Joo. Hienoa kun on perustettu tämä potilasyhdistys.
Pääsen varmasti jäseneksi minäkin oireillani:
-toistuva vilkun palautusräpläys esim. varsinaisten risteysten lisäksi myös refleksinomaisesti aina mutkan jälkeen (no kaupungin kadulla olevan, ei sentään maantiellä yleensä),
-ryypyn tsekkailu (joka sentään hellittää jo muutaman km:n jälkeen),
-seitsemännen vaihteen hakeminen tuon tuostakin,
-takin taskuvetskarien hapuilu ja nykiminen, kypärän ilma-aukon availu vaikka ovat auki (sekä leuka- että päälakisellaisen...no ehkä tää on niitä harvinaisimpia pakkoliikkeitä),
-kypärän asettelu ettei painais poskia, ja vieläkinkö jotain?
Peileihin vilkuilua en pitäisi niin sairaalloisena puuhana, kyllä se on aina paikallaan, jos nyt kuitenkin eteensäkin muistaa katsoa.![]()
Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
Noin tuhat kertaa on kesän aikana tullut etsittyä Kawan VN800:sta kuudetta vaihdetta. Ei ole vieläkään löytynyt.
Vilkkukytkintä tulee muiden tapaan naputeltua - kohta varmasti kuluu nappi pois kokonaan.
Vetoketjujen tarkistuspakko tulee just kun on saanut ajohanskat käteen ja takin hihansuut ojennukseen.
Kawasaki VN800 Classic -99
Hanskoja pukiessa, ihan pakko aina aloittaa vasemmasta kädestä. *
edit:kojrattu kirotusvihreet
FJR
"Dorkat eivät ikinä vanhene" - REMU
painan aina vilkunvapautinta kolme kertaa.. jos menen laskuissa sekaisinniin painan uudelleen kolme kertaa
![]()
Suomi on kukkahattujen terrorisoima maa, jossa muille ei jää kuin kasa kylttejä, joissa lukee "ei saa!"
Rakentavaa palautetta, eli konstruoivaa feetbackiä voit antaa: *Iisalmen OP 506806-43594
Vilkkukatkaisinta painelen 5 sek välein ja vähän väliä pitää kokeilla ettei kännykkä tai lompakko ole tippuneet taskusta, vaikka olisi vetoketjutaskut.
Kawasaki ZZR1400 -09
Vetoketjut ja varsinkin selkärepun ketju. Tiedän sata varmaan, että kiinni on, silti pitää varmistaa![]()
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
Onko valot päällä ja onko vitonen varmasti päällä... noista ei näkäjään pääse. Ja kun ei voi lääkittynä ajaa niin mikään ei auta![]()
Tunturiässä
No haloo, toihan on ihan kosminen perustotuus, eihän tota kannata edes mainita, päivänselvä asia.(kumiankka @ Elo. 24 2007,16:35) kirjoitti
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
- Valot: Pakko kiertää pyörä ennen liikkeelle lähtöä ja tarkistaa että palaa sekä ajon aika välillä kurkkia pleksin yli.
- Vetoketjut: Ainakin 3 kertaa pitää tsekata.
- Seiska vaihde: Säännöllisesti yritän etsiä.
- Varusteiden räplääminen: Ajotakin oikean hihan ja selkämyksen nyppiminen ajon aikana taajama-ajossa. Vasemman käden ravistelu motarilla. Hanskojen "korjailu" valoissa.
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Kaikki ihan tuttua hommaa koko ajan: kutosvaihde, vilkku, kaikki vetskarit, napit ja repun lukkonipsut.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
En ookkaan yksin mun vasen-hanska-ekaks-oireen kanssa(Koris @ Elo. 24 2007,17:05) kirjoitti
! Mahtavaa!
Tosin ite laittanu sen taikauskon piikkiin. Oon täysin vakuuttunut että jos joskus erehdyn pukemaan oikean hanskan ekaks, niin siltä reissulta en enää palaa ehjänä, jos ollenkaan..![]()
Itsellä on ollut tässä ajamisesta taukoa parisen vuotta, mutta muistan silti hyvin suuren osan näistä neurooseista. Juurikin tuo vilkunkatkaisijan naputtelu, peileistä sinivuokkojen yms. tiirailu, kypärän ilmaventtiilien tarkistelu(lisää happea=), huoltojen jälkeiset tarkistelut (eteenkin renkaiden pultit) jne. onhan noita. Sitten etenkin valoissa nuo Valentino Rossimaiset hanskojen ja vetoketjujen tarkistelut kuuluvat olennaisena osana rituaaleihin, joita on vaan jotenkin pikku "pakko" suorittaa.
Epäilen että tässä on ns. nykyajalla (pc,kännykkä,telkkari+digiboksi,konsolit yms.) jotain vaikutusta kyseiseen asiaan. Nykyään kun täytyy kaikenlaista pikkuhommaa olla kokoajan näpyttämässä, niin ei sitä osaa ajaessakaan saatikka pysähtyessä istua kuin kirkon penkissä..
Tähän seikkaan voi etenkin vanhat parrat ottaa kantaa, miten oli sen tuuttihondan tai jawan kanssa silloin aikoinaan?
Seiskan hakeminen vaihdelaatikosta(en oo löytäny). Nykyisessä laitteessa ei oo kiekkamittaria, mutta tuota em. on esiintynyt myös kaikilla edellisillä mopoilla, joissa varvikello oli... Ajotakin vetoketjujen tarkistelu ennen liikkeelle lähtöä, mutta myös ajon aikana. Kypärän remmin lukon kiinnipysymisen tarkistan myös usein ajon aikana.
Vilkun palautuksen painelusta olen lähes päässyt eroon, kiitos vilkun automaattipalautuksen, mutta yhä edelleen ainakin vilkaisen mittaristosta, sammuiko vilkku risteyksen, kaistanvaihdon tai ohituksen jälkeen
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
aina kun pysähdyn esim. valoihin, on pakko tarkistaa onko kännykkä yms. tavarat taskussa vielä.
Ja jos reppu on kyydissä, pitää kokeilla aina välillä onko se vielä matkassa. Vaikka tuntisin että se on selässä.
Vilkun lisäksi tulee hetkittäin koetultua sitä juuri lahoavaa etupäätä kun tuntuu hitaissa vauhdeissa oudolta (on täysin kunnossa) ja vaihteitakin tuntuu useasti löytyvän toistakymmentä
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Puolet vastaantulijoista varmaan ihmettelee, jotta mikä perkeleen Napoleon tuossa tulee vastaan, kun lompakon mukanaolo (tissitaskussa) on pakko tarkistaa parin minuutin välein.
<p>2002-2014</p>
Ilman järkevää syytä jatkuva vaihteiden räpläys jotta tietää millä numerolla mennään..![]()
<span style='color:#650D10'>R6Raato </span>
Lompakko on AINA sydämen päällä olevassa taskussa, mopon avain housujen vasemmassa taskussa. Jos näin ei ole, ovat ne hävinneet tai joku on ne pöllinyt. Sitten alkaa mieletön ympäri pyöriminen ja taskujen kaivelu.
- PER ASPERA AD ASTRA -
Mä lasken aina vaihteita alaspäin mentäessä. Eli kun lähestyn risteystä tai vauhti hiljenee sen verran, että pitää alkaa pudottaa vaihteita, niin lasken niitä aina mielessäni "viisi, neljä, kolme...".![]()
2008 -> CBR 600
2004 - 2008 ZZR 250
haha, aivan paras topic![]()
Oma pääkoppa toimii näin:
usein tarkistettavat:
-kytkinkahvan välys sopiva(tuon tsekkailu on lähes jatkuvaa)
-vilkku varmasti pois päältä
sillon tällöin:
-onko vaihde nyt varmasti isoimmalla?
-onko takapenkki kiinni?
-toimiiko etujousitus kuten pitääkin(liikennevaloissa armoton pumppaus)
-luulenko vain, vai kuuluuko koneesta jotain ylimääräistä (pään kumarrus koneen viereen ja kaasuttelua, tämäkin aina liikennevaloissa)
-Ketjun välyksen tarkistelu(liikennevaloissa tämäkin, joskus pienessä nopeudessa ajaessa katon ettei ketju pompi)
-bensan määrän vilkasu tankista itsestään(olishan siinä se bensamittarikin)
- lisävaihteita tulee etsittyä
- taskujen tarkistelua; eihän vaan känny tai röökiaski ole pudonnut
- pyörää käynnistäessä: onhan varmasti vapaa päällä
Muuten lääkitys kohdillaan, ehkä![]()
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
- Vilkku
- Vetskarit/Tarrakiinnitykset ajoasussa
- Pysäköidessä pakko varmistaa sata kertaa, että sivujalka on varmasti kunnolla laitettu![]()
- Moottoriäänien kuuntelu ( rupee jo hirvittään itteenikin, neuroosia?)
- Ajossa pakko tarkistaa, että lahkeet ovat edes jotenkin saappaiden varsien päällä
Tossa ny jotain...![]()
Suzuki SV 650 S
Ihanan pakkomielteistä porukkaa täällä!! *(Jättiläinen @ Elo. 24 2007,17:20) kirjoitti
Muhun on kosmiset voimat vaikuttaneet niin, että taitaa ajohanskoissa aika usein mennä toi oikee hanska ekana käteen.. Apua, mitäköhän mulle nyt käy?! *
Itse vasta korttia ajan, mutta tunnistin tuon Lisää vaihdetta peliin- efektin. Ei löytyny pyörästä sitä seitsemättä vaihdetta. Tai sit olin vaan laskuissa sekasin.. *![]()
Jalka kun pysäköi,jalka alas sitten vielä 2 potkua siihen,onko varmasti kunnolla,sitten vielä silmä määräinen tarkistus...![]()
yes its harley
Oikein mukavan tervettä jengiä
Ei neurooseja näistä:
-automaattinen vilkunkatkaisu
-vaihdenäyttö
Hyviä neuroosin aiheita:
-onko se reppu selässä vielä?
-pysyykö takalaukku paikallaan?
-miksi laulan tätä typerää laulua joka soi päässäni?
-onhan jalka varmasti kunnolla päällä kun pysäköin?
Näillä mennään![]()
"Mind is like parachute; it works better when open."
Onhan mulla toinenkin oire..
Tosiaan tuo sivutuki on semmonen ettei millään meinaa uskoa että kyllä se nyt on jo hyvin ja pyörä on tukevasti.. Aina pitää vielä "kerran" kokeilla.
<span style='color:#650D10'>R6Raato </span>
mulla o pakkomielle aina antaa välikaasuu ku rullaa pyöräl kytkimen kans, tai vaihtaa alaspäin, siit ei pääse erooja vilkut valot ja se et pyörä pysyy parkissa jalalla iha vakioo
![]()
Ookko uskaltanut kokeilla? Mä en!!!!(Jättiläinen @ Elo. 24 2007,17:20) kirjoitti
FJR
"Dorkat eivät ikinä vanhene" - REMU
Oma top5:
1. vilkkukytkimen hiplaus
2. 7-vaihteen etsintä
3. hiljaisissa nopeuksissa aivan pakko ajaa yhdellä kädellä
4. selkäsuojan "asettelu", aivan kuin se johonki sieltä liikkus
5. välikaasun pöräyttely kehittymässä lupaavaa vauhtia neuroosiksi
aivan normaalia näköjään![]()
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Huh, en olekaan yksin pakkomielteitteni kanssa.
Ajon aikana vilkkukatkaisija on se pahin. Vetskareita tulee kokeiltua vain muutaman kerran heti liikkeelle lähdön jälkeen, yleensä sen jälkeen luotan, että ne on kiinni ja pysyy.
Ajokamoja pukiessa aina ensin oikea jalka ajopuvun puntista sisään, oikea saapas ensin jalkaan, oikea käsi ensin ajopuvun hihaan ja oikea hanska ensin käteen. Mutta hihan suun vetskarit vedetään kiinni tietenkin järjestyksessä vasen oikea.
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>