http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007...96461_uu.shtml
"
Tilastokeskuksen uusimpien laskelmien mukaan alkoholi on osatekijänä aikaisempaa useammassa henkilövahinkoon johtaneessa liikenneonnettomuudessa. Tammi-toukokuussa tapahtui lähes 300 onnettomuutta, jossa oli alkoholi mukana. Tämä on 50 enemmän kuin edellisenä vuonna. Kaikkiaan alkuvuonna henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia on ollut 2 260, joista 13 prosentissa kuski on ollut juovuksissa.
"
Että ihan henkiövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa on vain 13% prosenttia ollut humalassa.... Ja täällä sitten puolustellaan ylinopeutta ajavia, väsyneenä ajavia, ilman turvaväliä ajavia jne... ollaan oikeen antamassa pikaoikeutta rattijuopoille. Jos kerran rattijuopot aiheittaa niin paljon onnettomuuksia, niin selvinpäin ei pitäisi juuri onnettomuuksia sitten sattuukaan! Toki myönnän että rattijuoppojen edesottamukset ovat todennäköisesti suuria ajettuihin kilometrimääriin kohden. Mutta mitenkäs selitätte noi loput 87%Kun kerran voitte ihan turvallisesti ajaa vähän nopeampaa ja ette tarvi sitä turvaväliä.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
+1(GriZzLy @ Elo. 24 2007,10:20) kirjoitti
Onko se niin pirun vaikeaa pysähtyä ees kerran elämässään miettii, et muillakin olis halu kattoo tätä elämää mitä se tuo, ilman että joku tuhoaa sen sulta ajamalla kännissä päällesi tai jostain muusta syystä! Vahinkoja sattuu kaikkialla ja niille ei voi mitään, mutta siihen olis mahdollisuus vaikuttaa esim. kaahaatko tuhatta ja sataa ruuhkassa tai ajatko VAIN selvinpäin!
Jos on pakko yrittää tappaa itsensä niin siihen on kyllä olemassa keinoja, ilman että sivullisia kuolee.
Vaikka kaikki muu vaihtuisi niin suzuki säilyy.
Suzuki Intruder c800, 2007
In memorian suzuki GSX-R 600, k7
Onnettomuuksia sattuu. Muuta Rattijuoppous on tahallista idioottimaisuutta. Jos kohta päätön kaahailukin.(sky @ Elo. 24 2007,18:06) kirjoitti
Sen sijaan jos kolmi,- tai nelinumeroisella tiellä ei saa pyörää pysähtymään näkyvällä osalla joka kohdassa, se ei todellakaan ole kaahailua. Rajoitus on yleensä 80 kmh ja jotkut mäkimutkat on kyllä sen verran ovelia että näkyvällä osalla jonkun isomman pyörän pysäyttää ehkä Rossi, mutta ei enää Kallio... Ja jos nyt tämmöstä mettätietä ajelee vaikka 90-110 kmh, ei sekään ole mun mielestä kaahailua, ja on ainakin miljuuuna kertaa viisaampaa toimintaa kun tahallinen kännissä ajo.
(Tahallista kännissä ajoa viisaampaa toimintaa on esim. tahallinen pajavasaralla itseään peukaloon lyöminen.)
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
No jopas jopas... Tällä vauhdilla kun rattijuoppoutta aletaan puolustelemaan, alkaa kohta siellä saunan takana tosiaan oleen tilaa, kun ei tarvii enää rattijuoppokuskeja sinne enää roudata...
Ihme vääntö tämäkin, melkein sais siirtää paskanjauhannan puolelle, sen verrantää on! Puolustellaan rattijuoppoja ja jeesustellaan ylinopeuden ajajia... kuka heittää ensimmäisen kiven ylinopeutta ajavien suuntaan
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Kyllä se kalliokin pysäyttää ...(whosia @ Elo. 24 2007,18:37) kirjoitti
![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Ei varsinaisesti liity mopoiluun mut viime talvena kaverit hautas yhen kortittoman juopon mersun lumeen niin että vain vähän antennia näky... Hitsi ku ois se kuva tallessa...
Mitäpähän oli jättäny sen väärään pihaan.
Siit oli verot maksamatta, sakko renkaat ja katsastamaton.. että joutikin oleen pilossa. Äijä soitti talon isännälle että tuuppa mersulla hänet hakeen ni se tuumas vaan että eipä se taida tuosta nyt lähtee...
Auto palautettiin kevään tullen mut avaimet jäi sille tielle, eikä sille niitä kuulemma anneta!
Suzuki RF600 -96
(Suzuki GS500EZ -82)
Yamaha PW50
PITSIÄ PINTAAN SISKOT!! ;)
Väärin, minä en puolustele rattijuoppoja. En todellakaan. Miksi muuten olisin poliiseille soittanut. Mutta en hyväksy sitä että täällä vääristellään tosiasioita esim. onnettomuuksien suhteen. Kyllä se niin on että kaikki muukin liikenteen vaarantaminen on samanlaista piittaamattomuutta kuin rattijuoppouskin.(TeeVee @ Elo. 24 2007,18:47) kirjoitti
Täällä vaan tuntuu olevan paljonkin kuspäitä motoristeja jotka A) Ajavat tahaltaan ylinopeutta, B) He luulevat myös osaavansa ajaa paremmin kuin muut, C) He luulevat että heidän toimintansa ei B-kohdasta johtuvasta syystä voi aiheuttaa onnettomuutta (=kasvata onnettomuusriskiä) ja D) He näkevät kyllä pahoja virheitä muiden toiminnassa, mutta omassaan ei.
Onhan se toki v-mäistä kun omistaa pyörän joka kulkee 300 km/h, mutta sillä ei saa mutkasemmilla teillä ajaa kuin 80 km/h, niin onhan sitä pakko ajaa ylinopeutta ja jollakinhan sitä on puolusteltava tekojaan. On myös näppärää osoittaa toista sormella ja sanoa että tuossa on 1000 kertaa pahempi kaveri.
Ps. Tuomitaan vaan rikollinen toiminta, kuten maistissa ajaminen, mutta tuomitaan myös kaikki muu tahallinen liikenteen vaarantaminen, ilman mitään turhia selityksiä.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Löytyhän se...
Juopon mersu hukassa
Suzuki RF600 -96
(Suzuki GS500EZ -82)
Yamaha PW50
PITSIÄ PINTAAN SISKOT!! ;)
Joskus tuntuu siltä että me moottoripyöräilijät olemme hemmetin tekopyhiä (niinkuin kaikki muutkin ihmislajit kyllä). Ylinopeus on muitten tekemänä kaahausta ja totaalisen tuomittavaa, mutta kun itse hiukka hapettaa, niin se on aina turvallista ja viisaasti tehtyä, ei koskaan vaarallista. Ja koska itse osaa aina katsoa turvallisen paikan karstojen poistolle, voi tyynesti tuomita toiset vaikka känniääliöiksi. Näin se menee, minuakin v*tuttaa äärettömästi kaaharit, niin autolla kuin moottoripyörälläkin liikkuvat mutkien oikojat, jotka eivät kykyne pitämään kulkuneuvoansa edes omalla kaistallaan, mutta silti itsekin ajan joka päivä tietoisesti ylinopeutta, joka varmaankin jonkun ulkopuolisen silmiin voi näyttää kaahaukselta. Ja terassilla saatan juoda (yhden) oluen ennen matkan jatkumista. I'm a sinner, please forgive my lord.
Anyway, täällä Ranskiksessa on tänä vuonna ensimmäistä kertaa alkoholi ohittanut ylinopeuden ruumiinvammoja tuottaneiden onnettomuuksien tekijänä. Muistaakseni luvut olivat (joltain ajalta, heh) 1200 vs 900. Toivottavasti tämä kehitys aikanaan ohjaa valvontaa enemmän tuonne puhallutuspuolelle, nopeusvalvontaa on jo liian reippaasti, useimmiten väärissä paikoissa.
Onko jollakulla vastaavaa tilastotietoa Suomesta?
Edit: aika lailla sky:n kanssa samoilla linjoilla, vaikka sky taitaa minut tuonne kuspäiden kastiin rankatakin, kun tunnustin ajavani ylinopeutta.
Life's pretty straight without motorcycling
Hienosti lainattu mun tekstiä(sky @ Elo. 24 2007,19:26) kirjoitti
Oikeen päässy editin makuun ...
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Ja sinähän et aja ylinopeuksia ja etkä aja kännissä (?), etkä muutenkaan tee mitään lainkirjainta hienokseltaan ohittaen? ... Tykkäät/viihdyt/olet muutenkin kuin kala vedessä tuolla liikenteessä kaikennäköisten känniääliöiden kanssa? Onnee sulle(sky @ Elo. 24 2007,19:26) kirjoitti
Voi jeesus tätä menoa
Edit: Niin, siis haluan ehdottomasti painottaa lain rikkomisen yksioikoisuutta, sitä esilletuotua lapsikorttia silmällä pitäen. Itseasiassa, jos lapsen menettää liikenneonnettomuudessa, ei tuo lohtua edes se, vaikka se kyseinen "kuolemantuottaja" olis ajanut täysin liikennesääntöjen mukaan... ei EN HALUA PUOLUSTELLA ylinopeuksia, mutta silti, jos täällä todella joku voi sanoa, ettei koskaan ikinä aja ylinopeutta, näytänhänelle aika vilkkaasti, kaveri kusettaa jo itteensä... Sellaista motoristia ei vaan ole olemassa, itseasiassa, en osaa kuvitella edes sellaista autokuskia, MUTTA kännissäajaminen on sitten täysin tarina erikseen... Minä ja niin monet muut osaavat olla ajamatta kännissä. Voi kun se känniääliö osaisikin ajaa myös rajoitusten mukaan yms yms, mutta harvemmin, harvemmin...
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Kannattais varmaan sun tehdä palvelus kaikille ja mennä oma-aloitteisesti sinne saunan taakse, jos rattijuoppoja puollustat(Fifi @ Elo. 24 2007,10:57) kirjoitti
![]()
Lahjattomat treenaa
Armoa armon päälle.... Sitä myö kaikki tarvitaan. Ainakin sulta(Agentti @ Elo. 24 2007,19:48) kirjoitti
löytyy edes vähän suoraa selkää. Olet selvästi myös hiffannut jotain motoristeista.Itseasiassa tuossa tekopyhyys asiassa osut juuri asian ytimeen. Asiaa ei juuri enään paremmin voisi ilmaista.
Anyway, jos joku on lukenut koko ketjun, niin en ole kieltänyt etten kuuluisi ryhmään kaaharit. Mutta mä voin elää sen kanssa. Ja kun myönnän sen ITSELLENI, niin voin miettiä ajotapojani ja jopa muuttaa niitä kohti parempaa suuntaa.
Ja tässä kaahaamisessahan ei ole kyse siitä että et itse hallitse ajopeliäsi, vaan siitä että siellä on näitä arvaamattomia pelimerkkejä. Ja aina kun nopeutesi nousee, niin nämä arvaamattomat pelimerkit yhdessä pienentyneen pelivarasi kanssa aiheuttavat sen riskin.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tuli tossa mieleeni että olis mukava testata tätä keskittymiskykyä kun on ajanut pitkää matkaa. Hyvä testitapa olisi mielestäni ampuminen, mikäli koehenkilöt osaa ylipäätänsä ampua.(Hannu59 @ Elo. 24 2007,12:01) kirjoitti
Eli ajettaisiin se 1500 km 24 tunnissa ja tehtäisiin ampuma testi alussa, 500 km:n kohdalla, 1000 km kohdalla ja lopuksi. Ampuminen suoritettaisiin luonnollisesti seisaaltaan, esim. 50 m matkalla kiväärikaliiperilla ja joku hieman suurentava kiikaritähtäin vois olla paikallaan... Toki lisäksi voitaisiin suorittaa vastaava testi pistoolilla/revollerilla sopivalta etäisyydeltä.
Mielestäni ampuminen vaatii hyvää keskittymistä, samoin kuin hyvää kehon hallintaa. Jos ajaessa alat väsymään, niin keskittyminen herpaantuu, jolloin 'kauhusekuntti' pitenee ja ajoneuvon käsittelystä tulee 'holtittomampaa'. Nämä ovat ne riskiä kasvattavat tekijät. Toki myös rattiin nukahtamisen vaara kasvaa. En ole tosin ikinä kuullut että kukaan olisi tankoon nukahtanut, mutta uskon että joku on voinut väsymyksen aiheuttamien ongelmien takia ajaa kyllä ulos tieltä.
Onko kellään tietoa siitä että mitenkä tätä väsyneenä ajamista on tutkittu. Sinäsä on helppoa laittaa ohjausakseliin anturi joka mittaa ohjausliikkeitä ja näin ollen kertoo kuinka hyvin auto pysyy lapasessa. Ainakin selvinpäin vs kännissä testejä on tehty erilaisilla ajosimulaattoreilla.
BTW, googlefight: rattijuoppo vs selvä kuljettaja
Lopputulos ei yllätä, se on nähty montakertaa liikenteessä...
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
No ei minusta täällä vääristellä, itsekin moottoritiellä vetänyt kipolla kotiin niin lujaa kuin pääsee (240 mittarinopeutta), *alle 2 markkaa todellista.(sky @ Elo. 24 2007,19:26) kirjoitti
Pyörällä vähemmän. *Pelotti....
Saa sitä välillä tuulettaa *
Jos pitää ajaa 100 mittarissa neljänkympin rajoituksella koulun ohi niin on päässä vika. Jos pitää ajaa siellä keskustassa kännissä neljän turistin päälle niin on päässä vika.
Älä yleistä.
Tahallinen liikenteen vaarantaminen: tyhjä moottoritie.... *Ainoa mitä pitää pelätä on hirvet.
Näin täällä periferiassa *
Edit: en ajele kännissä *
Testi olisi varmasti mielenkiintoinen, mutta kuinka hyvin tuo ampumarasti kuvaisi kuljettajan vireystilaa vaikkapa 100 km ennalta tiedetyn ampumapaikan ennen tai jälkeen? Voisiko käydä niin, että tehtävärastille saavuttaessa koehenkilö skarppaisi, ja testin jälkeen on lupa jatkaa torkkuja?(sky @ Elo. 25 2007,16:57) kirjoitti
Ampumistesti voisi jopa jossain tilanteessa osoittaa väärin päin, koska ampuminen helpottuu lähes nukahtamiseen saakka rauhoittuneen koehenkilön syketason laskiessa.
Ulkopuolisen valvojan tai videon perusteella tehtävä ajotapatarkkailu antaisi mahdollisuuden havainnoida tilannetta jatkuvasti.
Oma konstini on seurata omaa ajamistani rutiinikysymysten avulla. Jos muistikuva vallitsevasta rajoituksesta, ajoneuvon paikka kaistalla, valot kohdattaessa, vilkut tai ajonopeus ovat vähän mitä sattuu, niin se on merkki jostain.
Yksi virhe voi sattua kelle tahansa, mutta toistuvat virheet ovat todiste havaintokyvyn heikentymisestä -> pelit seis!
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
On se hienoo että suitsan tankissa on varoitukset mm ei saa ajaa pöhnässä. Puolassakin tuli puolen päivän mittaiset promillen alennukset ennen ajoon lähtöä, aikanaan Italiassa samassa tilassa Guzzilla tuli juotuun puolikas viiniä että uskalsi liikenteen sekaan. Että se siitä.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Ei näin! Tietty sitä kännipäissään voi tehdä kaikenlaista, mutta se että lähtee ajamaan...![]()
ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
Minä uskallan kännipäissäni kaataa puita moottorisahalla ja asentaa antenneja katolle. Selvinpäin en kyllä moisiin hommiin uskalla. Motskari kyllä en taas uskalla ajaa humalassa(666 @ Elo. 25 2007,21:48) kirjoitti
![]()
Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
Näytti käry käyneen v -70 syntyneellä vaasalaisella miespuolisella motoristilla viikonloppuna Laihialla. Kaveri oli puhaltanut alkometriin 1,1 %o lukemat.
Aikuinen nainen nexusti
Saatana,puoli tuntia sitten sain rikesakon tosta vyöstä,oli älpeen ryhmä kyttäämässä 40km alueella,siis.. täyttämässä velvollisuuttaan koota se 85 milliä.No onneksi niillä ei tulostin toiminut joten joutui tampereelta tullut nöösi kirjoittaan kynällä sakkoa(rolcen @ Elo. 24 2007,09:49) kirjoitti
![]()
![]()
Sakkoa enemmin vitutti siinä aidan takana maleksinut perseaukisten tehdastyöläisten virnistelyt ja ilohuudot aina kun tuli uusi pysäytettävä,on köyhillä saatanan halvat huvit,no sielläpän raatavat paskapalkalla aidan takana kuin orjat eläkeikään asti,keskaribaarista iltaisin pikkukännissä kotiin,ja aamulla taas pikkukankkusessa rasvahaalarit päälle ilman häiväkään elämästä. Halleluja vi..tu
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Aika ontuva on tuo sinun testisi. Kyllä kuski pystyy skarppaamaan ammuntaan vaikka kuinka väsyneenä. Ei rautaperseajo vastaa 24 tunnin tms. juoksua, jossa ukko voi vaikka kaatua väsymyksestä, mutta tuskin nukahtaa juostessa. Mopoillessa taas voi nukahtaa, mutta ei kai sentään muuten fysiikka petä (pl. sairauskohtaukset, kilpailut jne.). Ongelmana voisi olla ammuttaessa puutuneet paikat, mutta sekin riippuu paljon pyörästä.(sky @ Elo. 25 2007,16:57) kirjoitti
Rautaperseajajat pitävät taukoja tankatakseen mopoa ja itseään, sekä lepäävät tarvittaessa ja keskeyttävät, jos homma ei onnistu. Rattijuoppohan keskeyttää usein muusta syystä.
Jos rautaperseajot leviäisivät autoilijoille, uskoisin vaaran lisääntyvän. Autolla ajo on niin paljon passiivisempaa, että siinä väsyy eri tavalla - siinä turtuu ja nukahtaminen vaanii herkemmin. Itse pysähdyn tuolloin nukkumaan pysäköintipaikalle. Ja olen minä mopoillessakin nukkunut IB-hotellissa suorituksen aikana.
Miksi testissä muuten pitäisi olla suurentava kiikari? Itse en käytä kiikaria hirvikoeammunnassakaan, vaikka se onkin muuttunut käytännössä aseen kohdistamistilaisuudeksi.
Yhtä tieteellinen testi olisi panna kuski lukemaan sänkyyn jotain kuivaa kirjaa ja jos jaksaa lukea parikaankymmentä sivua, niin ajokunnossa.![]()
Miten rattijuoppoja ja ylinopeutta voi verrata toisiinsa? Nehän on täysin eri asia. Mikäli kännikala ja huolimaton kuski ajavat saman matkan niin huolimaton kuski ajaa ylinopeutta korkeintaan puolet ajomäärästä. Kun taas kännikala on humalassa koko matkan.
Ja toiset on niputtamassa samaan muottiin myös kaaharit ja törkeät rattijuopumuksetkin. Ikäänkuin 3 promillea vastaisi 15km/h hetkittäistä ylinopeutta pelto-aukealla.
Uhrin kannalta asialla ei ole merkitystä,mutta muiden pitäisi tajuta ero. Jokainen tapaus on yksilöllinen. Edes 20*rattia ajanutta en vertaisi kerran aamukrapista kärynneeseen.
Jaa keskustelu velloo laidasta laitaan... Hmm... jos totta puhutaan ratti/tankojuopot on perseestä mutta kun kaahailu lisätään tähän kastiin nii voisin olettaa että jokainen voisi mennä peilin eteen ja katsoa sitä kaaharia sieltä x)
Ite kaahaan kyllä pyörällä.
En ole ite koskaan ajannut kännissä mutta kaverilta otin avaimet pois ku oli menossa kännissä ajamaan autoa...![]()
Har Har Har Yamahaa
Tosi "motoristi" soittaa poliisille AINA,kun näkee jonkun ajavan "ylinopeutta".Miten voi verrata ylinopeutta rattijuopumukseen,sama kuin vertaisi näpistystä aseelliseen ryöstöön.(sky @ Elo. 24 2007,11:54) kirjoitti
ps.Meillä päin kavereita vasikoineet saa turpaansa.
God hates us all
By SLAYER
Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
No on siinä kavereita...(bandit @ Elo. 27 2007,12:59) kirjoitti
![]()
* Arctic Ranger *
Itse kännissä toilailleena, tiedän mitä homma on. En tappanut ketään, itselle ja autolle vahinkoja, mutta känniläisen tuuria. En tiedä miksi ajelin, tai edes lähdin. En muista.
tulos:
-ajokielto
-sakot
-maksatestit
-kirjalliset ja inssi
-auto romuttamolle
-morkkis
Tämä opetti, en ikinä tee tätä enään. Aikaa 10 vuotta.
Mielestäni, kuitenkin.. Auto/pyörä takavarikoitaisi AINA ja menetettäisi valtiolle. Sakot+kortin uusinta. Alkoholitestit. Ajokielto AINA 1-1,5 vuotta. Myös mahdollisesti törkeästä ratista aina kiinteä vankilatuomio. esim.6kk. Siperia alkaisi opettamaan. Minä onnekseni uskoin kyllä jo tuollakin, mutta täytyy sanoa, että näillä saataisiin kitkettyä tuo maistissa ajaminen pois. Jopa itselleni olisin antanut vankilatuomion, Ajoin kuitenkin taajamassa ~200km/h poliisia karkuun, kunnes...
Hojjaa. Aina löytyy kavereita jotka rupeavat puolustelemaan ja vähättelemään OMIA TEKOJAAN ja hakemaan niille oikeutusta vertailemalla mitenkä jonkun toisen teko on mukamas tsiljoona kertaa vakavampi asia.(bandit @ Elo. 27 2007,12:59) kirjoitti
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Tuskin ne rajoitukset yllätyksenä tuli.(sky @ Elo. 24 2007,19:26) kirjoitti
Rajoitukset oli varmaan voimassa jo ennen sun hankintaasi.
Vähän sama kun muutetaan moottoriradan viereen ja aletaan valittamaan melusta.
Ooh, oliks toi kommetti mulle? Luitkos muuten koko ketjun...(mime @ Elo. 29 2007,23:42) kirjoitti
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)