Noh museopelin kytkimeen ei juuri edistystä ole tullut, pikemminkin päinvastoin.
Purin tosiaan nuo työ- ja pääsylinterit, työsylkän mäntä oli melko kulahtanut ja liikkui huonosti. Jäljistä päätellen ollut joskus jumissa. Olin hetken onnellinen, vika paikallistettu! Tangot ja muut hilut hyvässä kunnossa.
Tilasin työsylkän uudet sisuskalut (mäntä, jousi, männän tiivisterengas) ja odottelin osia, joutilasta aikaa ja ennen kaikkea insipiraatiota kuukauden päivät. Viimein uudet osat kourassa kyyristyin nöyränä japanilaisen viereen ja näpräsin osat paikoilleen. Mutta toinen työsylinterin kannen kiinnitysruuvin kierre näyttääkin olevan lohkon puolella entinen! Itse en tunnusta kierrettä tuhonneeni.
Eli ongelmasta seuraavaan...eikä edellinenkään tullut valmiiksi. Nyt pitäisi keksiä sopiva konsti alumiinikierteen korjaukseen, pultti on 6mm ja 20 mm ilman kantaa. Ahdas paikka ja hankala työstää tuota lohkon puolta ja pultin reikää. Painettahan tuolle kannelle tulee nestekytkimen verran, joten hyvä pitäisi miettiä.
Ajokelitkin ehtii kohta loppua että pääsis testaamaan luistoa tai mieluummin pitoa. Tämä viikko nyt vielä näyttää olevan ok.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Käsipora ja helicoil poissa laskuista vai?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Täytyy vielä käydä kyykkimässä tallissa miten toi poraus onnistuu. Nostopöytä olis nyt kiva, pääsis työskentelemään kunnon asennossa kun pitäisi kerralla onnistua.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Vanha reikä ohjaa aika hyvin. Eihän se terä ole kuin muutaman kympän paksumpi, kun tekee m6 kolon helicoilille.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
....mun melkein museoikäisessä japsissa(vmax) on miltei jokaiseen(= useita) korkanneeseen m6 kierteeseen toiminut "väliaikaisena" pikakorjauksena pidempi Pultti! Jostain syystä melkein kaikki kierteet on syvempiä kuin pultin pituus!? Sitten kun sekin on korkannut niin helicoil tai vastaava!
![]()
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
^&^^
Kiitos hyvistä vinkeistä!
20mm pultin sijaan taisi mennä 50mm ja sain kannen korkkausongelman ratkottua (jo pari viikkoa sitten) ja sitä myöten myös alkuperäisen murheen eli luistavan kytkimen viimeinkin toimimaan.
Vaihdoin uuteen pakkaan paksumpaa välilevyä ja pitoa alkoi löytymään. Pientä hienosäätöä tarvii vielä, nyt tuli ehkä liiankin ottava.
Seuraavaksi ajattelin kohentaa tai siistiä hiukan tuota ulkonäköä, putsata ja maalailla muutamia pisteosia ja korjata katteista pieniä ratkeamisia. Vanteet pitäisi maalata. Nuokin lähinnä ajanvietteen vuoksi, vehkeessä on mun makuuni mukavasti patinaa eikä mikään Concours d'Elegance ole mielessä.
Sitten venttiilien säätö, kaasuttimien/käynnin saaminen paremmaksi....kesän nurkka-ajeluun ja ratapäiville hupiajoon hitaaseen ryhmään...
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Ostetaan:
ZXR750 J "K" -92 sopiva ehjä nopeusmittari.
Tai pelkästään nopeusmittarin taakse tuleva ehjä "kulmavaihde" J-malliin. Se mihin vaijerin pää kiinnittyy.
Oon herätelly inspiraatiota kun kevätkin muutaman viikon päästä alkaa. Oon optimisti
Täytyy tutkia saako tota kulmaa varaosana jos ei keltään löydy...
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
https://www.tori.fi/vi/58419543.htm olisiko tämä samanmallinen?
EXC 350 SixDays http://www.youtube.com/watch?v=v5Dg_oEWAx0
Ebaystä löysin pelkän hammasvaihteen, varaosana ei enään saatavilla. Yhden rattaan spoorit akselikiinnitykseen oli antautuneet ja näin ollen pääsi sutimaan.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Osia ja venttiilinsäätäjää odotellessa fixailin kaikkea pientä, putsailin ja vaihdoin oikeanlaisia ruuveja sekalaisten tilalle. Takakate on hiilikuitua ja korjailin muutamia ratkeamia hiilikuitukitillä. Tuhtia tavaraa, ei tarvii saunakaljoja kittihöyryjen jälkeen
Huomenna pitää vielä siistiä nuo varsinaiset katteet.
Seriffiä tuli kans raaputeltua Lavangon kurapuurosta puhtaaksi. Jokohan huomenna olisi sen verran kuivempi keli että pääsis välillä ajamaankin.
Kummasti se päivä menee tallissa vaikkei oikein mitään aikaiseksi saakaan.![]()
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Onkos kenellekään jäänyt sarjaa venttiilin säätöpaloja yli tämmöiseen? Tarina kertoo, että tuohon peliin on viimeksi säädetty venttiilivälykset smirgelillä, joten tarkoitus on vaihtaa kaikki palat.
ZXR750 J "K"
^ ja runkonumeron perusteella tuo on 1991 valmistettu, koneen iästä tosin ei varmuutta
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Stormilta 16 kpl ~ 50€.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Juu varmasti onkin mitattu mutta jälkipolville ei ole jtetty tietoa, minkä kokoiset ne on (tai paremminkin oli) asennuksen jäljiltä.
Ajattelin että oikotienä onneen olisi heittänyt vaikka vakiokokoiset palat smirgattujen tilalle ja mitannut sitten välyksen ja hakenut taulukosta oikean kokoiset palat. Tossa kun ei tartte nokkia irrottaa...
Sent from my iPhone using Tapatalk
ZXR750 J "K"
Mun näkökulmasta tässä oikotiessä on ongelma. Käsitettä ”vakiokokoinen pala” ei kai ole olemassakaan, vaan koneistustoleranssien takia palat ovat erikokoisia jo tehtaalta lähtevässä koneessa. Ja toisaalta jos niissä nyt paikallaan olevissa hiotuissa paloissa olisikin numerot tallella, niin samanvahvuisten ”ehjien” palojen asennus todennäköisesti johtaisi tilanteeseen, jossa ei ole jäljellä välystä mitä mitata. Tämän ajatuksen perusteella nykyisten palojen mittaus ja sen mukaan taulukosta ostaminen aiheuttaisi minusta vähiten turhaa työtä. Toki jos ne on hiottu huonosti, niin lienevät vinoja ja mittaustulokset joka tapauksessa jossain määrin arvoituksellisia.
Aika hyvin ne säätöpalat saa ihan normaalilla digitaalisella työntömitallakin mitattua.
Ja ne vanhat palat kannattaa kyllä mitatakin ja jos ovat jo ohuempia kuin mitä kaupasta saa on ryhdyttävä harkitsemaan kansiremonttia.![]()
Ja ihan perinteisälläkin ilman sitä diginäyttöä
mutta tosiaan jos tarve on ohuemmille mitä kaupasta saa niin seetiremonti(ei niin harvinaen kawaan noina vuosian)
on tarpeen kaupan palat on niin ohuet että eivät ole juuri minkään paksuiset
hae kaupasta setti tasa pakusuja ja sitten mitta välit minkä jälkee laskee tarvitavan palan
ja ne smirklatut suoraan roskiin,
ovat vinoja niin että mitattaus tulokset heitää
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
^ Tai edes yksi tunnetun mittainen, tai mitattavissa oleva. Juoksuttaa sitä sitten joka välissä mitaten.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Näin minäkin tekisin tässä tilanteessa, eli digitönäri käyttöön ja mittaamaan nykyisiä paloja. Digitönärissä tarkkuus riittää hyvin, lisäksi käyttö on helppoa ja virheiden mahdollisuus verrattain pieni.
Vaikka nuo palat olisikin smirgelillä vinoon hiottu, niin silti mittaamalla pääsee aika lailla lähelle totuutta. Mittaa vaikka moneen suuntaan sen palan ja laskee keskiarvon, luulisi välyksen asettuvan tuolla lailla tehden aika lähelle oikeaa. Toki jos venat kantaa, niin sitten ei pääse laskemaan suoraan tarvittavaa palan paksuutta, silloin ei auta kuin haalia sen verran ohuempi pala paikalle että joku välys saadaan aikaan ja sitten mittaamaan.
1835
Hiominen on ihan ok, jos käytössä on pelit ja vehkeet, kuten magneettipöytä ja tasohiomakone. Harvalla on. Samalla tavalla ne on tehtaallakin tehty ja niin pieni nappi tuskin on pintakarkaistu, vaan läpi.
Toki jos venttiilit uponneet kanteen ja kaupasta ei enää niin ohuita paloja saa, niin silloin kansiremontin paikka.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tallissa tapahtuu! Tänään saatiin venavälykset kuntoon ja päädyttiin uusimaan kaikki säätöpalat. Pakopuolella erityisesti oli smirgeli laulanut mutta ei niissä ollut heittoja kuin 0,03...0,05 mm. Mutta nyt on kunnossa ja pyörä käy ihan nätisti. Seuraavaksi kaasarien säätö!
https://youtu.be/WpBaj3x6HlM
ZXR750 J "K"
Taas tuli edellisten seppien jäljiltä yksi paikka fiksattua harrastuksen vuoksi. Kuvat jälkeen ja ennen.....kaksi lähestymistapaa PAIR-valven eliminointiin.
Voisi olla aiheellista purkaa toi Putkimies aivan atomeiksi ensi talvena ja fiksailla kaikki paikat oman maun mukaan. Ei siinä mitään, kukin tyylillään ja kaikki kunnia aiemmille pajottajille että peli ylipäätään pyörii ja paukkuu...
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....