Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Tänään 19.8 Orimattilassa Lahdentien ja Kaunistontien risteyksessä moottoripyörä ajoi auton perään murheellisin seurauksin. Motoristi menehtyi vammoihinsa.

    Tällaisia tapahtuu liikaa - ollaan varovaisia.
    Kopukka

    Apu tulee ylhäältä, mutta onko siitä enää apua ...
  2. #2
    Taitaa turvaväli ja tilannenopeus olla se pääpointti näissä peräänajoissa. Ei kannata laahata edelläajavan bumpperissa. Harmittavia tapauksia.
    98% of all statistics are made up

    Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
  3. #3
    Lainaa (FixxaH @ Elo. 19 2007,16:24) kirjoitti
    Taitaa turvaväli ja tilannenopeus olla se pääpointti näissä peräänajoissa. Ei kannata laahata edelläajavan bumpperissa. Harmittavia tapauksia.
    +1
    600rr
  4. #4
    Onko tässä nyt kyse tästä samasta kuolonkolarista?

    Linkki uutiseen

    Joka tapauksessa näitä kyllä tapahtuu aivan liian usein. Melkein saa joka päivä lukee että motoristi menehtyi tai loukkaantui.
  5. #5
    Voi pahus. Lienee turha arvuutella sen kummemmin kuitenkaan syitä tapahtuneeseen, saatikka syyttää ketään...kai joku tarkempi selonteko tästäkin joskus saadaan.
  6. #6
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Yllätys .. veikkaisin ..
    eikä sitten enää ehtinyt väistellä .. kun se jo oli siinä heti edessä ..

    Tuosta tapauksesta en tiedä mitään, mutta ..
    itsellä on ohitukset jääneet aika vähiin paikoissa, joissa en näe
    kaikkea koko matkalta .. oikealle loivasti kääntyvät tiet ovat
    sellaisia pahoja ja jos vielä on puskaa tien laidassa, niin ettei
    sieltäkään (oikealta siis) näe mitä siellä mutkassa oikeasti on ..
    enpä sitten lähde ohi .. niin kiire ei ole vielä tullut .. mutta monet
    näyttävät menevän, kun olen perässä ajellut ja on ollut aikaa katsella ..

    Eilen olin kohdalla, kun hieno pemari jäi ratikan "alle" .. rikki meni
    eikä ratikkaan tullut yhtikäs mitään .. ratikoita pitää väistellä aina
    vaikka ne tulisivat suoraan ylhäältä .. ei pemarikuski tiennyt,
    mutta nyt tietää ..

    MP-hommissa lähes kaikki muut ovat jonkun sortin ratikoita ..
    väistelijän rooliin joutuu vaikka olevinaan olisikin "oikeuksia" ..
    Liikenteessä monesti oppirahat voivat olla aivan järkyttäviä ..
    *huoh*
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  7. #7
    En syyttele ketään, mutta monesti tuollaisissa "ajoneuvoyhdistelmissä" ei pala mitään valoja taakse. Tai jos palaakin, niin vilkku näyttää väärään suuntaan. En siis väitä että ko. kärryssä ei olisi palanut valot, mutta voisi olla ymmärrettävä selitys tapahtumalle. <span style='font-size:7pt;line-height:100%'>(vikahan on luonnollisesti autoilijassa)</span>

    Monta läheltäpititilannetta ollut itsellä kun ohittaa ja yhtäkkiä auto/traktori/puimuri kääntyy vasemmalle metsätielle/pellolle. Noissa paikoissa ei ole edes yleensä keltaista viivaa varottamassa.

    Varovaisuutta ohitellessa.
  8. #8
    Itsellä usein jää tuon hitaamman liikenteen ennakointi aika heikolle, sitä jotenkin kuvittelee että kaikki menevät samaa nopeutta - ja siitä niitä yllätyksiä tulee kun pitää yllättäen hidastaa enemmän kuin kuvittelikaan.

    Tässä taisi kyseessä olla hevosajoneuvo jolla tosiaankaan ei tehdä nopeita liikkeitä koska eläin on kyydissä - vähänkin äkkinäisempi liike niin hevonen pitää sellaista ryskettä ja pauketta että tuollaisen yhdistelmän kuski oppii nopeasti ajamaan rauhallisesti. Samoin puimurit ja traktorit on kyllä aika hitaita vehkeitä. Uutisessa luki että ajoneuvo oli ryhmittynyt, eli voihan olla että jarruvalot ei palaneet kun oli jo pysähdyksissä. Ja voihan olla että vilkku ei enään edes ollut päällä kun ratissa on usein automaattipalautus vilkulle. Mutta erittäin suuri todennäköisyys on sille että ko yhdistemä meni muuta liikennettä paljon hitaammin tai oli jopa pysähtynyt.

    Yleensähän perävaunuissa ei ole sitä ongelmaa että vilkku näkyisi väärälle puolelle, vaan se että myös jarruvalo vilkuttaa.
    Eli vaikka viallisenakin paremmin noissa yhdistelmissä yleensä vilkut näkyy kuin mitä moottoripyörien pienet ledivilkut näkyvät taaksepäin.

    Koskaan ei tiedä koska tuollainen sattuu omalle kohdalle, joten syyllistä tässä ei olla etsimässä kun tietää että aina myös sattumalla on oma roolinsa - enemmänkin ollaan keskustelemassa että miten vastaavan voisi itse välttää. Syyhän voi löytyä ulkoisistakin tekijöistä kuten vaikkapa auringon yllättävä häikäisy, yllättävä ison hyönteisen osuminen kypärään sekoittaen näkökentän, liukkaat ajoratamerkinnät, ...
    Miksi ... aina jää varaa parantaa...

    http://www.facebook.com/pages/ecuedi...33860313347043
  9. #9
    Lainaa (FixxaH @ Elo. 19 2007,16:24) kirjoitti
    Taitaa turvaväli ja tilannenopeus olla se pääpointti näissä peräänajoissa. Ei kannata laahata edelläajavan bumpperissa. Harmittavia tapauksia.
    Välillä se vaan on vaikea arvioida jonkun edellämenijän vauhtia.

    Tänään olin menossa koivukylän liittymästä lahdentielle stadiinpäin, näin rampin "alhaalta" että rampin melko lopussa menee joku fiiatti. Noh, katoin että eroa on kivast pikku kiihdytykseen= tuppi nurin ja..häh, mites kinderin takavalot jo nyt noin lähellä? Kova himmaus ja huomaankin että sällihän ajaa 4-50km/h...liittyessään lahdentielle jossa rajotus 120km/h *
    04 Buell xb12s

  10. #10
    Lainaa (Inkku @ Elo. 20 2007,20:48) kirjoitti
    Tänään olin menossa koivukylän liittymästä lahdentielle stadiinpäin, näin rampin "alhaalta" että rampin melko lopussa menee joku fiiatti. Noh, katoin että eroa on kivast pikku kiihdytykseen= tuppi nurin ja..häh, mites kinderin takavalot jo nyt noin lähellä? Kova himmaus ja huomaankin että sällihän ajaa 4-50km/h...liittyessään lahdentielle jossa rajotus 120km/h *
    Noi pitäs poliisin toimesta pysäyttää sinne kiihdytyskaistan päähän, ottaa kortti pois ja antaa bussilippu tilalle.
    Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
  11. #11
    Lainaa (Miqa @ Elo. 20 2007,21:02) kirjoitti
    Lainaa (Inkku @ Elo. 20 2007,20:48) kirjoitti
    Tänään olin menossa koivukylän liittymästä lahdentielle stadiinpäin, näin rampin "alhaalta" että rampin melko lopussa menee joku fiiatti. Noh, katoin että eroa on kivast pikku kiihdytykseen= tuppi nurin ja..häh, mites kinderin takavalot jo nyt noin lähellä? Kova himmaus ja huomaankin että sällihän ajaa 4-50km/h...liittyessään lahdentielle jossa rajotus 120km/h *
    Noi pitäs poliisin toimesta pysäyttää sinne kiihdytyskaistan päähän, ottaa kortti pois ja antaa bussilippu tilalle.
    Jos autosta gearbox rikki tai joku muu problem? Siella miniminopeus? Moni puhuu etta alinopeus. Onko Suomessa miniminopeus jota ei saa alittaa?
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  12. #12
    No tieliikennelaissa ei erikseen ole kyllä alinopeutta määritelty. Seuraavasti siellä kuitenkin sanottu:

    "Näillä teillä ei saa kuitenkaan kuljettaa moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa.

    Ajoneuvon hinaaminen moottoritiellä käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty. Moottoritiellä rikkoutuneen ajoneuvon saa kuitenkin tällä tavoin hinata seuraavaan poistumiskohtaan saakka."

    Myöskin seuraava kohta tulee monta kertaa rikottua esim Lahdenväylän alkupäässä:
    "Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommalla- kummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu."

    Itse onnettomuuteen nämä kommentit eivät liity.

    Onnettomuus sen takia sykähdytti, että Yyteri meetingistä palatessa olin juuri tuntia aiemmin ajanut samasta kohtaa. Tavaroita mopon päältä purkaessa näin kun hälytysajoneuvoja tuonne suuntaan sitten tuntia myöhemmin meni. Tapahtuneesta vasta seuraavana aamuna luin paikallislehdestä.
  13. #13
    Lainaa (ss454 @ Elo. 21 2007,15:51) kirjoitti
    No tieliikennelaissa ei erikseen ole kyllä alinopeutta määritelty. Seuraavasti siellä kuitenkin sanottu:

    "Näillä teillä ei saa kuitenkaan kuljettaa moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa.

    Ajoneuvon hinaaminen moottoritiellä käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty. Moottoritiellä rikkoutuneen ajoneuvon saa kuitenkin tällä tavoin hinata seuraavaan poistumiskohtaan saakka."

    Myöskin seuraava kohta tulee monta kertaa rikottua esim Lahdenväylän alkupäässä:
    "Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommalla- kummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu."

    Itse onnettomuuteen nämä kommentit eivät liity.

    Onnettomuus sen takia sykähdytti, että Yyteri meetingistä palatessa olin juuri tuntia aiemmin ajanut samasta kohtaa. Tavaroita mopon päältä purkaessa näin kun hälytysajoneuvoja tuonne suuntaan sitten tuntia myöhemmin meni. Tapahtuneesta vasta seuraavana aamuna luin paikallislehdestä.
    OT Löytyy myös tämänlainen asetus

    24 §
    Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

    Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.

    Se mikä on aiheettoman hitaasti, on taas suhteellista...



    Aika usein tulee ajeltua kyseistä tien pätkää, missä onnettomuus tapahtui... isompien risteyksien kohdalla on pienemmät nopeusrajoitukset, mutta ei taida kaikkien risteyksien kohdalla olla. Kuitenkin 80-100km/h tuollaiset tilanteet tulee äkkiä eteen, eikä välttämättä ehdi mitään tekemään.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
  14. #14
    Lainaa (ChiKung @ Elo. 20 2007,00:02) kirjoitti
    En syyttele ketään, mutta monesti tuollaisissa "ajoneuvoyhdistelmissä" ei pala mitään valoja taakse. Tai jos palaakin, niin vilkku näyttää väärään suuntaan. En siis väitä että ko. kärryssä ei olisi palanut valot, mutta voisi olla ymmärrettävä selitys tapahtumalle. <span style='font-size:7pt;line-height:100%'>(vikahan on luonnollisesti autoilijassa)</span>

    Monta läheltäpititilannetta ollut itsellä kun ohittaa ja yhtäkkiä auto/traktori/puimuri kääntyy vasemmalle metsätielle/pellolle. Noissa paikoissa ei ole edes yleensä keltaista viivaa varottamassa.

    Varovaisuutta ohitellessa.
    Ohituksissa, varsinkin jos aikoo ohittaa jonoa ja aivan erityisesti jos kärjessä on joku hitaampi ajoneuvo, niin kannattaa ensin varmuuden vuoksi vetää vauhtia reilusti pois ja tarkastella tilannetta ennen ohitusta. Ei kannata lähteä heilauttamaan matkavauhdilla ohi.

    Aina siihen on joku syy että ajetaan hitaasti, se voi olla kääntyminen tai muu, ja sitäpaitsi joku jonossa taempana ajava kotilo voi olla myös kyttäämässä ohituspaikkaa eikä osaa orientoitua siihen että mp puhaltaa takaa reipasta vauhtia.
  15. #15
    Lainaa (GoSpel @ Elo. 21 2007,15:32) kirjoitti
    Lainaa (Miqa @ Elo. 20 2007,21:02) kirjoitti
    Lainaa (Inkku @ Elo. 20 2007,20:48) kirjoitti
    Tänään olin menossa koivukylän liittymästä lahdentielle stadiinpäin, näin rampin "alhaalta" että rampin melko lopussa menee joku fiiatti. Noh, katoin että eroa on kivast pikku kiihdytykseen= tuppi nurin ja..häh, mites kinderin takavalot jo nyt noin lähellä? Kova himmaus ja huomaankin että sällihän ajaa 4-50km/h...liittyessään lahdentielle jossa rajotus 120km/h *
    Noi pitäs poliisin toimesta pysäyttää sinne kiihdytyskaistan päähän, ottaa kortti pois ja antaa bussilippu tilalle.
    Jos autosta gearbox rikki tai joku muu problem? Siella miniminopeus? Moni puhuu etta alinopeus. Onko Suomessa miniminopeus jota ei saa alittaa?
    No jos vaihdelaatikkovika tai vastaava ongelma iskee moottoritiellä tai sen liittymässä, niin kai voisi esim varoitusvilkuilla varoittaa mahdollisesti takaa normaalinopeutta tulevia?

    Noissa liittymissä olisi hyvä hetkellisesti nostaa se nopeus jopa yli 120 km/h, että varmasti pääsee liikennevirran mukaan jarruttamatta KIIHDYTYS-kaistalla. Itseä ainakin hirvittäisi joutua pysähtymään moottoritien kiihdytyskaistalle, mutta joillekin on kovin vaikea ymmärtää tuota kiihdytys-periaatetta.. *

    (Off-topiciksi meni, joten poistakoon joku viisaampi jos tarpeelliseksi näkee.. no hard feelings *)



    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
  16. #16
    Lainaa (LaMasquerade @ Elo. 21 2007,16:33) kirjoitti
    No jos vaihdelaatikkovika tai vastaava ongelma iskee moottoritiellä tai sen liittymässä, niin kai voisi esim varoitusvilkuilla varoittaa mahdollisesti takaa normaalinopeutta tulevia?
    Sitä nappia ei suomalaiset osaa käyttää ollenkaan. Hätävilkkuja meinaan. Kai se on sama kun kaikessa muussakin, et mitä muut aattelee jos mää alan yhtäkkiä jotain hätää vilkutteleen...

    Se kun euroopan liikennekulttuurista opittais, että vaaran uhatessa käytettäisiin mielummin liian herkästi kun liian laiskasti hätävilkkuja niin varmasti voitaisiin jopa välttää esim. joukkotuhot moottoriteillä (mitä tässä menneinä talvina on ollut...)
    Kitka miehen tiellä pitää!
  17. #17
    Sain eilen tietää, että kyseessä oli hyvä ystäväni ja perhetuttumme. Kuten aina, tässäkin threadissa syitä ja seurauksia spekuloidaan puoleen ja toiseen. Siksipä annankin tässä selvennystä tapahtuneeseen, jotta saataisiin spekulaatiot ja arvailut tästä valitettavasta tapauksesta selviksi. Näin voisimme ehkä me muut, joiden matka vielä jatkuu, oppia jotain tästä, ja välttää sama kohtalo.
    En mainitse tässä nimiä enkä tarkempia onnettomuuspaikalla tehtyjä huomioita/lauseita, koska tutkinta on vielä kesken.

    Tapahtumien kulku: Motoristiystäväni oli matkalla Lahdesta Orimattilaan hakemaan lapsiaan. Vaimo ajoi autollaaan kaksi-kolme autoa taaempana, eikä nähnyt itse osumaa, mutta oli luonnollisesti paikalla heti... Ystäväni oli suorittanut ohituksen jo selkeästi aiemmin ja palannut jo omalle kaistalleen kun edessä oli vasemmalle kääntymässä maasturi-hevosvaunuyhdistelmä. Motoristi jarrutti, mutta päätti mennä oikealta ohi. Viime hetkellä maasturi kuitenkin luopui kääntymisaikeistaan ja siirtyikin takaisin keskemmälle kaistallaan, samalla tukkien kaistan takaa tulleen ystäväni edessä...hänelle ei jäänyt enää aikaa tehdä mitään....

    Sytytin jo sunnuntaina kynttilän tuonne "in memoriam" osioon, mutta enpä olisi silloin uskonut, että teen sen kaverilleni...
    Ystävääni jäi kaipaamaan vaimo ja kaksi pientä lasta.

    ...Lepää rauhassa, kaveri...
    Macce

    http://www.mkkv.fi/
    https://www.facebook.com/Somethingbluetrio/

    ex. BMW K1300S -14
    ex. BMW K1300S -12
    ex. Triumph Trophy SE -13
    ex. BMW K1200R Sport -08
    ex. Honda ST1300 -07
    ex. Suzuki M800 -07
  18. #18
    Erittäin valitettavaa, otan osaa! Jos tilanne on mennyt noin, niin ei siinä miehelle ole paljoa mahdollisuuksia jäänyt.
    Kuulin, voi korjata jos olen väärässä, että tässäkin tapauksessa kyseessä oli suhteellisen tuore motoristi, noin viikon vanha pyörä. Oliko sillä merkitystä itse tapahtumaan, se jää taas kerran hämärän peittoon.

    On tää vähän turhan synkkä kesä tässä mielessä!
  19. #19
    Nyrkkisääntönä voi pitää että kun oot kerran vilkun päälle laittanu ni teet sen käännöksen vaikka osote ei ollutkaan oikea...juurikin tällästen tapauksien takia

    Melkosen paljon sylettää lukea nimenomaan ajattelemattomuudesta johtuvista onnettomuuksista...tyyliin oho eikäku...

    Tota ei kai voi laskea yleisen piittaamattomuuden joukkoon, mut se jos mikä on liikenteessä kasvanu ja rankasti viimesen kymmenen vuoden aikana...

    Otan osaa
  20. #20
    Lainaa (CB 750 @ Elo. 28 2007,09:40) kirjoitti
    Erittäin valitettavaa, otan osaa! Jos tilanne on mennyt noin, niin ei siinä miehelle ole paljoa mahdollisuuksia jäänyt.
    Kuulin, voi korjata jos olen väärässä, että tässäkin tapauksessa kyseessä oli suhteellisen tuore motoristi, noin viikon vanha pyörä. Oliko sillä merkitystä itse tapahtumaan, se jää taas kerran hämärän peittoon.

    On tää vähän turhan synkkä kesä tässä mielessä!

    No pieni korjaus on paikallaan... *Motoristi oli kyllä "tuore". Ajokokemusta oli lähinnä vain tältä kesältä, mutta kyllä reilusti enemmän kuin viikko! Itse prätkä oli MotoGuzzi 750 , n. vm-99.
    Macce

    http://www.mkkv.fi/
    https://www.facebook.com/Somethingbluetrio/

    ex. BMW K1300S -14
    ex. BMW K1300S -12
    ex. Triumph Trophy SE -13
    ex. BMW K1200R Sport -08
    ex. Honda ST1300 -07
    ex. Suzuki M800 -07
  21.  
  22. #21
    Satuin autolla paikalle juuri kun pyörä nostettiin pystyyn.
    Pyörällä ei ole varsinaisesti ajettu kenekään perään, vaan omasta mielestäni kuljettaja on lentänyt ilmeisesti sarvien yli tai jotain vastaavaa kun etupyörä ja etupää on aivan ehjä ja pyörän visiiri on kääntynyt eteenpäin.





    gs lc

    BMW, askel kohti aikuisuutta..