Tervehdys,
pyörän vaihto on käynyt mielessä. Nykyinen 650 V-Strom on vastannut odotuksia ja matkaa on tehty tyytyväisenä vaihtelevissa olosuhteissa yksin / kaksin. Nyt kaivataan kuitenkin ehkä lisää vääntöä ja isompia teitä varten lisää tehoja (ohitukset)
Ajo jakautuu kuudelle – seitsemälle kuukaudelle suunnilleen:
25 % pidempi reissu kaksi päällä + kolme laukkua
25 % viikonloppureissuja ym kaksi päällä + kamat
45 % päiväajelua yksin tai kaksin (töihin, kaffelle jne) mutkateitä ja taajamaa
5 % yksin soralla
Isot matkapyörät (BMW, FJR, Pannari, Norge) tuntuvat hieman raskailta muuhun kuin matka-ajoon.
Yhtenä vaihtoehtona on käynyt mielessä Suzuki 1250 Bandit. Kaipaan kokemuksia seuraavista asioista:
1) matkapyöränä kaksi päällä (n. 75 kg + n. 55 kg) * * *kolme laukkua + tankkilaukku
2) mutkateillä kaksi päällä ilman laukkuja
3) yksin nautiskellen
4) kuinka tuuli ? Onko kokemuksia touring pleksistä ?
5) katesarja *alas? Suojaako, haittaako ?
6) laukkusarja. Suitsan oma vai esim. Givi
7) muita kokemuksia ?
Jos vielä löytyy pääkaupunkiseudulta kaveri jolla on katteilla ja laukuilla varustettu uusi Bandit, niin olisi kiva vilkaista ja kuulla kokemuksia. tarjoan kahvit *![]()
Yamaha Drag Star - Suzuki V storm - Yamaha FJR - BMW 650GS
Käyppä täällä
Rosmosivut
The Real Thing ?
Itsellä oli -05 mallinen bandit ja ainoa huono puoli oli ohjaustangon tärinä. Itsellä oli jo 40km jälkeen kaasukäsi niin turtana että täytyi vaan toivoa ettei joituisi nopeasti jarruttamaan. Muuten ei valittamista.
Jos siis ostat esim. käytettyä niin pitkä koeajo lenkki on ehdoton. Tuo tärinä nääs on hieman yksilökohtainen ominaisuus. Toiset tärisee enemmän ja toiset ei juuri ollenkaan...
Jos tuota tärinää ei saa pois ei pyörällä voi ajaa kuin kaupungissa 10km lenkkejä... Siinä ei sitten muilla ominaisuuksilla ole paljon merkitystä.
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
Kannattaa sitten muistaa että uus iso Banditti liikahtaa satasen vauhdista rivakammin kuin esim. 1400 GSX![]()
Ja tämä on testattu parillakin eri vehkeellä...
Piti päästä sanomaan![]()
The Real Thing ?
Mulla on s-malli 06 taka ja tankkilaukulla,riittää yksin reissaamiseen.Pyörällä ajettu sekalaista pyöritystä 30 tuhatta.Pisin vuorokausi 2000++ km ilman isompia ongelmia(kuskilla).Menee mukavasti kahden kuormalla ja tilaa on.hiekka tie ajo riippuu renkaista mut aika hyvä sielläkin.
Muutamia ajatuksia.
Uudemmassa isossa Banditissa tuota tangon värinä-/tärinäonelmaa ei ole. Ainakaan minun pyörässäni. En ole kyllä muiltakaan kuullut.
Moottori ja koko pyörä tuntuu tärinättömältä kaikin puolin. Se vetää pieniltäkin kierroksilta tosi hyvin. Voima tulee tasaisesti, kuolleita kohtia tai äkkinäistä repimistäkään ei esiinny. Vajaa 200 kiloa (tavarat + kuljettaja + matkustaja) kulkee vielä tosi mallikkaasti -hiljaisella vauhdilla, mutta myös kovemmaskin vauhdissa. Edellyttäen, että matkustajallakin on homma hanskassa.
Polvikulma kuskille kohtuullisen ok (180 cm), toimisi ehkä vieläkin paremmin, mikäli satula olisi 2 cm korkeamalla?
Polvikulma matkustajalle (170 cm) ok. Matkustaja ei valittele jalkojen tai takamuksen puutumista, tai ylipäätänsä mitään muutakaan.
Kuljettajalla perse puutuu kyllä jo alle kahden tunnin. En oikein tiedä mistä johtuu. Samaa olen kuullut muiltakin. Onkohan ongelmaan joku ratkaisu?
Jarrut kohtuullisen hyvät, yhdellä sormellakin saa hiljennettyä, mutta kaksi sormea kahvalla takaa jo riittävän jarruvoiman. Etujarru ottaa tasaisesti ja mallikkaasti. Hyvä, mutta ei huippuhyvä. ABS ei ole vielä kertaakaan tullut peliin mukaan...
Tanko saisi olla hieman korkeampi ja se on taivutettu kummallisesti kahvojen kohdalta "sisäänpäin". Kyynärpäät taipuu kohti tankkia. Aluksi se tuntui tosi oudolta, mutta enää sitä ei juuri huomaa.
Bandit 1250 on erinomaisen hyvä yleispyörä. Sanoisin, että melko hyvä moottoripyöräksi. Kun hinnan ottaa huomioon, niin vaikea siihen rinnalle on parempaakaan tuoda... vaikka makuasioitahan ne enempikin alkaa olla. Tuossa hintaluokassahan ei ole enää yhtään huonoa pyörää.
Vielä tuohon soralla ajamiseen. Ainakin Continentalin renkailla toimii kohtuullisen hyvin myös sorateilla. Tosin olen ajanut vain yksin, mutta sen perusteella ihan ok. Tiukoissa jarrutuksissa soralla ABS auttanee. Halutti kokeilla sen toimivuuttaa, mutta en uskaltanut jarruttaa ihan lukkoon asti.
-WaterBandit-
Mulla tommonen 1250SA nyt n. 15 000 km ajettu tänä kesänä.
1) 100 kg + 45 kg + 3 laukkua + tankkilaukku, mukana täysvarustus teltta jne. Menee kuin juna. Paljon vakaamman ja tukevamman tuntuinen kuin vanha malli (-96). Normaaleilla nopeuksilla ei tarvita kuin 6. vaihde, ohitukset ripeitä silläkin.
2) Sama homma. Tietysti tuo kyytiläisen keveys vaikuttaa jotain mutta en usko että mitään ongelmia tuottaa.
3) Tässä kohtaa se vakaus ehkä hieman kostautuu. Ei mikään maailman ketterin pyörä, paino tuntuu. Radalla jalkatapit ja pakoputki ottavat osumaa kohtuu helposti. Silti myös radalla ajaminen on nautittavaa. Jarrut on pirun hyvät. Kone suunniteltu maantielle, yläkierroksilla ei mitään "palkintoa".
4) Kate joko liian matala tai korkea (luonnollisesti). Minä n. 188 cm ja pyörteet tulevat aika kovin kypärään. Satulan nosto autaa hieman. Ei suurempaa haittaa ellei tuule vastaan tai aja yli 120 kmh.
5) Radalla kuluu pois. =) Ei muuta muuta kokemusta.
6) Mulla on toi Suitzan genuine sarja eli givin monokey hommat ja v35 sivulaukut. Pitää vettä eikä heilu. Takalaukku ehkä hiukan liian lähellä kyytiläistä. Saa kuulemma korjattua erillisellä kiinnityslevyllä.
7) Pirun hyvä pyörä jos ajo tosiaa käsittää kaikkea radalta matkantekoon 2 päällä. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy varmasti parempia vaihtoehtoja mutta tämä hoitaa kaikki tyylikkäästi. Hiekkatie ei tosin mitää hirveetä herkkua. =)
Pitää vastata nopeasti ennenkun sähköt lähtee. (ukkostaa)
990 adv, VF750F, ZX-12R
Täällä kaikki kovin kehuvat joten heitetään välillä taas jotain negatiivista. Bandit on kevytkeulainen (huom! ei kokemusta uusimmasta "vesirosvosta") ja kun kuskin taakse lisätään painoa niin kevytkeulaisemmaksi muuttuu. Itsellä oli perälaukku ja kevyt vaimo (n.55kg) ja vähän epävarmuutta herättävä keveys oli ohjaustangossa havaittavissa. Aika varovaisia kiihdytyksiä tuli tehtyä pienemmillä vaihteilla ja kurveissa hirvitti... Tästä muuten löytyy kokemuksia muiltakin kun lukee vanhempia keskusteluita.
Nykyisellä pyörällä kun vaimoa kuskasin niin se ei huomannut kyytiläistä laisinkaan. Mutkatiellä päästeli ihan kuin yksin olisi ajellut.
Se koeajo kannattaa. Eukko mukaan.
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
Itse vertasin tarkkaan isoa ja pientä ja päädyin kuuspätkään. Takana 9tkm ja kesälomamatka kaksi päällä. Painoltaan kevyempi ja autobaanalla piti kevyesti 200. Ja on näitä mopoja ollu 20+ erimerkkistä.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
siis 600cc bandit pitää "kevyesti" 200 lasissa? tuohon et usko itsekkään(poku @ Elo. 30 2007,22:35) kirjoitti
....
Siitä en tiedä mutta uusi vesirosvo kyllä.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601