Aikaisemmin joku kyseli että mitä eroja on eri vuosimallien ST1300:ssa niin tuon moottoritehojen suhteen ainakin Biken vuosien aikana tekemien matkapyörä testien mukaan voisi uskoakin jotain piristystä tapahtuneen vuoden 2004 päivityksen jälkeen mutta tämän uusimman testin mukaan kovin laiskan tuntuinen oli Pan European.
Esim. kiihdytys suurimmalla vaihteella jopa 3 sekuntia heikompi välillä 60-160km/h kuten myös 0-200km/h aikaisempiin testeihin verrattuna, toisaalta vääntökäyrä oli parhaimman muotoinen kuin aiemmissa testeissä.
Liekö sitten vielä sisäänajettu testin pyörä?
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Matkustusmukavuus korvaa laiskuuden, jos sitä on.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Laiska ehkä jos verrataan kyykkyihin mutta kyllä se matkapyöräluokassa on vääntävimmästä päästä, tuo kyseinen yksilö vaan vaikutti kovin laiskalta.(Gari @ Elo. 17 2007,08:45) kirjoitti
![]()
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Niin, testit on testejä. Onhan näitä aiemminkin nähty että eri testeissä saadaan aika lailla erilaisia tuloksia, riippuen ehkä yksilöstä tai myöskin mittaustavasta. Dynojen testaus ?
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Päästöluokitukset ovat eläneet voimakkaasti 2004 jälkeen, joten kannattaa myös selvittää onko peli tiukemman päästöluokituksen takia kenties tukkosempi ?
Ei ihan suoraan liity asiaan, mutta eikös "Bläkkäreissäkin" ole tehot tulleet alas vuosien saatossa, Brittilehdessä ( 2 wheels only ) oli huipputehoksi mitattu muistaakseni enää 139 hv.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Vertailu on aina vertailu ja tulokset ovat vertailukelpoisia vain siinä vertailussa. Vaikkakaan tulokset eivät jostakin syystä olisi absoluuttisen oikeita niin tehokkain on kai silti tehokkain kaikissa oloissa ja järjestys oikea. Niin kai se oli nytkin.(hondamania @ Elo. 17 2007,11:52) kirjoitti
Odottelin GTR:ltä tosin enemmän matkailullisuutta edeltäjänsä tapaan mutta sporttisuus on näjemmä lyönyt matkailuominaisuuksia korvalle. Jammun sijoitus lämmitti mieltäni...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Lehteä en ole nähnyt, eli.. Mihinkä järjestykseen matkasohvat oli laitettu?
Bike:ssa (syksy 2006) taas saatiin rastaasta 155.1hv ulos ja oli ainut matkasporteista, jossa tehot oli tehtaan ilmoittamia tehoja suuremmat. Myös vääntö 120.4Nm oli hieman tehtaan ilmoitusta suurempi.(mikan @ Elo. 17 2007,13:02) kirjoitti
Taitaa "mittarivirheet" johtua pääsääntöisesti erilaisista penkeistä.
Pani näytti olevan ainakin suorituskyvyltään ihan kohilllaan kun oli hieman FJR:ää kesympi. Ihan turha tuijottaa noita penkissä mitattuja arvoja.
Sensijaan GTR:n heikko esitys suurimmalla vaihteella ihmetytti kun voimaa ja vääntöä ainakin teoriassa on. Onko vääntö ulosmitattu sitten pitkillä välityksillä? Epäilin jo painovirhettä mutta pisteytyksessäkin tuo heikkous oli huomioitu.
Ja pisteytyksessä näyttää hölmöltä antaa paljon pisteitä mitatusta vääntömomrntista erikseen kun se ei käytännössä näy ollenkaan. Teho kyllä näkyi paikaltaan kiihdytyksissä mutta nyt oli kuitenkin kyse matkapyöristä.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Aiempiin testeihin en verrannut, vaikka muistelen itsekin jonkun mestarin ehtineen Pannarilla alle 12 varttimailin.(ShadowC2 @ Elo. 17 2007,11:03) kirjoitti
Mutta kyllähän se on aivan sama millä dynolla mitataan, niin tuossa vertailujoukossa Pannari liikkuu muita rauhallisemmin.
Tehot taisivat olla takapyörätehoja ilman mitään kertoimia, koska kaikkien lukemat ovat alakanttiin. Keskenään oikeassa järjestyksessä silti.
Piti silti itsekin lehti ostaa, vaikka vertailun yleissävyn arvasinkin jo omienkin havaintojen pohjalta ennakolta. Piti vain tarkistaa, että osaavatko myös Biken hemmot testata mopoja
Oikeaan lopputulokseen päätyivät, eli:
- Sporttisemmat Kawa ja Yam ovat suorituskykyisiä. Ainakin FJR on sangen ketterä kokoisekseen.
- Uuden K-sarjan Bemu on suorituskykyinen ja edelleen melko hyvä matkamopo ja BMW:n tyyliin hyvin varusteltu. ESA on loistava. K-sarjan tyyliin jäyhän jähmeä moottoritiekiitäjä
- Pannu on mukava ja sivistynyt matkapyörä, joka silti kulkee kuin moottoripyörä (juuri ja juuri). Painuu tuulen lävitse vaivatta pitkiä siivuja kerrallaan.
Eli mielipidekysymykseksi menee. Jos on kiire, niin Kwak tai Yam, jos mukavuustarpeet ylittävät muiden tarjonnan, niin Pannu, mutta vertailun voittaa yleishyvä BMW.
Sääli että kate on pitkälle kuskille se on ainakin vakiopleksillä melko onneton (tuulta kestää kyllä, meteliä ei) eikä vaimo tykännyt takapenkistä yhtään.
Jatkan edelleen samaa ihmettelyä kuin ennekin. Miksi BMW ei tee maailman parasta matkapyörää, kun komponentit ovat olleet tontilla jo vuosikausia. K-sarjan tekniikka RT:n mukavampiin ja ketterämmin kääntyviin kuoriin ja se on siinä.
Tuota odotellessa ajellaan näillä muilla enemmän tai vähemmän vajavaisilla yritelmillä.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Niin onhan tuo pannarin suorituskyky linjassaan tehoon nähden kun vertaa juuri noihin muihin testissä olleisiin. Mutta esim. viime vuoden Biken vertailuun verrattuna tulokset oli aika lailla heikommat, johtuen varmaankin eri dynosta, mutta silti.
Kuinkahan ne oli mitanneet valotkin noin heikoiksi? TM:n testissähän ne kehuivat Pannarin valoja.
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.