Muutama otsikko alempana puhutaan uusien autojen vilkuista yms.
Tosi on että joidenkin autojen niin etu- kuin takavilkuja on vaikea havaita.
Kuinkahan moni minivilkkujen asentaja miettii tätä asiaa omaltakohdalta. Näkyyköhän minun vilkut muille? Varmuuden vuoksi etenkin custom-pyörät vielä pakataan niin ettei vilkkuja varmaan näy.
Helpompi on havaita riskitekijät muissa tiellä liikkuvissa. Vain Volvot ajavat liian lähellä, ME motoristit ei koskaan!
Mikäli Äänekosken tapaus olisi käynyt toisinpäin tuskin huonosti näkyvistä vilkuista olisi edes mainittu.
mime
Asiasta kirjoitat. Olen kyllä nähnyt muutamat hyvätkin minivilkut. Pääosa on ollut surkeita sytkäreitä iskemässä kipinää sateessa eli juuri mitään ei näy ellei osaa oikeata kohtaa tuijottaa.(mime @ Elo. 28 2007,11:06) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Samoin kuin voidaan olla montaa mieltä niiden moton ulkonäköä parantavasta vaikutuksesta.Motoilun turvallisuutta ne eivät paranna.Meinasin pläräyttää vähän muutakin mutta nää munattomat minivilkku porukat vetää herneitä nenuun kuitenkin.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Ei niitä useammissa pyörissä edes näe ja sit haukutaan puusilmä kotilokuskeja, en ole koskaan ymmärtänyt näitä minivilkkuja ja minikilpitelineitäoikeen pahaa tekee katsoa kun aivan uusiin pyöriin heti kaupasta tultuaan ilmestyy ne pystykilvet ja lähes näkymättömät vilkut
mutta kukin tyylillään...
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Muuttuuko motoristikin puusilmäiseksi kun astuu autonrattiin?(Earache @ Elo. 28 2007,17:06) kirjoitti
useimmat meistä kuitenkin ajaa enempi kilometrejä vuodessa autolla kuin pyörällä.
Järkevä keskustelu on aiheellinen joidenkin vilkkujen suhteen. Jos nyt on satuttu tummentamaan tai piilottelemaan ne niin hyvin ettei hyvällä tahdollakaan niitä nä kuin vasta metrin päästä niin peiliin voipi mennä katselemaan. Monessa nyky autossa on todella hyvät vilkut ja ennakoimalla vahinkoja voipi välttää. Ei se auto yhtäkkiä ole pysähtyneenä siinä tiellä. Jos silmät on perseessä niin vaikea sitä on nähdä.... Aivan yhtä vaikea kuin niitä hienoja bling bling vilkkuja. On omassanikin pyörässä pienet vilkut, mutta ne ovat sentään niin kirkkaat ja kaukana muista valoista että erottuvat kunnolla.
Ei aina käy tyyli yhteen. Massiivinen pyörä leveällä takaläskillä ja pienen pienet tuikut. Jos pyörä on hieno, niin ei se vilkuista ole kiinni.![]()
Jotain tähänkin piti keksiä
Omaan pyörääni minivilkut ostin ensimmäisen viikon jälkeen. Ostokseen olin varsin tyytyväinen, sillä ne näkyivät paljon alkuperäisiä vilkkuja paremmin. Aurinkoisella säällä alkuperäisten vilkkujen vilkkumista ei näkynyt _lainkaan_, mutta minivilkut näkyvät hyvin.
Usein hinta vastaa laatua, eli ei ehkä 5€ minivilkut näykään mihinkään, mutta kun on >20€, niin varmasti näkyy!
Ducati Monster 696 -08
ex: Cagiva mito -06
Tota miettinyt kanssa ja kysellytkin, jotta näkyykö vilkut? Näkyy kuulemma ja tuleehan tuota ruuhkaisessa pääkaupunkiseudussa pääsääntöisesti liikuttua, eikä ainakaan ongelmia ole ilmennyt
Niin ja mun pyörässä on Kellermanin minivilkut.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
mulla jotku vilkut mitkä myyjä sattu ottaa hyllyltä, kirkas lasi mutta oranssi pohja. ne on _paljon_ kirkkaammat kuin alkuperäiset (kawasaki z750s), näkyy paljon paremmin niin pimeällä kuin valoisalla, mikä oli iloinen yllätys. itsekin vähän pelkäsin että tuo näkyvyys huononee kun tyyli paranee. mutta ei siis tässä tapauksessa.
Senior Highway Bomber
Ride Loud - Ride Proud
Kawasaki z750s -05
Ittellä Rykkösessä minivilkut ja niitä ostaessa panostin juurikin tuohon näkyvyyteen.
Eli ostin E-hyväksytyt halogen polttimolla olevat ja kun vertasin alkuperäsiin niin kyllä oli ihan samaa tasoa![]()
"That which does not kill you makes you stronger."
-Friedrich Wilhelm Nietzsche
muutama viikko takaperin tulin 14:satasen susukin perässä
(terveisiä Kaarinaan jos sattuu olemaan orggilainen) meinasin
törmätä persuksiin ken en todellakaan nähnyt että oli sillä sittenkin vilkku päällä (ja olemassa) aika vaarallisia kapistuksia näyttää olevan
suurin osa noista kapistuksista,joita ei voi kyllä vilkuiksi sanoa,paremminkin koriste...... tai eihän ne voi ollaa niitäkään koska niitä ei edes näy,eikä ollut ainoa tapaus,varsinkin aurinkoisena päivänä ovat tosi näkymättömiä,kannattaa siis harkita mitä laittaa jos oma henki on vähänkään arvoinen.
olen ainakin itse sitä mieltä ettei ne ole siinnä sen takia että ne näyttävät omistajasta hienolta,vaan että sinut nähdään
liikenteessä minne olaan menossa,tuo suuntaus on kyllä aika huolestuttava,kun tälläinen vanha äijä saa pahimmassa
tapauksessa pistää klasit nokalle että pääsee näkemään kun
joku onnellinen esitellee uusia mini vilkkuja, aina ei järki
ja katu-uskottavuus kohtaa noissa hommissa.
On hyvät vilkut joo, jos niitä keskelle umpioita piilotettuja vilkuttimia joku osaa käyttää.(JP_445 @ Elo. 28 2007,21:22) kirjoitti
Tuosta nyt saisi niin paljon "asiaa" motojen ja autojen suhteen ettei huvita tuhlata kallista kaistaa.
Toki olen huomannut joissain motoissa lähes olemattomat takavilkut, mutta onko ne aiheittaneet (ja kuinka monta) peräänajoa? (luulisi sen takana tulevan (useimmiten) näkevän edessä ajavan.
On ja ei. Pienempi se ainakin on. Sekin vaikuttaa kuinka laajalle kulmalle vilkku näkyy eli joissakin tapauksissa suoraan katsottuna voi olla vaikka kuinka kirkas valo, mutta vähänkin sivusta ei enää olekaan.(Tengga @ Elo. 28 2007,21:47) kirjoitti
Äärimmäinen esimerkki olisi yhdellä rääkyvän kirkkaalla lampulla per väri toteutettu liikennevalo. Tuommoisen huomioarvo olisi olematon.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Mulla on takana ns. midivilkut (ehkä olen keksinyt tuon nimityksen itse), jotka on sirommat kuin orkkikset, mutta isommat kuin varsinaiset minivilkut. Orkkiksia minulla ei edes ole, kun mopon ostin liikkeestä tuossa kunnossa kuin mitä se on. Edessä on katevilkut ja ne ei kyllä ole oikein asialliset, kun esim. liikenneympyrästä pois lähtiessä ei tahdo näkyä vilkku ympyrään tulossa olevalle. Varsinaista vaaratilannetta tuossa ei taida syntyä, mutta varmasti ärsytystä odottavalle. Ostinkin jo eteen samanlaiset vilkut kuin taakse, mutta kiinnitys ei ollutkaan ihan yksinkertainen juttu, eli tallin hyllylle jäivät toistaiseksi. Ei oikein riitä logiikka siihen, että miten nuo saisi yksinkertaisesti ja hyvin kiinni.
Retired