Linkki Tollaseen varoitukseen törmäsin tuolla Bombereiden foorumilla.
Tosi on.
Kehä 1:ltä Hämeenlinnaan päin lähdettäessä kandee varoa myös rampin loppupäätä. On eri asfalttia kun muu tie. Meinaa luistaa kuivanakin, märällä kuin jäätä eli v***n liukas.
<p>Crescent-Suzuki-Yamaha-BMW-BMW-Gessu-Gessu-KTM-Gessu</p>
Ja tuota pikivanaa riittääkin pk-seudulta jonnekin Hyvinkään pohjoispuolelle asti - tai näin oli viime mökkireissulla, en tiedä onko sittemmin jatkettu vieläkin pidemmälle.
Se raita on todella liukas sateella. Kaveri oli hyvin lähellä kaatua siitä sateella.
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
On varmaan laitettu hillitsemään splittailua... Aamulla teki mieli ajaa jonossa kaikessa rauhassa.
Ensam ryttare.
Kaikista tällaisista infoa tienkäyttäjän linjaan, niin on heilläkin tiedossa ja jos jotain sattuu niin hyvässä lykyssä voi tiehallinnon kanssa jutella maksuista.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Kysyin asiaa Uudenmaan Tiepiiristä viime syksynä. Alla kopio aiheesta...
Palaute:Miksi ihmeessä pääkaupunkisudulla on ns. 'pikipaikkauksia' kehäteiden rampeissa? Samoja n.20cm paikkauksia näkee monilla pikkuteilläkin uudellamaalla. Pimeässä ja pinnoitteen ollessa kostea ne ovat oikeita kuoleman paikkoja motoristeille. Itse 20v aktiivisesti kilpaa moottoripyörillä ajaneellekin ne tarjoavat aitoja kauhun hetkiä, kun pito karkaa ihan mitättömälläkin suunnan muutoksella tai kallistuksella.
Tuntuu ihmeelliseltä, että ajorataan voidaan laittaa kahta näin erilaisen kitkakertoimen omaavaa päällystettä. Monenko motoristin pitää menehtyä tai loukkantua tämän takia?
Vastaus: Kiitos palautteesta. U-piiri on teettänyt halkeamien korjauksia ns. mastiksipaikkauksella, koska se on taloudellisin tapa ylläpitää päällysteiden kunto, jos siinä ei ole muuta vikaa kuin kaistahalkeamaa. Jos korjaisimme koko päällysteen, niin emme voisi toteuttaa kuin murto-osan kohteista, jotka vaativat korjaamista. Kitka on kyllä heikompi kuin muulla päällysteellä varsinkin uutena, tosin ajan myötä tilanne tasaantuu.
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
No just... olkaa ja eläkää sen kanssa mitä on *(dYNY @ Kesä. 14 2007,15:40) kirjoitti
Kai siinä joku tiemestari saa bonuksia lisää kun tulee säästöä *
![]()
Honda CBR1100XX
Tän viikon kun olen Hyvinkää-Tampere väliä päivittäin ajanut niin näyttää ainakin että joka ramppia on korjattu tuolla menetelmällä.
Kun halvalla tehdään, niin henki käy halvaksi.
Lyönpä vetoa, että ei ole tienpitäjä ajanut sadekelillä tuollaisen pikipaikan ylitse kaksipyöräisellä. Tänä aamuna töihin ajaessa meinasi lähteä pyörä pyörä hallinnasta, kun loivassa mutkassa (Martinlaakson ja Kaivokselan välillä, suuntana etelä) ylitin kaistan. Nopeus oli rajoituksen mukainen. Yhtäkkiä vain alkoi pyörä heittelehtiä allani - sydän kyllä jyskytti aikamoista tahtia, kun tilanne oli ohi.
Tienpitäjältä voisi kysyä, kuinka halvaksi tuo paikkaus tulee, kun esim. yksi motoristi kuolee ja pari kolme loukkaantuu sairaalakuntoon. Tuo paikkaushan on sadesäällä aivan yhtä liukas kuin öljy. Minkälainen möly nousisi, jos joku levittäisi kymmeniä kilometrejä pitkän ja kaksikymmentä senttimetriä pitkän öljyvanan keskelle tietä.
Minä soitin Tienkäyttäjän linjaan, ja vaadin saada puhua sellaisen ihmisen kanssa, joka on tehnyt päätöksen tehdä tuo kolmostien paikkaus. Toivottavasti mahdollisimman moni motoristi tekisi samoin. Omasta mielestäni tuo teko törkeydessään on jo suorastaan rikos. Aamulla itse asiassa harkitsinkin rikosilmoituksen tekoa tuosta. Minkäänlaisia varoitusmerkkejä ei ollut edes laitettu. Jokaisen liittymän jälkeen vähintäänkin pitäisi olla liukkaasta tienpaikkauksesta varoittavat liikennemerkit. Tämä jättiläismäinen paikkaus on aivan jotain toista kuin aikaisemmin näkemäni satunnaiset paikkaukset. Tästä pitäisi moottoripyöräilijöiden älähtää kunnolla, ennenkuin tällaisista korjauksista tulee maan tapa.
No eivät ketään löytäneet minulle vastaamaan. Ottivat numeron ylös ja lupasivat palata asiaan. Katsotaan miten käy.
BMW R 1200 GS Adventure
En minäkään kyllä käsitä miten voi olla edes laillista levittää tuollaista paskaa yleisille teille. Mielummin ajaisin sateessa siihen halkeamaan kuin tuollaiseen paikkaukseen, jossa pito täysin nolla.
En olisi uskonut, että paikka voi olla noin liukas sateella. Kaksi kertaa vaihdoin kaistaa Hämeenlinnanväylällä tänään ja molemmilla kerroilla lähti takarengas sladiin. Kytkin pohjassa olisi varmaan pitänyt valuttaa keskiviivan yli. Mutkassa jos tuommosta on niin eihän siinä ole edes mahdollisuuksia pysyä pystyssä.
Just äsken, kun ajelin töistä kotiinpäin tuota kyseistä väylää. Hiukan Klaukkalan rampista Helsinkiin päin oli pyörä kumollaan tiellä, ambulanssia ja palokuntaa oli paikalla, ja Medi-heli oli just laskeutumassa. Tosin, ainakin yksi motoristi näytti seisovan keskipenkalla ja puhui puhelimeen.
Sateella ne paikkaukset on kyllä suorastaa pirullisia, kun yrittää ohittaa.
Toivotaan, että henkilö vahingoilta säästyttiin.![]()
-paljon tuli tehtyä oikeinkin-
--->8---
Tänä aamuna töihin ajaessa meinasi lähteä pyörä pyörä hallinnasta, kun loivassa mutkassa (Martinlaakson ja Kaivokselan välillä, suuntana etelä) ylitin kaistan. Nopeus oli rajoituksen mukainen. Yhtäkkiä vain alkoi pyörä heittelehtiä allani - sydän kyllä jyskytti aikamoista tahtia, kun tilanne oli ohi.
---8<---
Jep, jep. Tänään 18.30 paikkeilla ajoin autolla pohjoiseen päin ja ikäväkseni näin kun motoristi veti lipat samaisella pätkällä. Kiihdytys Hämeenlinnantielle ja ohituskaistalle, jolloin takapyörä rupesi vispaamaan. Pyörä nurin ja ukko asfalttiin.
Onneksi ei tullut autoja heti perässä.
Rupesi vähän aloittelevaa motoristia mietityttämään.
Taitaa kehä2:lla olla samaa tavaraa,viime syksynä pari kertaa jänniä tilanteita,kun sadekelillä vaihtoi kaistaa.
God hates us all
By SLAYER
Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
Tänne voi jättää palautetta:
http://www.tiehallinto.fi/servlet....te=TRUE
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
En yhtään ihmettele, jos on tullut romua Hämeenlinnanväylällä tänään, sen verran liukasta tuo paikka-aine on.
Olisi kiva nähdä ihan tutkimustietoa siitä, mikä on tuollaisen päällysteen kitkakerroin kumia vasten märkänä. Kai tielle levitettävältä päällysteellä jotain ominaisuuksia sentään vaaditaan, pidon luulisi olevan aika kärkipäässä. Pakko niitä parempiakin aineita on olla olemassa. Jo pelkästään sekin voisi auttaa, jos paikan pintaa ei jätettäisi lasimaisen sileäksi.
Tässä olisikin TM:lle artikkelin paikka.![]()
Kitkerä palaute lähti.
Tuntui autollakin muuten tosi niljakkaalta sateella. Prätkällä en vielä ole siitä ajanut, mutta arvaan että helvetin paha. Toivottavasti ei tule ruumiita...![]()
Tuon tiehallinnon vastauksen kanssa vois marssia tekemään tutkintapyynnön varmaan aiheesta? Rahansäästön vuoksi hengenvaarallisten olosuhteiden tekeminen tien "kunnossapidon" nimissä tuntuu hieman oudolta.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Tänään tuli käytyä Ahvenistolla ajamassa ja motaria pitkin mentiin. Vettä kun satoi niin saipa olla tosiaan aika tarkkana kaistanvaihdon kanssa. Kivalta tuntu kun pyörä vispaa motarivauhdissa. Paikkaus ei tuntunut olevan joka paikassa yhtä liukasta. Tuota paikka ainetta oli vielä todella pitkällä matkalla, ei kiva.
On se liukas kuivanakin. Kun lähdettiin Rautapersettä ajamaan, ohitustilanteessa säikähdin pirusti kun sutasi yllättäin. Sittemmin älysin, että nauha on ylitettävä "nollakaasulla" - ei saa vedättää eikä jarruttaa YHTÄÄN! Tosi vaarallisen tuntuinen paikkaus!(Jassu @ Kesä. 14 2007,21:33) kirjoitti
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Märkänä ei auttanut tuokaan, takarengas välittää kuitenkin 80km/h vauhdissa sen verran voimaa tiehen, että lähti sladiin tasakaasullakin. Kytkin pohjassa en koittanut, olisi voinut mennä nätisti yli...(ttuttu @ Kesä. 14 2007,21:41) kirjoitti
Voi hyvää päivää - eihän tuo vastaus ole mikään vastaus. Tuossahan he vain kertovat mitä tekevät, mitä tekisivät ja lopuksi toteavat, että ajan myötä tilanne tasaantuu. Palautekysymyshän oli paikkamateriaalin liukkaudesta eikä ko. organisaation tavoitteista. Sisälukutaito on vaikea laji.(dYNY @ Kesä. 14 2007,15:40) kirjoitti
Ihan järjetön tuo Hämeenlinnantien alku. Raita on leveäkin kuin mikä. Aivan käsittämättömän vaarallinen ratkaisu. Nyt on säästetty väärässä paikassa. Tämä ei jää tähän.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Vielä jatkoa tuohon ylempänä olevaan kirjoitukseeni...hetki sitten yöllä, kun palasin keskustasta kotiin näin kuinka etelän suuntaan ajanut autoilija menetti autonsa hallinnan samassa kohtaa, jossa itse olin kaatua aamulla. Pysäytin tien varteen ja soitin hätänumeroon. Kävin itsekin kääntymässä Martinlaakson liittymässä ja ajoin onnettomuuspaikalle vaihtaakseni pari sanaa pelastusmiesten kanssa kun homma oli hoidossa. Totesin, kuinka liukas ja vaarallinen tien paikkaus on ja mainitsin aamuisesta kokemuksestani. Eräs brankkareista totesi: "No, on niitä moottoripyöriä muutama tänään jo mennyt".
Iltapäivällä otin asian tiimoilta yhteyttä Liikkuvaan Poliisiin - ajatuksena, että mp-poliiseilla täytyy olla omakohtaista kokemusta tien vaarallisuudesta ja sitä kautta voisi asian hoito lähteä eteenpäin. Minulle vastannut henkilö sanoi ottavansa asian esiin, mutta kehotti myös ilmoittamaan asiasta oman kotipaikan poliisille. Niinpä myös ilmoitin asiasta Vantaan poliisille - tosin sähköpostitse, koska puhelinsoitto meni vastaajaan.
Ilmoitin asiasta myös puhelimitse Smotoon, sillä keskusteltuani erään lainoppineen ystäväni kanssa tulin niihin ajatuksiin, että tällaista asiaa pitäisi ajaa järjestäytyneenä joukkona. Tässä jos missä on motoristien etu, suorastaan henki kyseessä.
Ei ole ainakaan omiin silmiini osunut ainuttakaan tien liukkaudesta varoittavaa merkkiä, vaikka tie on huippuvaarallinen. Jos tätä vertaa vaikka viime kesään, kun silloin päällystetyllä 3-tiellä oli pitkät pätkät satasen rajoitus kaistamaalausten puuttumisen vuoksi, niin nyt pitäisi varmaan olla 60 km/h rajoitus (mikä tietysti on aivan absurdi ajatus - moottoritiestähän on kyse, ja eräästä valtakunnan vilkkaimmista teistä). Tielaitoksen pitää nyt vain tunnustaa, että ovat tehneet raskaan luokan virheen.
Tämä asia ei todellakaan saa jäädä tähän, tie on korjattava turvalliseksi ja Tielaitos on saatava vastaamaan tienkäyttäjille sattuneista onnettomuuksista.
BMW R 1200 GS Adventure
Jonkun on kai pakko viela kuolla ennen kuin saadaan turvalliset tiet. ...tai jotain. Avauduin jo tonne pk/ajelu 14.6. (sammuis jo)(oraniyan @ Kesä. 15 2007,02:25) kirjoitti
Kauempana pääkaupunkiseudulta asuville motoristeille ihmeteltäväksi muutama kuva, jotka kävin nappaamassa Martinlaakson kohdalta...Taidan käydä vähän kierroksilla, mutta mielestäni ihan aiheesta.
Vaarallinen kolmostie
BMW R 1200 GS Adventure
Itselläkin oli kaatuminen millin päässä eilen sadekelissä hämeenlinnan väylällä kehä III:n sisäpuolella, kun en osannut odottaa liukasta bitumipaikkausta. Tuntui ihan kuin olisi jäällä ajanut.
Meinasitko käydä tekemässä tutkintapyynnön vai miten ajattelit asiassa edetä?(oraniyan @ Kesä. 15 2007,02:25) kirjoitti
Tuo on kyllä tärkeä asia ja hyvä että täälläkin tuosta varoitellaan - osaa porukka koittaa tuota varoa.
Itsekin tässä Martinlaaksossa asun, mutta en onneksi tuohon paikkaukseen ole vielä törmännyt, kun en paljon Hämeenlinnanväylää ajele. Nyt osaan hieman koittaa varoa jos tuolle tielle pitää suunnata vaikka ei varomiset paljoa auta kun se on noin liukasta.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Olen asunut 20 vuotta Nurmijärvellä, jo ennen kuin moottoritie tuli vanhan tien varrelle. Koskaan aikaisemmin ei ole tarvinnut pelätä kaistan vaihtoa.
Paikkaukset on jätetty tasaamatta, reunat toimivat kynnyksenä ja heittävät jopa kotiloa - pyörästä puhumattakaan.
Palaute lähti äsken. Tehkää kaikki samoin, ehkä joukkovoima vaikuttaa.
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
Samaa paskaa on myös käytetty Tuusulanväylällä Helsinkiin päin ajellessa. Onneksi vaan paikkailtu lyhyitä pätkiä.