Mitä eroa on etu- ja takarenkaalla?
Joo ja en tarkoita kokoa vaan kävi niin että ostin eturenkaan joka myytiin eturenkaana ja renkaassa kuitenkin lukee "vain takarengas käyttöön".
Kysin tota rengasliikkeestä jossa toi laitettiin vanteelle ja heppu epäili että kantavuus voi olla erona. Ei osannut sanoa varmaksi. Kuka osaa sanoa varmaksi?
Sytytä miehelle nuotio, hänellä on lämmin koko illan.
Sytytä mies, hänellä on lämmin lopun ikäänsä.
Renkaan rungossa on eroa, takarengas on suunniteltu siitämään voimaa tiehen. Ainakin ennenwanhaan oli sellainen temppu että jos takarengas laitettiin eturenkaaksi niin pyörimisuunta muutettiin toisinpäin.
Joissakin renkaissa oli myös merkitty pyörimissuunta etu-ja takarenkaaksi.
Myös rengaskuviossa on eroa.
Missä liikkeessä oli muuten näin tumpelo myyjä?
Taivas saa odottaa
Jätetään sen tumpelon rooli auki kun en itsekkään noista renkaista ja niiden merkinnöistä mitään tajua. Renkaan toimitti Reliatec. Mulla oli eturengas LOPPU ja tilasin oikean kokoisen joka heillä oli varastossa.
Rengas on katalogissa
BRIDGESTONE: 130/90 -16 BT 45 R 67 V tl
Toisealta myyjä kyllä oikein hyvin tiesi että tulee eturenkaaksi kun se erikseen toimitettiin kun takarengas on vielä saapumatta. Voiko tosta tyypistä päätellä renkaan oikean sijainnin mopottimeen nähden?
Eikös noissa nykyrenkaissa ole etu- ja takarenkaassa kuviot erisuuntiin. Korjatkaa joku viisaampi, jos muistelen väärin![]()
YZF-R6R
Voi ihan hyvin olla, en tosiaan tiedä mutta..
Eikös noiden urien tarkoitus ole siirtää vesi pois renkaan alta? Mä en ymmärrä miksi etu- ja takarengas truuttaisi eri suuntiin!!
Jos noilla urilla on muitakin merkityksiä niin niistä en tiedä.
Eiköhän se (suurin)ero ole siellä kumin sisuskaluissa, runko suunniteltu ottamaan voimia vastaan eri lailla etu/takapäässä.
Joissain (katu)enduro rinkuloissa on kahdet pyörimissuuntanuolet, isoimpiin möhköihin kun ei välttämmä karkeampaa eturengasta löydykkaan -> takarengas eteen "väärinpäin"
Ainakin minun Pilotroad2 setin eturengas näyttää kuin se olisi väärinpäin.(Sirri @ Syys. 01 2007,17:01) kirjoitti
Moni on parkissa huomauttanut asennusvirheestä.
Sitten esitellään taas rotation nuolet...
Minusta tämä on ihan looginen: eturenkaan pitää heittää vedet sovuun jarrutettaessa (sehän jarruttaa koko ajan koska ei vedä) ja takarenkaan kiihdyttäessä ==> kuviot pitää olla eri päin.(Herppa @ Syys. 01 2007,17:18) kirjoitti
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
En tiedä olenko tyhmä mutta pyörimissuunta ei muutu jarrutettaessa.(hondamania @ Syys. 04 2007,20:42) kirjoitti
Edelleen kuvio näyttää vievän vettä kumin alle eikä poispäin niin kuin takana.
Mä olen kyllä samaa mieltä AimoPamauksen kanssa. Munkin mielestä regas pyörii aina samaan suuntaan riippumatta vetääkö vai jarruttaa. Kait se pyörimissuunta on se kun ratkasee.
Se pitääkö vesi lentää etu- ja takarenkaan alta eri suuntiin on mun mielestä se kysymys.
Ei ole maailmassa yksinkertaista asiaa kun hetken miettii. Mäkin esitin ylimielisenä vaimolleettä (aina välillä) se kysyy tyhmiä ja vastasin:"paskantaako karhu metsään?" Vaimo anto mun elvistellä aikani ja sitten se murensi mun maailman vastaamalla "vois se paskantaa pellollekkin!"
Sitä ennen jo tuli takkiin 35vuotiaana kun tajusin että Tartzan on huijausta!! Liaanit kasvaa maasta puuhun eikä ne roiku puusta maahan![]()
![]()
No hei maallikko olen tässä mutta kuitenkin:
- jarruta etunen lukkoon ==> kuvion pitää olla niin että se "auraa" vettä sivulle päin ?
- kiihdytä takasella rajusti ==> kuvion pitää olla niin, että "auraa" vettä sivuille päin ?
Tästä se logiikka minusta lähtee. Mielenkiintoista on tietysti se, että kiihdytys katsotaan takana tärkeämmäksi kuin jarrutus !?
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
(hondamania @ Syys. 05 2007,09:33) kirjoitti
Nyt ei mene hissi ylös asti!
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
Ylimmän kerroksen nappi puuttuu täältäkin(Proffa @ Syys. 05 2007,10:00) kirjoitti
![]()
Jos todella on näin... Joo-o, menee OT, mutta mites autoissa kaikki gummit on samansuuntaisia, kai niilläkin jarrutellaan ja kiihdytellään![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Ite kanssa tämän kannalla..(Seikkailu_R @ Syys. 01 2007,19:37) kirjoitti
Joissain kumeissa on tosiaan nuolet erisuuntiin front ja rear.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Emminäkäännäistämitääntiiämutta, kyllä tuossa hondamanian perusteluissa on järkeä.
Jos vaikka tekee paperista kiilan ja työntää sitä kärki edellä, niin sehän auraa tavaraa sivulle. Se olis niinkun eturengas jarruttaessa.
Nyt jos ajattelee sitä takarenkaana, paperin kärki eteenpäin, mutta "sutii" paperia taaksepäin, niin huomaa, että tavara kerääntyy renkaan keskelle. Nyt käännetään se paperin kärki toiseen suuntaan, niin johan auraa sivulle.
Eli jos takarengas lähtee veto päällä vesiliirtoon, se ei kerää allensa lisää vettä, vaan suistaa sitä sivulle.
Taitaa suurin ero olla rakenteessa eli takarengas on suunniteltu rakenteeltaan kestään eteenpäin vieviä voimia ja etunen niitä hidastavia. Eli silloin renkaan kääntäminen toimii.
Rengas pyörii ei työnnä mitään kolmiota vaan kuvio kuljettaa veden pois renkaan alta. Laske se kolmio pöytää vasten kärki edellä ja katso kumpaan suuntaa vesi lähtisi. Etusessa profiili on sellainen ettei kuviolla ole niin suurta merkitystä, kuin takanakilla.
ps. muistan lukeneeni jostain että pilotroad2 renkaan kuvio pitäisi ehkäistä pykälille kulumista.
No perhana!(hondamania @ Syys. 05 2007,09:33) kirjoitti
Noinhan se taitaa olla mutta vain ääritilanteessa.
Muutenhan renkaissa suurin ero on kantavuudessa jota takakumilla on monin verroin etuseen verrattuna.
Eih!!!!(Herppa @ Syys. 04 2007,23:30) kirjoitti
![]()
Voihan sen kromata jos ei se kulje.
SoriSoriSoriSoriSoriSoriSoriSoriSoriSoriSoriSoriSo riSoriSori
Mä luulin että kaikki muut tietää!!!!![]()
BT45R(rear)(Herppa @ Syys. 01 2007,17:00) kirjoitti
Toihan on takarengas! *
(BT45F(front), katso esim. kuukkeli.)
En tiedä minäkään, ennen oli metzelerin kumit alla, ja siinä oli etunen ikäänkuin "väärinpäin" kuvioinnin mukaan. Nyt on dunlopin arrowmaxit edessä ja takana, ja ns. "nuolikuvio" samaan suuntaan. Joten päättelen että on jotain tekemistä renkaan kudoksien "asennolla", ei pintakuvioinnin.(Samigo @ Syys. 05 2007,10:51) kirjoitti
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"