Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
  1. #1
    Morjensta vaan,

    Tuli tuossa vaihdettua öljyt...tai ainakin suurin osa Elikkä vaikka oli Haynesin korjausmanuaali ja CD:llekin pdf-manuskoja, en löytänyt kuin yhden öljynpoistoröörin + öljynsuodatinboksin sieltä pohjasta, vaikka manuskat kovasti ohjeisti että "remove both drain plugs"...

    Alkoi vaan epäilyttämään kun kokonaismäärä öljyä mitä koneesta tuli oli 2.5L (lisäks vähän meni maahan/ohi astian), tosin öljymäärä oli mielestäni vähän vajonnut jo ennen vaihtoakin. Elikkä on sinne koneeseen tainnut se puol litraa vanhaa öljyä jäädä, vai mitäs kokeneemmat zetoristit sanoopi ?

    Lisäksi siellä taitaa olla nyt vähän liikaa öljyä...lisäsin sen 3.5L...öljyntsekkauslasi oli ihan "täys" siinä jo keskituella seistessä ennen 1. käynnistystä. Hyvin se tosin käynnistyi, öljynpainevalo paloi hetken ja sammui sitten...ajamassa en vielä ole käynytkään. Kiitosta vaan kommenteista



  2. #2
    No mitäs se öljysilmä näytti ensimmäisen käynnistyksen jälkeen?
    Hitaus on malttia!
    ANY10.
  3. #3
    Vaihdoitko suodattimen kanssa? Jos et vaihtanut osa öljystä jää koneeseen ja suodattimeen (ehkä n. 3 - 5dl).

    Jos koneessa on nyt liikaa öljyä kannattaa se poistaa sieltä. Liika öljy koneessa voi olla jopa haitallisempaa kuin liian vähäinen määrä.
    -- No sehän on se kaikkien Ninjojen isoäiti!!! -- GPZ 900R

    -- ZZR kärpänen -- ZZR 600R -> Myyty!

    -- Ihka oikea wannabee reisseri -- ZX 6RR

    -- Voe vehnä mikä kiksutin -- GSX-R 750
  4. #4
    Jaa-a.. en minäkään huomannut kuin yhden propun kun vaihdoin pari vkoa sitten ekan kerran itse öljyt. Niinhän tuossa haynesissa lukee että remove both, mutta kuvassakaan ei näy kuin yksi. Mulla kyllä tuli arviolta täysi määrä koneesta öljyä ulos. Suodattimen vaihdoin samalla.

    En mä nyt kovin paljoa panikoisi tuon asian suhteen. Ja jos kovin huolettaa niin ota kaveri sen verran avuksi että kallistaa pyörää oikealle niin näät paljonko se pinta on ikkunan yläpuolella.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  5. #5
    Slickwille:n avatar
    Liittyi Sep 2006
    Jossakin tuolla Helsingin ulkopuolella
    Zetoristi en itse ole, mutta on siellä 2 proppua ja molemmat pitäisi avata. toinen lähellä suodatinkoteloa (varmaan jokainen löytänytkin) ja toinen lähellä koneen etuosaa pakoputkien välissä/lähettyvillä.. mitä se ois abaut 15-20 cm? eteenpäin ensimmäisestä propusta, ja aika ylhäällä että vaikea löytää.. ja oikealla öljymäärällä taso nousee pyörän ollessa pystytssä noin puoliväliin silmää. tai näin ainakin vanhemmissa, uudemmista ei ihan muistissa..
  6. #6
    we have a winner....joo no, ehkä ens kerralla oikein sitten menee tääki

    Elikkä öljysilmä oli aikaslailla täys myös 1. käynnistyksen jälkeen ja suodattimen kans vaihdoin toki

    Pitääpä ettiä se toinen rööri sieltä sitten...sen vaan sanon että jos tehdään korjausopas niin tekisivät kunnolla sitten kuvien kans.

    Kyllähän sinne on täytyny jäädä vanhaa soosia sen 0.5-1 L jos kerran 2.5 tuli vaan ulos...tosin öljysilmä oli puolivälissä ennen vaihtoa joten tuo 0.5L lienee lähempänä. Harmittaa vaan kalliit öljyt ja "jäteöljy" sekasin mutta no, pienet oppirahat nämä vielä kuitenkin..
  7. #7
    Lainaa (SamiN @ Loka. 09 2007,00:33) kirjoitti
    Mulla kyllä tuli arviolta täysi määrä koneesta öljyä ulos. Suodattimen vaihdoin samalla.
    Eli lähemmäs 3.5L sait koneesta ulos?
  8. #8
    Lainaa (Slickwille @ Loka. 09 2007,01:02) kirjoitti
    . ja oikealla öljymäärällä taso nousee pyörän ollessa pystytssä noin puoliväliin silmää. tai näin ainakin vanhemmissa, uudemmista ei ihan muistissa..
    Jep, tästäkin on monta mielipidettä. Tais olla tuolla Kawasaki netissä missä ohjeistettiin että mielummin koko öljysilmä peittoon, ZZR kuulemma kaipaa öljyä kipeästi Toisaalta siellä ohjeistettiin myös vaihtamaan öljyt kone kylmänä, mutta tuo ny saattoi olla vaan tulkintavirhe.
  9. #9
    Juuh, sama vika rahikaisella. Vanhemmassa mallissa zx-10:ssä myös kaksi öljyproppua, ja ensimmäiset satatuhatta ajelin tajuamatta tyhjentää öljyjä myös toisen propun kautta. Elikkä aina on jäänyt vähän vanhaa öljyä koneeseen. Noh, pelaa ja kukkuu kuiteski edelleen, vaikka mittarissa siis 110.000 km.

    Mutta summa summarum: kyllä se moottoriöljyn (ja suodattimen) huolellinen vaihto lienee tärkein yksittäinen elementti mitä pyörän säännöllisessä huollossa tulee tehdä.

    kapsu
    Laivasto:
    kawat zx-12 r ja zx-10 tomcat. Enskat DR 650 ja Bemari g450x.
  10. #10
    Lainaa (kapsu_zx10 @ Loka. 09 2007,10:09) kirjoitti
    Mutta summa summarum: kyllä se moottoriöljyn (ja suodattimen) huolellinen vaihto lienee tärkein yksittäinen elementti mitä pyörän säännöllisessä huollossa tulee tehdä.

    kapsu
    Tuossa kattelin öljypohjan räjäytyskuvaa kaverin kans ja näyttäis että se takimmainen proppu on alimpana joten toivon että sinne ei oo paljoo sitä vanhaa jääny.

    Edelleen ihmettelen että miten pyörän uus omistaja tietää vaihtaa öljyt oikein jos ei edes korjausoppaassa ole kunnolla asiaa esitetty Mutta joo toivottavasti muut tsettset pojat ja tytöt lukee tän ennen ku vaihtavat öljyt...meneepähän sitten oikein kerralla Kiitos kaikille avusta
  11. #11
    Lainaa (katfat @ Loka. 09 2007,09:00) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Loka. 09 2007,00:33) kirjoitti
    Mulla kyllä tuli arviolta täysi määrä koneesta öljyä ulos. Suodattimen vaihdoin samalla.
    Eli lähemmäs 3.5L sait koneesta ulos?
    Neljän litran kannu oli kyljellään alla ja kyllä se aika täyteen tuli. En sen kummemmin kiinnittänyt asiaan huomiota kun ei tullut mieleenkään että jotain jäisi vielä sisään. Olin myös katsovinani että proppu on alimmassa kohtaa ja sillä tätä koko asiaa ihmettelinkin.
    Pitääpä muistaa kurkata pyörän alle ja tarkistaa vielä tässä joku ilta.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  12. #12
    Asiasta mitään tietämättömät voivat joskus ajatella uudelta kantilta, laitan siksi tämän höpinän. Jos se toinen proppu on kerran ylempänä, voisko toimia öljynvaihdossa lisäreikänä korvausilmalle, että öölit tulee nopeammin ulos? Ja siitä pääsisi näkemään tai käsiksi johonkin muuhun tärkeään, jonka vuoksi reikä sinne on tehty? Eli ylempi ohjeistetaan avaamaan vain toimenpiteen nopeuttamiseksi, vaikkei niin sanotakaan.
  13. #13
    Lainaa (HarriS @ Loka. 09 2007,12:16) kirjoitti
    Asiasta mitään tietämättömät voivat joskus ajatella uudelta kantilta, laitan siksi tämän höpinän. Jos se toinen proppu on kerran ylempänä, voisko toimia öljynvaihdossa lisäreikänä korvausilmalle, että öölit tulee nopeammin ulos? Ja siitä pääsisi näkemään tai käsiksi johonkin muuhun tärkeään, jonka vuoksi reikä sinne on tehty? Eli ylempi ohjeistetaan avaamaan vain toimenpiteen nopeuttamiseksi, vaikkei niin sanotakaan.
    Kaveri just sano aikalailla saman kuin sinä eli arveli olevan korvausilmarööri. No, se ei selitä sitä että miks mun pelistä tuli vain 2.5L ulos...toisaalta jos lasketaan ylimennyt osa..sanotaan 2dl...se tekee jo 2.7L + mitä oli öljyä jo ennestään kone kuluttanut niin päästään lähelle 3 litraa.
  14. #14
    Semmonenkin mahdollisuus on olemassa että etumaisen propun kohdalla on joku tasku mihin jää vähän öljyä jos sitä ei avata vaikka se takimmainen on alempana.
  15. #15
    Lainaa (SamiN @ Loka. 09 2007,12:06) kirjoitti
    Lainaa (katfat @ Loka. 09 2007,09:00) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Loka. 09 2007,00:33) kirjoitti
    Mulla kyllä tuli arviolta täysi määrä koneesta öljyä ulos. Suodattimen vaihdoin samalla.
    Eli lähemmäs 3.5L sait koneesta ulos?
    Neljän litran kannu oli kyljellään alla ja kyllä se aika täyteen tuli. En sen kummemmin kiinnittänyt asiaan huomiota kun ei tullut mieleenkään että jotain jäisi vielä sisään. Olin myös katsovinani että proppu on alimmassa kohtaa ja sillä tätä koko asiaa ihmettelinkin.
    Pitääpä muistaa kurkata pyörän alle ja tarkistaa vielä tässä joku ilta.
    Ilmeisesti sun pyöräs ei kuluta öljyä pätkääkään tai sitten siellä on alunperin ollut liikaa ?
  16. #16
    Lainaa (fredde @ Loka. 09 2007,12:46) kirjoitti
    Semmonenkin mahdollisuus on olemassa että etumaisen propun kohdalla on joku tasku mihin jää vähän öljyä jos sitä ei avata vaikka se takimmainen on alempana.
    totta puhut fredde.
  17. #17
    Lainaa (fredde @ Loka. 09 2007,12:46) kirjoitti
    Semmonenkin mahdollisuus on olemassa että etumaisen propun kohdalla on joku tasku mihin jää vähän öljyä jos sitä ei avata vaikka se takimmainen on alempana.
    Kyllä se niin on, et siellä kampiakselin alla on tasku. Kyllä sieltä etummaisesta semmoset 0,5 l vielä tulee, vaikka öljynsuodatin ja sen vieressä oleva proppu olis auki.

    Yks monttööri sano, et siinä on yks syy ennenaikaisiin kampiakselin laakeriongelmiin, mitä on ilmennyt. Se on aikamoinen sakkakasa mitä siä pyörii, jos saturaisenkin ajaa ikinä etuproppua avaamatta, niinkuin yks täällä kehu ajaneensa.
  18. #18
    Lainaa (Gepa @ Loka. 09 2007,15:43) kirjoitti
    Lainaa (fredde @ Loka. 09 2007,12:46) kirjoitti
    Semmonenkin mahdollisuus on olemassa että etumaisen propun kohdalla on joku tasku mihin jää vähän öljyä jos sitä ei avata vaikka se takimmainen on alempana.
    Kyllä se niin on, et siellä kampiakselin alla on tasku. Kyllä sieltä etummaisesta semmoset 0,5 l vielä tulee, vaikka öljynsuodatin ja sen vieressä oleva proppu olis auki.

    Yks monttööri sano, et siinä on yks syy ennenaikaisiin kampiakselin laakeriongelmiin, mitä on ilmennyt. Se on aikamoinen sakkakasa mitä siä pyörii, jos saturaisenkin ajaa ikinä etuproppua avaamatta, niinkuin yks täällä kehu ajaneensa.
    No, tuo mun pyörä saa ainakin olla talven nuo litkut sisällä...katotaan keväällä jos vaihtais uudet öljyt ennen ajoja. Kalliit öljythän ne on mutta toisaalta ei jos tolla vaihdolla estää isommat ongelmat.
  19. #19
    Tuskin se kone siitä hajoaa, jos kerran jää tyhjäämättä se etuosa, mutta toistuvasti jos jää, niin hiomatahnaa on liikkeellä enemmän ja enemmän..

    Jos asia sua vaivaa, niin avaa varovasti se etuproppu ja päästä 0,5-1 l öljyä pois. Sit proppu kinni ja ravistelet hihasta öljyt pois. Lisäät hiukan öljyä, käytät koneen lämpöiseksi, odotat 10 min. Tällöin öljyn pitäisi olla öljysilmän ylälaidassa, jos ei ole, niin lisää. Jos katot seuraavana päivänä, niin öljyntaso putoaa ja putoaa. Mut älä hätäile, kyllä sielä silti oikea määrä öljyä on, jos näin toimit, kuten yllä neuvoin.
  20. #20
    Niin ei se taida auttaa enää kun jo kerran käynnistin prätkän...siis jos tarkoitus oli ne "sakat" sieltä laskea pois. Pitää sieltä kuitenkin hiukan pois laskea, kun tuli liikaa lisättyä..
  21. #21
    Lainaa (katfat @ Loka. 09 2007,16:18) kirjoitti
    Niin ei se taida auttaa enää kun jo kerran käynnistin prätkän...siis jos tarkoitus oli ne "sakat" sieltä laskea pois. Pitää sieltä kuitenkin hiukan pois laskea, kun tuli liikaa lisättyä..
    Kyllä se auttaa vieläkin, koska se sakka on raskaampaa, eikä niin herkästi lähde sieltä taskusta kiertämään.
  22. #22
    No hitto pitääpä kokeilla Nyt aletaan olla sillä tarkkuustasolla millä nuo korjauskäsikirjat pitäisi tehdä, kiitosta Gepa



  23. #23
    Lainaa (katfat @ Loka. 09 2007,12:53) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Loka. 09 2007,12:06) kirjoitti
    Lainaa (katfat @ Loka. 09 2007,09:00) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Loka. 09 2007,00:33) kirjoitti
    Mulla kyllä tuli arviolta täysi määrä koneesta öljyä ulos. Suodattimen vaihdoin samalla.
    Eli lähemmäs 3.5L sait koneesta ulos?
    Neljän litran kannu oli kyljellään alla ja kyllä se aika täyteen tuli. En sen kummemmin kiinnittänyt asiaan huomiota kun ei tullut mieleenkään että jotain jäisi vielä sisään. Olin myös katsovinani että proppu on alimmassa kohtaa ja sillä tätä koko asiaa ihmettelinkin.
    Pitääpä muistaa kurkata pyörän alle ja tarkistaa vielä tässä joku ilta.
    Ilmeisesti sun pyöräs ei kuluta öljyä pätkääkään tai sitten siellä on alunperin ollut liikaa ?
    Kyllä se kuluttaa, vajaa litra vaihtovälillä ;) Mutta olen pitänyt aina yli ylärajan.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  24. #24
    Iltaa,

    tuli kokeiltua tuota Gepan ehdotusta ja löytyihän se etummainen öljyproppu sieltä kun vähän avasi katteita enemmän (toinen sivukate irti siis kokonaan). Tais sieltä hiukan tulla sitä "jäteöljyäkin", mutta lienee jo osaksi sekoittunut uuteen koska ehdin tosiaan käynnistää mopon kertaalleen ennen tätä toimenpidettä.

    Kuvakin ois olemassa siitä kadoksissa olleesta öljyrööristä niin ehkä muut löytäs helpommin... mutta eihän tänne taida kuvia pystyä pistämään kuin linkitettynä johonkin webbisivulle.

    Onko muuten kellään tietoa että onko sillä mitään vaikutusta tohon öljymäärään tms. kun on Wisecon männät tuolla sisuksissa? Ehkä typerä kysymys mutta kysyvä ei tieltä eksy...
  25. #25
    Ei ole mitään merkitystä.Muutenkaan sillä toisen propun unohtamisella ei ole mitään suurta merkitystä,suurempi merkitys on vaihtaa öljyt tarpeeksi usein.Ainahan sinne moottoriin/lauhduttimeen jonkin verran vanhaa öljyä jää joka tapauksessa.Nyky öljyillä on hyvä kyky sitoa itseensä likaa eikä moottoreihin enää keräänny lietettä kuten entisaikaan joten mitään ns pesuöljyjä ei tarvitse käyttää.Siis ei sulla ole mitään hätää vaan anna mennä vaan.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  26. #26
    Lainaa (katfat @ Loka. 10 2007,20:45) kirjoitti
    Kuvakin ois olemassa siitä kadoksissa olleesta öljyrööristä niin ehkä muut löytäs helpommin... mutta eihän tänne taida kuvia pystyä pistämään kuin linkitettynä johonkin webbisivulle.
    Onhan täällä hieno albumi =)
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  27. #27
    Lippa, niin ajattelin siinä öljyä valuttaessani että ei tainnut olla hirveästi merkitystä ko. toimenpiteellä (ainakaan sen 1. käynnistyksen jälkeen), mutta tulipahan tehtyä oikein

    Albumi taitaa olla sönder, pyytää kirjautumaan vaikka olen jo kirjautunut *
  28. #28
    Lainaa (katfat @ Loka. 11 2007,09:22) kirjoitti
    Albumi taitaa olla sönder, pyytää kirjautumaan vaikka olen jo kirjautunut
    Sinne pitää vaan rekisteröityä erikseen.

    Oli siellä ihan ohjeetkin
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  29. #29
    ohjeet mitä ne o

    Täällä ois kuva tosta öljypohjasta+propuista jos joku sattuu tarvimaan öljynvaihdon yhteydessä. Huomannet loistavan paint-työkalun käytön kuvaa muokatessa hehee


    ö-pohja

    hmm..hitto aika öljynen toi yks putki...ja pohja muutenki



  30.  
  31. #30
    No eipä olisi heti tullut mieleen aukoa tuota etummaista ylintä proppua
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen