Onko ollut testiä halogeeni lampuista *
Bike lehdessä kyllä on,mutta onko ollut esim. tekniikan maailmassa,tai muissa lehdissä *![]()
Muistaakseni on jossain vanhassa TM:ssa ollut testi, mutta numeroa en muista... Mahtaisiko löytyä niiden arkistohaulla mitään...
Edit. Numerossa 20/2000 on H4 SUURVERTAILU.
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Kun pysyy Philips VisionPlussassa tai Osramin CoolBluessa ei voi mennä metsään kovin pahasti.
Itsellä kotilossa Osramin Cool Blue; pirusti valkoista valoa mutta näiden lamppujen haittapuoli on se, että niille ei voi odottaa samanlaista elinikää kuin normi halogeeneille.
Normi Osramit tai Philipsit kestävät pidempään mutta valotehoa ei aivan niin paljoa.
Halvat "nimettömät" polttimot ovat hyvä keino pilata hyvienkin umpioiden valokuvio. Tuurilla saattaa toki osua hyväkin yksilö käteen mutta parempi pelata varman päälle.
Omasta kotilosta muuten kärähti lamput (alkuasennus) kahden päivän välein enkä tietenkään vaivautunut vaihtamaan kuin sen palaneen... eli jos on samaan aikaan vaihdettu niin paa suosiolla kummatkin polttimot uusiks; ei se toinenkaan enää kovin kauaa kestä.
Dirty Nasty Furriner
Harvemmin H4 kanssa on ollut mitään ongelmia keston kanssa, yleensä ne ehtii tummua jo niin paljon ennenkuin lanka palaa että kannattaa uusia.
H7 taas on ihan paskoja kestämään ja kalliimpia.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Wanhassa mopossa oli H7 polttimot ja ne kesti kolme kesää eli 36000km. Huonot?(J.V. @ Syys. 12 2007,13:42) kirjoitti
![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
No sanotaan että huonommat kestämään kuin H4
Ja kesto riippuu tosi paljon jänniteestä, umpion mallista jne. ja toisen merkin H7 huomattavia eroja samoin kuin näissä +50%, + 70% jne.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Aihetta sivuten - Edelliseen koteloon laitoin H1 lähivalojen tilalle Xenon setin. Purin pois ennen myyntiä - sopivasti siitä petti toinen polttimo samaan aikaan. Nyt olisi siis ylimääräinen H1 polttimo, ballasti jne...
Eipä ole aavistustakaan mikä kanta tuossa Suzukissa on, veikkaan että H4, mutta onko noin periaatteessa ongelmia laittaa auton xenon settiä mopottimeen? Kestääkö mopon sähköt? Luulisi että vanhemmissa mopoissa ei ole mitään ongelmia kun ei liiemmin ole älybokseja säikkymässä.
Useista polttimoista on olemassa "Long life" versiot kuten Philips H7 (12972L) ja vastaava Osramin (64210L). Itse olen pyrkinyt käyttämään näitä. Polttimon elinikä vähenee 5% jokaista 0,1 V jännitteen kohoamista kohtaan joka ylittää normaalin latausjännitteen(J.V. @ Syys. 12 2007,13:53) kirjoitti
![]()
dYNY
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Mistähän noita Osram cool blue lamppuja löytys Oulusta *(Staga @ Syys. 12 2007,13:34) kirjoitti
![]()
Mulla on Vara-Eerossa _kaksi_ H4 bixenon-settiä,(Kyytsis @ Syys. 12 2007,13:58) kirjoitti
ei sillä ole mitään eroa onko setti tehty autoon vai mopoon.
MP:lle myytiin joskus ohuempia ballasteja, ja Xenonkaupan
setä sanoi pari päivää sitten, että nyt ei enää myydä kuin niitä ohuempia.
Toinen ero on lähinnä mukana tulevan rele- ja johtohässäkän
kaapeleiden mitat.
Itse asiassa Vara-Eeron xenon-setti on auton.
Miksi mopon sähköt eivät kestäisi? Watteja kuluu vähemmän
kuin halogeenissa (55W vs. 35W) ja olen vetänyt oman piuhan
suoraan akulta. H4-liittimeltä otetaan xenoneille ohjaus.
Ainut "ongelma" on saada kaikki piuhat ja rasiat nätisti piiloon
ja kiinnitettyä hyvin. Itse sain.
-- sjm
Kannattaa odotella vielä hetki. Lokakuussa Osramilta pitäisi tulla uusi polttimoperhe (Night Breaker). Osramin mukaan 90% enemmän valoa kuin normi halogeenissa. E1 hyväksytty tieliikennekäytöön. Tulevat mallit ovat H1, H3, H4, H7 ja H11. Käyttöikä on kuulemma sama kuin nykyisissä Silver Star polttimoissa.(unnah @ Syys. 12 2007,14:06) kirjoitti
dYNY
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä.
philipsin extreme performance h7 on ainakin hyvät, niitä saa muistaakseni h4:senakin
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä.
Itsellä ei oo ollut ongelmia H7 kanssa mopossa eikä autossa, mutta mutsin Astra ruokailee näitä H7 poltimoita.(J.V. @ Syys. 12 2007,13:42) kirjoitti
Vika miksi H7 polttimot ei yleensä kestä on siinä että polttimon kannasta ei pääse johtumaan lämpö pois umpioon, eli umpio ei jäähdytä kunnolla polttimoa. Lisäksi joissain umpioissa polttimo on niin huonosti kinni, että se pääsee liikaa tärisemään.
Tämä kausi on tullut mopolla ajeltua H7 4150K sinisellä lähivalolla ja hyvin on kestänyt, sekä näkyy liikenteessä paremmin kuin tavalliset.
+100m/s club finland / 376,61km/h
Itselläni on kokemusta H4:sta:
Paras vastine rahoille tulee kun ostaa GE:n polttimot (musta paketti, jossa keltaista). Olivat aikoinaan testivoittajat ja niitä saa halvimmillaan 10 €:lla. Kotilossa ne kesti minulla kyllä lyhyimmillään 7 kk:tta. Vaihdoin ne kuitenkin jokatapauksessa kerran vuodessa vähintään.
Itselläni on pyörässä 2 x Philipsin Xtreme power +80%. Erittäin hyvät mutta törkeän kalliit. En osaa sanoa ovatko paljoa paremmat kuin GE:n polttimot, mutta ei ole harmittanut hankinta vaikka maksoivat muistaakseni 25 €:a.
Sanoisin että 25 € on halpa hinta omasta turvallisuudesta.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
osram cool bluet laitoin autoon (hb3) 19€ KAPPALEELTA 38€ siis pari.... törkeän hintaset, mut on kirkkaat kyllä myös...
Itselläni oli vanhassa pyörässä bilteman H4 megablue, niin todella kirkashan sekin oli, useasti tuli kyselyitä, että mikäs se noin hohtaapitää ehkä panostaa hieman tähän "uuteen" pyörään nyt ja laittaa joku merkkipolttimo kuitenkin
![]()
Power is nothing without control
Mulla on tuollaiset kuulpluut H1 autoni pitkissä ja Xenon H1 lyhyissä.(Roxero @ Joulu. 01 2007,11:57) kirjoitti
Pitkät on kuin mersun parkit. Himmeät ja likaisen väriset.
Kertokaapas mistä pyörääni 2x H4 Bi-Xenon setti edullisesti?
Puimuriin ostin Xenonkaupasta H4W Bi-sarjan, maksoi 150 erkkiä noudettuna ja onhan se vaan pirun hyvä mitä muutaman tuhannen kerkisin sitä syksyllä kokeilemaan.(AimoPamaus @ Joulu. 01 2007,13:17) kirjoitti
Samasta paikasta autoihin kahden umpion systeemejä, onko suitten halpoja en tiedä.
eBaysta löytyy paljon satseja halvalla.
edit: Tämä siis se sarja missä omat ballastit sekä pitkille että lyhyille.
ebay on halvin mutta täältä saa myös. kyselin vähän tuolta ja kävi ilmi että myyjä ei tiedä HIDeistä juuri mitään
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Eipä enää lähde edes singlet tuohon hintaan.(Oltsu @ Joulu. 03 2007,22:58) kirjoitti
![]()
Joko muut on ehtinyt polttaa noita Night Breakereita. Vaihdoin sellaiset (H4) kotiloon molemmille puolin vähä ennen joulua, ja nyt paloi molemmista lyhyet muutaman päivän välein. Eli kestivät noin pari kuukautta!(dYNY @ Syys. 12 2007,14:16) kirjoitti
Edelliset "normi" Philipsit kesti ainakin sen 2,5 vuotta jonka auto on minulla ollut, ja toimivat vielä silloinki kun otin ne pois joulun alla. Auton sähköissä en siis usko olevan vikaa. Valoissa on jopa käsittääkseni joku polttimon säästö tekniikka, eli päivävaloasennossa lyhyitä poltetaan pienemmällä jännitteellä.
Tähän asti olin tosi tyytyväinen noihin polttimoihin. Parannus oli huomattava verrattuna niihin vanhoihin normi polttimoihin.
Edit. kirotusvireitä
FZ6-S vm. 2005 -> BMW K 1600 GT vm. 2017
Täällä samanlaisia kokemuksia, polttimot ei tainnut kestää edes kuukautta (H1). Eikä valotehon muutos ollut omaan silmään niin huomattava.(Prefect @ Helmi. 17 2008,02:01) kirjoitti
Nuo kuuluu minun muistikuvissa sarjaan - huonoin ostos ikinä.
Huono tie, parempi mieli
Löysin jonkun vanhan biken, jossa oli testattu polttimoita ja yllättäen se osramin cool blue oli paras halogeenipolttimo!(AimoPamaus @ Joulu. 01 2007,13:17) kirjoitti
ja myöskin tekniikanmaailman testissä coolbluella oli paras kantama....
Power is nothing without control