vuoden 2003 RT, toimii kuin unelma. (hyvä unelma!)
Mutta(!!!!) akku ei!
Mikä on, että akku lakkaa toimimasta viimeistään yhden kesän jälkeen?
Viimeksi ostin uuden (happo)akun huhtikuussa. Viimeksi ajoin 12.9.
Tänään:
- Aamulla käynnistin pyörän, toimi ongelmitta, käynnissä vajaan minuutin.
- Iltapäivällä virtakytkimestä kääntäessä kaikki toimii normaalisti (valot ok), mutta
- Starttinappulasta painaessa hävisi akusta tehot kerralla(!!! *Siis KERRALLA). Jopa kellon näyttö oli pari tuntia pimeänä.
Herää pari kysymystä:
- Mikä helvetti RT:ssä saa akun noin nopeasti noin huonoon kuntoon?
- Mikä akku pitää hankkia, että toimisi vielä reilun viikon ajopaussin jälkeen?
Vitutuskäyrän nykyformaatilla en kehtaa kysella enempää...
Tyyppivika (ei kun ominaisuus). Riippuen koska sun fillarin ohjelmistot on päivitetty. Vanha ohjelma-versio saattaa tyhjentää akun (varsinkin hälyttimen kanssa) hetkessä.
Toinen mahdollisuus on, että akku on pasha. Minulla on Bokseribemareissa vaihdettu ja kahdessa kohtuu-uudessa pyörässä akku uuteen takuuna.
<p>2002-2014</p>
C-A-D:
Ei ole hälytintä, eikä ole ensimmäinen tyhjentynyt akku.
Tuo "ohjelmaversio" kuulostaa sopivalta selitykseltä, mutta samalla jossain määrin urbaanilegendalta - eikös ne kaikki maailman ongelmat olleet ohjelmistovirheiden aiheuttamia?
Onko vika varmuudella todettu olevan akussa? Oireet saattavat viitata huonoon kontaktiin akun navoissa tai akkukaapelien toisessa päässä, varsinkin maakaapelin runkoliitoksessa.
t. S
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
sefo:
Valitettavasti syy näyttäisi olevan akku. *
Ja syy miksi loin tämän keskustelun oli että tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun pyöräni akku petti.
Tähän asti akku on pettänyt keväällä - usean kuukauden käyttämättömyyden (ei pakkasessa!) jälkeen - ja olen vaihtanut akun joka kevät usean vuoden ajan.
Mutta nyt iltapäivällä (14:50) akku petti totaalisesti, vaikka aamulla (8:15) *moottori käynnistyi ongelmitta. Ja iltapäivällä, ennen kuin painoin starttinappulaa, kaikki valot näyttivät toimivan normaalisti - ei *mitään merkkiä siitä että akku olisi tyhjentymässä.
Akun johtoja on viimeksi irrotettu keväällä, kun akkua vaihdettiin.
Sen jälkeen akku on tyhjentynyt kerran(!!!) (unohdin irrottaa GPS vastaanottimen, latasin puoli vuorokautta ennen kuin sain taas käynnistymään).
Katsomalla johdot ja akun liittimet näyttäisivät olevan kunnossa.
Kyllä! Akku käyttäytyy epänormaalisti (tyhjenee kohtuuttoman lyhyessä ajassa).
Miksi? *En tiedä, sitähän tässä kysytään? *
(Totaalisesti = kuin olisi sulake palanut, digikellonin näyttö pimeni)
Vai legenda. Ei tää nyt mikään vitsi ole. Koska sun fillarin ohjelmat on päivitetty? Jos et tiedä, niin kannattaa käydä verstaalla ja pyytää niitä tarkistamaan nuo.(mpuputti @ Syys. 28 2007,20:54) kirjoitti
Ihan Oikeasti... Jos olet yhtään seurannut foorumeita, niin et ole oikeasti ihan ensimmäinen R1200-sarjan pyörän omistaja jolla akkku tyhjenee...
<p>2002-2014</p>
Komppaan!!!(C-A-D @ Syys. 28 2007,21:54) kirjoitti
<p>R 1200 RT</p>
Mutta kun mun mopo on 1150, vuodelta 2003.(C-A-D @ Syys. 28 2007,21:54) kirjoitti
Mahtoiko BMWn insinöörit tuolloin viellä tietääkään että mopohin voi ohjelmia laittaa?
ÄÄH. Osu ja uppos. *(mpuputti @ Syys. 29 2007,11:24) kirjoitti
Tosin harhautus oli hyvä kun ekassa viestissä puhuit pyörän olevan vuodelta 2005.
Joo ei ollut 1150-sarjasessa "känniväylää" ja ohjelmistopäivityksiä.
Tota - mitä akkuja olet käyttänyt? Miten olet noita talven yli säilönyt? Onko akku päässyt syväpurkautumaan? Onko RT:ssä virtapiirejä, jotka ovat kytkettynä, jos ohjaus ei ole lukossa?
Bokserihan vaatii HYVÄSSÄ KUNNOSSA olevan akun yleensä käynnistyäkseen. Oma kokemukseni Bemarin omista /Exide (tjsp) akuista on aika masentava. Kahteen uuteen pyörään on alle vuoden vaihdettu akku.
Omalla kohdalla akkuongelmat loppuivat kun pari vuotta sitten, kun otin tavaksi aina pyörä talliin ajaessani kytkeä sen CTEK-laturiin. Tuossa se roikkuu ympäri vuoden.
Jos kyseessä on oikea vika, niin jäljellä kait ei ole kuin alkaa mittarilla jäljittää mahdollisia vuotopaikkoja. Itse aloittaisin jälkiasennuslaitteiden virtakytkentöjen kunnon tutkimisella.
<p>2002-2014</p>
Oman pyöräni (1100rt) akun olen tuhonnut vastaavalla tavalla kaksi kertaa.(mpuputti @ Syys. 28 2007,21:45) kirjoitti
Kun akku pääsi purkamaan itsensä täysin tyhjäksi, alkoi toiminta olemaan epämääräistä. Ensimmäisellä kerralla pyörä toimi kuolemansa jälkeen 1-2kk, kunnes juuri aamukylmillä lakkasi käynnistymästä, eikä enää ladannutkaan kunnolla.
Toisella kertaa vaihdoin akun heti, kun tiesin sen olleen purkautuneena pitkän aikaa (purki itsensä kolarikorjausta odotellessa).
En tiedä sinun tapaustasi, mutta ylläpitolataus talven aikana on välttämätöntä, tai kaikki sulakkeet veks talven ajaksi (en ole kokeillut). Bemari kuluttaa (en nyt muista mihin) akkua myös virrattomana.
Edit: C-A-D tuossa yllä kirjoitti samasta asiasta samaan aikaan.
Boxerien akuista on kokemusta edellisen R1100GS:n ja nyt R1200RT:n osalta. Vanhassa 'kännittömässä' gessussa akku kesti kolme kesää, ei ollut väliä käyttikö Bemarin geeliakkua tai Vartan hapollista. Sen jälkeen alkoi abs vilkuttaa, mikä oli hyvä indikaattori akun uusimistarpeesta. Yleensä vielä tässä vaiheessa kone starttasi.
Nyt uudessa 1200 RT:ssa orggisakku kesti 18 kk ja 33000 km. Ohjelmapäivitykset, joista edellä oli puhetta, on tehty, mutta silti 5 lepopäivää riitti tyhjentämään akun. Talvisäilytys ollut lämpimässä, irti pyörästä ja ylläpitolataukset yms ok. Akku vaan kuoli tuossa ajassa. Yksi arvaus akun kestoon voisi olla jarruservo, joka haukkaa melkoisen virran. Akkua siis puretaa ja ladataan ihan eri malliin kuin aiemmin.
-hessu s-
Ei välttämättä kovinkaan harhainen ehdotus tuo jarruservo. Omalla kohdalla hankkiuduin R1200ST:stä eroon kun meinaasin päätyä betonirekan alle servohäiriön tuloksena. Diagnostiikka kertoi syynä olleen akkuhäiriön.(hessu s @ Syys. 29 2007,13:18) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Kuka lie tuon väärän vuoden sinne kirjoittanut(C-A-D @ Syys. 29 2007,12:06) kirjoitti
Minä jouduin hänen jälkensä korjaamaan, eli nyt on eka viestissä oikea(?) luku.
Ylläpitolataus talvella? Tiedän jääväni vähemmistöön, mutta epäilen silti:
1) Yksi talvi laitoin akun parvekkeelle, ja kellokytkimellä laturin lataamaan sitä joka päivä 15 minuutin ajan. Keväällä akku oli kuollut.
2) Nyt akku räjähti käsiin syksyllä, kesken ajokauden. Myönnän että lämpötilat ovat talvisia, mutta kuitenkin.
Voisi arvella että minulla on huono onni. Mutta trendi on selvä, sillä
(i) ensimmäinen (geeli)akku kesti kaksi kautta,
(ii) toinen (geeli)akku kesti yhden kauden,
(iii) kolmas (lyijy)akku kesti yhden kauden,
(iv) neljäs (lyijy)akku oli väärän kokoinen joten jouduin saman tien ostamaan
(iv) viidennen (lyijy)akun joka kesti vain osan kautta.
Olen jo ymmärtänyt että keväisin pitää ostaa uusi akku - turha sitä on edes latailla talvisin, parempi kun keväällä kiertää Stormin kautta hakemassa uuden. Mutta että uusi akku pitäisi hankkia joka viikonvaihde?
Kumma keskustelu, teillon vaan ollu huonoja akkuja... tää osti kaks kautta sitte geeliakun, no problemos, sitä ennen mopos ol kii litkuakku ja leima 02/2001 ja sekii pelitti ihan hyvin, vaihon vaan kun en tykkää litkuakuista... Ladataan kun/jos muistetaan, talvellakii.. ajoo, täl ei ookkaan bemaria![]()
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
Niin ja pyörähän oli BMW(mpuputti @ Syys. 29 2007,19:57) kirjoitti
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Kadottaako pyörä älynsä jos laittaa katkaisu kytkimen akkuun seisonnan ajaksi![]()
Alte et late
Tuota noin, milläkös laturilla latailit sitä vartin päivässä? Tavallisella vai ylläpitolaturilla?(mpuputti @ Syys. 29 2007,19:57) kirjoitti
En oo mikään kouluja käynyt sähkömies, paremminkin tämmöinen alan miesten olan yli kurkkimalla opetellut muttta kyllä tuo akkujen kulutus kuullostaa huikealta.
Itellä on tuommoinen känniväylätön LT, jossa kuitenkin ylimääräisiä sähköhimmeleitä vähän enemmän kuin lääkäri määrää.Alkuperäisen geeliakun vaihdoin ekan kerran viime keväänä kolmen ajokauden ja reilun 50.000 km jälkeen. Ja tuokin oli todennäköisesti hätävarjelun liioittelua kun ABS -valo vilkutteli. Vika oli kumminkin lopultakin viallisessa etupyörän ABS-anturissa eikä huonossa akussa, joka sekin kuulemma saattaa tuota vilkuttelua aiheuttaa.
Talvet akku on kiinni pyörässä ja BMW:n ylläpitolaturi on tuikattuna mopon pistokkeeseen. Siis kellon ympäri eikä mitään varttia päivässä.
Talviviikonloppuisin toki räplään mopoa tallissa ja kuuntelen mopon rokkikonetta sikäli kuin pyörä ei ole niin palasina, että radiokin on irtirevittynä.
Toissa keväänä hölmöyttäni unohdin tuollaisen räpläyssession päätteeksi tuikata sen laturin plugin kiinni pyörän pistokkeeseen ja kahdessa viikossa oli tietysti tuloksena kuollut akku.Sain sen kuitenkin henkiin lataamalla sitä aluksi tavallisella tyhmällä akkulaturilla sen verran, että jännite nousi jonkin tietyn rajan (oliko tuo nyt 10,5 V tai jotain), josta eteenpäin ylläpitolaturi hoiti loput. Tuo ylläpitolaturihan ei pysty lataamaan liian alhaisen jännitteen omaavaa akkua lainkaan.
Myös ajokautena laturin pistoke on kiinni aina kun mopo seisoo tallissa. Tai jos ei ole niin ainakin edellisiltana käyn sen tuikkaamassa kiinni.
Nyt on siis keväällä vaihdettu *ja tähän mennessä noin 20 tonnia ajettu Exiden geeliakku kiinni ja hyvin pelittää.
Eli pitkäikäisen akun reseptin opettelin kyllä vanhemmilta alan miehiltä: *Hanki kunnon ylläpitolaturi ja pidä se kiinni pyörässä läpi talven ja ajokaudellakin yli 2 pv seisokkien. Mulla kyllä on toiminut...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Odyssey:n PC680 on ollut hyvä valinta jo vuosia....
http://www.odysseybatteries.com/battery/pc680.htm
Kari
Ei noi alkuperäiset ainakaan tunnu kestävän.
Multa hiipu alle vuoden, onneks bmw takuu makso hinauksen.
Nyt tarvikeakku on pelannut 2 vuotta.
Eikä muuten tarvinnut mitään latauksia talven aikana.
R1100S:ssä ensimmäinen lyijyakku kesti 5 kautta ja olis varmaan vielä menny tänkin kauden. Ei siis ongelmia sen kanssa. Latailin kaksikertaa talvessa akun täyteen ja juuri ennen ajokauden alkua.
Nyt geeliakku ollu tän kauden ja jopa kolmen viikon seisontajaksojen jälkeen ei ongelmia käynnistyvyydessä tms. Mutta tossa ei olekaan abs jarruja. 600w laturi tollasessa vekottimessa on aika paljon, yleensä mopottimissa on noin 300-400w laturi.
Mutta aikaisemmissa pyörissä on kyllä ollut kaikenlaisia akkuvikoja. Yhdestäkin akusta paloi silta poikki, eli akun sisällä kennojen välinen kytkentäsilta. Oli aika hankala diagnosoida vika kun kaikki sähkövehkeet toimi täysin moitteetta ja akku antoi täyden jännitteen, mutta startti sanoi vaan naks.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
No no,kolme päivää sitten Pulkkilassa tankilla käydessä oli goldwing 1800 täysin levällään ja matkalla kainuuseen.(hondamania @ Syys. 29 2007,21:23) kirjoitti
Omistaja oli sammuttanu mopon,tankannu ja yllättäin ei startannu olleskaan eikä edes kuulemma mikään valo osoittanu elonmerkkejä.
Yleismittari kädessä pohtivat ja mittailivat akun olevan ok ja joku oikosulku kuormittaa ku kytkee paikalleen.
Vinkkasin et jos kuitennii otettas virtaa paikalle tulleen tutun autosta ja kokeiltas jos akku siltikin olis kaput,kaapeleilla starttas nätisti ja irrotettaesssa taas sammui kunnes muutaman minuutin roikkui auton akussa.
Kaveri nolona sanoi et turhaan purkas puoli pyörää ja jatkoi huonolla akulla kohti kainuuta![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Kyllä minä sanoisin,että mpuputti omaa niin vahvan mangeetti kentän,että jo pyörää lähestyttäessä akku alkaa purkaantua.
Tai sitte kyseessä on vain väärä ajotyylitarkoitin huono tuuri.
![]()
<p>R 1200 RT</p>
1200 GS talven kiinni bemarin ylläpitolaturissa - seurauksena keväällä täysin eloton akku. Jommalta kummalta oli järki loppunut, laturilta tai kuskilta.
Todennäköinen syy on se, että olet ladannut lisävarustetöpselin kautta (?), jonka softa on sulkenut ohjelmoidun kymmenen minuutin kuluttua virtojen sammuttamisesta.(kjhh @ Syys. 30 2007,17:16) kirjoitti
Ainakaan CTEK ei osaa avata sulkeutunutta töpseliä. Netistä olen lukenut muutamankin tapauksen, jossa edes Bemarin laturi ei tuota ole pystynyt avaamaan.
Eli CANniväyläisessä kannattaa se ylläpitolaturi kytkeä suoraan akkuun.
<p>2002-2014</p>
Mikä on lisävarustetöpseli ? Minulla on gessussa vain yksi töpseli. Ei kai nyt vaan ole tosissaan niin, että bemarin omaa ylläpitolaturia ei voi kytkeä tuohon "pistorasiaan" ? Yhden akun sipattua päädyin tuohon ylläpitolaturiin juuri sen vuoksi, että lähtö ei viivästy ainakaan tyhjän akun vuoksi. Vai ymmärsinkö tuon lisävarustepistorasian jotenkin väärin...?(C-A-D @ Syys. 30 2007,18:43) kirjoitti
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
Mä en ole mikään expertti bemareiden kanssa,(on ollut vain yksi) mutta kyllä akun pitää kestää kauemmin kuin ajokauden.Itse otan akun talveksi irti,puran sen pari kolme kertaa talven aikana esim.normaalilla H4 polttimolla niin tyhjäksi että se vielä palaa himmeästi ja lataan täyteen (ctek).Ainakin mulla se on pitänyt akun hengissä jo kolme kautta.Ja tuokin akku pyörittää tonnista veekakkosta.Jos kytkennät akun johdoissa on puhtaat ja latausvirta on riittävä niin mun mielestä tuo haisee siltä että se purkaa jotain kautta aina seisoessaan eli akku on aliladattu jo ennen starttia. Noi uusien bemareiden väyläohjausjutut ei muuta sitä miksikään että akun on tarkoitus kestää pidempään kuin vajaa kesä tai yksi ajokausi.
Minulla oli LT neljä vuotta. Sinä aikana ei tarvittu kuin kolme akkua! Vaikka miten yritti talvella latailla sitä, keväällä oli henki kadonnut. Saahan sitä tietysti pohtia,mikä olisi oikea tapa ylläpitää oikea varaus akussa talven aikana, mutta totuus on kyllä se, että Bemarin alkuperäisest akut ovat surkeita. Helpoimmalla pääsee kun ostaa sovinnolla paremman akun.
Tuli muuten kokeiltua, että ainakin 1200 RT:n lisävirtapistokkeen kautta Bemarin oma laturi työntää virtaa sisään, eli osaa avata linjan auki. Toisin luulin... Omasta Gessusta ei tarvi kokeilla, kun laitoin toisen pistorasian ja piuhat suoraan akulta.
Just noin. Itse varmistin mittarilla, että CTEK ei osannut avata R12ST:n lisävarustetöpseliä, joka sulkeutui ~5minuuttia virtojen sammutuksen jälkeen. Oli ohjauslukossa tai ei. Bemarin laturi tuon kuulemma osaa avata, mutta jenkkisaitilla ainakin pari veijaria valitti, ettei heillä toiminut. Monilla on ollut ongelmia varsinkin GS:n lisävarustetöpselien aukeamisen ja sulkeutumisen kanssa. Ongelmia on poistettu softapäivityksillä. Joskus liian kevyt virtakuorma on aiheuttanut töpselin sulkeutumisen jopa kesken ajon.(r12gs @ Loka. 01 2007,18:47) kirjoitti
Akun täydellinen kuoleminen, vaikka on ylläpitolaturissa, kyllä kertoo karun totuuden. "Galvaaninen yhteys laturin ja akun välillä on katkennut, eikä ole enää auennut." Kun se akku siinä Gessulissa on kai näkösällä, niin ei kummoista varmuuden maksimointia ole kiinnittää laturia suoraan akkuun sen sijaan, että miettii josko se patteri siellä on kuolemassa huolimatta kalliista latureista.
<p>2002-2014</p>