On. Ja valmistenumero hinein mukaan on FXRS. Ja alunperin on narrow-glidellä eli dynaglide. Ja jos on yhtään perillä H-D:n rungoista niin näkeehän tuon about otsallaankin et on dynarunko. Tuossa ikäluokassa BigTwinissä kolmea runkoa, matkalehmä-FL runko, dynarunko ja softari.(Staga @ Elo. 20 2010,15:52) kirjoitti
Mut ennenkaikkea tuos on rock'n'rollia ja miellyttää mun silmää ja sil o kiva ajaa. Muutokset ja prosentit on otteessa ja keulana on mekaaninen hässäkkä. Tosin 2 1/4" putkiin sopivat bafflet pitää saada jostain hankittua, tuo on tuollaisenaan hieman tarpeettoman äänekäs.
edit: Olenpas artikuloinut hassusti. Uudelleenlukiessa vaikuttaa kuin olisin väittänyt FXRS:n tyyppimerkinnässä olevan D vaikka se on FXRS, melko nerokas tekstimuoto. Tuo aloitus "ON" on siis viittaus siihen, että kuten aiemmin jo totesin et olen pitänyt kaikkia narrowglidejä dynina j kauan, niin onhan tuo.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
Jos yhtään on perillä H-D:n rungoista näkee ton olevan Eric Buellin suunnittelema FXR:n runko eikä Dyna, hyvä runko sinänsä ja ehkä jopa parempi kuin Dyna-runko mutta pyörä ei tosiaankaan ole Dyna vaan FXR.(ma^ko @ Elo. 20 2010,16:37) kirjoitti
Jos kiinnostaa niin enemmän voit aiheesta keskustella H-DCF:n foorumilla; sieltä löytyy tietävää porukkaa, itse päätän tähänkirjoitti
LINKKIIN foorumille.
Ja toi nick "Hemuli" sitten tietää mistä puhuu.
Dirty Nasty Furriner
Niin no, jos sun runkos näyttää tältä niin sitten se on Dyna.
![]()
Dirty Nasty Furriner
Selvähän tuon pitäisi olla kuin pläkki, fxr mikä fxr. Ja lähinnä siitä pitäisi olla ylpeä, fxr oli ensimmäinen kumiripustettu runko ja kuten monet todenneet, luultavasti paras tehtaalta tullut runko.(Staga @ Elo. 20 2010,19:12) kirjoitti
Mutta ihan miten vaan, osallla vaan, tuoreemmilla hd-miehillä tuntuu menevän niin vuosimallit kuin rungotkin sekaisin.
Viikko sitten hankittu eka HD:
XL 1200R Sportster Roadster
Pientä säätöä, putket vaihdettu Screaming egle II:siin samoin putsari. Perää laskettu hieman säädettävillä iskareilla ja tietysti kilpitelineen kulmaa vähän muutettu. Alkuperäinen on melkoinen purje.
1000 km nautiskeltu ja hymy ei ota laantuakseen millään![]()
Yamaha DT 125 R ´84
Honda NS 125 F ´86
Honda CBR 600 F ´93
Honda VTR 1000 F ´97
Harley-Davidson XL 1200 R
Juu näkeehän sen nyt että se on fxr. Eikä se ole huono asia.(s&s @ Elo. 20 2010,20:42) kirjoitti
Helposti
Aika erikoinen hyppäys Veturista Sporaan(Popi @ Elo. 20 2010,21:26) kirjoitti
No helpompi pitää läsy taskussa, noilla löytää ajamisen iloa alemmillakin nopeuksilla![]()
Dirty Nasty Furriner
FXRS se on, en muuta ol väittänytkään. Se että nykymaailmassa wanhoja "dynaglide" runkoisia ei saa kutsua Dyna-rungoiksi oli mulle hieman uus juttu, mul oli edellisen jälkeen pitkähkö ajopyörätön kausi ja alkukesän harharetki Yamaha "scootteriin". En siis missään vaiheessa edes meinannut että tuo olisi mallinimikkeeltään Dyna. Edelleenkin, tuo nykyinen pyöräni on valmistettu ajanjaksolla jolloin luovuin edellisestä ajo Massikastani ja jo silloin, siis ajalla ennenkuin Dynaa siis ilmisesti asiantuntijoiden mielestä oli olemassakaan, kutsuttiin tuota FX-runkoa ja orkkiksena(FXWG-mallia lukuunottamatta) kapean "dynaglide" keulan omaavia "Dynarunkoisiksi"... sinällään aika mielenkiintoista jos ne sitten parikymmentä vuotta myöhemmin olekkaan enään dynarunkoisia.
H-D miehenä tuoreudestä, olen senverta huru, et mun tuoreudesta johtuu se että mulle, jokainen HooDee jossa orkkiksena on ollut kapea dynaglide-keulaksi jo '80-luvulla kutsuttu keula, on Dyna. Tuo mulla oleva runko on FXRS eli Superglide Sport ja se on sinällään ihan sama, koska vaikka tuos olis vanha DuoGlide ni silti tuo olis ihan ok. Parhaimmillaanhan tuo olis ulkonäölleen jos tuos olis wanha pannarin wishbone mutta silloin sitä olis pitänyt muokata et EVO mahtuu siihen.
Tiedän ja koko ajan tiesin mikä runko tu mulla on, ilmesesti vain kardinaalimunasin nimittäessäni sitä dynaksi(alkupostauksessanikin totesin pyörän olevan FXRS. Kuitenkin jo tuota edeltänyt FX-runko kulki dynaglide nimikkeellä kauan sitten, siis se joka oli nelivaihteiselle karusellikannelliselle lootalle ja stöpseli Shovelille ja kapeella keulalla. Tuo mulla on runkomalli joka tuli joskus '80-luvun alkupuolella ja on mun silmään hitosti nätimpi kuin tuo mikä tuli joskus '90-luvulla.
Mun silmissä vaan tuo runkojakautuma on kulkenut niin et tuo sirompi stereorunko eli superglide/wideglide FX, FXR jne on yksi runkotyypeistä, toinen FL-runko joka juontui Duo:sata noihin matkalehmä-runkoisiin ja kolmantena Softaili. Itselläni ennen tuota uusin runko ajopyörässä on ollut '84 Softaili, sit pari '60-luvun Duo:a ja loput jäykkiä. Ihmetteln vaan miten tuo Dynaglide nimitys kapee keulasille on ollut käytössä ennenkuin Dynaa siis on ollut... mut seisoskin nyt sitten kovasti ojennettuna.
Noh, tuo rokkimoponi ei kuitenkaan ole enää superglide ku ei siin ole superglide-keulaa, se siis on FXRS-springer joka ei kuulosta kivalt, tätynee jatkos kutsua sitä vaan risukeula-bobberiks tai jotain...
Viimeiset viistoista vuotta on ollut sama pannu, vuosimallia -63. Laitan kuvan vielä tännekin, vaikka on se ollut jossain toisessakin säikeessä esillä.
![]()
Ilmeisesti kyse on sitten murre-erosta, meilläpäin kapeakeulaisia big twinejä kutsuttiin superglaideiksi vuosimallista ja rungosta riippumatta. Jos tosiaan 80-luvulla on narrow glide -pyörää kutsuttu dynaksi niin johan tehtaan pitäisi maksaa rojaltit nimen käyttöönotosta (vaikkeivat sillä keulaan viittaakaan).
Mutta eipä mulla tässä mitään ole kiinni, jokainenhan saa kutsua mopoaan miksi haluaa, yleensä vaan helpottaa kommunikointia jos asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Esim. varaosatiskillä on eri asia ostaa vaikkapa satula '93 dynaan kuin '93 fxr:ään.
Pääasia kuitenkin että springeri löytyy, sillä saa rokkia mopoon kuin mopoon (vaikka mulla olikin kiinni jo tehtaalta asti).
Halusin aikoinaan vaihtaa V2:seen eikä lompakko ollu ihan kunnossa. Veturin ostin äänien ja tietenkin väännön takia. Harharetket on vihdoin kuitattu ja lapsuuden/nuoruudenunelma omistaa HD on toteutunut.(Staga @ Elo. 20 2010,22:20) kirjoitti
Kyllä taas on syytä sitä kevättä kohta odotella. Toki talvellakin on taas kivempi ruuvailla ku aikoihin..
Yamaha DT 125 R ´84
Honda NS 125 F ´86
Honda CBR 600 F ´93
Honda VTR 1000 F ´97
Harley-Davidson XL 1200 R
Itseasiassa tuo dyna-nimike on voinut jäädä mulle ja muutamalle tutullekin siitä, että joskus '80-luvulla silloisessa talliyhteisssä oli yksi '70-luvun FX superglide ja omistajalla oli AMF-HarleyDavidson aikainen mainosjuliste uudesta superglidesta jossa oli narrowglide ja pääsanoma oli ko pyörän DYNAMIC-handling. Kyseinen pyörä tunnettiin tallilla Dynaamisena paskana koska sen luotettavuuden puute oli luokassa legendaarinen. Jo tuo on voinut aikaansaada sen että ennen dyna-nimitystä ko keula oli meilpä ei superglide vaan dynaglide. Oma '84 softail runkoinen Early-Shovel hässäkkäkin kun rantautui Härmälandiaan oli parin kaverin kommentti et sul o sit dynapanshovelsoftis, et ei paljo enempää enää saa ristisiittoa yrittäenkään(tapahtui siis ennen kuin Dyna tuli mallistoon, muistaakseni '89). Meilpä se dyna liittyi kuitenkin nimenomaan keulaan ja pyöriä jois oli ollut narrow-glide ja oli nyt jotain muuta kutsuttiin silti helpost dyniksi. Yritän korjata artikulaationi ko asian suhteen.
Ja varaosatiskillä asioidessa olisin muutoinkin pyytänyt osia '93 FXRS:ään, en "springeri-dynaan".
Ilmoitanpa sitten minäkin pärräni ja itseni tänne, koska MPORG'ia tulee nyt seurattua - ihan hyvästä syystä.
Fat Bob on se hyvä syy.
Vielä pari vuotta sitten en olisi ikinä arvannut/uskonut, että miten tässä vielä hurahtaa, mitä hullua sitä vielä tulee tehneeksi. Minä olen semmoinen oikein tyypillinen tapaus, jolla mopo todellakin karkasi käsistä kun ikää tuli tarpeeksi... HD tuli hommattua ihan kylmiltään, ensimmäiseksi kaksipyöräiseksi kaveriksi. No, mitään mopoa, joka olisi voinut karata, ei itse asiassa ole koskaan käsissä ollutkaan. Edes mopedia, en Tunturia, Soliferia, en edes Mobylettea (muistaako joku!!!!) ollut aikaisemmin ajanut. Nyt ollaan Bobin kanssa surrattu n. 7000 km ja hengissä ollaan, yhä... Hehhh.
Löytyykö ORG'ilaisista vastaavaa tapausta, joka ei suinkaan noussut tyvestä puuhun...? Olis kiva kuulla tarina - ja varsinkin, että mitä ne sukulaiset ja tuttavat sano...!? Meinasivatko viedä hoitoon?
JoBob
Leben und leben lassen!
Täällä tuli hankittua kanssa Fat Bob, 2010 malli. Sain pyörän sen verran loppukesästä, että bobilla jää tämän ajokauden kilometrisaldoksi vain noin 3000 km.
Hayabusa on edelleen tallissa ja myös käytössä about 20.000 km ajosaldolla tänä kesänä.
Kahta edellä mainittua pyörää on turha vertailla keskenään, koska niiden filosofia on niin peräti erilainen. Olisi kuin arvostelisi juustoa ja makkaraa keskenään.
Heh, nyt saa kulloistenkin tarpeiden mukaan ajaa jalat takana varpaat alas sojottaen tai sitten jalkahiki edellä... *![]()
*
Fat Boy tulossa joulukuussa, kesän spora meni vaihtoon. Kaksipyöräisellä ajon hauskuus meinasi melkein unohtua välillä, opiskeluaikoina Hondalla ja nyt sitten sporan kautta fättäriin.![]()
Remmivetoinen se Mobylette kai oli... Kylän postipoika ajeli semmoisella. Käänsi vain kahvasta ja niin se lähti. Kehuskeli, että "tämäpä on automaatti..."
Leben und leben lassen!
Ekaksi Harrikaksi hankin sitten Road King Classicin. Aika pappa on, tai mistä mä sen oikeastaan tietäisin, kun en ole koko vehjettä nähnytkään. Tulee kotiin kun viitsin hakea, eli käytännössä niillä main kun ajokausi alkaa.
Ekaksi HooDeeksi piti hankkia joku vanha kovaperäinen paukutin, mutta jotenkin noi asiat meni siltä osin pyllylleen. Sellainen sitten myöhemmin ton kuninkaan kaveriksi.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Onneks olkoon! Hieno pyörä ja tooodella mukava ja helppo ajaa!(basic @ Joulu. 28 2010,16:06) kirjoitti
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
(basic @ Joulu. 28 2010,16:06) kirjoitti
Rock
-Heikki-
FXDB -07
'Pappuuteen' on kyllä tarjolla runsaasti parannuskeinoja(basic @ Joulu. 28 2010,16:06) kirjoitti
.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
No empä tiedä, varsinkin kun meikäläisellä oli verrokkina/vaihtoehtona Dyna Wide Glide. On muuten pirusti rokimpi kun toi kuninkas. Mutta minkäs teet, työmatka on 122km per suunta, joten on jokseenkin luontevaa että ajelen sitä matkaa moiselle taipaleelle sopivammalla pelillä.(TripleTwin @ Joulu. 31 2010,08:58) kirjoitti
On tossa kingissä tosin enempi sitä 50-lukua, joten niiltä osin homma on hanskassa
Koko ajan mietiskelen että olisko pitänyt sittenkin ostaa se huomattavasti halvempi ja pirusti rokimpi Dyna... Vaikka turhaa se on, kaupat on jo tehty ja huima laina nostettu...
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Juu Kompataan SenioRRIA .(SenioRR @ Joulu. 29 2010,13:38) kirjoitti
Kingiä mäkin hain, mutta jäi käsiin toi Electra Glide. Vähän lepakon näkönen katteineen, mutta mukava ajaa.
Electra lähti Turkkusiin ja tilalle snadi XL 1200 LOW Spora 2010 malli !
![]()
Viimeksi muokannut: raikuli; 18.04.2012 klo 20:35.
Viimoset 7 tauon jälkeen.
1200 GSF *Bandit *-02
Suzu GS 500 E *-99 *( Mimmalle )
Suzu Hayabusa -04 ( Liekkari )
Suzu Hayabusa -08 ( Valkkari )
HD *V - ROD * -06 *( Street )
HD *Electra Glide 1600*-09
HD XL 1200 Low Sportster -10
FX vuodelta 1980 saapui talliin eilen
Kuvia täytyy laittaa jos rahat tuhlaan kameraan![]()
Paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa
Laitetaan nyt tännekin. Nimiini on nyt sitten tullut laitettua vielä liikkeen lattialla kevättä odottava 2008 vuosimallinen XR1200 pikku virityksin.
Retired
Hyvin palvellut Dyna meni vaihtoon ja tulevalle ajokaudelle startataan 2004-mallisella Road King Customilla!
Pyörä on hengitysmuutoksia lukuunottamatta alkuperäinen ja saa ollakin...ainakin tän tulevan kesän...ehkä.![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Onneksi olkoon. Minkälaista eroa tällä custom -mallilla on tavalliseen Road Kingiin?(SenioRR @ Maalis. 21 2011,09:37) kirjoitti
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
HD Dyna wide glide , vm 2010. Ensimmäinen harlikkani, kilometrejä tuli n. 12500 viime kesänä mittariin![]()
Matkat, mutkat ja HD
Järki ja Iso-Intikka lähti ja tilalle tuli viime torstaina Electra Glide FLHT 09 (ajamaton) - sekä kasa kilkettä meni tilaukseen rapakon takaa... *![]()