Harlikan tuntijat, kertokaa mikä niistä on mukavin eli paras ajettava. Kysymys lähinnä "oikeiden" harlikoiden ominaisuuksista eikä niinkään beibiharlikoiden eli Sportstereiden.
On näistä keskusteltu ennenkin mut vaikkapa taas kerran.
Siis mieluimmin tuntijat ja tietäjät. Luuloja meillä on useimmilla.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Omakohtaista kokemusta ei ole kuin Sportstereista (kirjoitanko siis turhaan), mutta isot pojat ovat kertoneet, että Dyna on selkeästi parempi ajettava, kuin Softail. Lisäksi olen kuullut, että alkuperäinen FXR runko olisi vielä parempi, siis 80 luvulta, onhan se itsensä Eric Buellin suunnittelema.
Mutta tosiaan vaan kuultuja juttuja, H-D:sta en ole ajanut kuin Sporty ja -80 Electra Glide. Sporty oli parempi...![]()
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Etpä ainakaan minun kannaltani turhaan kirjoittanut. Kiitos.(Godfather @ Syys. 23 2005,08:25) kirjoitti
Lisää kokemuksia ja mielipiteitä. Pls.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Samaa olen kuullut kuin Kummisetäkin, että Dynan runko on paras ja pyörä muutenkin Harrikoiden (ei siis Harlikkaparas ajettava.
Tiettävästi myös V-ROD ja uudempi Street Rod ovat ajo-ominaisuuksiltaan hyvinkin nykyaikaisia. Toisaalta ne kyllä lyövät perinteitä aika pahasti korville. En ole päässyt kumpaakaan koskaan kokeilemaan.
Jos siis Sportti ei käy, niin sitten kai Dyna. Uusi Street Bob on hinnoiteltu aika tyrkyksi.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Pitänee vielä mainita että tuossa uudessa(2006) Dyna sarjassa on uusi jäykempi runko, tukevampi V-Rodista peräisin oleva 49mm haarukka, swingiä on vahvistettu, takarengas on leveempi 17tuumanen + paljon muuta uusittua osaa. Väittävät rapakon takana, että uus Dyna on reilusti parempi ajettava kuin edeltävä malli. Ja kohtahan sen saa selville kun ekat Street Bobit ovat jo Suomessa...On muuten aika helvetin hieno livenäkin. Ajamaan en päässyt, koska pyörä oli vasta tullut, eikä vielä rekisterissä...
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Hei!
Arvasin.
Mulle se on harlikka. Muille voi olla mitä kullekin.
![]()
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Jos mukavuus on ykköskriteeri niin eiköhän nää ilmajousitetut matkamallit oo letkein vaihtoehto. Sporttisista Buellit (jos luetaa Harrikoiksi) ovat nopeimpia alustaltaan. Muutenhan dynat + v-rodit on varmasti parhaita ajo-ominaisuuksiltaan uusista varsinaisista Harrikoista. Toi "paras" tuppaa oleen vähän mielipidekysymys ja riippuu siis käyttötarkoituksesta.(FJ20 @ Syys. 22 2005,19:54) kirjoitti
Arlen who?
Mulla jäi uudenkarhea bobi sille paikalle kun erehdyin testaan 01- Electra Stanua.
En tiedä iskikö vanhuus vaan tää kesä on ollut yhtä juhlaa kaikenmaailman lepakoiden ja muiden itikoiden osalta.
Ei oo tarvinut kaivella yökkösiä potasta/hampaista.
Pieni sade ei tunnu missään(ei kastu kun lahkeet)
Ja AC/DC huutaa täysillä....................
Jousitus selkävammaiselle erinomainen.
Jokaisella on tietty omat kriteerinsä mitä mopoltaan tahtoo.
WIDEGLIDE -98
Harikkaa en ole koskaan omistanut, enkä saata omistaakaan, mutta kokeilemani hieman tuunattu twincam Dyna oli yllättävän hyvä ajaa maantiellä. Ei edes tärissyt. Ainoa kummastuksen aihe oli yllättävän heikko vääntö niin isoksi myllyksi.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Jep, ja jää aika monelta itseään motoristiksi kutsuvalta Rautapää käynnistämättä kiksillä, eli se niistä "beibiharlikoista" *(FJ20 @ Syys. 22 2005,19:54) kirjoitti
![]()
Kaikki selviää kokeilemalla ei vaimoja/tyttöystäviäkään toisten kokemusten perusteella valita![]()
Paras on Pannu, jolla on omistamistamistani amerikan ihmeistä paras ajaa. Jäykkäperä ja kaikki kohdillaan, ei vetele urissa, kulkee kuin juna kiskoilla. Heritage softailin rungolla, menee minne sattuu, tarkka renkaistaan ja erityisesti takarenkaan kantikkaaksi kulumisesta. Lätty orkkis stuukissa on hyvä ihmisen ajella. Muista harrikoista en tiedä mitään. Ajo ominaisuudet ovat vähän vaikea asia, riippuu mihin vertaa ja mitka ovat omat mieltymykset. Kaikki ne ovat hyviä, kyllä niillä tavallinen tahvo voi ajella, kun pysyy pois kilparadoilta.
jos nyt saivarrellaan niin "oikeat" harrikat on niitä Lättäpäitä, Knuckleja, pannuja, shoveleita sekä rautapäitä.. ehkä sitten kun Evot on 30-vuotiaita niin senkin voinee laskea jo "oikeaksi"...![]()
Dyna Sport on nuista tuoreimmista itselle mieluisin kokemus. jämäkkä. V-rodi oli aika erikoinen ajaa tommosen beibisportserin jälkeen, mutta mieli oli jo parempi kun pääsin oman epävarman evosportsterini sarviin..
Tyyli ennen tarkoitusta.
Kyllä minusta HD on oikea HD vaikka siinä olis sitten TC taikka V-Rodin kone....(JaZZo @ Syys. 16 2007,21:32) kirjoitti
Ja olihan Harrikka italialais omistuksessa aika suuren osan Shovel-kauttaan. Silloin mun mielestä HD oli vähimmillään HD. Ja laatukin laski ja pyörä sai paskan maineen. Mutta kieltämättä esim. Lättäpää-koneisissa pyörissä on sitä jotain, mitä ei uudemmissa ole. Jotain hiukan enemmän aitoa, karua fiilistä...
Ja Knuckle-kone on kaunis.
Tosin ei TC-koneen yksinkertaisissa, sanoisinpa jopa funktionalistissa, linjoissakaan vikaa ole!
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Millainen on tuo nightrain ominaisuuksiltaan? En ole sellaista hankkimassa juuri nyt mutta pyörä on älyttömän kaunis![]()
Samaa laitetta olen itse katellut "sillä silmällä"... Karun komea on. Ja musta!(pc25 @ Syys. 17 2007,00:09) kirjoitti
Koeajoin viime syksynä uuden Softail Customin, joka rungoltaan ja koneeltaan on samanmoinen kuin Yöjuna. Ainoastaan yksityiskohdissa(esim. tanko ja satula) on eroa. Mukava sillä ainakin oli ajaa! Dyna tärisee vain vähän ja Softail vielä vähemmän. Ajettavuus tuntui olevan, siis sen lyhyen ajoreissun perusteella, hyvä, mutta jää kyllä Dynan ominaisuuksille. Ainakin jonkin verran.
Jarrut ovat siinä samaa heikohkoa tasoa(jos on tottunut japsipyörien jarruihin, niin kuin minä) kuin omassanikin, mutta kyllä niillä toimeen tulee kun vaan ottaa koko kädellä kahvasta kiinni ja puristaa.
Joku Night Trainin omistaja voinee kertoa lisää ja tarkemmin. Hieno pyörä se ainakin on! Uudemmissa(2006->) lisäksi 200-leveä takanakki.![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
juu, mä saivartelin. vetosin vaan aloittajan kommenttiin babyharrikoihin ja näihin "oikeisiin" harrikoihin..(SenioRR @ Syys. 17 2007,00:02) kirjoitti
HD:n historia on aika hyvin hallussa kyllä, ja näitä vanhempia laitteita on suvussa ollut muutamia vuosimalleista -48 -91 väliltä. ja jokaiselle on kilometrejä ja muuttumisleikkejä kohdalle kertynyt melkoinen määrä. näistä 2000-luvun pyöristä en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata, ei vain kolise meikäläiseen. tekemisen helppous menee ajamisen helppouden edelle.
![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
nyt taisit sekottaa...(SenioRR @ Syys. 17 2007,00:02) kirjoitti
Suurinpiirtein shovel-aikoihin HD omisti semmosen italialaisen merkin kuin Aermacchi, joka teki ihan kipakoita pikkupyöriä. Mut HD-siipien alla business ei sujunu kuitenkaan ihan sillä kaikkein kaikkein näteimällä tavalla joten tämä haara myytiin ja siitä sopasta tais sitten lopulta tulla Gagiva.
HD:n puolestaan omisti sit AMF, joka kai on/oli jenkkiläinen monialayritys - American Machine & Foundry, nykyään kai parhaiten tunnettu keilahallisysteemeistä. No okei sitä en tiedä omistiko AMF:n edelleen joku Luigi Maccaroni.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Jep. Tsori. Noinhan se oikeesti meni.(TIJ @ Syys. 17 2007,17:28) kirjoitti
![]()
Mut juur AMF:n(70-luvun ajan?) omistuksen aikoihin HD:n laatu heikkeni. Kunnes sitte alkuperäisomistajat ostivat HD:n takaisin, tehtaan tehokkuutta parannettiin, laatuun panostettiin ja suunniteltiin mm. EVO-kone. Kö?
Mut joka tapauksessa: Minä sekoilin.![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Kokemusta kolmesta HD:stä,sportti,evo-softi ja tc-softi,yksin ajellessa porsteri ehdoton ykkönen,proge jouset madallus-sarjalla kummassakin päässä ja jäykemmät keulaöljyt.Mutta kun on toi tarakkaharakka olemassa,käy sportti pieneksi,toki silläkin pärjäsi.Evo-softi samalla reseptillä aika hyvä emännän ja rojukuorman kanssa.Nyt harjoitellut ton TC:n kanssa,alusta remonttia sekin vaatii,tosin on vakiona jo parempi kuin evo,ja nämä on sitten vain minun mielipiteitä,ei mitään totuuksia.
rautapää 1977![]()
hyvä ajaa ja fiilistellä.kaikki vanhemmat hd-t ovat hyviä.soudi mitä taivaallisinta.v-rod jaa-a naapurissa kuulin keväällä kun joku kaasutteli,ajattelin että kuka ostanut viragon siltä äänet kuullosti kunnen totuus paljastui v-rod.no tekniikka menee eteenpäin vaikkei aina toivotulla tavalla.vanhassa vara parempi
![]()
oli lapsuudessa puiset leikkikalut ja kireä pipo ,siksi olen mikä olen madenzo
Näistä nykyisistä harleysta ei äänen perusteella voi päätellä tuleeko vastaan moottoripyörä vai ilmakompressori. Pannun kahina ja kilinä kuuluu muutaman kilometrin vastatuuleen. Äänestä ei voi erehtyä. Ja se tyhjäkäynti, epätahtisen tasainen, muusiikkia korville.
Lätystä kuuluu vanhan moottorin tasainen, epätahtinen raudan ääni. Kuulee kuinka raudat liikkuvat ja tuottavat räjähtävän hallitun tehon.
Shovel ja Rautis sinällään olivat ihan hyviä konstruktioita mutta AMF-vuosina laatu oli heikkoa tai ainakin heitteli paljon. Eli dealerit ja ekat omistajat joutu näkemään vaivaa että laitteet tuli kuntoon.(SenioRR @ Syys. 17 2007,19:17) kirjoitti
Jenkkipalstoja kun seuraa niin välillä siellä joko vanha parta selostaa mitenkä osti Electra Gliden vuonna -75, ajoi paljo, eikä siinä koskaan ollu mitän ongelmaa. Mut sitten yhtä lailla joku saattaa selostaa miten oli paikallisellä jälleenmyyjällä mekaanikkona ja tehtaalta saatto ihan hyvin tulla pyörä johon ei oltu muistettu laittaa vaihdelaatikon rattaita ollenkaan tms.
Ilmanmuuta AMF olis voinu hoitaa asiat paremmin. Mutta pitää muistaa että tämä oli aikaa jollon japanilaiset rynni tosissaan markkinoille. Brittiläinen mp-imperiumi luhistui; Norton, BSA, ja monet pienemmät katosivat kokonaan, Triumphkin oli käytännössä poissa markkinoilta 20 vuotta ennenkuin syntyi uudestaan 90-luvulla. Manner-eurooppalaisilla ei tainnu myöskään mennä kovin vahvasti. Ja kyllähän HD:kin oli vaikuksissa kun kerran Davidsonien suku myi AMF:lle.
HD "itsenäistyi uudestaan" olikohan -82 vai -83. Evo tuli markkinoille -84. Tarkoittaa että kyllä uuden moottorin tuotekehitysprojekti on pitänyt aloittaa selkeästi AMF:n ollessa vielä kehissä. Toki sit tästä itsenäistymisestä alkoi aikamoinen voittokulku ja oikeita ratkaisuja on tehty ajateltiimpa sit laitteiden teknistä puolta tahi rahan tekemistä.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Jos tuo H-D:n historia kiinnostaa, niin kannattaa lukea tuo kirja:kirja
XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
FLHRI, eli Road King -97
Palatakseni lähemmäs alkuperäistä kysymystä totean ensinnäkin, että vuoden 1909 jälkeen Harliskan teknologia on mennyt lähinnä alaspäin:
Venttiilit roikkuvat vaarallisesti kannessa
Voitelujärjestelmä kierrättää likaisen öljyn takaisin tankkiin
Sytytysjärjestelmä on järjetön; muutenkin sähköä on aivan liikaa
Uusimpien mallien moottorin sisällä on vettä
Jotkut puritaanit ovat sitä mieltä, että vuoden 1969 jälkeen ei ole Harrikoita tehty. En tiedä, tapahtuiko silloin muita muutoksia kuin että vanha kunnon tasavirtalaturi korvattiin vaihtovirtalaturilla. Jos se Harrikan aitous on sähköstä kiinni, niin kaipa se sitten...
High Stuck Are Wit To
Mä otan kantaa vaan noihin uusiin ja uudehkoihin mitä kävin koeajamassa joitain kymmeniä kilsoja ja lähinnä ajo-ominaisuuksiin. Koossa pysymisestä yms. en ota kantaa.
Sportster 1200 Custom -04
ehdottomasti hauska ja nopea pyörä ajaa yksin. Myös ulkonäöllisesti erinomaisen hieno, juurikin tuo Custom-malli kromeineen. Verrattuna 883 malliin, tehoa ja vääntöä on paljon enemmän, eli itse suosittelen 1200-mallia jos teho ja vääntö yhtään kiinnostaa. 883-malleihin saa myös big-bore-kittiä edullisesti. Tärinää ei kauheasti ole mutta sillai sopivasti.
Kaksi päällä ajoa en Sportsterilla kokeillut. Uskon, että 1200 jaksaa pienen "tarakkaharakan" kuljettaa mainiosti. Jalkatapit edessä ajoasento vaati totuttelua ekojen kilsojen aikana, kun kyykkykuskin jalat haroi valoista lähtiessä aluksi tyhjää "normaalista" paikasta.
Äänet oli Screamin Eaglen putkilla Sportsterissa vähintään asialliset. "Kevyt" runko ja kone tekee Sportsterista juuri sen, mitä nimikin sanoo, sporttisen HD:n. Erinomainen HD erityisesti kyykkykuskin kustomiajoihin. Ei millään tavoin mikään tyttöjen pyörä, vaan ehta asia joka suhteessa. Erittäin mahtava ajofiilis.
Tehoa riitti siis ihan hienosti isoonkin vauhtiin ja jarrutkin ok. Vaikka Harrikaksi onkin "kevyt" (n.260kg) niin aika raskashan tuokin tosiasiassa on. Dyna 310-x kg ja Softail 340-x kg muistaakseni. Isot matkamallit sitten enemmän.
VROD ja Street Rod-06
mahtavasti tehoa ja soundi ei ehkä ihan niin Harlikkamainen, mutta jos tuosta tyylistä tykkää, niin hieno peli. Tehoa on sitten reilusti ja esim. Nightrod aika viileen näköinen laite.
Ajoltaan VROD on letkeä ja alusta melko jäykkä. Jarrut erinomaisen tehokkaat. Tyylissä löytyy, vaikka Vintagesta ei sitten kannata puhuakaan. Moderni vehje kaikinpuolin. Uusissa hiukan tankkia isonnettu, ettei ihan joka huoltsikalla tartte käydä. Tämän kanssa on syytä tarkkailla nopeusmittaria, koska vauhtia kelaa kuin tyhjästä. Onneksi tuulen voimasta huomaa kun vauhti nousee. Jotenkin ensituntuma on niin uuden oloinen, että se ei tuo mieleen Harrikkaa.
Street Rod on lähempänä normaalia nakupyörää ajoasennoltaan, joten siinä ei selkä rasitu ollenkaan. Street-malli on ajoltaan todella hyvä ja helppo heitellä kaupungissakin. Tehot taitaa olla aika samat mutta tässä käsiteltävyys on parempi kuin VRodissa. Tyyliä ja saundia löytyy samoilla argumenteilla kuin VRodissakin. VRod on enempi kustom kun tämä taas naku.
Heritage Softail -05
Mahtavan kaunis ja letkeän tyylinen HD. Ajoltaan mukava ja kone ei täristä yhtään. Kuulemma jokin tasapainoakseli on löytänyt tiensä tuonne konehuoneeseen. Raskas, mutta helppo käsitellä. Tässä on sitä Vintage-tunnelmaa vaikka muille jakaa.
Letkeä ja mellevä HD, jolla ajaa yksin tai kaksin. Perä tulee ainakin uusilla renkailla erinomaisesti kurviin ja vauhtia löytyy enempi kuin kuvittelisi. Ajoasento astinlaudoilla leppoisa. Kiihtyvyyttä ja huippujakin kiitettävästi. Tällä ei jää jalkoihin mutta ajotyyli tulee niinkuin automaattisesti rennoksi ja muita häiritsemättömäksi. Nami vehje todellakin. Äänet HD:n avoimemmilla putkilla syvät ja jyhkeät. Tunnelma todella kohdallaan.
DYNA Superglide Custom -08
Nyt ollaan selkeästi sporttisemman ison HD:n selässä. Tästä on kertynyt jo hiukan enemmän kilometrejä. Ensivaikutelma on perinteinen ja Vintage sekä moderni tyyli mukavasti sekoitettuna. Itseäni Dynassa pitkään häirinnyt ruma akkukotelo on nyt osattu korjata kauniimmaksi. Linjat on kromiset ja kauniit, saundit todella upeat Screamin Eaglen Slash Down putkilla.
Jalkatapit on tässä Dyna-mallissa hiukan keskemmällä, mutta polvet taas aika koukussa. Alusta on jämäkkä ja taittuu helposti kurvaan. Etupään kulma on tässä sporttisempi kuin Softailissa. Jarrut ei ehkä täysin vastaa pyörän muuta suorituskykyä, mutta toimivat kyllä vaivattomasti ja tässä tosiaan takajarrullakin on tehtävä. Kyykyssä niin tunnottomat (ja turhat)takajarrut on HD:ssa ihan eri käytössä ja toimivat tehokkaasti vauhdin tappajina.
Kyytiläinen halusi jo lyhyen lenkin jälkeen sissyn, ettei liu'u taakse pois satulasta. Kahvavyö kuskilla on toinen ratkaisu. Yksin Dyna on mahtava ajaa, kaksin ajoon tilasin pika-irrotettavan sissyn tarakalla, jotta sekin onnistuu. Muuten kyytiläinen ei ajoon paljoa vaikuta, eli toimii hyvin myös kaksi päällä.
Erinomainen HD-malli ollakseen uusi pyörä ja malli tai ehkä juuri siksi. Voimaa, fiilistä ja vääntöä on tarjolla runsaasti uudessa 96cid koneessa ja Dynassa siinä ei ole "ylimääräistä" tasapainoakselia, joten se tärisee varsinkin tyhjäkäynnillä näyttävästi. Aito HD joka tapauksessa. Tuli ostettua tämä..
Tällasia asiattomuuksia tällä kertaa.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Mies puhuu vähän, mutta järkeä. On nappuloita ja merkkivaloja kuin lentokoneessa, siitähän kärsii ajosuoritus. Liukuhihnalta tulee nykyisin puolivalmisteita, on reeming eeklea, pilettiä, sösssöä, läppä keihiniä, andrewin nokkaa, visekoa, korpinia, lepraa ja sun härpäkettä, ei ihme että kanssa motoristit ei ymmärrä.(mcmies @ Syys. 20 2007,21:07) kirjoitti
tuossapa se olennainen(Mr. Pan @ Syys. 21 2007,16:25) kirjoitti
![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Pannulla on hyvä ajella.. Jäykkäperä, springeri ja apehangerMuita malleja en ole koittanut eikä tarvikkaan, tämä hyvä
![]()
<p>www.riversidekustomday.com</p><p>riversidehobos.blospot.com</p>
Uusin malli uusimmalla tekniikalla on varmaan se PARAS tekniseltä toteutukseltaan *, mutta sitä kaikkien H-D miesten ylistämää "fiilistä" mikä vanhemmista peleistä tulee,eivät varmaan ymmärrä kuin ne jotka ovat vannoutuneet merkille.
Itse vain 2000 luvun tuotteilla ajaneena,ihmettelen kaikkea muuta,kuin imagon tuomaa tunnelmaa.
Se oli kyllä loistava ja toi hymyn huulille,mutta........you know!
En missään nimessä lähde tyrmäämään pyörä valintaa,mutta kun ympärille katselee,niin ostetaan sitä H-D kamaa alushousuja myöten ja silloin herää ainakin mulla kysymys,et kumpi oli pää asia pyöräily vai brändi *![]()
Sori et meni osiltaan kysymyksen ohi,mutta en malttanut,kun itse vierestä Harrikkan ostanutta vierestä on tullut seurattua.
Itse tiedän useita niin sanottuja "oikeita" H-D harrastaija,mutta nykyään tiedän myös tuplamäärän näitä BRÄNDI-pellejä.
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Myönnettävä kait se on, Harrikka ei välttämättä ole se kaikista tehokkain, nopein, mukavin, teknisesti edistynein, edullisin, pieni ruokaisin moottoripyörä mitä markkinoilta tänä päivänä löytyy.
Mutta se on se ainoa oikea minulle! Ja kyllä Harleyn hinnalla saa enemmän kuin pelkän moottoripyörän!
Ajettavuuteen en ota kantaa, se on jokaisen omista mieltymyksistä ja pers' tuntumasta kiinni. Koe-ajolla se selviää mi.stä tykkää ja mikä tuntuu hyvältä!