Tuli mieleen lukiessa tuota SK:n uutista Merikarvialla kuolleesta motoristista, että monesti olen miettinyt sellaista asiaa kuin:
Usein tulee lähdettyä ajalemaan ihan ex tempore kun vaikkapa avopuoliso on töissä tms. Aurinko paistaa ja reittiä ei välttämättä tiedä itsekään ennen kuin on tien päällä. Ainakin täällä Satakunnassa on paljon todella hienoja mutkapätkiä keskellä ei mitään. Juuri Ahlainen - Merikarvia tai Noormarkku - Kullaa - Lavia suunnalla. Samoin Pori - Ulvila - Nakkila - Harjavalta - Kokemäki suunnalla. Siis sellaisia pätkiä, että sopivassa kohdassa kun päräyttää metsähallituksen puolelle ehtii kasvaa horsmaa pakoputkesta ennen kuin kukaan löytää. Ellei itse pysty soittamaan apua (puhelin on kyllä mukana aina), niin aika kusessa saattaa olla.
Niin. Mietiskelin vain, en tiedä onko tällä mitään sen korkeampaa tarkoitusta.
Retired
Tuossa nyt ei ollut yhtään kysymystä, johon vastata. Mutta no, tuollaiseen mietintään voi vastata vain - such is life ja voi voi. Survival of the fittest. Eiköhän kaikkialla voi täräyttää männikköön ja menettää henkensä.
Sanon vaan että radalle vetämään täysillä.
"Paskaks vaan jos se paskaks menee"
CBR600RR '07 -raaseri
Hanki joku eläkeläisille tarkoitettu gps-plotteri.. Häly siipalle jos oot liian kauan samassa paikassa..
-- siis enhän mä tiä onko tollasia laitteita --
no bike :'(
Tuohon löytyy yllättävän helppo lääke: GPS-Tracking.
Homma luonnistuu esim Nokian Symbian 60 kännykällä ja Bluetooth GPS-mokkulalla tai sitten esim vain Noksun N95:llä yksikseen sekä parilla ilmaisella ja kokolailla helpolla puhelimeen asennettavalla softalla.
3D Tracking; näyttää webbisivullaan Google Maps'in kartan ja ajamasi reitin.
Esimerkkikuva
Toinen mahdollisuus, myöskin ilmainen, G-Map Track:
Esimerkkikuva.
Dirty Nasty Furriner
Kuten joskus pelastautumispukuja vertaillessa eräs ursuitin pukua käyttävä totesi halvemmasta puvusta että toi on todella hyvä ja hyvän värinen ja se kykenee kelluttamaan ruumiin rantaankin.Kysymys oli siis siitä että ursuit pitää nolla-asteisessa vedessä ihmisen ruuminlämmön pitkään normaalina koska se on täysin vesi/kaasutiivis,halvemmat mallit kyllä kelluttavat mutta hypotermia iskee kuitenkin muutamissa minuuteissa nolla-asteessa.
En itse vielä haluaisi varautua mopoillessa tai autoillessa mihinkään gps paikantimen kantamiseen varsinkaan sen varalta että ajaisin metsään,tottakai niin saattaa tapahtua mutta jotenkin se on pirun kutsumista matkakaveriksi tälle elämälle,ainahan voi sattua jotain mutta jos joka askelettaan alkaa pelkäämään ja jokaiseen liikkeeseen varautumaan tulee luultavasti vainoharhaisuus ennen onnettomuutta.
Itse aikoinaan kuljin balttiassa lähes aseistautuneena autollessani öisin ja huomasin että pelko kasvaa tuon varautuneena olemisen myötä vielä suuremmaksi.Tosin soittelen nykyäänkin aika-ajoin ja annan väliaikatietoa jos ajan ulkomailla ja varsinkin ns.arvaamattomissa paikoissa.
Eiköhön tuo soittaminen ja ilmoittaminen aikataulusta ja reitistä silloin tällöin ole riittävä,ja jos nyt sattuu tiettömällä taipaleella metsään ajamaan eikä puhelua saa tehtyä,niin ei kai siellä kauan kärsiä tarvitse,karhuja odotellessa voi hapuilla syanidikapselia![]()
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Itse käyttänyt lähinnä huvin vuoksi; joskus hauska katsella missä on tullut ajeltua.
Noksuun saatavan Navicore karttasoftan muuten saa lähettämään paikkatietoviestin joko tietyn kuljetun matkan jälkeen tai asetetun ajan välein. Viestin saa lähtemään vaikkapa MMS:nä jolloin puhelin lähettää screenshotin karttanäytöstä tai muistaakseni koordinaatteina tavallisena tekstiviestinä.
Itse ajellessani toissa Juhannuksena kaverini mökille Mäntyharjulle laitoin luurin lähettämään kuvan matkan edistymisestä kaverin kännykkään; kuvassa sattuu myös näkymään sen hetkinen nopeus... pari kuvaa herätti pientä hilpeyttä![]()
Dirty Nasty Furriner
Pari vuotta sitten, ajoin ulos tieltä ja kauas...paikallislehtikin siitä uutisoi tyyliin "onni onnettomuudessa", koska menin niin pitkälle tieltä (about 60 m), eikä mikään olisi kertonut muille tien käyttäjille että olen siellä pusikossa syvällä. Tämä siis siinä tapauksessa, jos olisin menettänyt tajuntani, taikka ollut mopon alla jumissa tms.
Jalka poikki, konttasin takaisin tien reunaan, kypärä pois päästä, tupakka huuleen, kännykkä taskusta ja soitto 112:seen.
Se on jo hyvä, että pitää kännykän esim. povitaskussa. Siellä se pysyy ilmalentojen jälkeenkin. Ei esim. pyörän tavaralootaan tai tankoon kiinni, niin vaan moni tekee... *![]()
Juu, hyvinhän se noin kulkee mukana, mutta voipi tehdä kipiää tuollainen kokkare vaikkapa asfaltin ja rintalastan välissä ja onko enää moisen mossauksen jälkeen ehjäkään koko kapistus(Samigo @ Syys. 12 2007,09:22) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jos kuskilla on ollut törmäyshetkellä päällä oleva kännykkä mukana niin eikös sen nykyisen/viimeisimmän sijainnnin voi paikantaa?
Toisaalta kuskia ei varmaan paljoa lohduta vaikka omaiset saisivatkin sijainnin selville viikko tapahtuneen jälkeen Elisan poikaparin avustuksella.
Oma valinta haluaako jollekulle toiselle antaa mahdollisuuden nähdä missä itse liikkuu; itse en näe mitään syytä luopua kännykästä...(Mormegil @ Syys. 12 2007,11:07) kirjoitti
Tuolla tienpäällä on muuten liikenteen valvontakameroita jotka välittävät kuvaa valvontakeskuksiin; siellä varmaan komppanian verran tiukkailmeisiä Juha Föhrmaisesti tiukkaan nahkaan pukeutuneita poliiseja lukee rekkareita ja siirtelee nastoja kartalla seuraten epäilyttävien henkilöiden liikkumista... Eihän sitä tiedä vaikka ne seurais sunkin liikkumista kameroillansa ja, mistäs sen tietää, satelliiteilla?
![]()
Dirty Nasty Furriner
Koneiden seuraamiseen ammatti puolella löytyy kivoja sovellutuksia jossa kännykän kokoisessa palikassa on gps, liiketunnistin ja gprs tiedonsiirto. Vehje voidaan ohjelmoida lehettämään SMS tai sposti aina kun liike lakkaa tai poistutaan joltain alueelta tai kun joku ulkoinen anturi havaitsee jotain.
Tollainen mokkula taskuun kun lähtee lenkille. Vehje lähettää viestin kotiin jos äijä olut yli xx min liikkumatta. Sama lelu toimii kivasti myös pyörän tai auton jäljittimenä varkaustapauksissa.
Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
Ei tainnut 'Maunulan muumiolla' olla tuollaisia laitteita.![]()
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Parempi pysahtya after every 100m ja soittaa kotiin.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Tai mitäs jos ajaa sen 20 - 40 km/h hitaampaa ?
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
eikös taannoin ollut tapaus, jossa joku jamppa veti metsään pyörällä. tuli pimeetä. vaimo tai joku soitti puhelimeen ja kysyi missä olet, jätkä heräs metsästä tosi pimeydestä ja sano, ettei tiedä missä on. taisi homma päättyä niin, että joku 112 operaattori jäljitti sen?
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Korostaisin vielä, etten tarkoita mitään kaahailua mutkateillä. Mitä vaan voi sattua, vaikka kuudessakympissä.
Retired
Menee hiukan jo ot:n puolelle mutta pakko kommentoida esimerkillä tosi elmästä. Jos tekniikka ei ole kehittynyt muutamassa vuodessa paremmaksi, ei ainakaan gsm-paikannukseen kannata juurikaan luottaa tai sitten sattui vaan pa*ka tuuri omalle kohdalle.(jaket @ Syys. 12 2007,18:17) kirjoitti
Kolme vuotta sitten etsittiin kadonnutta noin vuorokausi 1,5 km väärästä paikasta paikannustiedon perusteella. Ei tosin ollut kyse moottoripyöräonnettomuudesta vaan muusta katoamisesta. Niin ja tarkennukseksi vielä, että alue sijaitsi kaupungin tuntumassa suht tiiviissä tukiasemaverkossa, puhelin oli toimintakuntoinen koko ajan ja lopputulosta tässä tapauksessa aiempi löytäminen ei olisi voinut muuttaa. Mutta jokatapauksessa. Jos tilanne olisi ollut kriittinen esim vakavan loukkaantumisen takia, vuorokausi on tooodella pitkä aika.
Polkupyöräillen jo vuodesta 2011...
ex GSX 1400 K2
ex GSX-R 1000 K3
ex FZR 1000 Exup -91
ex FZ 750 -94
Aivoinfarktiin kuolee vuosittain ~10000 henkilöä, sydäninfarktiin ~13000 (googletettua tietoa). Oireet tekevät pahimmillaan liikunta- ja jopa puhekyvyttömäksi. Kannattaa pitää huolta, että on jatkuvasti muiden ihmisten ympäröimänä, jotta apukin on lähellä. *![]()
Vanhuksillehan ollaan suunniteltu sellaista anturi-lähetin yhdistelmää joka hälyyttää kotipalvelun jos jokin helposti mitattava arvo heittää kovasti (syke, happisaturaatio jne.). Uusiin autoihin on ainakin Keski-Euroopassa mahdollisuus saada sellainen pulikka joka kolarin sattuessa välittömästi lähettää hätäviestin paikkatietoineen jonnekin (vak.yhtiö, pelastuspalvelu, hätäkeskus jne.).
Eikös motoristeille voitaisi laittaa pakolliseksi sellaiset anturi-hälytin puvut joissa mitataan sekä sykettä (jos menee liian kovaksi niin muutama pieni sähköisku mopon vauhtia hidastamaan) että reaaliaikaista gps-tietoa nopeudesta ja suunnasta (suoraan LP:n valvontakeskukseen totta kai) ja sitten jonkinlainen pystyssäpysymisanturi pyörään. Eli, jos pysähdyt hirveessä kusihädässä, syke nousee, pyörä kaatuu kun vahingossa et kunnolla vedä tappia tarpeeksi eteen niin saat sähköiskuja niin kauan, että sekä pelastuspartio, liikkuva poliisi että pysäköinnin valvonta ehtii luoksesi?!?
Honda CBF1000
Näitä nerokkaita meriselityksiään voi sitten miettiä siellä kannonnokassa lepikossa. Ilmeisesti kenellekään muulle ei tällainen mahdollisuus ole edes tullut mieleen. Tyhmä minä. Siis![]()
Retired
Vai että ihan pakolliseksi tollanen laite(Doctor Love @ Syys. 17 2007,22:19) kirjoitti
Voihan sitä lainata sen kipeän mummon ranneketta kun ilta-ajelulle lähtee. Onnettomuuden sitten kohdatessa, kotipalvelu kiikuttaa paikalle viimeisen aterian.
Vielä kun saisi viestin hautaustoimistoon, niin voisivat varata samantien sopivat särpimet messuvieraille.
No joo...
![]()
GHOSTWRITER
Joo, muistan tuon. Ei mennyt kännykkäpaikannuksella. Kaveri oli sipaissut pimeällä hirven kanssa yhteen ja lentänyt pyörän kanssa tiheikköön aika pahasti kolhiintuneena. Avokki kotona soitti miehen kännykkään, sai selville tilanteen ja soitti hätänumeroon. Hälyajoneuvot ajoivat vilkkuvalot päällä kaverin ilmoittamaa tietä pitkin, ja motoristi piti puhelua auki kunnes pystyi näkemään valojen kajastuksen.(jaket @ Syys. 12 2007,18:17) kirjoitti
Oppi: kannattaa olla akku täynnä kun lähtee ajelemaan.![]()
-> Nomad
Hymiöt ei oikein sovi kuvaan kun puhuu aivoverenvuodosta. Suuri mahdollisuus että kuolee; jos hyvin sattuu, kykenet joskus kävelemään. En suosittele..on tullut lajia kokeiltua.
Erona on että suistumiseen voit itse vaikuttaa, aivoverenvuotoon et voi.
Mitä tulee suistumisiin, tilannenopeus on aina liian suuri jos mopo lipeää ulos. Oli vauhtia sitten viisikymppiä tai sataviisikymppiä...
Kuten formulalegenda Stirling Moss aikanaan totesi:
"On täysin yhdentekevää, onko auto ali- tai yliohjautuva, kun hallinta on menetetty"
Pätee varmaan mopoihinkin...
turvallisia kilometrejä![]()
ZZR-1400
Onneksi meilla taalla on elaimia jotka huolehtivat pensaaseen unohtuneesta.![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Ja säästyy hautauskuluissakin(GoSpel @ Syys. 22 2007,12:42) kirjoitti
![]()
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Veneillyssäkin on samantyyppisiä ongelmia varsinkin jos on veden varassa.
Pyöräräiliälle ei varmaakaan sovellu hätäraketit,mutta jokin valomerkkiä antava laite voisi olla avuksi myös pilli kuuluu aika hyvin hiljaisuudessa jos ei pysty liikkumaan.
Kevyt vinssikin voi olla avuksi jos ei jaksa nostaa pyörää(Naru vinssi nostaa yli 100kg.
Paras apu on tietenkin kaveri aina mukana
Alte et late
Ainahan se on mahdollista...päräyttää metsikköön.
Ei siin mene kuin sekunnin murto-osa ja se yks virhearvio.
Se voi sattua kelle vaan, sellaisellekin, joka täällä irvalee sun ajattelulles...Se on vaan se yx hetki ja onnettomuus tapahtuu, paikassa jossa ei ollut olevinaan mitään hankalaa..
Siispä...kännykästä on tullut jonkinlainen turvallisuusväline nykyisin.
Huomasin sen, kun olin tulossa töistä ja tankki oli menossa punaiselle, ajattelin et no hätä...voin soittaa pojalle, et tuo bensaa...ja muistin et känny tipahti pois päältä lataamattomana...tulipa orpo olo...
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?