Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
    Oon varmaan perillä asioista taas, mutta kävipä näin: Heitin pyörän BW:n huoltoon ja tuli puheeksi huoltomiehen kanssa, miksi mulla on tollanen tulostettu, itsetehty huoltokirja mihin niitä leimoja kerätään. Mikäli ymmärsin oikein, autoliike josta pyöräni ostin, oli itse tuonut sen ulkomailta. Ja kun pyörä tuotiin, takuulaskuri alkoi. Pyörällä oli ajettu 1km, se myytiin uutena sekä liikkeen sivulla lukee että "uudet pyörät suoraan maahantuojalta" (eli mistä?) Sain sen myös heti ajoon. Muutama päivä kului kunnes sain rekisteriotteen, ton helvetin leimapaperin jolla en tee mitään, sekä Käyttäjän paksun oppaan. Ettei ne vaan sitten halunnut mulle antaa sitä pyörän alkuperäistä huoltokirjaa jos se oli esim. eri kielinen, tai salatakseen multa takuuehtoja joita en muista kaupantekohetkellä puhuneen. BW:ssä myös kerrottiin että jos pyörääni ei ole rekisteröity hondan takuurekisteriin, mulla ei ole takuuta. Pyörä talliin pariksi vuodeksi? Mitä helvettiä mä teen tolla tulostetulla paperilla? Mua häiritsee nyt tosi paljon, ekaks mun pitäis ottaa selvää löytyykö mun pyörä tuolta hondarekisteristä ja sitte yrittää saada pyörän alkuperäistä huoltokirjaa autoliikkeestä. Kuulin että Brantilla ollaan jokseenkin veemäisiä jos pyörä on sattumoisin ostettu niiden ohi. Eli jos pyöräni löytyy hondan takuurekisteristä niin hoitaako Brantti mahdolliset takuuseen menevät viat yms. puutteet. Saanko sieltä uuden huoltokirjan pyörääni jos autoliike ei tunnusta omistavansa moista?

Diggaan aivan saatanasti pyörästä enkä usko että se mihinkään tässä 2 vuoden aikana hajoaa. Nyt se näyttää ihan huaralta kun tietää mistä se on tullut. Muutenki jotenki vedätetty olo. Keltä mä voin vaatia ja mitä? Huomenna otan luurin käteen ja soittelen Brantille mut ennen ku kiipeen tolla pyörällä puuhun ja tyrin koko homman olisi kiva tietää taustoja. Jos jollain on ollu jotain vastaavia kokemuksia tällasista pyöräkaupoista niin ohjeistais vähäsen alottelijaa ettei tuu itku.
    "kuski muuttuu matkustajaks"
    Tuttuu juttuu, itse ostin viime kesänä Giant Motorista tuon Suitzani, huoltokirjaa ei tullu, lupailtiin pitkin talvea sitä mulle (on kuulema painossa tulossa plaa pla...).
    Loppu peleissä olen sitten ilman sitä kirjaa, kyselin maahantuojalta ja muistakin paikoista, vitun nuivan vastaanoton sai kyselyt, eli näin mennään sitten.
    Seuraavan pyörän jos hankin muualta kuin "viralliselta maahantuojalta" niin pidän huolen että en maksa koko pyörää ennen kuin kaikki paprut on käsissä.

Loppu vetona voi Giant Motorin Olli Hämeenheimo haistaa pitkät vitut !
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
    Varovast nyt tai joku on koht konkas ja joku käräjil...
    Edellinen pyöräni oli just tollainen uutena "harmaatuotu" Honda. Pyörän mukana tuli alkuperäinen Saksankielinen huoltokirja.

Kohdalleni osui yksi takuun alainen takaisinkutsukampanja. *Brandt tiedotti siitä kirjeellä ja kehotti toimittamaan pyörän valtuutettuun Honda huoltoon tarkistettavaksi. Siis ainakin mun pyörän tiedot oli päätyneet Hondan takuurekisteriin.
    Kertaakaan ei huoltoliikkeessä (TR-Pyörä) esiintynyt minkäänlaista nyrpistelyä harmaatuodun pyörän huoltojen suhteen. Hiukan ihmetyttää tuo BW:n huollon asenne. Rahaa ne niillä huolloilla tekee, oli kyseessä sitten takuu- tai normaalihuolto. Ei luulisi olevan mitään merkistystä miten pyörä on tullut maahan.

Tota en kyllä ymmärrä miksi myyjäliike toimitti sulle jonkun kopioidun huoltokirjan? Ehkä ne vaan oli hukannut pyörään kuuluvan huoltokirjan? Tai sitten ne tosiaan halusi salata jotain pyörän alkuperästä??
    Ainakin mun huoltokirjassa oli ihan ensimmäisenä leimana sen Saksalaisen diilerin "tarkistusleima", jolta Suomalainen harmaatuoja tuon pyörän oli ostanut. Onko sun huoltokirjassa mitään tollasta leimaa?
    Mielenkiintoisia nämä kysymykset Suomeen EU-alueelta rinnakkaistuotujen koneiden ja laitteiden huolto, korjaus ja takuuasiat?

Tietääkö joku asiantuntija miten "alueellisesti määräävässä markkina-asemassa oleva maahantuojan tulee hoitaa kaikkien edustamiensa merkin laitteiden huollot ja takuukorjaukset". => ja miten se käytännössä toteutuu.

Lainaa (HessuS @ Elo. 23 2007,10:55) kirjoitti
    .. Brandt tiedotti siitä kirjeellä ja kehotti toimittamaan pyörän valtuutettuun Honda huoltoon tarkistettavaksi. Siis ainakin mun pyörän tiedot oli päätyneet Hondan takuurekisteriin...
    Tuliko kirje suoraan sulle Brandt:lta? Vai näitkö jonkin ilmoituksen tai "lentolehtisen". Pystyisköhän tuota tarkistamaan mitenkään - kaipa ne joutuu kertomaan Brandtiltakin onko jokin laite heidän takuu-rekisterissään. Jo tietosuojalaki taitaa velvoittaa rekisterin pitäjiä siihen vaikkei henkilötiedoista olekaan kyse?

Ainakin mun huoltokirjassa oli ihan ensimmäisenä leimana sen Saksalaisen diilerin "tarkistusleima", jolta Suomalainen harmaatuoja tuon pyörän oli ostanut. Onko sun huoltokirjassa mitään tollasta leimaa?
    Huoltokirja on ihan rahan-arvoinen asiakirja ja kuulunee tuotteen tai myydyn laitteen toimituskokonaisuuteen siinä missä käyttö-ohjekirjakin. Ilman käyttö- ja huolto-ohjetta ei taida EU:ssa saada myydä laillisesti yhtäkään vekotinta?

Täytyypä vielä tuontiliikkeestä kysellä mihin ne on mun huoltokirjan toimitusvaiheessa hukanneet ja onko sitä saksassa leimattu - vai olisko tässä kyse jonkin sortin "cover up" tai "conspiration" meiningistä ettei tuontitukkuri paljastu?

edit: typoja

Suhteellisen asiallisena pysyneen viestin perään seuraavaksi pelkkää tietämättömyyten ja epävarmuuteen perustuvaa v*tuilua ja spekulaatiota, koska asia liippaa sen verran läheltä henkilökohtaisesti::

On kai uusien hinnat sen verran pudonneet että ihan säälittää ja mietityttää miten yksittäisen huolto-reppanan työpaikan siellä käy. => Luulis senkin kenen tahansa tajuavan että asiakas loppupeleissä palkan maksaa, mitä enemmän pyöriä tuodaan sitä enemmän on myös virallisella maahantuojan huollolla töitä (ehkä se onkin se ongelma - liikaa töitä joita ei ole osattu ennustaa).

Muuta kamaa olen kyllä myös BW:stä hakenut mutta käytin pyörän huollossa viimeksi Meturassa, kun en edes viitsi ajatella näkeväni v*asenteella toimivia asikaspalveluhenkilöiden naamoja. Eipä sillä ei tuo kaveri erityisesti hurrannut Gulffin pahvinpalalle, joka mulla on vaikka erinomaista työtä tekikin. Ehkä yksityisen on pakko kai yrittää enemmän ja oisko niin että raha kelpaa?

Täytyis jossain vaiheessa käydä BW:ssä kysymässä mitä ne sanoo kun ei ole huoltokirjaa -06:ssa RR:ssä. Vaikka eihän sitä väkisin hyvää palvelua saa ja joku sanoo, että yrittäjä saa valita asiakkaansa (ellei käytä markkinoilla määräysvaltaa).

Aina kun on kyse määräävästä markkina-asemasta jollainen Hondien osalta Brand/BW:llä on niin siinä ei passanne ruveta sitä väärin käyttämään? Siinä voi firmassa monen ilme muuttua jos joutuu tekemään kuluttaja-asiamiehelle ja EU-kilpailuviranomaiselle selvitystä asiakkaiden yhdenvertaisesta kohtelusta. Luulis olevan parempi taktiikka hoidella ne huollot ja muut tilpehöörit asiallisesti jokaiselle vaikka sitten potkis rengasta v*tutukseen varastossa asiakkaan häivyttyä.

Olisko näin että moottoripyörille syntyy kaksoismarkkinat ja hinnoitelu kuten autoilla. Autoissa se on -10% jälleenmyyntiarvosta kun käytettynä suomeen tuotu. Joku -5% vois olla aika realistinen hintataso, uudesta ohi virallisen maahantuonnin lyhyemmällä takuulla olevalle pelille?
    Lainaa kirjoitti
    Tuliko kirje suoraan sulle Brandt:lta? Vai näitkö jonkin ilmoituksen tai "lentolehtisen". Pystyisköhän tuota tarkistamaan mitenkään - kaipa ne joutuu kertomaan Brandtiltakin onko jokin laite heidän takuu-rekisterissään. Jo tietosuojalaki taitaa velvoittaa rekisterin pitäjiä siihen vaikkei henkilötiedoista olekaan kyse?
    Joo, kirje tosiaan tuli suoraan Brandtilta - ei esim. AKE:lta.

Tietääkseni homma menee suunnilleen näin (korjatkaa jos olen väärässä):
    1. Maahantuoja/valmistaja on velvollinen tiedottamaan AKE:lle ajoneuvoissa havaituista vioista jotka ovat ns. takaisinkutsuvikoja (+ tietysti mallit/sarjanumerot joita vika koskee)
    2. AKE toimittaa *maahantuojalle tiedot henkilöistä joille on rekisteröity jokin takaisinkutsun alaisista ajoneuvoista.
    3. Maahantuoja tiedottaa ajoneuvon omistajaa takaisinkutsusta.

Näin siis toimitaan ainakin niissä tapauksissa jos vika on sellainen, että sen korjaamatta jättäminen saattaa jossain tilanteessa aiheuttaa vaaratilanteen, vaikkapa kuten mun tapauksessa oli jarrujärjestelmän vika. Tai siis eihän siinä mitään vikaa ollut, mutta pitihän se tarkistaa kun jossain pyörissä oli vikaa havaittu...
    Lainaa (MakkeRR @ Elo. 23 2007,02:25) kirjoitti
    Oon varmaan perillä asioista taas, mutta kävipä näin: Heitin pyörän BW:n huoltoon ja tuli puheeksi huoltomiehen kanssa, miksi mulla on tollanen tulostettu, itsetehty huoltokirja mihin niitä leimoja kerätään. Mikäli ymmärsin oikein, autoliike josta pyöräni ostin, oli itse tuonut sen ulkomailta. Ja kun pyörä tuotiin, takuulaskuri alkoi. Pyörällä oli ajettu 1km, se myytiin uutena sekä liikkeen sivulla lukee että "uudet pyörät suoraan maahantuojalta" (eli mistä?) Sain sen myös heti ajoon. Muutama päivä kului kunnes sain rekisteriotteen, ton helvetin leimapaperin jolla en tee mitään, sekä Käyttäjän paksun oppaan. Ettei ne vaan sitten halunnut mulle antaa sitä pyörän alkuperäistä huoltokirjaa jos se oli esim. eri kielinen, tai salatakseen multa takuuehtoja joita en muista kaupantekohetkellä puhuneen. BW:ssä myös kerrottiin että jos pyörääni ei ole rekisteröity hondan takuurekisteriin, mulla ei ole takuuta. Pyörä talliin pariksi vuodeksi? Mitä helvettiä mä teen tolla tulostetulla paperilla? Mua häiritsee nyt tosi paljon, ekaks mun pitäis ottaa selvää löytyykö mun pyörä tuolta hondarekisteristä ja sitte yrittää saada pyörän alkuperäistä huoltokirjaa autoliikkeestä. Kuulin että Brantilla ollaan jokseenkin veemäisiä jos pyörä on sattumoisin ostettu niiden ohi. Eli jos pyöräni löytyy hondan takuurekisteristä niin hoitaako Brantti mahdolliset takuuseen menevät viat yms. puutteet. Saanko sieltä uuden huoltokirjan pyörääni jos autoliike ei tunnusta omistavansa moista?

Diggaan aivan saatanasti pyörästä enkä usko että se mihinkään tässä 2 vuoden aikana hajoaa. Nyt se näyttää ihan huaralta kun tietää mistä se on tullut. Muutenki jotenki vedätetty olo. Keltä mä voin vaatia ja mitä? Huomenna otan luurin käteen ja soittelen Brantille mut ennen ku kiipeen tolla pyörällä puuhun ja tyrin koko homman olisi kiva tietää taustoja. Jos jollain on ollu jotain vastaavia kokemuksia tällasista pyöräkaupoista niin ohjeistais vähäsen alottelijaa ettei tuu itku.
    Alkuperäinen huoltokirja kuuluu kauppaan ellei kaupantekohetkella muuta sovita mustaa valkoisella. Näin on kuluttajalla syytä olettaa, koska se muualla uusien pyörien mukana automaattisesti tulee ja on yleensä tuotteen arvoon vaikuttava varuste.

Jos ei kauppakirjassa erikseen tästä ole poikettu, niin mielestäni se olisi syytä myyjältä pyytää ja jos ei tule, niin kuluttajaneuvojaan yhteyttä.

Jos pyörän alkuperästä paljastuu, että takuuhuollot menee vaikeaksi, niin tässäkin tapauksessa siitä olisi kaupan yhteydessä pitänyt erikseen sopia kauppakirjassa. Jos ei ole, niin ottaisin yhteyttä kuluttajaneuvojaan.

Suo, kuokka ja Suzuki
    Rinnakkaistuojan huoltokirja (tai millä nimellä sitä nyt itse kukin kutsuukaan) on varmasti eri näköinen kuin Brandtin omalla tuonnilleen painattama kiiltopaperille tehty opus.

Eikö ole ihan sama mihin keräilet niitä leimoja? Jos niitä haluat kerätä.

Jos haluat ihan samanlaisen hk:n kuin kaverisi virallista kautta tulleessa pyörässä niin uskoisin Brandtin pyynnöstä Sullekin sellaisen toimittavan...

Brandtin takuurekisteri on vähän erilainen kuin muilla. Siellä kun on 2, 4 ja 5 vuoden takuulla olevat kortistot. Sun kohdallasi se takuu on se EU:n 2 vuotta sillä ne 4 ja 5 vuoden pitkät takuut ovat Brandtin myöntämiä herkkuja omilla erikoisehdoilla, eivät siis mitään tehdastakuuta. Ettei siinä ole joku väärinkäsitys?

Ensisijaisesti myyjä vastaa myymästään tuotteesta ja millä tavalla tuo sitten onkin asian hoitanut, en tiedä... Nythän on tilanne, että Sun myyjäsi tietää miten takuuasiat on tarkoitus hoitaa. Kannattaa kysyä sieltä.
  10.  
    Tota en kyllä ymmärrä miksi myyjäliike toimitti sulle jonkun kopioidun huoltokirjan? Ehkä ne vaan oli hukannut pyörään kuuluvan huoltokirjan? Tai sitten ne tosiaan halusi salata jotain pyörän alkuperästä??
    Kauppakirjan juttuja:

Kaupan kohde: UUSI
    Ensirek. päivä: 14.6.07
    Mittarilukema: 0 km

Kauppakirjassa "toimitusehdot" -kohdassa:

Toimitusaika: 16.6.2007
    Toimitustapa: Nouto

"Omistajalle on annettu" -kohdassa:

Takuukirja: ei rastia ruudussa
    Huoltokirja: X
    Käyttöohjeet: X
    Suullinen käytön opastus: X

Eli mitä tosta voi repiä, takuukirjaa ei annettu enkä muista yhtään mitä kaupantekohetkellä takuusta puhuttiin. Mahtaako löytyä Hondan takuurekisteristä. Ainoo mitä muistan oli puhetta jostain maagisesta 4000km rajasta. Helvetti kun piti olla niin ilosella päällä avain kädessä et meni varmaan puolet ohi koko kaupasta.

Kuitenkin, huoltokirja olis pitäny antaa. Menin hämilleni muutenkin tosta "huoltovihosta" (joka on siis monistettu ja käsinkirjoitettu 2 sivuinen paperi). En ollut aikasemmin edes nähnyt miltä huoltokirjan tulisi näyttää. Eniveis, nämäkin oheislapukkeet tulivat samaan aikaan postissa muutaman päivän päästä rekisteriotteen kera.

Tulee vaikeeta keväämmällä myydä pyörää jos ei ole takuuta, ainakin näin itse kokisin jos vuoden vanha. En osaa sanoo, enkä vittu tiedä ottaa päähän. Mitä ne voisi mahdollisesti autoliikkeessä väittää vastaan tässä tilanteessa jos mainitsen että möitte mulle pyörän ilman takuuta ja huoltokirjaa?

Ja unohtu toi lainaus kokonaan:

Ei mitää leimaa huoltovihossa jonka ylälaidassa jopa lukee "Takuukortti" ??? samaan tyyliin rastiruudussa mitä on luovutustarkistuksessa tehty yms. Yksi kohta myös missä lukee "Takuuehtojen selvitys" ja tästä löytyy rasti. Kuitenkin tämä "huoltovihko/takuukortti" tuli mulle vasta kaupanteon jälkeen. Toisaalta, Takuukortin allekirjoitus -kohdassa ei ole minkäänlaista merkintää.. Onko mua vedätetty vai johdateltu, ehkäpä kusetettu..

"kuski muuttuu matkustajaks"