Ehtoota
Rupesi tuossa askarrutamaan seuraava asia:
Kuinka paljon kilometrejä teillä kestää keskimäärin "normaali" rengaspari? Luin TM 02/08 Yamaha FJR testistä, että testin kehnoimmat kumit olisivat kestäneet n. 9700 km ja parhaimmat yli 15000 km. Em. km-määrät tuntuvat todella suurilta, kun huomioidaan Jammun paino ja testissä paljon käytetyt motarinopeudet. Oman BMW R1100S alla olevat Bridgestonen Battlax BT 010 kumit ovat nyt ajetut n. 7300 km ja etenkin takarengas alkaa olla loppunsa edellä.
MLa
Takanen kestää semmoset vajaa 15000km, edessä menee varmaan tuplasti sen verran ellei enemminkin. Riippuu kyllä hyvin paljon rengasmerkistäkin.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Kiitos vastauksesta.
Minkä merkkinen rengas kestää n. 15000km?
Käytätkö valmistajan suosittelemaa rengaspainetta vai "vähän yli" niin kuin moni viisas suosittelee?
MLa
Kenda Challanger edessä ja takana (juu, naurakaa vaan) pyöri viime kesänä noin 15000 km ja kulutuspintaa on noin 4 mm takana jäljellä.Edessä lähes kulumaton kumi.
Yksin ajelin noin 200 kg pyörällä. Kokonaispaino kuski + pyörä + varusteet ~300 kg
Ilmanpaineet on muistaakseni 2.8 kg
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Continentalin gummi oli takana, minkä vaihdoin juuri alta pois, kilometrejä sille oli kertynyt 14698 tarkalleen ja noin pari milliä jäljellä. Kantikas oli kun matka-ajoa melkein ajettu, joten ensi kaudeksi uudet pohjalliset. Nyt on alla Dunlopin Arrowmaxit. Tyytyväinen olen jos yhtä paljon kestävät. Rengaspaineet mulla ehkä aavistuksen verran yli tehtaan suosituksen. 2.5 olen yleensä pitänyt.(MLa @ Helmi. 02 2008,22:13) kirjoitti
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
No, jopas jotain!
Jossain on kyllä jotain vialla, kun porukalla kestää kumit kaksinkertaisen määrän kilometrejä kuin itsellä. Vai ajatteko ihan räteille asti?
Mulla on ollut useampi Metzelerin 880 takana ja niillä olen päässyt säännöllisesti noihin lukemiin.Lyhin pätkä tuli Bridgestonen jollain 020 tai 021 joka oli loppu jo ennen 5000 km. Aika monen Bemarin alla näkeekin juuri tuota ME 880:stä.Nyt on alla Metzelerin Roadtec,saa nähdä mitä kestää. Näistä oli pitkät jutut viime vuoden lopulla täällä,pienellä hakemisella varmaan löydät ne.
Niin.. suosituspaineiden yli on mullakin noin 0,2 bar
(MLa @ Helmi. 02 2008,22:49) kirjoitti
Itse ajan melkein matka-ajoa, ja kun noita renkaita valitsen, koitan katsella sellaista kuviota että keskellä on pelkkää kumia, eikä mitään keskiuraa pitkittäin. Vaikuttaa ehkä tyhmälle mutta kai siinä jotain perää on. Ja tuo Guzzi ei mikään tehohirviö ole joten kestäähän nuo rauhallisella kädellä. Ainoa mikä gummeja ehkä nyppii on tuon rautareen paino sotatamineissa.
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Ehtoota taas.
Bridgestonen renkaista ei minullakaan ole kovin hyvää kuvaa autoilun puolelta. Pyörässäni on em. merkin ensiasennusrenkaat. Eturengas on vielä hyvässä kunnossa. Aiheuttaako jonkin muun merkin valinta takarenkaaksi jotain häikkää ajo-ominaisuuksiin?
Enpä usko, suosittelevathan nuo että pitäisi muka vaihtaa renkaat samaan aikaan, itse en ainakaan vaihda alta pois melkein kulumatonta eturengasta, joka kestää suunnilleen kolmen takasen iän. Ja aina, kun uudella renkaalla ottaa ne ensimmäiset kilometrit, tuntuu pyörä aivan erilaiselle kuin ennen, menee helpommin mutkiin jne,,,totuttelua vain.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Renkaita löydät esim MP Rengasonline. Sieltä kun etsii, löytää myös heidän suositustaulukkonsa eri merkeille ja malleille. Siellä näky muuten olevan just Contin kumit r1100s aika edullisesti.(MLa @ Helmi. 02 2008,23:15) kirjoitti
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Bridgen 014 ja 4200 kilsaa...melko loppu![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Nyt selvisi ainakin mitä rengasmerkkiä en omaani asenna alle jos kilometri määrät jäävät noin alas. Tuon ajaa lomareissuilla tuplasti.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Metzelerin Marathon ME 880 edessä menee yleensä 25 tonnia, nykyisellä jo 32 tuhatta takana eikä ole edes lopussa.
Takarengas (myös ME 880) menee 18 - 25 tuhatta. Taisi yhdellä päästä jopa 27 tonniakin...
Rengaspaineet noin 0,3 - 0,5 bar yli tehtaan normien. (Niin on tosin pyörän painokin pari kolmekymmentä kiloa yli eli omapaino mopolla jotain 430 kg. *)
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
No parhaimmillaan, sillo ku Gessua vielä sisäänajettiin, kesti Metzellerin tourance 16000 km, takana!! Eturengasta en muista.
Mut täytyy sanoa, että siinä oli kyllä jo melko loppuunajettu rengas![]()
Mene siitä ali,mistä aita on korkein.
JOVVAIN....(pozo izquierdo @ Helmi. 03 2008,09:11) kirjoitti
.............Naaaaaa, juu samat sanat ku ! ME880 takana vähimmillään 22 tkm mut ees toi 30 helposti .....muuta en ejes harkihe
.....samas yhtäkovas mainehes ol se legenthaarinen ME88 vaan rontit ku män ja toppasivat sen teon ku ei net menny kaupaks ku net ei vaan kulunu laikhan he hee....
![]()
Vaikuttaa nuo nelikot syövän kumia vähemmän kuin kakspyttyset. Oiskohan veto tasasempaa?![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Tourancet on kestäny takana keskimäärin alle 10 000 km ja edessä noin 15000 km. Omasta mielestäni ajan jopa suht rauhallisesti. Tais jossain rengasliikkeen edustaja pitää ihan normaalina puolta pienempiä km-määriä em rankaille.
Metzler Tourance
Bmw R1150GSA 250kg + matkatavarat 80kg + reissaajat 130kg + polttoaine = *n.500kg
Suomessa 3000km + Suomi-Nigeria 14500km + Namibiassa 1500km = 19 000km
Eturengas 70%
Takarengas 30%
-Mika from Swakopmund, Namibia-
Metzelerin 880 Marathon näyttäisi tosiaan kestävän nimensä mukaisesti.
Roadtec Z6 ei yhtä hyvin, mutta toistakymmentätuhatta pääsin silläkin.
Michelin Pilotin Roadin vanhalla versiolla 15.000 ylittäminen takana ja etusella enemmän ei ollut mikään utopistinen lukema. Uudesta Pilot 2:sta ei ole vielä riittävästi tietoa sanoakseni mitään muuta kuin että ei näyttäisi olevan yhtä herkkä kulumaan laineille *takana* kuin Pirellin Diablo, joka piti heittää pois kuluttuaan kanttiseksi vaikka pintaa oli vielä jäljellä.
Kompromissejahan nämä aina, mutta Z6, Pilot ja Diablo ovat pidoltaankin aivan hyviä.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Misukan Pilot Road:lla etunen on kestänyt 23-25 tkm ja takanen 17-19 tkm. Ja ylipaineilla ajan minäkin eli 0.2 - 0.3 yli suosituksen. Nyt tulee alle uudempi malli eli tää Pilot Road 2 ==> tässä on se 2CT rakenne eli keskellä kovempaa, pitäisi kai kestää vielä enemmän. Bridegestoneja en ole itse ikinöä pitänyt minään kestävinä. Metzelerin Z4 ajoin bläkkärillä, ei mikään superkestävä mutta hyvä ajaa.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Ei se nyt ihan niinkään ole.(Moto guzzi @ Helmi. 03 2008,11:26) kirjoitti
K1200-ässässä kesti ensiasennus Mezler M-ykköset sellaisen 6000 kilsaa ja Nyt on alla ollut sellaisen 7000 km Pirellin Diablot, edessä Corsa ja takana tavallinen.
Kai niillä vielä 1-2 tuhatta ajelee.
Paineita pidin Euroopan turneella jonkin verran yli valmistajan suosituksen ja kesällä radalla taas sitten vähän normaalia vähemmän.
Kyllä mulle sellainen 10 tuhannen kesto kyllä piisaa hyvin.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Ei tuolla 880:ään tule pito-ongelmia normaaliajossa.Käyn rälläämässä yksin paikallisia mutkapätkiä ja se on kyllä ihan kelvollinen myös märällä.Joku meikäläisen ikäinen voi vielä muistaa Avonin Roadrunnerit,ne ei juuri kulunu mutta jopa 70-luvun isot pyörät sai sen luistamaan kuivalla tiellä pelkällä kaasulla.
R1200RT:ssa orggis Dunlopeista takarengas meni 8500 kilsassa ja seuraava osapuilleen samoissa. Vaihdoin Metzelerin Z6:een ja taakse c-malli (eli vahvistettu). Niillä ajoin viime kesänä 17 000 kilsaa, ja menisi ehkä vielä tonni pari. Ovat kuitenkin sen verran kantilla, että taidan vaihtaa ennen kauden alkua uutta alle. Ja niin, viksumpien neuvosta takana 0,5 bar yli tehtaan suosituksen eli RT:ssä 3,2...3,5 bar.
Z6 ei kestävyydessä pärjää ME880:lle, mutta ajettavuudessa taatusti.
-hessu-
Mezeler M1 takarengas kului loppuun 4000 km:n ajon jälkeen, etusessa olisi riittänyt pintaa vielä parin tonnin verran. Vaihdoin ensi kaudeksi alle äm kolmoset. Kulutuskestävyys on niissäkin luultavasti samaa luokkaa, mutta pito, se pito!
K1200R '06
Bridgestonen renkaat on huonoja... Nippa nappa kesti kevarin alla 10 000km (takana), vaikka seos lähentelee jotain muovia enemmän kuin kumia... Edessä Michelin on kuin uusi 10 000km jälkeen, tosin nyt vertailu ei ole ihan reilu.
youtube.com/user/mototuomas
Itellä FZR1000:ssa kesti viimekesän n.10 000 km Pirelli Diablo eturengas ja toinen takarengas n. puolessavälissä. Ajo pääsääntöisesti mutkapätkää ja n.250-300 km radalla. Edellisessä cbr600f:ssä oli ostaessa joku macadam, ties kuinkapaljon ajettu ennen ku sain pyörän, ja kesän jälkeen n.12tkm vielä oli 1/3 pintaa takana jälellä. Taidan seuraavaksi kokeilla Continentalia tai Micheliniä.
<p><strong> </strong></p>
Michelin Pilot Road 2:sta kokemusta viime kesältä.Vaikutaisi hyvin kulutusta kestävältä kumilta , *keskiosan ja reunan kuluminen menee yksiin paremmin kuin Road 1:ssä johtunee siitä kovemmasta seoksesta keskellä. Hyvä matkamopon rengas pito kyllä riittää vähän sportimpaankin menoon.![]()
Ihmettelin itsekin TM:n pyörän renkaan kulutusta.
Mun mopetini (R1100S) ekat kumit olivat Bridgestone (BT20 muistaakseni), joilla ajettiin 11000km. Ehkäpä pari tonnia olisi vielä mennyt tähän päälle, mutta vaihdettin pois kun kaupan teon yhteydessä tinkasiin uuden rengaskerran.
Toinen satsi oli Metzelerin Z4:t, joilla meni 13000km. Niilläkin olisi ajanut vielä jonkin verran, mutta vaihdoin alle uudet ennen reisulle lähtöä.
Nyt alla on Metzeler Z6 (taka) ja Z4 (etu). Ne ovat nyt pyörineet 11000km, ja kulutuspintaa on jäljellä ainakin pari tonnia kummassakin.
Mun ajot ovat pääasiassa matka-ajoa ja yksi, ja joskus radalla (jotta renkaat eivät näyttäisi pelkästään matkapyöräilijän renkailta *). Lisää pintaa saisi käyttöön kuin ajaisi vielä enemmän kallellaan *
ME880:sta on ollut juttua. Kuis liposat ne ovat? Pärjääkö niillä satunnaisilla ratareisuilla?
Michelin PilotRoad2 kestivät maltilllista performance cruisailuani 12 000 kilomeetriä, sisältäen muutamia varttimailin lähtöjä.
PilotPowereilla näyttää 6000 kilsaa olevan semmonen silestonen mitta. Sisältyy pari päivää radalla hitaassa ryhmässä.