Hieman alkanut arveluttamaan nuo kyseisen lehden testit.
Liekkö takana se kuka milloinkin parhaitten "voitelee" niin tulos on sen mukainen.
Esimerkkinä mainittakoon numerossa 9/06 ollut matkapyörien testi jonka loppu pisteet meni niukahkosti Hondalle.
No uusimmassa Bikessä on samanlainen testi, jossa mukana myös Kawasakin GTR.
No nytten korjasikin "potin" BMW, vaikka pyörät ovat edelleenkin pysynyt samoina.Honda jäi melkein lehdellä soittamaan.
Samoin kuinka suuresti arvostetaan eri ominaisuuksia.
Erilaiset mukavuuteen kuuluvat asiat kuten tärinättömyys,vaihteiston toiminta yms ei ole arvostelussa yhtä tärkeitä lehden mukaan kuin esim.huippunopeus.
Mielestäni kyseisen luokan matkapyörissä harvemmin ajetaan sinkki tiukalla.Eli painon voisi laittaa hieman erikantille.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Lukeeko joku Bikea?![]()
Life sucks and then you die...
Kuolema kuittaa univelat...
No, ihmisethän niitä testejä ajelee eikä suinkaan puolueettomat/fiiliksemättömät robotit. Bikelläkin on sen verran monta testaajaa että tuollasien testien tuolokseen vaikuttaa jonkin verran kuka sattuu olemaan mitäkin värkkiä testailemassa.
Ninja forever, man!
GT:n, FJR:n ja Pannarin osalta Biken testin tulokset olivat aika tavalla omien koeajofiilisteni mukaiset. Kawaa en ole ajanut, niin siitä en kommentoi.
FJR on ketterä ja ripeä FJR, Pannari mukava, mutta yleishyvä moderni, hyvin varusteltu ja suorituskykyinen BMW voittaa kokonaisuutena.
Mielestäni vertailussa tuo kerrottiinkin aika selvästi.
Nyt sitten vaan jokainen painottaa valintansa itselleen tärkeiden ominaisuuksien pohjalta, koska nekin testissä kerrottiin.
Niin minä ainakin teinkin. Voisin ostaa mielelläni FJR:n, jos sellaisen saisi hiljaisena. Kantavamman takajousituksen voisin rakentaa itsekin ja sitten se vasta olisi kiva ajaa.
Tai jos samaan hintaan saisi BMW:n, jossa alusta on kunnossa valmiiksi (ESA on hyvä jätkä!), kunhan vain samaan hintaan voisi rastittaa optiot kypärämelu pois ja pehmustetut penkit. Eli siis K1200 kone RT:n kuoriin.
Mutta koska motoristin keski-ikä alkaa siitä kun mukavuuden tarve voittaa nopeuden tarpeen, niin ajetaan sitten tuolla sohvalla![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Valitseeko joku pyöränsä lehtiä lukemalla?(Teme FZS600 @ Syys. 02 2007,15:28) kirjoitti
![]()
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Lähinnä siksi asiaa ihmettelin, että kun lehti mainostaa itteään alansa ykköseksi niin voisi matkapyöriä arvostelle hieman eri tavalla kuin ratatykkejä.(Jerry Cotton @ Syys. 03 2007,16:00) kirjoitti
Kyllä aika moni ostaa, sanoisin...
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Tätä pähkäillyt kans...Joteski mutu meiningillä tuo pokseri on tänäpäivänä hieman kuin lämmitetty kaurapuuro...mut makuasioitahan nää on..(Hannu59 @ Syys. 03 2007,14:44) kirjoitti
Itseäni häiritsi gt;n penkki kaikista eniten vaikkakaan kukaan sitä ei ole oikeesti moittinut..ainakaan ääneen...minäkö väärässä...![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
JOO. näitä sivustoja lukemalla pitäisi valita joko Ducati tai Suzuki. alta näkyy mihin valinnat ovat osuneet... jos se lottovoitto tulis niin eipä tiedä vaikka 1098 löytäisi tiensä rykkösen viereen...
eisvaan... kerholle tulee kaikki MP-lehdet ja aika skittiä ovat kaikki. no tekniset yksityiskohdat ovat yleensä miltei oikein. ja ajanotto ei anna ratatesteissä liikaa varaa "essonbaarianalyysiin". Esson baari on kylläkin kohta historiaa.. missäs raati sitten kokoontuu ?
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Eiköhän näissä lehtien testeissä (olkoon mikä erikoislehti tahansa), päde se vanha sanonta: Sen lauluja laulelet, kenen leipää syöt!
Vaihtakaa Moto1:een!(Teme FZS600 @ Syys. 02 2007,15:28) kirjoitti
Moon oikias, sinoot vääräs - Moomma oikias, tootta vääräs...
Opinions are like assholes, everybody got one.
Honda XL 125 R -82 --> Kawasaki Z 650 -77 --> Honda CM 400 T -84 --> Honda NTV 650 Revere -90 --> Triumph Thunderbird 900 -00 --> Triumph Tiger 955i -05
MP-Maailma tuntuu olevan varteenotettava vaihtoehto
TIEMASSAAREN MP-LUPI, RANTASALMI KINGDOM
{Niin minä ainakin teinkin. Voisin ostaa mielelläni FJR:n, jos sellaisen saisi hiljaisena. Kantavamman takajousituksen voisin rakentaa itsekin ja sitten se vasta olisi kiva ajaa.}
kiinnitti huomio tuohon yllä olevaan kannanottoon,se ei minulle
kuitenkaan täysin auennut,jos se tarkoittaa sitä mitä minä
oletan,niin eikö ko. pyörä sitten ole vakiona hiljainen,no oli miten
oli mutta,tällä kaudella olen tavannut kaksi tuollaista matka-pyörää
sillä eikö tuo ole nimenomaan tuollaiseksi tehty,niin nuo kaksi
oli varustettu toinen Remuksen toista en muista putkistolla,ja
ääni oli jotain muuta mihin olen tottunut jos kerran kyseisillä
pyörillä tehdään matkaa,luulisi olevan nautinnollisempaa tehdä
sitä ilman tuota avarampien putkien tuottamaa meteliä.
jokainen tietysti taaplaa tyylillään,mutta näyttää tämä
menevän "kipavarusteluksi" oli pyörä harrastuksen muoto
sitten mikä hyvänsä,sillä onhan tuoss pyörässä käsittääkseni
tehoja tuohon matkailuun ihan tarpeeksi.![]()
Hannu taisi viitata vanhojen FJR:n tyypillisiin ongelmiin: pleksin aiheuttamaan kypärämeluun ja lussuun jousitukseen. Tästä on ollut juttua tuolla Yamaha/FJR osiossa. Mullakin FJR on LeoVincen slipareilla, noise killerit on poistettu ajat sitten ja matkanteko ei ole ainakaan äänistä kiinni.(jarijii @ Syys. 04 2007,08:48) kirjoitti
+1.(Tuppervaari @ Syys. 02 2007,15:24) kirjoitti
Artikkelin luettuani samaa mieltä. Teksti suht asiallista, mutta pisteytys lähinnä itkettävän ja naurettavan rajamailta.
Ensiksikin on tehty emämunaus siinä, että kategorioita ei ole keskenään suhteutettu, vaan kussakin kategoriassa on eri määrä luokkia, jotka ovat keskenään ristiriitaisia. Esimerkiksi "Moottori" kategoriassa on peräti 8 luokkaa (kukin max 20p) ja kategoriassa "Mukavuus" 4 luokkaa. Näinollen Moottori on tasan kaksi kertaa merkittävämpi kuin Mukavuus. Toisekseen luokat ovat päällekkäisiä ja ristiriitaisia. Esimerkiksi mitä ihmettä "Moottori" kategoriassa on luokat "Huipputeho", Vääntömomentti, Huippunopeus, Kiihtyvyys". Totta helkatissa joku GTR saa näistä täydet pojot mutta mitä ihmettä niilla on tekemistä matkapyörien kanssa? Yksikin näistä riittäisi, varsinkin kun siellä on lisäksi "Roll-on (6:en)". Näistä kaikista GTR saa tietty parhaat pojot.
Kolmanneksi, on merkillistä, että luokat on arvosteltu 0-20. Yleensä arvostellaan 0-10. On nimittäin melko vaikeaa subjektiivisessa asteikossa noin tiheä arvostelu. Mikäs on esimerkiksi ero 14 ja 15 välillä GTR/FJR luokassa Tärinä/Luonne? Onhan jo kouluarvosanat 4-10 kyllin vaikeaa arvostella.
Neljänneksi, käytetyt arvosanat ovat kyllä hatusta. Miten voi olla mahdollista, että esimerkiksi FJR saa huipputehosta 12p ja Pannari 14p, kun vieressä on mitatut tehokäppyrät (125,7 hv ja 114,8hv)
Kaiken kaikkiaan tulee mieleen, että pisteytysasteikko on joko "viritetty" (=saadaan oikea tulos) tai "väärä" (=käytettiin sport/supersport-luokitusta). Veikkaan jälkimmäistä.
Kuten Anttoo jo arvelikin, kyse ei ole pakoäänistä.(jarijii @ Syys. 04 2007,08:48) kirjoitti
Pää on jo niin laho, että kypärämelu rasittaa ja valitettavasti juuri tuo sattuu olemaan yksi FJR:n harvoja heikkoja kohtia.
Tarvikepleksejä on tarjolla joka lähtöön, mutta niitä ei pääse koeajamaan ja ei oikein viitsi laittaa 20.000 euroa laitteeseen josta saattaa saada pikku varustelulla mieleisensä.
Alustan arvioiden suhteen kannattaa kurkata Yam-talkiin.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti