Nyt se sitten toteutui lauantaina...kauan odotettu koeajo Kawa GTR 1400:sta.Kävin vetämässä sekä motaria, mutkapätkää että kehätietä uudella GTR:llä.Muutamia huomionarvoisia seikkoja:
+ ainakin lyhyessä ajossa mukavan pehmeä satula ( pitkällä matkalla pehmeys tosin voi puuduttaa tehokkaasti jalat, kokemusta aiemmasta -03 FJR:stä)
+ moottori on pirteänoloinen ja tyhjäkäynnillä todella tasaisesti käyvä.
+ ajotietokone ja rengaspainemittari
+ erittäin tukeva ajaa motarilla
+ aika ketterä mutkateillä (paino ei tunnu kovin pahasti)
- jalat ja tankki lämpeää todella tehokkaasti jo +20 asteessa (mitähän tuo kuumuus on sitten kesähelteellä?!?)
- pleksi on todella surkea tuulensuojaltaan (jopa huonompi kuin FJR-06:n orggispleksi)
- kahvat tärisee n.4000 kierroksen kohdalla aivan niinkuin muissakin
-Peilit on todella SYVÄLTÄ!!! Takaa näkyy lähes ainoastaan sivulaukut, eikä takaatuleva liikenne...
- ei säädettäviä tankoja (myyjän mukaan)
- ei säädettävää satulaa (myyjän mukaan)
- ei lämpökahvoja (en ainakaan löytänyt niitä)
- alkuperäinen, todella ruma äänenvaimennin (ottakaa laukut pois pyörästä todellisen kuvan saamiseksi)
- ei perstuntumalla selkeää teho/vääntöeroa FJR:ään (toki GTR:ssä on enemmän voimaa, mutta keskirekisterialueella eroa en ainakaan minä tuntenut)
Odotukset olivat ehkä turhan korkealla, koska tätä pyörää on hehkutettu jo todella kauan aikaa. Mielestäni GTR ei tarjoa mitään sellaisia ominaisuuksia, mitä ei jo muissa tänä päivänä markkinoilla olevassa matkapyörässä olisi. Odotin kyllä loppuun asti viimeistellympää kokonaisuutta kuin tuo uusi GTR on.
Jos olisin itse vaihtamassa/ostamassa matkapyörää pitkille matkoille, niin ehdottomasti ennemmin valitsisin BMW K 1200 GT:n kuin tuon Kawasakin. Itse kuitenkin arvostan sporttisia ominaisuuksia pyörässä enemmän, joten siksi valitsin BMW:nkin koeajon jälkeen uuden FJR:än.
Ei tullut pienintäkään kuumetta vaihtaa FJR:ää uuteen Kawasakiin...toki välirahatarjouksen otin myyjäliikkeeltä, mutta tarjous oli kyllä niin naurettava, että noinkohan he edes tekivät tarjousta tosissaan...
Odotan mielenkiinnolla Yamahan vastausta koko ajan kilpailultaan kovenevaan sport-touring luokkaan...
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
Positiivinen kuva jäi koeajosta. Istuu heti käteen kivasti. Muotoilu sopii paremmin makuuni. Pyöreää muotoilua verrattuna Fjr:n suoriin viivoihin. Mukava penkki ja hallintalaitteet paikoillaan. Kattavat varusteet.
Ensihuomio kiinnittyy käynnistäessä matala hiljainen moottorilaulu. Tärinat poissa. Mukava penkki. Tourin ajoasento sopii pitkälle taipaleelle.
Ihastuin kovasti myös moottorin luonteeseen vetoon. 1 vaihteella pärjää suomen nopeuksissa.
Peli kääntyy kivasti mutkateillä kurveihin ja mielestäni ruiskun säätö on onnistunut, ei nyi. Moottoritiellä 160 menee tosi kivutta ja vartalon tuulisuoja on mainio. Tourin pleksi oli laitettu vakion tilalle. Itselleni ainoa hyvä asento oli ala-asento, muissa pyörteet kypärässä ovat liian suuret.
Pidin lyhyen koeajon perusteella Kawasta enemmän. Modernimpi peli, mukavammat muodot. Seuraajaa Futuralle harkittaessa varteenotettava vaihtoehto.![]()
L-twin rules
Ducati Multistrada 1200 dvt 2015
Mp historia
Ducati Multistrada 1200 abs
Kawasaki gtr 1400 abs
Kawasaki zzr 1400 ABS
Ducati Multistrada ds 1000
Aprilia Futura rst 1000
Yamaha Bulldog 1100
Suzuki rg 125 e