Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 46:sta
  1. #1
    Niinpä niin. Kattelin tossa aamulla Turun Sanomia ja huomasin kiinnostavan jutun, joka liittyi moottoripyörien meluihin.
    Eli poliisit ovat nyt sitten desibelimittari kädessä kadun varrella ja jos olet modifoinut tyhjemmän pöntön pyörääsi niin sakot rapsahtaa ja katsastus kutsuu.
    Itselläni ei vaaran pelkoa ole, koska vakiopönttö on paikallaan... vielä
    Meluahan pyöristä lähtee, mutta sanokaas nytte mielipiteenne kyseisestä asiasta.
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
  2. #2
    Toivottavasti eivät valjasta koko poliisikuntaa meluja mittaamaan, muutakin tekemistä varmaan olisi.

    Tavallaan ymmärrän, varsinkin kun keskellä yötä vedetään urku auki kaupungissa. Rikolliset pitää saada kuriin!



    GSR 600 -06 ---> GSX-R 1000 -05
  3. #3
    Joo, nuo kaupunkikiihdytyskisojaan yöllä suorilla putkilla harrastavat hupparijengit nyt on asia erikseen, mutta sinällään tuommoinen kaikkien tehoputkien ratsaaminen on ihan perseestä..

    Tässä tapauksessa valitettavasti vaan sitten kaikki makaavat niinkuin muutama kusipää petaa..
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
  4. #4
    Lainaa (666 @ Elo. 27 2007,14:32) kirjoitti
    Meluahan pyöristä lähtee, mutta sanokaas nytte mielipiteenne kyseisestä asiasta.
    Mielipide mistä? Siitäkö, että pitääkö lakia noudattaa?

    Asiallista toimintaa poliisilta, kunhan pari edellytystä täyttyy eli

    a) mittaustapa on normin mukainen tai ainakin käytetään riittävää varmuusmarginaalia

    b) vanhoilta pyöriltä edellytään vain niiden ensirekisteröinnin aikaisien melurajojen täyttämistä.


    Poliisihan voi halutessaan sakottaa liian äänekäästi ajelevaa kuljettajaa myös ilman mittaustuloksia.

    Tieliikennelaissa kieletään tarpeeton ja häiritsevä ajaminen. Turhat kiihdyttelyt ja kaasuttelu liikennevaloissa voivat johtaa sakkoihin, vaikka pyörä sinällään täyttäisikin melunormit.
  5. #5
    Lainaa (lavikainen @ Elo. 27 2007,14:45) kirjoitti
    Lainaa (666 @ Elo. 27 2007,14:32) kirjoitti
    Meluahan pyöristä lähtee, mutta sanokaas nytte mielipiteenne kyseisestä asiasta.
    Mielipide mistä? Siitäkö, että pitääkö lakia noudattaa?
    Mun mielipide on, että mielipiteen voi sanoa vaikka lain noudattamisesta, jos siltä tuntuu. Itelle tuottaa vaikeuksia noudattaa lakeja, jotka omasta mielestä on täysin älyttömiä.
  6. #6
    Taas on jollain "herralla" laitoksella syttynyt lamppu
    Voisivat keskittyä johonkin oleellisen lainvalvontaan, eikä ratsailla moottoripyöriä pelkästään oletetun melun takia.
    V**tu mitä älykääpiöitä.
    Taas nostaa holhousyhteiskunta päätään: "Jos mulla ei ole kivaa, ei saa muillakaan olla".
    '06 Z750 -> '03 SV1000S -> '03 LC4 Supermoto
  7. #7
    mikähän se meluraja kadulla nyt tänä päivänä mahtaa olla. nokian puhelimella mittailin oman 636:sen meluja ja sain siitä sellaset 114db:tä irti ja ihan vakio pyörä on. eli en pääsis ton mukaan edes ajamaan kaikille suomen radoille..
  8. #8
    Hei kaikki minua viisaammat! (No, nyt puhuttelen tosi isoa joukkoa... *)

    Mites on, kun on pläkkäri, siinä Yoshimura Rs3, siihen Yoshin oman RS3 killerin kohta kiinnitän (kun saan siihen kiinnityssysteemin tehdyksi, prkle kun ei mennyt suoraan, originaali osa!).

    Voinkos marssia konttorille hakemaan hyväksyntää? *

    -Mitataanko äänet?
    -Katsotaanko papereista, että OK, ja merkinnät otteeseen?
    -Vai laitetaanko minut rautoihin?
    -Pitääkö etsiä originaalit putket?
    -Lopetanko moottoripyöräilyn? *

    Vai... Meniskös se äänistä läpi ilman killeriä *

    Ja kysehän on 99 mallista. Jos se jotain merkitsee *
    Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
    Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
    Now '14 VFR1200F
    161.6mph/LPR'09
    175.8mph/Halli'10&SS1000
    177.1mph/Halli'11&SS1600K
    167,2mph/Halli'13&SS1000
    168.4mph/LPR'14&SS1600K
  9. #9
    PV 50
    KMX 125
    Z 750
    ZZR 1400
    ZX10RR
    S1000RR
  10. #10
    Lainaa (vahvajussi @ Elo. 27 2007,14:49) kirjoitti
    Lainaa (lavikainen @ Elo. 27 2007,14:45) kirjoitti
    Mielipide mistä? Siitäkö, että pitääkö lakia noudattaa?
    Mun mielipide on, että mielipiteen voi sanoa vaikka lain noudattamisesta, jos siltä tuntuu. Itelle tuottaa vaikeuksia noudattaa lakeja, jotka omasta mielestä on täysin älyttömiä.
    En minäkään väitä kaikkia lakeja noudattavan, mutta jos tietoisesti lakia rikkoo, niin seuraamuksista pitäisi vastata kuin mies, eikä nillittää turhasta.
  11. #11
    Lainaa (kuosinen @ Elo. 27 2007,15:05) kirjoitti
    mikähän se meluraja kadulla nyt tänä päivänä mahtaa olla. nokian puhelimella mittailin oman 636:sen meluja ja sain siitä sellaset 114db:tä irti ja ihan vakio pyörä on. eli en pääsis ton mukaan edes ajamaan kaikille suomen radoille..
    Nokian kännykässä olevalla mittarilla saa suunnilleen yhtä tarkkoja tuloksia meluista, kuin taskulaskimella tai ruisleivällä. Mittaa oikealla mittarilla ja ihmettele sitten seuraamuksia.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  12. #12
    Lainaa (kuosinen @ Elo. 27 2007,15:05) kirjoitti
    mikähän se meluraja kadulla nyt tänä päivänä mahtaa olla.
    Mistä minä tietäisin, en ole katsastusinssi saati polliisi.

    Sen tiedän, että poliisin on pakko antaa tarkat perustelut toimilleen eli jos minulta tultaisiin ääniä mittailemaan ja siitä jotain seuraisi, niin konstaapeli kyllä ilmoittaa pilkulleen pykälät ja paragraafit joihin hänen toimenpiteensä perustuu.

    On kokemusta ja silloinkin piti perustelut hakea poliisipäällikön kautta..
  13. #13
    Lainaa (kuosinen @ Elo. 27 2007,15:05) kirjoitti
    mikähän se meluraja kadulla nyt tänä päivänä mahtaa olla. nokian puhelimella mittailin oman 636:sen meluja ja sain siitä sellaset 114db:tä irti ja ihan vakio pyörä on. eli en pääsis ton mukaan edes ajamaan kaikille suomen radoille..
    Eikös jokaisen pyörän oma meluraja lue siinä rungon laatassa?
    Ts. Siinä lukee se desibelimäärä, mitä tehdas on mitannut vakiohiluilla tietyillä kierroksilla, ja sen mukaiset äänet pitäisi olla?

    Ja se melumittaushan ei tapahdu niin vain, että pistetään mittari putken lähelle sattumanvaraiseen kohtaan, vaan siitä taitaa olla tarkat säädökset, mistä kohtaa mittaus pitää tapahtua, että se on hyväksyttävä. Jos mittari pistetään putken päähän, niin varmasti mölyä tulee yli sallitun rajan helpostikin.

    P.s. Varma en ole edellisestä tekstistäni, tietävämmät korjatkoon.
    Ducati Monster 696 -08
    ex: Cagiva mito -06
  14. #14
    Ihan hyvä, että joku joskus valvoo kadulla pyörien meluja, koska varsin iso osa pyöristä laittomilla putkilla. Älytöntä valittaa valvonnasta siihen vedoten, että jossain on murhamies vapaalla. Tuskin poliisi kovin montaa työvuoroa vuodessa uhraa tähän hommaan.
    Pahinta meteliä Kaivarin tienoolla aiheuttaa suorilla putkilla olevat HD:t. Osa niistä on 50v vanhoja ja saavan lain mukaan metelöidä miten haluavat, mutta suurin osa on uudehkoja ja laittomia. Myös supermoto rintamalla löytyy runsaasti törkeitä ääniä. Nelisylinteriset harvoin pitää pahaa ääntä pienillä kieroksilla. Kaupunkialueen rajoituksilla ei kierrokset nouse edes ykkösellä kovin paljoa, joten häiriö on vähäistä jos ajetaan ihmisiksi.

    Moottoripyörässä saa olla äänet, mutta kohtuus kaikessa.
    Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
  15. #15
    Lainaa (lavikainen @ Elo. 27 2007,15:16) kirjoitti
    Lainaa (vahvajussi @ Elo. 27 2007,14:49) kirjoitti
    Lainaa (lavikainen @ Elo. 27 2007,14:45) kirjoitti
    Mielipide mistä? Siitäkö, että pitääkö lakia noudattaa?
    Mun mielipide on, että mielipiteen voi sanoa vaikka lain noudattamisesta, jos siltä tuntuu. Itelle tuottaa vaikeuksia noudattaa lakeja, jotka omasta mielestä on täysin älyttömiä.
    En minäkään väitä kaikkia lakeja noudattavan, mutta jos tietoisesti lakia rikkoo, niin seuraamuksista pitäisi vastata kuin mies, eikä nillittää turhasta.
    Niin. En havainnut tässä ketjussa mitään nillittämistä saadusta rangaistuksesta.
  16. #16
    Paljonkos se DB-raja sitten kadulla on? Mikä on virallinen mittaustapa? Kierroksia tauluun minkä verran ja kuinka kaukana mittari pidetään?
  17. #17
    Kunhan mittaus tehdään niinkun se pitää, eikä pidetä sitä pilliä "tyyliin" putken sisällä
    Ei karhutkaan aina riehu, ne syö välillä puolukoita.
  18. #18
    No toihan on tärkeää työtä,kannattaa mittailla deepeetä,sehän on kansallisesta turvallisuudesta kysymys.Samaan aikaan kun setä ja poika sininen mittaa ääniä,niin turkinpoika pesee huumerahaa kebabbikioskissa ja thairavintolanpitäjät voivat ostella sadantonnin audit jokaiselle siivojallekin,on meinaan sitä luokkaa toi nuudelinmyynti.Mutta niinhän täällä on tapana tehdä,ei uskalleta puuttua isojen poikien pisneksiin,kiusataan niitä joita on helppo kiusata.
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

    -Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
  19. #19
    Lainaa (Tumppu @ Elo. 27 2007,14:55) kirjoitti
    Taas nostaa holhousyhteiskunta päätään: "Jos mulla ei ole kivaa, ei saa muillakaan olla".
    Ehkä kuitenkin kannattaa lukea tuo juttu ennen johtopäätöksiä. Siinä poliisi toteaa, että tärykalvoja riistävään meteliin puututaan ja kuljettajalle kirjoitetaan rikesakko. Eli ei nyt jokaiseen mökäputkeen tulla kiinnittämään huomiota vaan ennemminkin niihin kuljettajiin, jotka haluavat jakaa mökäputkensa iloäänet vastentahtoisille kuulijoille Turun torilla.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  20. #20
    tuostapa lainaus tuulilasin artikkelista:

    Autojen tyyppihyväksyntävaatimuksiin kuuluu, että ohiajomelu ei saa olla yli 74 dB (A). Mittaus suoritetaan siten, että mittalaite on sijoitettu 7,5 m etäisyydelle ajolinjasta. Mittaus aloitetaan 10 m ennen mittalinjaa ja loppuu 10 m jälkeen. Auto lähestyy mittauskohtaa 50 km/h nopeudella, ja aloituskohdassa kaasu painetaan pohjaan.

    Koe tehdään kakkos- ja kolmosvaihteilla molempiin ajosuuntiin ja toistetaan riittävän moneen kertaan. Kakkosen ja kolmosen mittausarvoista otetaan keskiarvo, ja mittauksen epätarkkuuksien kompensoimiseksi tuloksesta vähennetään yksi desibeli.

    ja moottoripyörille mittaustapa on samanlainen. tosin db arvot on erilaiset (ja en muista arvoja).
    Kahvankääntäjä
    Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
  21. #21
    se on paljon helpompaa mittailla ääniä kuin pysäyttää jokainen ja puhalluttaa se....
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  22. #22
    Lainaa kirjoitti
    Auto lähestyy mittauskohtaa 50 km/h nopeudella, ja aloituskohdassa kaasu painetaan pohjaan.
    ...
    Koe tehdään kakkos- ja kolmosvaihteilla
    ...
    moottoripyörille mittaustapa on samanlainen
    Turvallista matkaa herra konstaapeli. Kakkosella vaan tuppi nurin.
  23. #23
    Lainaa (ChiKung @ Elo. 27 2007,16:53) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Auto lähestyy mittauskohtaa 50 km/h nopeudella, ja aloituskohdassa kaasu painetaan pohjaan.
    ...
    Koe tehdään kakkos- ja kolmosvaihteilla
    ...
    moottoripyörille mittaustapa on samanlainen
    Turvallista matkaa herra konstaapeli. Kakkosella vaan tuppi nurin. *
    Tahtoo kans mukaan melumittaukseen.
    Tosimies saa salaatista ripulin.
    Birra finito propello stoppo.
    Kawasaki ZZR 1400 Turbo
    Sipoo 260MPH club
  24. #24
    Lainaa (Paso @ Elo. 27 2007,16:31) kirjoitti
    Koe tehdään kakkos- ja kolmosvaihteilla molempiin ajosuuntiin ja toistetaan riittävän moneen kertaan.
    ...kunnes meluraja ylittyy.

    "Kuulohavainnon perusteella ensisijaisesti selvitetään, onko pakoputkisto ja äänenvoimakkuus määräysten mukainen."
    Tosi direktiivien mukaista.
    Kuka sanoo mikä on jonkin mielestä liian kova ääni?
    Kyllä se on se db-mittari mikä kertoo totuuden, sillä eri äänen taajuudet saattavat kuulostaa hyvinkin lujilta vaikka mittari kertoo aivan toista.



    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  25. #25
    SEIS SIELLÄ! NYT PIDÄTTE KYLLÄ LIIAN KOVAA PAPATUSTA!
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  26. #26
    Lainaa (Tumppu @ Elo. 27 2007,14:55) kirjoitti
    Taas on jollain "herralla" laitoksella syttynyt lamppu
    Voisivat keskittyä johonkin oleellisen lainvalvontaan, eikä ratsailla moottoripyöriä pelkästään oletetun melun takia.
    V**tu mitä älykääpiöitä.
    Taas nostaa holhousyhteiskunta päätään: "Jos mulla ei ole kivaa, ei saa muillakaan olla".
    Mistäköhän se johtuisi
    Osa meistä "kunnon" kansalaisista soittelee vähemmistäkin syistä poliisille!
    Itsellä oli joskus vit**mainen naapuri joka soitti useammankin kerran poliisille mun pyörästä, kun mukamas piti liian kovaa ääntä"
    No, poliisit oli kyllä asiallisia mua kohtaan, kun tiesivät sen, ettei kyseinen naapuri ensimmäistä kertaa ollut soittanut poliisille jostain"häiriötekijöistä"!
    Hattussani ei ole kukkia.
  27. #27
    Lainaa (samu69 @ Elo. 27 2007,20:40) kirjoitti
    SEIS SIELLÄ! NYT PIDÄTTE KYLLÄ LIIAN KOVAA PAPATUSTA!
    *reps*


    "Säännösten mukaan 15.4.1992 jälkeen käyttöönotetuilta moottoripyöriltä vaaditaan muutoskatsastus, jos pakoputkistoa on muutettu alkuperäisestä poikkeavaksi, pelkkä äänenvaimentimen muutos riittää."




    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  28. #28
    "Säännösten mukaan 15.4.1992 jälkeen käyttöönotetuilta moottoripyöriltä vaaditaan muutoskatsastus, jos pakoputkistoa on muutettu alkuperäisestä poikkeavaksi, pelkkä äänenvaimentimen muutos riittää.
    Eli siis, muutoskatsastusta ei tarvitse tehdä kun vaihtaa änkkärin samalla.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  29. #29
    Tää mittaus ainakin itellä osui vastaan jo kuukausi sitten ja maanantainahan on kuulustelut kyseisestä asiasta. Mut mietityttää miten poliisi meinaa suorittaa mittauksen tienpäällä? Kysyin asiaa katsastus asemalla ja ainakaan järvenpäässä sitä eivät pystyneet suorittamaan lain puitteissa. Liian kova taustamelu kyseisellä konttorilla niin onhan se kumma jos mitataan keskustan hälyssä onnistuneesti. Ihan vitun sama millä ne sen mittaa jos mittaavat väärissä olosuhteissa! Ja kaikille jotka olette saaneet sakon kyseisen asian tiimoilta niin valitusta peliin...
    superjopo
  30.  
  31. #30
    Lainaa (xx99jkl @ Elo. 27 2007,15:14) kirjoitti
    Hei kaikki minua viisaammat! (No, nyt puhuttelen tosi isoa joukkoa... )

    Mites on, kun on pläkkäri, siinä Yoshimura Rs3, siihen Yoshin oman RS3 killerin kohta kiinnitän (kun saan siihen kiinnityssysteemin tehdyksi, prkle kun ei mennyt suoraan, originaali osa!).

    Voinkos marssia konttorille hakemaan hyväksyntää?

    -Mitataanko äänet?
    -Katsotaanko papereista, että OK, ja merkinnät otteeseen?
    -Vai laitetaanko minut rautoihin?
    -Pitääkö etsiä originaalit putket?
    -Lopetanko moottoripyöräilyn?

    Vai... Meniskös se äänistä läpi ilman killeriä

    Ja kysehän on 99 mallista. Jos se jotain merkitsee
    Itse katsastin pakon edstä kun kilvet lähti...
    Ei mitannut ääniä kun korvakuulolla ja sanoi moottoripyörältä kuulostaa...

    Katsotaan paperit että vastaavat putkistoa ja löytyykö e-leimat jne ja tulee merkintä otteeseen...

    Ei laiteta rautoihin ellei ole poliisi paikalla..

    En suosittele orginaaleja

    Suosittelen laittamaan killerit mutta aina voi kysyä mittausta ilman killereitä jos vaikka menis läpi...
    superjopo
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen