestä? Hyvä puku kestää lukuisia pesuja ja pysyy hyvän näköisenä vuosikausia. Kaikista puvuista niin ei voi sanoa.
En tiedä, mikä cordura-ajopuvuissa maksaa, mutta kunnon 1-osainen nahkapuku on päälle 1 kiloeuron. Mielellään sen maksaa kun tietää, että esim. radalla kontatessa suojat pysyvät paikallaan. Minulla ei tämän ajokauden ratakaadossa nahkapuku päällä mennyt yhtään luuta poikki. Jos olisi ollut tixtexit päällä, olisi vähintään solisluu katkennut. Kaikki on suhteellista.
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Tarkoitinkin juuri sitä, ettei kannata alkaa pihtailemaan niiden kanssa.(Skeletor @ Syys. 01 2007,22:14) kirjoitti
Eli ostaa laadukkaammat varusteet ennemmin, kuin halvat, joiden laadusta voidaan olla montaa mieltä. Tietenkin aina valitaan se liike mistä halvimmalla ne hyvät kuteet saa.
Ducati Monster 696 -08
ex: Cagiva mito -06
Sen verran taas sotken näppejäni nahkakeskusteluun että nahkapuku on nimenomaan ratavaruste. Samoin crossihaarniska ja -paita sekä -housut on nimenomaan crossikäyttöön kehitetty. Toki nahkapukua sekä crossikamoja voi ja saakin käyttää myös kadulla mutta niissä on omia hyviä puolia (suojaavuus kaatumisissa) kuin myös huonoja (lämmönpito, sateenpito). Tässä tullaankin siihen että tixtex tekstiilivaatteet on kehitetty ns. taviskuskin tarpeisiin eli on kompromissi.(Bomber @ Syys. 02 2007,23:14) kirjoitti
Kunkku vihjasi Armacorin suojaavan jopa paremmin kuin nahkan mutta miksikös ratakuskit eivät sitten käytä sitä? Eikös nimenomaan radalla haeta mahdollisimman suojaavaa materiaalia?
Itsellä on tekstiilipuku ja vaikka ostaessa kirpaisi ja kovasti niin olen nauttinut lukuisia kertoja kun kaverit palelee märkinä ja itsellä on vain mukava olla. Pari kertaa reissun päällä on meinannut tulla nyrkistä kun itse heittää vitsejä mutta kaverit tärisee kylmissään eikä jaksa innostua huumorista. Valmistaja on se yksi jolla on viiden vuoden takuu ja olen odottanut oikein innoissani milloin puku vuotaisi pisarankin niin saisin lähettää sen takuuseen. Valitettavasti vielä en ole saanut kastua kertaakaan. Puku on niin mukava päällä että kerran menin jopa väsyn yllättäessä tien viereiseen metsään märkään ruohoon nukkumaan - ei kastu ja on lämmin.
Armacor kestää hankausta enempi kuin nahka. Suojaavuus ei ole sen parempi. Nahan etu liukuessa on sen parempi hidastuvuus.(T_T @ Syys. 03 2007,11:32) kirjoitti
Ajopuvun suojaavuus niitä kolhuja vastaan on aika laaja käsite. Mitä vastaan yritetään suojautua? Onnettomuustilanteetkin ovat lähes jokainen erilaisia. Pelkkä Armacor ei paljoa pelasta- ainakaan kolhuilta, sehän on vain melko ohut kangas. Moni nahkapuvun nahka on paksumpaa, joten se saattaa säästää pikku kolhuilta paremmin. Tässä lienee yksi monista syistä, miksi rata-ajossa käytetään nahkaa. Toinen syy on tietysti se, että nahkapuku rakennetaan enemmän vartalon myötäiseksi kuin tekstiilipuku, joten sen suojat pysyvät paremmin oikeilla paikoillaan. Pikku hiljaa alkaa kyllä löytyä myös tekstiilipukuja, jotka ovat niin tyköistuvia, että suojat eivät pääse ainakaan helposti siirtymään pois paikoiltaan. Tällainen puku on esimerkiksi Rukan Anatomic.
Se puvun hankausta kestävä pintamateriaali suojaa hyvin sitä tärkeintä, eli elämää. Raadollisesti ajatellen luun murtumatkaan eivät välttämättä ole hengenvaarallisia ja niitä pystytään nykyään korjaamaan hyvin. Tuskallista ja aikaa viepää se paraneminen kyllä on. Sen sijaan paha hankaumasta tullut lihasvaurio voi olla todella vaikea ongelma, ja johtaa jopa raajan menetyksiin, tai vielä pahempaan.
Eli raadollisesti ottaen: Käytä sellaista ajopukua, joka kestää hankausta ja repimistä niin, että sinut nostetaan onnettomuuden jälkeen "ehjässä pussissa" ambulanssiin ja hoitoon, niin sinulla on paremmat mahdollisuudet selviytyä!
Ja toivotaan, ettei törmäys ole niin raju, että tulisi pahoja sisäelinvammoja. Ihminen on loppujen lopuksi aika heikkoa tekoa ja "suunniteltu" kestämään äkkipysähdyksiä vauhdista, johon pääsee omin keinoin.Kaikki yli juoksuvauhdin on vaarallista, vaikka taajamanopeudet eivät siltä aina tunnukaan.
Hippasen ot, mutta kaikki harrastevarusteet maksaa enemmän kuin normisetit Henkalta ja Maukalta tms. Ratsastushousujakin saat toki 60 eurolla, mutta oikealla aktiiviharrastajalla/ hevosenomistajalla sellaiset kestävät tuskin puolta vuotta. Turvaliivistä saat pulittaa helposti 300 euroa..
Mutta kuumuuko se Armacor ja palaako nahkaan kiinni?(Akiva @ Syys. 03 2007,12:31) kirjoitti
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Tuo Armacorin sulaminen tai palaminen on kysymys, jota olen minäkin tuumaillut. Toivottavasti käsiin osuisi palanen kangasta, jonka palamisherkkyyttä pääsisi kokeilemaan.
Ainakin Rukan puvuissa on Armacorin ja ihon välissä vielä vuorikerros, usein verkkomaista kangasta. Silti minusta ajopuvun alla kannattaisi aina pitää jonkinlainen alusasu. Itse käytän helteellä ohutta pitkähihaista Coolmax-kerrastoa. Sen kanssa olo on miellyttävämpi kuin ilman mitään tai puuvillaisen vaatteen kera.
Hiukan OT mutta nyt tuntuisi olevan paras aika ostaa uutta mopoilukampetta kun ovat syysalennukset alkaneet. Muutenkin tuntuisi aika paljon olevan ilmaa hinnoissa kun suostui myyjä omasta asusta tiputtamaan hintaa 20% ihan suoralta kädeltä *![]()
-08 Kawasaki ZX-6R
-07 Honda Hornet 600 (ex)
-99 Suzuki GS 500 (ex)
Jep! Minäkin sain cordurapuvun vain 228 e. Sekä takissa että housuissa irrotettavat vuoret ja CE suojat. Olen ollut tosi tyytyväinen(Skeletor @ Syys. 08 2007,14:37) kirjoitti
![]()