Vaimolle tässä hommataan pyörää ja tarkoitus olisi tehdä pyöräkaupat lähipäivinä.
Myyjällä on pyörästään jokunen tonni rahoitusvelkaa, eli hän ei ole omistaja, vaan haltija. Velka pitäisi tietysti maksaa pois, ennen kuin tehdään kaupat, mutta enhän minä tuntemattomalle uskalla antaa tuhansia euroja ihan tuosta vaan. Velkaa ei siis siirretä meille, vaan maksetaan pois.
Eli miten tämä hoidetaan oikeassa marssijärjestyksessä? Pelkkä luovarin täyttö ei riittäne, sillä myyjä ei ole omistaja ja luovutustodistuksen voinee tehdä vain omistaja..
Kauppakirjako? Ja jos, niin millainen.. Löytyisikö jostain selkokielinen malli just tähän tarkoitukseen..?
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Just myin tuossa autoni, missä oli pätkää jäljellä yksityiselle henkilölle. Sanoi rahoitusyhtiössä, että maksaa vaan loppuvelan pois ja lähettää heille kopion luovutustodistuksesta, niin lähettävät sitten rekkarin ilmoitusosan uudelle omistajalle.
Käytännössä kävimme ostajan kanssa pankissa, missä hän maksoi ensin velan pois ja antoi minulle kouraan vielä jotain ja pankintäti otti kopion luovarista ja hoiti hommat eteenpäin.
Elikkäs onnistuu kyllä ilman pankkiakin, mutta helpoiten se homma sujuu siinä pankin tiskillä.![]()
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Jossakin jutuissa olemme käyttäneet tuttavan firmaa välikätenä.
Eiks tollasessa tapauksessa pysty luovutuksen tekemään rahoitusfirmassa, koska pyörähän on rahoitusfirman omistuksessa. Toki kaikki sopimusosapuolten edustajat oltava paikalla allekirjottamassa pumaskoja.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Toi pankkijuttu kuullostaa järkevältä.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Hyvä kysymys. Eikä mulla ole hajuakaan, miten oikeasti pitäisi toimia...
Kai tuo tehdään kauppana rahoitusyhtiön kanssa (joka sitten tilittää ylijäävän rahan haltijalle eli myyjäosapuolelle).
Haltija ei oikein voisi olla kaupankäynnin osapuoli, kun ei mitään omista.
Rahoitusyhtiöön kannattaisi soittaa ja kysyä hyviä neuvoja, ei tuollainen kuvio mitenkään epätavallinen ole.
Voisihan rahoitusyhtiöltä tilata ns. loppulaskun kaupantekopäiväksi, ja kauppakirjassa olisi sitten tyyliin: "Myyjä on maksanut kauppahinnan kokonaisuudessaan siten, että on maksanut haltijan loppuvelan yyyy euroa Rahoitusyhtiö X:lle ja haltijalle käteisenä zzzz euroa kaupantekotilaisuudessa..."
... mutta kun haltijalla ei ole omistusoikeutta.
Ehdotan tätä omaa viestiäni .ORG!:n Turhien Viestien TOP-100 -listalle!
Kerro sitten kun tiedät!
Edit: toi pankkikuvio kuulostaa järkevältä. Mutta kyllä siis kauppakirja kannattaa tehdä kuitenkin, vaikka pankissa asioisikin.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
ite ostin keväällä auton, jossa oli rahoitusyhtiön velkaa vielä jäljellä, ja kuvio kulki seuraavasti:
-Soitto vakuutusyhtiöön, vakuutukset päälle kauppapäivästä etiäpäin.
-Kauppakirja kaikkinen allekrjoituksineen kauppapäivänä.
-Pankkiin maksamaan loppu velka pois, päivän tarkka saldo saatiin soittamalla rahoitusyhtiöön.
-Nuo molemmat paprut faksattiin rahoitusyhtiöön.
-Vakuutusyhtiöstä tuli vakuutustodistus tarra.
-Reilu viikko, ja postissa tuli tekninen osa minun teidoilla täytettynä ja rahoitusyhtiön allekirjoituksella varustettuna.
-Lähin katsastusasema, missä tehtiin rekisteröinti omiin nimiin.
noin se kulki kaikkineen, aikaa otti kokonaisuudessaan n. 2 viikkoa ekasta puhelinsoitosta vakuutusyhtiöön ja katsastusaseman käynnin välissä
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Ite ostin viime kesänä vaimolle käytetyn pyörän, jossa myyjällä oli pätkää jäljellä GE:n suuntaan.
GE ei suostunut kertomaan kuinka paljon velkaa on vaan, minun oli uskottava myyjän sanaa. Tosin esittämällä GE:lle kysymyksen: "onko velkaa xx euroa?" he pystyivät vastaamaan kyllä tai ei.
Loppujen lopuksi teimme homman niin, että menimme myyjän kanssa pankkiin ja maksoin ensin velan pois GE:n tilille ja jäännöksen kaverin handuun. Teimme myös kauppakirjan ja sain teknisen otteen ja avaimet (pyörä oli vielä myyjän kotona). Sitten lähdin maksukuitin kanssa ge:lle hakemaan ilmoitusosaa.
Loppujen lopuksi homma on yllättävän työläs kun sai juosta ympäri Helsinkiä yli 2h. Ja sitten vielä illalla hakemaan itse pyörä, jonka olin viikko sitten nähnyt ja koeajanut. Sehän olisi voitu vaikka kipata siinä välissä..
Tämä myyjä oli rehellinen, mutta jatkossa ostan pyörän vain suoraan omistajalta. En jaksa toimia toisten asiamiehenä.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Tuo pankin käyttäminen on yksi hyvä vaihtoehto. GE:ltä itse olen aina saanut tarkan tiedon jäljellä olevasta rahoituksesta ja sitten vaan pyytää pankkineitiä maksamaan X euroa GE tilille ja loput sitten myyjälle.
Toinen vaihtoehto on maksaa koko kauppasumma GE:n tilille ja tehdä luovari asiasta. GE palauttaa uudelle ostajalle velan kuittaamisen ylittämät varat (näin toimi ainakin vielä vuosi sitten)
Älä ainakaan maksa velkaosuutta suoraan myyjälle. Eräs kaveri teki niin, ja sitten kävikin niin että myyjä ei "ehtinyt" tai "muistanut" tai "jaksanut" maksaa velkaa pois. Seurasi pitkä ja karvas taistelu.
Voit ottaa velan itsellesikin, vaatii vain luottopäätöksen rahoitusyhtiöltä.
Suosittelen joka tapauksessa yhteyden ottoa rahoitusyhtiöön. Varsinainen myyjä on tässä tapauksessa rahoitusyhtiö, koska he omistavat pyörän.
edittiä: Tehkää joka tapauksessa haltijan kanssa kauppakirja, jolla pystytte osoittamaan kaupan tapahtuneen.
Ei kannata arvailla. Soitto myyjän rahoitusyhtiöön ja sieltä saa taatusti ohjeet.
<p>2002-2014</p>
Mulle eivät tosiaan antaneet tietoja velasta, koska ovat tietysti vaitiolovelvollisia asiakkaansa asioista, joten todellinen velkaosuus oli periaatteessa mahdotonta selvittää varmuudella. Naurettavaa sinänsä.. Tästä edes en asioi persaukisten kanssa ollenkaan.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Eikö siinä pääse ihan kohtuulliselle tuntipalkalla, jos myyjä (haltija) myy pyöränsä reilusti yleistä hintatasoa halvemmalla..(svahnm @ Syys. 03 2007,13:45) kirjoitti
On se ainakin hyvä tinkimis argumentti, kun valittelee syntyvää ylimääräistä vaivaakin.
Hieman rumemmin sanottuna, rahattomalla voi olla pakkorako realisoida pyöränsä, joten rahamiehenä pääsee hyötymään toisen ahdingosta.![]()
No eihän niiden tarvitsekaan, kun myyjä esitää viimeisen laskun, jossa yleensä näkyy sen hetkinen saldo ennen sitä viimeistä maksua. Sitten vaan pyydetään rahoitusyhtiöltä ohjeet homman hoitamiseksi.(svahnm @ Syys. 03 2007,18:32) kirjoitti
Senkin vielä ymmärrän, että rahoitusyhtiö ei tietosuojasyistä anna lainatietoja jokaiselle kysyjälle, mutta velallinen voi varmasti pyytää rahoitusyhtiötä antamaan todistuksen, tai kertomaan tiedot määritellylle henkilölle.
<p>2002-2014</p>
Edellistä autoani kaupatessa selvittelin asiaa kuinka toimia, jos myy yksityiselle autoa jossa velkaa rahoitusyhtiöön. Toyota Rahoituksesta sain myös sellaisen mahdollisuuden, että velkaosuus siirtyy uudelle haltijalle, jos on luottokelpoinen. Sittenhän uusi haltija voi halutessaa maksaa velan heti pois. Taisi siinä jotain pieniä kuluja tulla uudelle valalliselle.
Kyllä tuo pankki kuvio kuullostaa hyvältä. Tarpeeksi vaan papereita jonne nimiä molemmilta ja vielä todistajat (2kpl) mukaan. Mielummin liika varovainen kuin sinisilmäinen. Itse otin takkiin markka-aikaan about 50000mk autokaupassa, kun tulin huijatuksi liian sinisilmäisenä *![]()
xxx
Toki tämä kävi mielessä ja jopa moista kokeilin. Ainakin 20 minuuttia kuuntelin jonotusmusiikkia kunnes kyllästyin(C-A-D @ Syys. 03 2007,16:36) kirjoitti
![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Näin voinee sanoa..(lavikainen @ Syys. 03 2007,20:00) kirjoitti
![]()
Vain 2700 km ajettu, vuoden vanha (08/2006) ER kutonen löytyi aika sopuhintaan.
Sanotaanko vaikka niin, että 1100 € halvemmalla kuin samanmoinen, 6 tkm ajettu olis maksanut kovan tinkimisen jälkeen Tuusmotorissa. Ja 500 € halvempi kuin myös samanlainen, 6 tkm ajettu olis maksanut eräällä toisella yksityisellä.
Vaikka miten päin laskee, niin tuntipalkka oli tosiaankin aika kohtuullinen.
Ehkä pienellä lisähakemisella olis voinut vielä jonkun satasen säästää, mutta hyvä näinkin. Ainakaan mopo ei uutta häpeä![]()
Route 66 - 2006.