Tänään (14.9) ajettiin Lopen ohi klo19:30 ja ihan siinä 54-tien ja Nesteen risteyksessä ambulanssimiehet elvytti motoristia. Viereen oli nostettu pystyyn kokopunainen motskari, josta etupää tohjona. Paikalla oli jo sen verran yleisöä, ettei osannut oikein hahmottaa että mitä oli tapahtunut. Keskellä risteystä seisoi ainakin toinen pyörä mikä ei ilmeisesti ollut osallisena kolarissa...
Toivottavasti ei tarvii sytytellä kynttilöitä.
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
Pidetään peukut ja varpaat pystyssä hänen puolesta.
Valitettavasti motoristi menehtyi.
Kopukka
Apu tulee ylhäältä, mutta onko siitä enää apua ...
taas yksi lisää. ja näin syksystäkii viel. Mut toivottavasti/ilmeisimmin kuoli hymyssäsuin kun pärrällä ajo
600rr
Iltasanomat
Motoristi kuoli kolarissa Lopella
Moottoripyöräilijä kuoli törmättyään kääntymässä olleen henkilöauton kylkeen Lopella perjantai-iltana. Onnettomuus tapahtui Yhdystien ja Kantatie 54:n risteyksessä.
Riihimäen suunnasta tullutta henkilöautoa ohjasi vuonna 1987 syntynyt riihimäkeläinen mies ja moottoripyörää Forssan suunnasta tamperelainen vuonna 1980 syntynyt mies.
Moottoripyöräilijä lensi tömäyksen voimasta pois pyöränsä päältä. Paikalle tulleen ambulanssin henkilöstö totesi hänet kuolleeksi.
STT
Honda ST1100 Pan European
Rumaa jälkeä oli ollut, tyttäreni joka itsekkin saanut mp kortin juuri tiistaina, sattui näkemään kolarin
Itse käytän aina huomioliivejä ajaessa ja tästälähtien kyllä tyttärenikin, näitä sattuu liian usein , ettei autoilija huomaa moottoripyörää.
Aika monta on tämän tyylistä tänä vuonna sattunut. Mietin että onko ongelma se että
a) ei nähdä lainkaan motoristia
b) nähdään mutta arvioidaan nopeus väärin
Tuohon ekaan auttaa ne huomioliivit yms. ehkä, tokaan on vaikeampi vaikuttaa.
27 kotimaassa kuollutta ja vielä on kausi kesken. Selkeästi yli viime vuoden mennään.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Skooterit yleistyy... ja autoilija liian usein olettaa sen kohti tulevan pisteen liikkuvan 40 km/h....
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
c) motoristi luulee, että hänet huomataan.(hondamania @ Syys. 15 2007,16:32) kirjoitti
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
d) ihmiset ei viitsi katsoa ympärille
e) kyllä mä kerkeen ensin
f) minä minä minä.......
tyyliin ei sieltä ennenkää oo ketää tullu
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
suruvalittelut omaisille.
Vähän off topiccii, mutta noista huomioliiveistä oli jossain juttua, en muista missä (saattoi olla jopa autokoulussa) että niistä ei juurikaan ole hyötyä. Elikkäs silloin kun näkee moottoripyörän ajovalon "läpi" sen huomioliivin niin pyörä on jo niin lähellä että jos sitä ei ole siihen mennessä huomannut niin pyörä on jo _todella_ lähellä... En käy väittään tätä toteen, koittanut itse katsella sillä silmässä tuolla liikenteessä ja kyllähän se niin tuntuu olevan, ainakin hämärän aikaan
CBR600f -04
On niistä huomioliiveistä se hyöty ettei kukaan aja takaa yli. (ainakaan huonon näkymisen takia).(Hansk| @ Syys. 15 2007,19:22) kirjoitti
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
Olen huomannut eri autoja ajaessani seikan joka voi selittää osan näistä "en nähnyt" tilanteista. Ennen autoissa oli ohuemmat A-pilarit ja pystymmässä asennossa ja vielä taaempana. Pilarit eivät aiheuttaneet katvetta näkyvyyteen. Monissa uusissa autoissa, myös omassani voi kuorma-autokin helposti hävitä palkin taakse lähestyttäessä risteystä sopivalla nopeudella joten mp hukkuu aivan varmasti sinne.
Olisi mielenkiintoista tietää onko tätä asiaa virallisesti tutkittu.
t. S
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Joskus jopa huomioliivillistäkään motoristia ei autoilija sopivassa tilanteessa huomaa. Mikä lie ollut tilanne Lopella eilisillalla, mutta matalalalla oleva aurinko tielinjan suuntaisena häivyttää pyörän taustaan helpostikkin. Voi myös olla, että auton A-pilari/ taustapeili on ollut justiinsa pyörän ja autokuskin katseen välissä.
Voi kun me motoristit aina osattaisiin tunnistaa itse näitä potentiaalisia ongelmatilanteita näkyvyyden kanssa ja myös itse tehdä asialle jotain: hidastaa, kiemurrella, olla varuillamme jne. Valitettavaa, ikävää, surullista, tuskin kukaan näitä kolareita tahallaan aiheuttaa....
Olen huomannut myöskin, että A-pilarin taakse voi jopa auto jäädä piiloon saati moottoripyörä tms. pienempi kulkine.(sefo @ Syys. 15 2007,19:32) kirjoitti
Tietyssä kulmassa olevassa risteyksessä voi lähestyvä ajoneuvo olla koko ajan oikean A-pilarin katveessa ja pari kertaa on ollut läheltäpiti tilanne. Nyt olen yrittänyt katsoa oikealle ensin sivuikkunasta ja sen jälkeen tuulilasin puolelta jolloin katvealue ikäänkuin liikkuu päinvastaiseen suuntaan kuin toinen ajoneuvo ja aika, jonka pilari peittää *suhteessa lähestyvään ajoneuvoon on lyhyempi. Asiaa on ehkä vähän vaikea selittää, mutta sen avulla olen huomannut olevan helpompi välttää kyseinen ongelma.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan, No Direction Home
BMW K100 RS
Ducati 900 GTS -79(muumioitu)
Zündapp KS 125 -74 (muumioitu)
Zündapp Bella 200 -58
Näitäkin tuntuu olevan nykyään aina vaan enemmän ->
Tänään pysähdyin STOP merkin taakse kantatien risteykseen ja mitä tekee vastaan tulevan Audi A6:n naiskuljettaja vetää läpi risteyksen n. 60km/h nopeudella vilkaisematta kumpaankaan suuntaan... jäin ite oikeen kattomaan et mitä vi**ua, siis sillä myös STOP merkki mutta ei tuntunut paljoa painavan. Selitä siinä nyt autossa istuvalle koululaiselle mitä tuo STOP merkki tarkoittaa!!!
Mikä se ajaa ihmisen käyttäytymään liikenteessä tällä tapaa?
Ne skootterit, jotka kulkevat yli mopon vauhdin, eivät enää yleensä(samu69 @ Syys. 15 2007,17:36) kirjoitti
näytä edestäpäin mopoilta. Ja tervepäinen (maxi)skootterikuski
EI aja kaistan oikeassa reunassa.
Kyllähän myös MP:t ovat lisääntyneet siinä kuin (mopo)skootterit.
-- sjm
Nämä vaihtoehdot pitävät varsin usein paikkaa. Minua päin on ajettu kolme kertaa liikenteessä. Eikä yhdessäkään tapauksessa oma näkyminen olisi voinut olla parempi.kirjoitti
1. Jarrutan hitaasti liikennevaloihin ja karavaanari ajaa perään koska ei huomannut edessä ajavaa KUORMA-AUTOA (Huopalahden HKI)
2. Henkilöauto vaihtaa kaistaa vauhdilla KUORMA-AUTON etukulmaan ruuhkaliikenteessä kun oma kaista vetää huonommin (Etelä-Espa HKI). Selitti poliisille vakavalla naamalla ettei ole hänen syy, koska hän ei nähnyt vieressä ajavaa kuorma-autoa.
3. Henkilöauto ajaa perään vaudilla kun seison jonossa motarin rampilla
Olen aika varma, että kaikissa tapahtumissa vastapuoli on keskittynyt pääasiassa johonkin muuhun kuin ympäröivään liikenteeseen. Onneksi olen ollut noissa tapauksissa liikkeellä järeämmällä kalustolla, koska muuten olisi tullut pipi.
Havainnointia parantavista varusteista tuskin on mitään haittaa, mutta hyöty voi olla vähäinen jos vastapuoli katsoo jonnekin ihan muualle.
Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
On se perhana valitetavasti niin että jos meinaa edes jotenkin selvitä kunnialla niin on pakko olettaa että kaikki muut ovat täysiä tolloja. Kun suhtautuu kaikkeen liikkuvaan epäluuloisesti, (varsinkin jos siinä on neljä pyörää), on paljon suuremmat mahdollisuudet selvitä ilman kolhuja.
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Ajan työkseni Peugeotin Partneria. Olen saanut A-pilarin taakse jäämään jopa kuorma-auton.. Kylläpä muutaman lähipiti tilanteen jälkeen on oppinut tsekkaamaan useemmin ja ennenkaikkea kun aikasemmin katsoo niin helpottaa kummasti. Henkilöauto menee kyl aivan täysin piiloon ja sopivalla nopeudella kääntyy mukana.. yhesti oli nisun keula jo aika liki ku partneri oli jo keskellä tietä menossa...(okie @ Syys. 15 2007,20:31) kirjoitti
Suzuki RF600 -96
(Suzuki GS500EZ -82)
Yamaha PW50
PITSIÄ PINTAAN SISKOT!! ;)
Huomioliiveistä vaan sen verran että pääsääntöisesti mitä itse olen liikenteessä prätkäilijöillä niitä nähnyt niin pyöräkin on sitten ollut joku fjr tms. sporttourer tai sitten joku muu missä on isot ja suojaavat katteet. Ei paljon liivit näy eteenpäin.
Nakupyörästä vois vielä ehkä näkyäkin muttei paljon muista. Taaksepäin ehkä sitten paremmin, ellei sitten ole jotain ladan takakontin kokoista takalaukkua.
Kannattaa tarkistaa oma näkyvyys ettei luota turhaan.
Kyllä sitä asiaa on tutkittu paljonkin.(sefo @ Syys. 15 2007,19:32) kirjoitti
En tiedä miten viranomaiset asiaa tutkivat, mutta autotehtaat yrittävät kehittää tuulilaseista kaarevampia ja saada A-pilaria siirrettyä näin ollen parempaan paikkaan ettei näköestettä syntyisi.
Itse lasiteollisuudessa mukana olevana voin kertoa että Suomalaiset ovat alan kärkipäässä kun puhutaan lasi ja autolasiteollisuudesta.
Kyllä ne jokusen vuoden päästä ovat A-pilarit siirtyneet paremmalle paikalle, siinä välissä vaan tehdään triljoona kärryä joissa tuo näköeste on aika helkkarin paksu.
Ei sikäli, kuskin tehtävä on varmistua ettei sen taakse ketään jää.
Jos yhtään lohduttaa niin juuri tänään julkaistu tilastot Dubain viimevuoden liikenteestä. Yli 230 tuhatta kolaria.. => noin joka toinen - kolmas minuutti kajahtaa..
"Kukas v**tu sä oot?"
-Angus Young-
Miten tuo saadaan kaikille taottua päähän kaikille uusille motoristeille ?(jorim @ Syys. 18 2007,14:49) kirjoitti
Itse tre org touhuja seuranneena voin sanoa että ainakin 1 puhdas kaato ja 1 raato tältä kesältä siihen porukkaan on mun mielestä aivan liikaa, ottaen huomioon että motoristin valppaus/varovaisuus olis tod. näk. pelastanu molemmat tilanteet...
Kuka niitä kaikkia pyöriä enää luettelemaan ...
Viimeisin hankinta Royal Enfield D 350