Tiedän, että häläreistä on muutama keskustelu käyty ja luin ne kaikki. Silti olisi muutama käytännön kysymys käyttäjille.
Pohjustuksena pari seikkaa:
- mopo on Yammy FJR -07 (käynnistyksenesto siis vakiona)
- valintani mukaisen hälärin saa asentaa ammattiliike
Hyväksytyissä laitteissa on automaattinen päällekytkentä noin minuutti sen jälkeen, kun pyörän virta katkaistaan. Ymmärrettävää, joskin hiukan harmittavaa tankkaus- ym. tauoilla. Eli tähän liittyvä kysymys: Missä vehkeessä on näppärin tapa kytkeä asentotunnistin pois?
Olin jo hilkulla asennuttaa Spyballin. Sain kuitenkin kuulla, että sen automaattisen päällekytkeytymisen jälkeinen poiskytkentä on hankala. Eli mopon käynnistys vaatii kuulemma ensin virran kytkennän avaimella, sitten hiljaa pirisevän hälärin poiskytkennän kaukkarilla ja vasta sitten voi mopon käynnistää. Onko todellakin noin?
Omat kokemukseni ovat vuosien takaa Gemelistä (ihan ok) ja viimeksi jammun avaimeen integroidusta YM-600 mallista edellisessä FJR:ssä. (Nykyiseen ei kuulemma enää saa.)
Kertokaa kokemuksenne ja perusteltu mielipiteenne. Pyydän ystävällisesti, ettet tuhlaa bittejä "xyz on hyvä"-tyylisiin viesteihin.
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
Mulla ollut tämän (menneen)kesän Spyball pyörässä ja kieltämättä mietin etukäteen itsekin automaattikytkeytymisen (siis pelkkä käynnistyksenesto) hankaluutta tankatessa tms.
Käytännössä on kuitenkin osoittautunut, että laitteeseen tottuu todella nopeasti, eikä tuota oikeastaan enää edes rekisteröi, painaa vain napista virran kytkettyään.
Ko. hälytin ei "hälytä hiljaa" vaan piippaa n. sekunnin välein ko. tilanteessa, joten napin painamisen ei senkään takia helposti unohdu.
Ehkä ainoa haittapuoli tuosta on tullut parkkitalojen poistumispuomilla, kun niistähän ei mopolla tuppaa pääsemään soittamatta keskukseen, jolloin joutuu virrat katkaisemaan ja jos unohtaa napsauttaa ne takaisin päälle, joutuu käynnistykseneston taas hetken päästä ottamaan pois päältä.
Harvemmin tulee pidettyä niin lyhyitä taukoja, että tuon kokisi niiden puolesta ongelmaksi. Etenkin kun akku on kunnossa, olkoot virrat päällä sen niin lyhyen tauon ajan, että käynnistyksenesto muuten aktivoituisi.
Muiltaosin voin todeta Spyball:in todella toimivaksi laitteeksi. Yhtään virhehälytystä ei ole tullut ja laite on toiminut muutenkin todella moitteettomasti.
P.S. Asentotunnistimen poiskytkennän helppoudesta ei mitään havaintoa, ei ole ollut tarvetta selvittää.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Viime kesä asensin spyballin CBR:ään. Tänä kesänä olen asentanut 2 "halpamallia" ostettu ebaylta. Yksi 25e ja toinen 45e hintainen. Eli 1 kesän kokemus kummastakin.
Mielestäni nämä halpamallit ovat parempia. Ainut mitä näistä jää kaipaamaan on ominaisuus joka näyttää onko pyörä hälyttänyt (löytyy spyballista). Muuten spyball menee hermoille kun siinä on tätä "tekoälyä". Häläreistä voi jättää ajonestot kytkemättä mutta silloin spyballissa käy niin että ehdit ajaa tasan 1min ja alkaa pyörä ulisemaan jos et ole muistanut deaktivoida (aktivoitunut itsestään itsestään). Spyballi hälyttää heti ekalla tönäisyllä. Kummatkin 'halpamallit' varoittivat ekasta tönäisystä ja hälyttävät vasta tokasta. Kun hintaero on ~150e niin nykyään en edes harkitsisi spyballia.
ZX-12R asensin tämän: <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MOTORCYCLE-SECURITY-ALARM-SYSTEM-4-BUTTON-REMOTES_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ35580QQihZ002
QQitemZ4640215467QQtcZphoto" target="_blank">Thor</a>
Suzuki GS450 tämän: <a href="http://cgi.ebay.com/REMOTE-START-MOTORCYCLE-ANTI-THEFT-ALARM-SYSTEM-NEW_W0QQitemZ260152973559QQihZ016QQcategor
yZ32628QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem" target="_blank">Merkitön</a>
Jos kuitenkin haluat laittaa ~200e hälyttimeen niin ehdottaisin <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-SCORPIO-TWO-WAY-MOTORCYCLE-ALARM-W-PAGER-SR-i500SW_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ35580QQi
hZ004QQitemZ140152026713QQrdZ1QQsspagenameZWDVW" target="_blank">Scorpio 500SW:tä</a>. Tätä en ole itse asentanut mutta nähnyt toiminnassa. Hälyttää jo ennenkuin koskee pyörään ;)
Spyball
+ Näyttää onko pyörä hälyttänyt avattaessa
+ Sisäinen patteri pitää hälyttimen hetken hengissä kun akkuvirta katkeaa
+ Erillinen LED näyttää hälyttimen tilan
- Tekoäly kytkee väkisin sen päälle minuutin kuluttua
- Ei varoita ekalla tönäisyllä vaan ulisee samantien
- Ylihintainen
- Liikaa ajonestoja (muistaakseni kytkettävä 3 eri kohtaan kuten bensapumppuun). Turha pyörässä jossa on jo ajonesto
Halppikset
+ Hinta
+ Kaukosäätimet (ainakin thor)
+ Ei ärsyttäviä hienouksia
+ Remote start toimii mainiosti pyörässä ilman omaa ajonestoa (Suzuki GS -88)
- Ei näytä onko hälyttänyt
- Kuluttaa kai hieman enemmän virtaa
Scorpio
+ Näyttää kaukosäätimestä pyörän tilan
+ Varoittaa kun joku seisoo vieressä (etäisyys säädettävissä)
- Hinta
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Kiitos seikkaperäisestä vastauksesta.
Omaa valintaani rajoittaa se, että haluan ammattilaisen myyvän ja asentavan hälärin sekä siten ottavan vastuun sen toiminnasta. Olen valmis hyväksymään rajoittuneisuuteni seuraukset.![]()
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."