Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
    Kortti on ollu taskussa peräti kaksi kuukautta, pärrä omistuksessa jo viime keväästä. Nyt se kauan odotettu kaatuminen tuolla pärrällä (ei suinkaan ensimmäinen kaatuminen moottoripyörällä..) tapahtui.

Ajelin tuossa kotiin ja kiroilin jo lähtiessä vesisadetta ja päätin ajella vähän nätimmin ettei satu mitään. Eiköhän sitten ihan kotinurkilla käy niin, että huomaan yhtäkkiä kolmion takaa tulevan auton. Jarrutin ja pärrä lähti alta. Mihinkään en osunut joten pärrä lähti nättiin liukuun ja tulihan siinä itselläkin vähän liu'uttua märkää asvalttia pitkin.

Kuski myönsi homman omaksi virheekseen ja paikalle tuli myös yksi silminnäkijä (ruuhka-aika joten niitä silminnäkijöitä riitti) jolta sain yhteystiedot varalta. MP on vähän naarmuilla mutta ei pahemmin, lähinnä peili ja vilkku otti osumaa kun se kaatu onneksi vasemmalle kyljelle. Tai no onneksi ja onneksi, autokuski maksaa joka tapauksessa, putkista vaan ois tullu isompi lasku..

Ite oon siitä asvalttisurffaamisesta huolimatta ok, kiitos märän asvaltin. Ehkä joku kokeneempi kuski ois saanu tän auton väisteltyä tai jos asvaltti ois ollu kuiva niin ei ehkä ois lähteny mp alta tai sitten olis ja olisin ite asvaltin naarmuttama :| Turha tässä on kyllä miettiä mitä olisi voinut käydä kun näin nyt kävi.

Kokemusta rikkaampana tästä eteenpäin. Ja tosiaan tämä oli se sama risteys ja tilanne, jossa kuukausia sitten kävi huonommin ja kuski joutu teholle ja mp meni romuksi (oli juttua täälläkin asiasta).

Ensin olin vihainen ja vittuuntunut, nyt rauhotuin jo. Oli vaan pakko kirjotella asiasta vielä

(No ok, vähän oikeaan kämmeneen sattuu ja vasempaan polveen..)
    ACE ACE baby
    Onko pyörässäsi ABSit ?
    Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,

Ei ole.
    ACE ACE baby
    Jos on jotain kipuja ym kolotusta käväse lääkärissä varulta,jos myöhemmin ilmenee jotain,kaikki kulut menee vakuutuksiin.
    Jäi vähän epäselväksi mulle.. Tuliko se auto sun kaistalle eteen? Osuitko tai osuiko pyörä autoon, vai ehtiö molemmat pysähtyä ennen autoa?
    Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
    Pääasia, ettei itseäsi sattunut. Ja...onhan vain kahdenlaisia moottoripyöräilijöitä: niitä jotka ovat kaatuneet ja niitä jotka eivät vielä ole.............
    Et tu, Brute

- Ducati Multistrada 1200 S Touring - 2012
    Otan osaa, Tuuli-hyvä *. Onneks ei käyny pahemmin, mut harmi kun pyörä on varmaan naarmuilla.

Sama tapaus tänä aamuna muuten täälläkin, jos se yhtään helepottaa *. Otin kotitalon vieressä olevassa risteyksessä lipat märästä suojatiemaalauksesta n. 20 kmh vauhista. Vasemmassa polvessa ja olkapäässä täälläkin tuntemuksia. Naarmuisella pyörällä ajelee, kaskolla korjataan sit lumen tultua.

Voimia toipumiseen .
    Plootu
    Burgman 07 400
    Bandit (GSF) 1250 SA
    Hyvä ettei käynyt sulle eikä pyörälle pahemmin!!

Kummallista kun ihmisillä tuntuu olevan niin kiire siitä kolmiosta huolimatta.. Tai sitten jää vaan turhan usein ihmisiltä huomaamatta. Ei voi tietää..
    hyvä, että ei käynyt mitään, mutta taas osoitus siitä, että ABSit on hyvät, varsinkin aloitteleville olen aina suositellut, että osta absi pyörä.

aika monta olkapäätä yms vauriota säästyisi.
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Olisit vaan sanonut aloituksessa että teit tahallasi hallitun kaatumisen * kun kotilokuski kuitenkin tunnusti virheensä...

Onneksi siis teit hallitun kaadon ettei käynyt pahemmin! Ei muuta kuin lisää kovaa *
    Life sucks and then you die...
    Kuolema kuittaa univelat...
    Missäpäin nää mälläsit? (...tietää varoo ittekki sitä paikkaa)
    <span style='color:#003366'><span style='font-size:5pt;line-height:100%'>Mors certa hora incerta</span></span>
    Se on se sama sa*tanan risteys jossa liian usein joku ajaa kolmion takaa muiden eteen. Pateniemen Shellin risteys kyseessä siis. Ja tosiaan siis olin ajamassa suoraan kun oikealta (kolmion takaa) ajaa auto eteen mun kaistalle. En siis ehtinyt osua mihinkään kun tää autokuskikin siinä vaiheessa huomasi mut kun olin jo jarruttamassa. Muutenkin koko tilanne oli ohi niin nopeasti että muistan vaan ajatelleeni ensin 1. nyt saatetaan osua ja lentää 2. eikä, mun pärrä

Hallittu kaatuminen, jep Edes kamppeet ei ole ottaneet siitä asvaltilla luisumisesta naarmua, mutta polvi kipuilee kun sattu polvilumpio iskeytymään maahan. Olen huomenna menossa terveydenhoitajan kautta lääkäriin jos on tarvetta koska omat polvet tuntien voipi olla niin että tuon iskun takia kipeytyvät helpommin (ja turhasta) myöhemmin niinku kävi tälle toisellekin polvelle tossa keväällä.

Joku puhu kipukorvauksista, mitä ne semmoset on?

Joo ja ne moottoripyöräilijät jotka on kaatunu kerran, tulevat kaatumaan myös uudestaan.. näemmä
    ACE ACE baby
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (Tuuli- @ Syys. 04 2007,17:35) kirjoitti
    Ite oon siitä asvalttisurffaamisesta huolimatta ok ...

... Ja tosiaan tämä oli se sama risteys ja tilanne, jossa ...
    Rock .. ettei kummemmin käynyt ..

Miten ajattelit itse ajaa siihen samaan risteykseen seuraavalla kerralla?

Arvelisin, että tuota juuri kutsutaan oppimiseksi .. aika karu tapa ..
    Elämä on ..
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
    Jospa se autoilija oppi nyt kattomaan tarkemmin ettei sieltä tule autoa eikä moottoripyörää ja ehkä minä opin takaisin siihen mitä se mun ajaminen oli aiemmin; varovaisempaa kun ei ne autoilijat kerta näe (ja jotkut välttämättä tahallaan huomioi kun ovat moottoripyöriä vastaan).

Aika paljon muuten autokoulussa korostettiin sitä että moottoripyörällä ajaessa joutuu väistelemään usein niitäkin joiden pitäisi väistää itseä. Näinhän se menee. B-tunneilla tosin näytettiin ne kuvat joissa moottoripyörä oli mennyt auton sisään ikäänku varotuksena näille autoilijoille, että joskus niihinki sattuu eikä pelkästään moottoripyöräilijään.

Tuo risteys vaan on katala ja on kai vuosia puhuttu jo että siihen tahdottais valot tai liikenneympyrä (alueen muut yhtä katalat risteykset on laitettu jo ympyröiksi) kun siinä ajaa kolmion takaa usein millon mikäkin kulkuneuvo toisten eteen. Pari vuotta takaperin samassa risteyksessä bussi+henkilöauto ajo yhteen ja henkilöauton kuljettaja menehtyi. Jatkuvasti siinä risteyksessä sattuu ja tapahtuu.

Pitää taas olla varovaisempi, autokoulussa mokomat sanoivat että olen liian varovainen eikä sekään ole hyväksi
    ACE ACE baby
    Hyvä, ettei sulle käynyt kummemmin! Pärrän naarmut sitten toisarvoista.
    Läksikö liirtoon kun iskit takagummin sujoksi? Ittellä samankaltainen tilanne, paitsi että päättyi onnellisemmin vaikkei omasta ansiosta. Huomasin vain, että selkäytimellä painalsin takajarrua, joka sujoksi ja sivuun. Onneksi vauhtia vähän ja selvisin kauhun hetkellä. Mutta selkeä moka sieltä selkäytimestä kun en käyttänyt etujarrua enkä painanut takasta tasaisesti. Nyt ajelen tietoisesti oikean käden sormet jarrulla aina taajamassa.
    Tuttu paikka, kun lähistöllä asun. ...ja heti pisti veren kiehumaan Munkin eteen sieltä on joskus joku kotilo torpannut (onneksi ajelen keskiviivan tuntumassa). Jos nyt vaikka ekaks vaihtais stop-merkin siihen kolmion tilalle, niin ehtisivät vilkuilla sivuileen. Toivottavasti oot ehjänä
    <span style='color:#003366'><span style='font-size:5pt;line-height:100%'>Mors certa hora incerta</span></span>
    Lainaa (jaket @ Syys. 04 2007,20:08) kirjoitti
    hyvä, että ei käynyt mitään, mutta taas osoitus siitä, että ABSit on hyvät, varsinkin aloitteleville olen aina suositellut, että osta absi pyörä.
    Se vaan on monta kertaa niin, että harrastus aloitetaan sellaiselta taloudelliselta tasolta, (tai oma "suunta" vielä hakusessa) että harvalla mahdollisuuksia ensimmäiseksi mopoksi absi... Pikemminkin 10v ikäinen 500-600cc.
    Friends call me a LonelyRider, but freedom is just another word for nothing to lose anymore......
    Hyvä ettei käyny pahemmin. Ensi keväänä sitten kandee ilmoittautua jollekin EA-kurssille (siis ennakoivan ajon), siellä näitä äkkijarrutuksia harjoitellaan kouluttajien johdolla, saa kokemusta heti kauden alkupuolella.
    Lainaa (Plootu @ Syys. 04 2007,17:55) kirjoitti
    ...lipat märästä suojatiemaalauksesta n. 20 kmh vauhista.
    Noita maalauksia & kaivonkansia oon osannu varoo aina, ja nyt onneks sentään vielä uskallan märällä ajaa edes suoraan niitten yli.. Meni nimittäin tässä taannoin luottamus ihan tyystin jopa märkään asfalttiin, siis jopa ilman maalauksia ym. olevaan -sellaiseen. Lähti ikävästi liikenneympyrässä perä irti, enkä ajanu kovaa, en kantannu syvään, ei ollu jarrutus kesken, vetoa vain vähän päällä, mut silti vaan perä irtos ja ehkä 1-2m mentiin pienessä sladissa. Onneks ei käyttäny kyljellään.. Seuraavana päivänä (kuivalla kelillä) samasta paikasta ajaessani huomasin että tiessä oli niillä paikkeilla joku saviläntti, eli varmaan sit siihen osu rengas. Märällä kelillä ei silmään erottunu että siinä mitään länttiä ois ollu.

Sladin jälkeen ei meinannu enää sinä päivänä taittua pyörä mihinkään kurviin, meni niin pahasti luotto renkaisiin kun vain mennä voi (Ja renkaat on Metsäläisen M3:set, eli pitoa löytyy kyllä!)

No, nyt taas vähän kerrassaan alkanu luotto renkaisiin palaamaan (varsinkin kun bongasin sen paskatahran siitä ladulta), mut ei ole vieläkään samalla tasolla kun oli ennen tuota sladia. Sen verran on kuitenkin tullu ajeltua että tiedossa on että kyllä ne renkaat pitää ihan tarpeeks hyvin märälläkin kun jättää vaan suuremmat kiireet pois, mut jännä miten se vaan väkisin jää jonnekin alitajuntaan kolkuttamaan... Toisaalta hyvähän se on että jääkin mieleen hieman muistuttelemaan varovaisuudesta.
    Ninja forever, man!
    Lainaa (Miqa @ Syys. 04 2007,17:54) kirjoitti
    Jäi vähän epäselväksi mulle.. Tuliko se auto sun kaistalle eteen? Osuitko tai osuiko pyörä autoon, vai ehtiö molemmat pysähtyä ennen autoa?
    Mihinkään en osunut joten pärrä lähti nättiin liukuun ja tulihan siinä itselläkin vähän liu'uttua märkää asvalttia pitkin.
    Täällä taas tunnutaan ylistävän abseja. Eihän abseissa mitään vikaa ole, varmasti toimivat (en ole vielä päässyt testaamaan absillista pyörää) ja käyttäjät kehuvat absien toimivuutta.

Aloittelijalle absit ovat varmasti hyvät, mutta antaako se liiallisen turvallisuuden tunteen? Sanotaan että abseilla voi jarruttaa niin rajusti kuin haluaa eikä lukkiintumisen vaaraa ole. Tästä aloittelija ajattelee; rengas ei lukkiinnu -> en kaadu jarruttaessa.

Edellispäivänä nimittäin yksi kaveri meni absillisella pyörällä nurin, kun jarruttaessa eturengas meni lukkoon ja pyörä kyljelleen.

Eli, vaikka on pyörässä absit, täytyy silti vähän tietää siitä jarruttamisesta. En silti hauku abseja, itselläkin seuraava pyörä luultavasti on absillinen. Mutta se on teknologiaa, eikä se aina toimi toivotulla tavalla, eikä siihen saa luottaa liikaa.
    Ducati Monster 696 -08
    ex: Cagiva mito -06
    Lainaa (pc25 @ Syys. 05 2007,13:49) kirjoitti
    Lainaa (Miqa @ Syys. 04 2007,17:54) kirjoitti
    Mihinkään en osunut joten pärrä lähti nättiin liukuun ja tulihan siinä itselläkin vähän liu'uttua märkää asvalttia pitkin.
    Entäs liukumisen jälkeen? Vai ilmeneekö se tuosta
    Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
    Lainaa (TinBa @ Syys. 05 2007,14:29) kirjoitti
    Edellispäivänä nimittäin yksi kaveri meni absillisella pyörällä nurin, kun jarruttaessa eturengas meni lukkoon ja pyörä kyljelleen.

Eli, vaikka on pyörässä absit, täytyy silti vähän tietää siitä jarruttamisesta. En silti hauku abseja, itselläkin seuraava pyörä luultavasti on absillinen. Mutta se on teknologiaa, eikä se aina toimi toivotulla tavalla, eikä siihen saa luottaa liikaa.
    Just näin. ABS on järjen korvike vain autoilijalle. Motoristin pitää osata jarruttaa olipa jarrut millaiset tahansa.

MP:n tehojarrutus on sen verran väkivaltainen tapahtuma, että ellei tietoisesti pidä ajoasentoa kohdallaan, niin johonkin päin se mopo tahtoo lähteä venkoilemaan. Oikealla otteella takajarru kestää polkea lukkoon yli satasen vauhdista piiiiiiiiiitkäksi matkaksi ilman mitään hämminkiä. Mutta kummahan se olisi ellei takanen pyrkisi sivulle löysän polviotteen, huonon käsiotteen ja oikean kahvan vetämisen (ei puristamisen) seurauksena.

Ja ABS:n toimintaperiaatteesta johtuen kantillaan jarrutettuna ABS ei voi edes teoriassa pitää mopoa pystyssä.

Väittäisin vielä sinuakin jyrkemmin, että ABSeista huolimatta ei riitä että tietää vähän jarruttamisesta, vaan vähän tiedon lisäksi pitää myös oikeasti sisäistettynä toimintana osata aika paljon.

Muuten ABS ei pelasta vinoon vedettyjä tiukkoja jarrutuksia tai ABS pidentää jarrutusmatkaa kahvan tai polkimen käydessä liian tiukalla. Mutta yllätystilanteissa ja etenkin sateessa varuste, jota en millään antaisi pois.

Sama risteys on muuten työmatkan varrella. Paikkana tuo ei ole paha, koska näkyvyyttä riittää ja liikennemerkit ovat erittäin selvät. Mutta liikennettä on paljon ja sivutieltä vasemmalle kääntyvien hermot kireällä odottamisesta.

Itse haen katsekontaktia kotilon kuskiin ja torvet soivat ja kaksi sormea nousee liipaisimelle aina puhelimeen puhuvan takaraivon nähdessäni. Samoin silloin kun kolmion takana alkaa olla eri suuntiin pyrkiviä kotiloita rinnakkain.

Tausta pitää olla jo valmiiksi varmistettuna - onko tilaa jarruttaa? Mutta eihän risteykseen koskaan ajeta muutenkaan tietämättä jo valmiiksi mitä takana tapahtuu, eihän?

Paranemisia
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
    Pitää nyt kysyä että mikä nopeusrajoitus siinä risteyksessä on jos kerran henkilöauton ja bussin kolarissa tulee ruumiita ?
    <p>Suzuki GSX-R 750 - Honda 125 XR - Kymco 125 Agility City - Suzuki GSX650F - Yamaha FZ8-N - Honda CBR600F</p><p>&nbsp;</p><p>Ennen vanhaan moottoriurheilu oli vaarallista ja seksi turvallista.</p><p>&nbsp;</p>
    Lainaa (Länkkä @ Syys. 05 2007,16:09) kirjoitti
    Pitää nyt kysyä että mikä nopeusrajoitus siinä risteyksessä on jos kerran henkilöauton ja bussin kolarissa tulee ruumiita ?
    60km/h. Enkä tiedä miten ne siihen risteykseen on kaahanneet.

Ja siis: luisuttiin eikä kumpikaan osunu mihinkään
    ACE ACE baby
    ABSit auttaa kuskia jarrutuksessa... ABSit eivät tee kaikkea kuskin puolesta. Josset osaa jarruttaa, ei sua ABSit pelasta.

Onneksi ei topicin aloittaneelle käyny henkilövahinkoja. Tosiaan heti lääkäriin jos jonneki sattuu. Sanot vain ettei sattunu ennen kolarii ni saat korvaukset siitäki. Mutta jälkijättöisenä ei kyl mene läpi.

Ite lipannu kerran omasta mokasta, ja yleensä siinä heti ekana mielessä pyörän kunto eikä oma

Aika parantaa naarmut (pyöristäkin).
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
    Lainaa (PrivateeR @ Syys. 05 2007,16:38) kirjoitti
    ABSit auttaa kuskia jarrutuksessa... ABSit eivät tee kaikkea kuskin puolesta. Josset osaa jarruttaa, ei sua ABSit pelasta.
    ABS vain tekee parhaansa korjatakseen tilanteen, jonka kuljettaja *ON JO* kämmännyt?

ABSin aktivoitumisen voi kuljettaja tulkita "invalid user error" virheilmoitukseksi.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  28.  
    Juu, ollaanpa varovaisia siellä ulkona.
    Tukka putkella pitkin baanaa,
    kyllä vauhti korjaa virheet.