Törmäsin seuraavaan ongelmaan pimeiden iltojen tullen.
Ongelmana on silmälasien huurtuminen kypärä päässä/visiiri kiinni, olen sitten liikennevaloissa tai 4s tiellä ja vauhtia 400km/h. Onko tietoa jostain huurtumisen estoaineesta? jonka voi laittaa linsseihin huurtumisen estämiseksi? ja linssejä pilaamatta?
Kypärä on X-lite 701R ja se on erittäin hyvin ilmastoitu.
Piilolinssejä en voi käyttää.
1000RR Fireblade HRC Repsol 2007
Left Hand Path
Optikoilta saa. Itse en moisten kanssa jaksa pelailla vaan on tullut käytettyä ajaessa piilareita
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Fairyä peliin. Tippa Fairyä hierotaan llinsseihin molemmin puolin, annetaan kuivua jonkin aikaa ja sitten hinkataan ja hinkataan kunnes läpi näkee kunnolla.
Optiikoilta saa myös muita aineita kohtuulliseen litrahintaan.
Taivas saa odottaa
Kalliita kemikaaleja on loputtomiin ..
ja kaikki toinen toistaa parempia .. taatusti ...
Mutta ... hyvä ja halpa konsti on
- ensin pestään kakkulat runsaalla vedellä ja saippualla ..
kuten muutenkin pitäisi ..
- kuivataan ...
- vedetään kummallekin puolelle esim. mäntysuovalla viirut
- kiilloitetaan ne viirut niihin laseihin ... ja ..
- kas .. eipä huurru ..
Saattaa onnistua ihan Fairyllakin .. sopii testailla .. Sellaisiin aineisiin
kannattaisi tukeutua, joita on yleisesti ja helposti saatavilla ..
Sopii visiirin sisäpintaankin .. tai sitten erillinen muovikalvo ...
Muistuupa mieleen, kun joku "toritrokari" myi autonpesuainetta
siis jonkinlaista shampoota, joka ei ollut "mitätahansa" shampoota
kummempaa ja siinä samalla pilkallisesti esitti, että jotkut pesevät
autonsa jopa Fairyllä tai jollain tiskiaineilla ...
Itse olen aina käyttänyt "JopaFairya" .. ja aivan hitosti riittävän hyvää
moiseen touhuun .. Joka tapauksessa erityiset tahrat ja kunnon
pikiläiskät on joutunut erityisillä aineilla kumminkin poistamaan.
Samalla tulee kunnolla tihruttua, että missä kunnossa se maalikerros
ihan oikeasti on .. ja lopuksi vahaa .. mutta vahalla en ole viitsinyt
levitellä niitä loppuja tahroja ympäriinsä ... mutta jokainen
tietenkin tekee oman päänsä mukaisesti .. kuten ennenkin ..
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Vaan onko ilmastoitu niin, että kostea hengitysilma kiertää takaisin ylös? Eli jos siinä on jokin kuminen lärpäke ohjailemassa ilmaa nenän päällä, niin kokeiles ottaa pois.(InFlames @ Elo. 27 2007,16:59) kirjoitti
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Itse ajelen ihan suosiolla visiiri auki pienemmillä nopeuksilla, maantinopeuksissa en oo huurtumista havainnut.
-08 Kawasaki ZX-6R
-07 Honda Hornet 600 (ex)
-99 Suzuki GS 500 (ex)
Minä myös. Pienillä nopeuksilla voi myös pitää visiiriä vähän raollaan. Nolanin avattavassa se pysyy hyvin pari senttiä auki.(Skeletor @ Elo. 27 2007,18:38) kirjoitti
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
Sama täällä. Visiiri hieman raolla ja pysyy lasit auki.(2jorma2 @ Elo. 27 2007,18:49) kirjoitti
Mitään en oo ottanut.
Mulla on shoeissa visiirin sisäpinnalla semmonen lisävisiiri mikä estää huurtumisen. Pinlock anti fog nimeltään.
Niin ja siihen itse aiheseen eli rilleihin; fairylla oon pessy aina lasit eikä ajaessa oo huurtunu niin että olis haitannu.
- Gpz 900 R -
- CB 600 F Hornet -
Kumma kun mulla ei juuri koskaan lasit huurru, vain visiiri. Ja montaa eri kypärää on tullut käytettyä.
Vaikuttaiskohan jotain kun lasit on ohennetut ja sen takia olen ottanut aina kaikki mahd. pinnoitteet...
Fairia ei kyllä kannata silmälaseihin tuupata, fairikun pilaa silmälasien pintakäsittelyt, näin optikko mulle ainakin totesi(MattiR @ Elo. 27 2007,17:31) kirjoitti
![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Jep jep, vaikuttaa taatusti. Ja juuri nuo pinnoitteet pilataan helposti Fairyllä...(zpete @ Elo. 27 2007,19:51) kirjoitti
Tempore Nihil Sanat
Eipä huurru täälläkään. Tai korkeintaan pari kertaa vuodessa ihme olosuhteissa: noin +1 C + sadetta + sumua + usvaa + hiki päässä + hengästynyt + kauluri tukkii kaula-aukon. Eli harvoin!
Huurteenestoaineiden en ole havainnut toimivan käytännössä (muutoin olisi tarpeen pakkanen-->kostea sisätila siirtymisten yhteydessä). Samaa sanoi optikkokin ja antoi ilmaiseksi hienon huurteenestopullon... ei toiminut...
Mutta eipä siis oikeastaan koskaan kypärässä (Shoei Raid II + toki pinlock).
-hh-
Minä kuulin optikoltani, että ongelma on sitrus pohjaisilla aineilla hajustetut saippuat ym. Kun niissä on sitrushappoa joka ei pidemmän päälle olisi hyvä. Ehkä joku fairy ok, jos ei osta sitruunan tuoksuista.(TeeVee @ Elo. 27 2007,20:01) kirjoitti
xxx
Pitääpä kysäistä joskus. Viimeksi kun lasit ostin (toki sillä setillä pinnotteita, jonka halvalla sai) optikko suositteli pesuaineiksi astianpesuaineita, koska ottavat rasvan tehokkaasti irti.(TeeVee @ Elo. 27 2007,20:01) kirjoitti
Olipa hyvä tietää, olen käyttänyt Fairyä yli kolmekymmentä vuotta useampien silmälasien, ajolasien ja visiirien huurteenpoistoon. Enkä ole huomannut mitään ongelmia silmälasien monipäällystekalvojen kanssa, visiirien huurteenestokäsittely (esim Schubert) onkin taas toinen juttu.(TeeVee @ Elo. 27 2007,20:01) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Kiitosta kaikille. Taidan kokeilla ensin tuolla sitrushapottomalla Fairyllä joka otti tässä niskalenkin ja mäntysuovalla.![]()
1000RR Fireblade HRC Repsol 2007
Left Hand Path
Saman ongelman kanssa painitaan. Fairilla olen aina lasit pessyt mutta huurtuu silti. Pitää koittaa seuraavaksi tuota että antaa aineen kuivaa linsseihin. Nyt on ainakin sen verta kosteat kelit että visiiriä en voi laittaa kiinni ennen kuin +60km/h vauhdeissa..
Suzuki RF 900R
Ei kyllä huurru mullakaan pesen lasit kossulla, voi toki olla että johtuu kypärästäkin.
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Mulla on täysin pinnoittamattomat lasit, en pese niitä Fairylla, ihan puhtaalla kankaalla vaan pyyhkäisen ja vettä jos on oikein pahat. Eivät huurru kyllä kypärän sisällä paitsi jos on pahuksen kylmä. Visiiri huurtuu kyllä vähän väliä, siksi se onkin melkein aina kaupungissa raollansa. Varmaan riippuu kypärästä aika paljon.
Fog busteria käytetään duunissa suojalasien huurtumisen estoon: Fog Buster ja tässä toinen tuote: Kliksistä
"Jos sinulla ei ole vihollisia, sinulla ei ole luonnetta"
"Anna minulle voimaa hyväksyä ne asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne asiat joita en voi hyväksyä, ja viisautta piilottaa niiden ihmisten ruumiit, jotka olen tänään vittuillessani listinyt, koska he ovat ottaneet minua päähän"
Mullon päässä just yhdet rillittimet, joista optikon epäilysten mukaan on nimenomaan fairy tuhonnut kalvopinnan, ei kokonaan, vaan sillee sopivan vit*umaisesti.(BlackCat @ Elo. 27 2007,21:57) kirjoitti
Mitä enemmän asiaa tässä mietiskelen, sitä enemmän olen vakuuttunut tuosta Streethawk:n ehdottelemasta sitrushapolla "terästetyistä" pesuaineista kalvojen pilaajana. Mene ja tiedä, olen täysin optikkoni armoilla
Tempore Nihil Sanat
Tere,
harrastan uimista ja olen käyttänyt urheiluliikkeista saatavaa linssien huurustumisenestoainetta. Ei todellakaan maksa mitään mielettömiä summia. Saa kaikista hyvin varustelluista urheiluliikkeistä, pieni Speedon spraypullo. Sopii muovisille pinnoille, kuten uimalasit ovat. Ehkäpä siis rilleillekin....
En itse ole ajaessa tarvinnut huurteenestoa muualle, kuin visiiriin. Luulisin, ettei Fairyllä ja muilla saippuoilla ole myöskään pahaa vaikutusta linssien pintoihin, varsinkin kun ne on itselläni lasia. Lasi ei mene pilalle puhtaalla hieroessa eikä pestessä millään tökötillä, ei edes tinneristä, muovisista en tiedä.
terv,
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Tuli nyt kokeiltua toissapäivänä tuota fairikikkaa oikeaoppisesti. Herranen aika kun oli omituista ajella kun ei linssit huurtunutkaanNyt vain huomasi että iltaviileällä alkoi visiiri huurtumaan alle 50 vaihdissa. Mutta hienosti toimii linsseihin
![]()
Suzuki RF 900R
... ja visiirin ulkopintaan autovahaa "kovavahaa" ei nestemäistä, ja visiirille tuleva vesisade pisaroituu eikä tee "kalvoa"...(scuuba @ Syys. 12 2007,23:10) kirjoitti
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Näin olis tarkoitus tehdä. Sit voi jatkaa ajelua hyvin mielin pitemmälle syksyyn(Kawa LTD @ Syys. 12 2007,23:25) kirjoitti
![]()
Suzuki RF 900R
Fairyn tuoteseloste:
Sisältää etanolia 1-5%.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Eipä ole itsellä rillit päässeet huuruuntumaan. Kyllä se tahtoo olla tuo visiiri, joka ensin vetää sumuun.
GSF Bandit 1200 -05
Ittellä ei oo ollu ongelmia lasien huurtumisen kanssa. Visiiri tosin huurtuu välillä aika tehokkaasti. Kaupungissa teen samaa kuin muutkin täällä eli ajan visiiri raollaan.
Ikinä mulla kyllä ole ollut lasien kanssa ongelmia vaikka pesen Fairyllä ja aina on kaikki pinnoitteet ollu. Optikolta kuulin hyvän reseptin lasien pesuun ja oon sitä nyt soveltanut myös visiirin pesuun.
1. Ota suihkupullo ja laita sinne tippa tai kaksi Fairyä.
2. Maun mukaan jotkut lisää myös yhden tipan partavettä, jotta on vähän alkoholia.
3. Täytä pullo vedellä ja ravista.
4. Ruiskuta runsaasti ainetta laseihin ja hiero kevyesti sormilla.
5. Huuhtele ja kuivaa talouspaperilla tms.
Samaa sovellan visiiriin sillä erituksella, että visiirin kastelen ensin lämpimällä vedellä, jotta ötökät vähän pehmenee.
Hyvin on toiminut.![]()
Suzuki GSX1300R Hayabusa K7