Voin topicin aloittajana sanoa ehkä minäkin jotain.
Ylen harvoin tulee tehtyä hätäjarrutuksia mopottimella. Ja ainakin tässä kolarissa voin sanoa jarrutuksen olleen tehokkaampi LT:n servo/abs jarruilla verrattuna aikaisempaan ST:hen.
Todennäköinen seuraus samassa tilanteessa meidän -94 mallin ST:llä olisi ollut etupyörän lukkiutuminen ja mopottimen lähtö alta pois. Sitten olisimme emännän kanssa molemmat olleet päin autoa ja pahassa tapauksessa auton ja mopon välissä. Nyt huolimatta täysjarrutuksesta mopo oli koko ajan ajettavissa.
En ota meidän taloon enää yhtään mopoa ilman abs jarruja.
Eikä se servo tollasessa tilanteessa ole kokemuksena lainkaan huono. Jos olisi vielä ollut se airbag niin ei olis tullu noitakaan vammoja.
Miltä maistuu liekitetty LT- ukko? Luulen että yäh!(C-A-D @ Syys. 08 2007,15:22) kirjoitti
Mutta jos vaan tätä ketjua lukee, niin LT -ukot liekittyy helpommin kuin Ducati- ukot sanasta kikseri.
Jollain oli tossa hyvä pointti, mopoja ja ukkoja on erilaisia. Mua ei tippaakaan haittaa millä muut ajavat, eikä kiinnosta mitä mieltä muut on mun moposta. Ei tulis mieleenkään dissata sellaista josta en mitään tiedä. LT on ihan mielenkiintoinen, seuraan näitä juttuja, vaikka seuraava oma mopo voi olla vaikka R1. Ja sitä seuraava LT. Kaikkea pitää kokeilla.
Otan osaa uuden mopon kohtaloon, harmin paikka varmasti. Mikään jälkiviisastelu ei auta, kävi mikä kävi. Uusi mopo alle ja menoks.
Nojuu,sehän se vasta mopojen mopo oliski mistä kaikki tykkäis..ostas ja kilvan ylistäis,köyhää sanon minä(R2-D2 @ Syys. 08 2007,21:29) kirjoitti
![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Ei ollut mitenkään tarkoitus tuomita tapahtuneen johdosta. Enemmänkin varautukaa pahimpaan.
Toivomukset siitä että vastapuoli myöntää syyllisyytensä voi unohtaa. Blaablaa.
Kolaripaikalla (ilman poliisia) voi sopia mitä vain ja huomenna muuttaa kertomusta.
Jos sattuu onnettomuus ja siitä selviätte, yrittäkää hakea edes yksi silminnäkijä muualta kuin onnettomuuden osapuolista ja saada jonkinlainen todistus mitä nähnyt.
Itsellä huono ja hyvä kokemus autolla.
Täällä on ollut keskustelua myös tuosta promillerajasta.
Se on Suomessa 0,5....
Jos ajat kolarin ja promillet esim. 0,55 niin vakuutus korvaa kyllä lakisääteiset vahingonkorvaukset, mutta jälkikäteen lasku sille jolla liikaa promilleja.
Ja se voi olla iso.
Mielipiteitä löytyy aina miten pitäisi olla, mutta laki on laki.
Pysytään hengissä kesä kerrallaan
Taisi enkelinsieppaaja kertoa, että takana tuli auto, joten todistaja lienee selvä.(Jutajammu @ Syys. 09 2007,00:53) kirjoitti
Promilleraja ei luojan kiitos ole sentään 5,0 promillea, jolloin suurin osa meistä olisi liikkumattomassa eikä liikuttuneessa tilassa, todennäköisesti kuolleina. Rattijuopumuksen raja on 0,5 ja törkeän 1,2 promillea.
Rattijuoppo joutuu maksamaan takaisin vakuutusyhtiölle sen korvaaman määrän. Ei kuitenkaan niin, että heti kun 0,5 promillea ylittyy, joutuisi suorittamaan koko korvatun määrän, joka voi olla huomattavan suuri. Korvaus on porrastettu ja alle törkeän rajan edellytetään vielä että kyky virheettömiin suorituksiin oli tuntuvasti huonontunut. Varoja omaavalle humalassa ajo kuitenkin voi muuttaa elämän paitsi muuten niin myös taloudellisessa mielessä täysin, mikä usein tuntuu ihmisiltä juhlan humussa unohtuvan.
Näin käy, kun ajattelee 1,5 promillea veressä.![]()
Pysytään hengissä kesä kerrallaan
Kyllä siinä niin kävi, että lunariin meni. Korjauslappu pelkkine osineen oli 12400 euroa.
Vakuutusyhtiön mies ei edes nielaissut kun totesi, että ostetaan pois. Sen verran sain, että vastaavaa LT:ä ollaan jo katsomassa, jos löytyis.
Ja varusteet kypäräpuhelinta ja kuskin kypärää, jotka menivät pyörän kaskosta, lukuunottamatta kaikki muut varusteet kotivakuutuksesta (uuskorvausaika 4 vuotta). Yhden omavastuun joutuu maksamaan (kummassa on isompi niin sen).
Pelkoni olivat siis aiheettomia lunastuksen suhteen. Maksavat sen hetkisen käteishinnan.
Valoa siis tunnelin päässä ja kohta taasLT:llä
![]()
Hieno homma ja turvallisempia kilometrejä tulevalla LT:llä(enkelinsieppaaja @ Syys. 14 2007,18:35) kirjoitti
![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Eli kun sinun kaskosta maksetaan niin papparainen todettiin siis syyttömäksi ?(enkelinsieppaaja @ Syys. 14 2007,18:35) kirjoitti
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Syyllistä ei ole todettu. Poliisitutkinta asiasta on kesken. Ajoin asian eteenpäin oman kaskon kautta kun vastapuoli on 70v eikä ole kahdessa viikossa saanut aikaan edes vahinkoilmoitusta
Jos papasta tulee syyllinen niin saan omavastuun takaisin ja loput vakuutusyhtiöt siirtelee keskenään.
Haluan vain saada mopon takaisin tielle mahdollisimman pian ja siksi otin omien vakuutusten kautta. Ja hei siksihän niitä maksetaan.![]()
Hyvä näin!
Näyttää olevan lt malleja mukavasti myynnissä eripuolella suomea. Ja Saksan tuontikin vois olla hyvä vaihtoehto.
Ehdit vielä baanalle![]()
<p>R 1200 RT</p>
Ja pahimmassa tapauksessa vastapuoli on jo unohtanut koko kolarin(enkelinsieppaaja @ Syys. 14 2007,20:37) kirjoitti
![]()
![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Jos motoristi havahtuu jarruttamisen tarpeeseen siinä vaiheessa kun autokuski seisoo jarrulla (eikä uskalla kääntää risteykseen, olipa todellista syytä huoleen tai ei) on moottoripyörän jarrutusmatka autoon verrattuna jonkin verran epäolennainen asia. Sortsi vaan, mutta tässä Enkelinsieppaajan raportoimassa laboratoriokokeessa on kyse muista asioista kuin eri ajoneuvojen jarrutusmatkasta.(wanico @ Syys. 08 2007,19:45) kirjoitti
En tiedä kuinka paljon yli suosituksen oli tuo lukemasi neuvo LT:n rengaspaineiksi ja oliko kyse vanhan pyörän vai uuden renkaan suosituksesta.
Mutta minä en tunne montakaan motoristia, jotka ajavat suosituspaineilla. Tunnetko sinä?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Joo, on se kumma kun kaikki maailman mopo ja rengas valmistajat ei tiedä että pohjolan perukoilla elää maailman viisain kansa joka tietää että tehtaan ja rengasvalmistajan neuvomilla paineilla ajo on vaarallista... Turvallisia ajokilometrejä vaan kaikille....(Hannu59 @ Syys. 15 2007,18:48) kirjoitti
Olin tuossa pari vuotta sitten erään johtavan rengas valmistajan koulutuksessa liittyen renkaan käyttäytymiseen eri lämpötiloissa. Siellä ei kyllä puhuttu mitään siitä, että annetut ohjeet ei toimi sitten Hangon pohjoispuolella.
"En tiedä kuinka paljon yli suosituksen oli tuo lukemasi neuvo LT:n rengaspaineiksi "
No lämpimässä renkaassa ero olisi yli 1 bar, eli reilusti 25% yli tehtaan suosituksen..... hyvää päivää ja gute nacht jos moinen ei vaikuta pysähtymismatkan pituuteen merkittävästi.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Ohoo, 1 bar on jo paljon.(wanico @ Syys. 15 2007,23:37) kirjoitti
Mutta pointtini olikin, että mopon valmistaja on aikoinaan antanut painesuosituksensa valmistushetkellä, tai oikeammin ajoneuvon suunnitteluhetkellä saatavilla olevien renkaiden perusteella.
Näin ollen hyvin pitkään samanlaisena valmistetun moottoripyörän (kuten vaikkapa LT:n) elinkaaren aikana ehtii tulla markkinoille kokonaan uusi(a) rengassukupolvi(a), joiden suositukset sitten ovatkin erilaiset.
Kyllä siinä aika herkästi pitää painesuosituksia nostaakin uskoakseen sitä mitä sen uuden *renkaan* valmistaja ko. mopolle sanoo.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Vähän menee alkuperäisestä aiheesta jo ohi mutta kuitenkin tuohon painehommaan. Valmistajan suosittama paine ei ole mikään seitsemän desimaalin tarkkuudella laskettu optimi paine vaan kompromissi pidon, painon, lämpötilan, kulutuskestävyyden, vaurioherkkyyden jne. suhteen. Antaa keskimäärin hyvät ominaisuudet.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Ja nyt sit uudella pyörällä turvaväli kuntoon, ei satu niin äkkiä uudestaan...![]()
![]()
![]()
![]()
Eikö rengas, jossa on suositusten mukainen paine, lämpene lainkaan?(wanico @ Syys. 15 2007,23:37) kirjoitti
Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
Koskapa tämä inttäminen lienee saanut alkunsa meikäläisen vinkistä Enkelinsieppaajalle pitää jopa 0,5 bar enemmän painetta renkaissaan kuin tehtaalla liimatussa sivulaukun kannen tarrassa lukee, saanen jotain taustaksi selvittää minäkin.(wanico @ Syys. 15 2007,23:37) kirjoitti
Tämä ei ole missään tapauksessa minun keksintöni. Olen ollut yli kolme vuotta suhteellisen aktiivisena jäsenenä pääosin amerikkalaisella BMWLT.com -foorumilla ja seurannut siellä rengaskeskusteluja. Jos siellä kysäisee rengaspainesuosituksia LT:hen saa heti kymmenen vastausta jossa suositetaan paineksi 42 / 48 psi (2,9 / 3,3 bar) kun taas tehtaan suositus on 36 / 42 psi (2,5 / 2,9 bar), joilla taas ei oikein kukaan tunnu ajavan. Monet ajaa jopa paineilla 44 / 51 (3,0 / 3,5 bar).
Tyypillinen ongelma erityisesti Bridgestone BT 020 mutta myös Metzeler ME880 -(etu)renkaille on ns. "cupping" eli renkaan kuluminen ikäänkuin sahanterämäiseksi. Tämä puolestaan aiheuttaa renkaan ennenaikaisen kulahtamisen, ulvonnan kaarreajossa ja voisin kuvitella, ettei sen pitokaan enää ole parasta mahdollista tasoa.
Se, kumpi ompi pahempi, että ajaa vähän kovemmilla paineilla ja pitää renkaansa ajokelpoisena pidempään vai pitää kiinni tehtaan aikoinaan 90-luvun lopulla tekemistä päätelmistä ja kuluttaa renkaansa kulmikkaiksi, on tietysti jokaisen itse päätettävissä. Joka tapauksessa ABS-jarrut jeesaa onneksi tiukassa tilanteessa, mutta ei nekään tietysti ihmeitä tee...
Ja kun tuo heittämäni 0,5 bar kerkisi jo muuttua 1 barin ylipaineeksi, voisin siihen todeta, että ainakaan pyörässäni oleva SmarTiren rengaspainevahti ei kyllä koskaan rekisteröi semmoisia paineita. Se kertoo sitä paitsi renkaan lämpötilankin, joka edessä on normaaliajossa noin 35 - 40 astetta ja takana 50 asteen huitteilla.
En ole mikään sen kummempi rengasguru, olenpahan ottanut onkeeni toisten kokemuksista ja hyvin olen renkaillani toistaiseksi selvinnyt. Kuten jo muualla mainitsin, uskaltauduin jopa radalle melkein 30 tonnia ajetulla eturenkaalla eikä se missään vaiheessa osoittanut pettämisen merkkejä. Oma kantti ja kallistusvarat loppuivat paljon aiemmin...
Elii ajakaa millä paineilla lystäätte, pääasia on kuitenkin, että tiedätte mitkä paineet renkaissanne ovat.
terv. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa rengaspainetta. Samalla pyörämallilla ja samalla renkaalla ajajiakin on monenlaisia. Tässäkin harrastuksessa joutuu tekemään lukemattomia kompromisseja. Jokainen tekee niitä oman tietämyksensä ja kokemuksensa mukaan. Apua voi saada myös toisten kokemuksista. Ikävää on se, että tämmoisella foorumilla ei helposti erota sitä, kenellä on sitä oikeaa kokemusta ja kenellä taas jotain muuta. LT:n kaltaisen raskaan matkapyörän kanssa elämisen opettelu vaatii meiltä useimmilta aikaa ja paneutumista, ennenkuin kaikki sen hienoudet onnistuu löytämään.
Toivottavasti tämä keskustelu rengaspaineista saa jokaisen LT:kuskin kiinnittämään asiaan enemmän huomiota. Sattumaa ei voi olla se, että poikkeuksetta kaikki suosittelevat vähän korkeampia paineita kuin käsikirja. Yksi selitys tuohon on aivan varmasti se, että sillä halutaan säilyttää renkaat pidempään kelvollisina, eli saada ne kulumaan tasaisemmin. Epätasaisiksi kuluneilla renkailla sadekelissä ajaminen on varmasti vaarallisempaa kuin sen pienen ylipaineen vaikutus.
Toki on niitäkin luonnon lahjoja moottoripyöräilylle, jotka pystyvät heti pienen kokeilun jälkeen antamaan viisaita neuvoja kokeneemmille kuljettajlle. Millähän voisimme erottaa heidät niistä kommentoijista, joilla halu neuvoa toisia ylittää siihen tarvittavat taidot?
Rakenna sie pozo siihen pyörään sellanen systeemi joka laskee painetta renkaissa jarrutuksessa ja lisää taas takas jälkeenpäin,sullahan on se kompuraki valmiina,loppuu nämä inttämiset paineista![]()
![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Lienet varmaan jossakin päin palstaa sanonutkin mutta en nyt viitsisi ruveta selailee, joten kuinkas paljon sitten olet ajanut eri renkailla näiden vuosien aikana ja mitkä ne renkaat ovat olleet?(pozo izquierdo @ Syys. 16 2007,15:32) kirjoitti
Tuo 30tkm eturenkaalla vaan nosti mielenkiinnon että taitaa muutama/useampi tonni tulla lisää ylipaineilla, pannarista meni BT020-etunen vajaassa 30tkm jo sakkorajoille, kun bridgeä sai odotella 3kk. Nyt on sitten itelläkin 0.3 baaria enemmän sekä edessä että takana kuin tehtaan ilmoittama.
edit. kämmäilyä tuon lainauksen kanssa.
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
No niin, nyt tämä meni ihan vänkäämiseksi noista paineista ja muista
Garille tiedoksi, että kolarissa ei ollut mitään tekemistä turvavälin kanssa. Mulla oli autoon matkaa varovaisenkin arvion mukaan n. kuusi auton mittaa saattoi olla enemmänkin. Ongelma tuli siitä, että edessä ajava auto löi liinat kiinni ja hinasi perseensä kaistan yli keskiviivan vierestä oikealle ja jäi pysähtyneenä koko auton perä kaistalla sen oikeaan reunaan.
Mulla oli renkaissa 0,3 baria yli tehtaan ohjeen ja kumit olivat metzelerin 880:set. Pidossa ei ollut mitään moitetta, koska aikaisemmin samalla reissulla kanttasin keskijalan toisen puolen mutkassa maahan kiinni. Tuskin olisimme emännän kanssa välttäneet törmäystä vaikka takasen paineet olisivat olleet ne 1,5 bariajotka mittasin viikolla ennen kolaria. LT ainakin toimi loistavasti noilla 0,3 "ylipaineilla".
Ja pannaria olen ajanut tänä kesänä 9000 kilometriä ohjepaineilla ja takanen on keskeltä hiukan kulmikas ja etunen ujeltaa mutkissa. Samalla lailla alkukesän cebarin kanssa 5000 kilometriä ohjepaineilla ja kulmikkaax menee.
Ei ole omakohtaista kokemusta muista kuin Metzeler ME 880:stä.(ShadowC2 @ Syys. 16 2007,18:23) kirjoitti
Eka eturengas vaihtui lukemassa 29359 (takanen lukemissa 23776) ja se oli kyllä kulmikas ja ujeltava. Ajelin tuolloin koko lailla tehdaspaineilla.
Seuraava setti alle lukemissa 39900 Amerikan reissua varten. Renkaat olivat luonnollisesti vasta alle puolen välin kuluneet. Panin ne jemmaan pahan päivän varalle.
Nyt on mittarissa 70000 ja sama Amerikan läpi ajettu eturengas alla edelleen. Ei yhtään kulmikas ja kaukana sakkorenkaasta. *Takanen meni vaihtoon jo 58300:n kohdalla eli ei kestänyt ihan kahtakymppiäkään. Mikä lie sen vei...
Tunnetusti Metzeler (ME 880) menee pidemmälle kuin Bridgestone (BT 020) , mutta sehän on vain kumiseoksesta kiinni. Metz on kovempaa seosta ja tämän myötä myös sateella liukkaampi. Eli niillä otetaan tosi iisisti märällä...
Jenkkien LT-ukkojen mukaan tuo lievä ylipaine ehkäisee/hillitsee kyllä myös BT020:n kulmikkaaksi kulumista.
LT:ssähän tuo virallinen rengasvalikoima on aika laiha, nuo edellä mainitut sekä Avonin Storm ja liekö joku Misukka vielä... Jotkut hurjat ajelee Metzelerin Z6:silla ja pääsevät jopa kuusi -kahdeksan tonnia. Pito on luonnollisesti ihana, kunhan hermot kestää sen stressin, että renkaan painoluokka ei riitä LT:lle *ja lompsa sietää vaihtaa niitä kolme-neljä kertaa kesässä...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Kyllähän sekin lämpenee ja laajenee samalla tavalla. Muistaakseni paine kasvaa noin 15% jokaista kymmentä celsiusta kohti. Siksi se suosituspaine onkin vaan monen tekijän kompromissi. Mutta turvallisuutta ajatellen kuitenkin aina parempi kuin ylipaineinen kivikova kylmä rengas, tai totaalisenylipaineinen kuuma rengas.(iku1 @ Syys. 16 2007,13:52) kirjoitti
Oli myös kiva oppia, että renkaan kulmikkaaksi kuluminen johtuu siitä, että ajetaan tehtaan suosituspaineilla. Tähän asti olen luullut että se johtuu siitä ettei renkaalla kanttailla tarpeeksi.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Itkun itkun mimmosia määriä immeiset ajelee renkaillaan(pozo izquierdo @ Syys. 16 2007,23:52) kirjoitti
Pääsis kymppitonnin omalla,vaikka etes etusella
Täytyy kyllä antaa tunnustusta noille 880:lle.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Noh, enempi kai köröttelee kuin ajelee... *(Tuppervaari @ Syys. 17 2007,12:47) kirjoitti
Nää Light Truck-mopothan on jo todettu muutenkin vaarallisiksi tientulpiksi ja joku hullu kuulemma töpöttelee ylipaineisilla renkailla eikä yhtään edes kanttaile, niin mikäs ihme se on, jotta renkaat kestää...![]()
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Juu,eilen avasin autotallin oven ja meinasin kokeilla vilkkuuko jarruvalo enää,mut nenän päähän tipahti pisara vettä ja kampesin mopon äkkiä takas talliin,on meinaan mullaki pikkusen ylipainetta(pozo izquierdo @ Syys. 17 2007,14:30) kirjoitti
![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Eiköhän tässä painekeskustelussa ole vähän kyse siitäkin, että selvästi vajaapaineinen rengas kuumenee enemmän ja siten kuluu nopeammin. Eli alipaineella voi renkaansa pilata pikavauhtia.(wanico @ Syys. 17 2007,11:52) kirjoitti
Mutta paineen noston vaikutusta ei enää voikaan ekstrapoloida selkeään ylipaineeseen, koska jossain sopivassa paineessa olevan renkaan lämpötila ei enää painetta nostamalla laske.
Eturenkaan saa tosiaan kulumaan tasaisesti joko ajamalla riittävästi radalla tai sitten vaihtamalla esim. BT020:n tai Macadamin tilalle jotain toimivampaa. Jotkut renkaat nyt vain kuluvat matka-ajossakin tasaisesti.
Eihän tämäkään ole mustavalkoinen asia, vaan laineille kulumiseen vaikuttavia asioita on niin monta, että samakin rengas voi kulua yhdessä pyörässä nätisti ja toisessa laineille.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti