Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
    Eilen Karingasniemen ja Inarin välissä pyörä hyyty ison routatöyssyn
    jälkeen keskelle jänkhää,siinä aikani ihmettelin ja vian paikallistinkin,oli yhdestä johtoliittimestä mennyt johto poikki,kun kolme moottoripyöräilijää pysähtyi kysymään,että olinko avun tarpeessa,siinä vaiheessa jo virittelin johtoa kiinni,kylläkin huonolla menestyksellä,johto irtosi kolme kertaa ennen Ivaloa,jonne olin matkalla,ei ollut mitenkään mieltä ylentävää liitellä johtoa kaatosateessa Inarin ja Ivalon välissä,mutta kiitos kyseisille motoristeille avun tarjoamisesta.Muutama pyörä veti naru kireellä ohi pysähtymättä,mutta en osoittanut kylläkään apua tarvitsevani,itse olisin kyllä pysähtynyt,jos joku satula irti raapii päätä ja kaivelee pyörän sisuksia keskellä ei mitään.
    Muuten oli kyllä mahtava päiväretki,Ivalo-Näätämö-Tana-Karasjok-Ivalo(650km.)

XX-99
    Ne on niitä selkosii, joissa JOKAISEN pyörän pitäs pysähtyä auttamaan pysähtynyttä.
    Mikään ei ole kamalampaa, kuin olla jossain tiettömillä selkosilla ongelmissa pyörän kans..
    Häpeä niille, jotka ohi ajoi ilman, et pysähtyvät ees kysymään...ei oo oikeit mopoilijoita!!!!
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
    Kiitos kaikille eiliselle noin 30 moottoripyöräilijälle, jotka eivät edes pysähtyneet kysymään onko joku hätänä vaikka hätävilkut vilkkuu kymppitiellä keskellä ei mitään .

Tietääpähän tästä lähtien ittekkin heittää vastaavassa tilanteessa kolme vaihdetta pienemmälle ja tuppi nurin .
    Lainaa (Rapi äRRä @ Elo. 20 2007,08:36) kirjoitti
    Kiitos kaikille eiliselle noin 30 moottoripyöräilijälle, jotka eivät edes pysähtyneet kysymään onko joku hätänä vaikka hätävilkut vilkkuu kymppitiellä keskellä ei mitään .
    Mopoja ja mopoilijoita sekä sitä kautta tien viereen pysähtyneitä - syystä tai toisesta - on nykyään varsin paljon. Useimmiten kyse ei ole avun tarpeesta vaan tavallisesta tauosta tms. Jokin yhteinen tapa ilmaista avun tarve olisi hyvä olla.

Rätti ohjaustangon päässä on ihan hyvä - jos on rätti. Minulla ei ainakaan aina ole. Olisiko maassa, takarenkaan vierellä oleva kypärä hyvä merkki siitä, että apua kaivataan? Kypärä on aina kaikilla. Ihan sama mikä tapa, kunhan se olisi kaikilla suunnilleen sama ja perustuisi välineeseen, joka kaikilta löytyy aina.

Jos apua tarvitaan nopeasti, paras tapa on tietysti nostaa käpälä ja pysäyttää ensimmäinen vastaantulija, oli se auto tai mopo.
    - HMPK -
    - IBA Finland -
    http://www.jkweb.suntuubi.com
    Suzuki GSX 1400
    Tää on vähän suomalainen ilmiö tämä "pitäkää tunkkinne" eli ei edes pyydetä apua ja ihmetellään sitten kun kukaan ei pysähdy. Reippaasti tuo rätti heilumaan, vaikka satula irti ja vielä kättä heilumaan ==> ihme on jos ei ala porukka pysähtyä !
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Lainaa (JTK-GSX1400 @ Elo. 20 2007,09:04) kirjoitti
    Rätti ohjaustangon päässä on ihan hyvä - jos on rätti. Minulla ei ainakaan aina ole. Olisiko maassa, takarenkaan vierellä oleva kypärä hyvä merkki siitä, että apua kaivataan? Kypärä on aina kaikilla. Ihan sama mikä tapa, kunhan se olisi kaikilla suunnilleen sama ja perustuisi välineeseen, joka kaikilta löytyy aina.
    Mikäs ihmeen tarkoitus noilla hätävilkuilla sitten on tänäpäivänä .

Ei löydy rättiä ja kypärää en viitsinyt maahan laittaa, mutta se roikkui auraus merkin päällä.
    Lainaa (Rapi äRRä @ Elo. 20 2007,09:21) kirjoitti
    Lainaa (JTK-GSX1400 @ Elo. 20 2007,09:04) kirjoitti
    Mikäs ihmeen tarkoitus noilla hätävilkuilla sitten on tänäpäivänä .

Ei löydy rättiä ja kypärää en viitsinyt maahan laittaa, mutta se roikkui auraus merkin päällä.
    Läheskään kaikissa pyörissä ei ole hätävilkkuja, jotka oikeasti kai ovat varoitusvilkkuja eli niitä voi vilkutella tarvittaessa, vaikka ei apua kaipaakaan.

Rätin laittaminen tangon päähän lienee jotenkin "sovittu" tapa ilmaista avuntarvetta. En osaa sanoa, kuinka yleinen, minä ainakaan en ole koskaan nähnyt ketään tien vieressä rätti heilumassa.

Minullakaan ei ole rättiä. Tahtoo rätin. Vaimo, mistä saa rättejä?
    - HMPK -
    - IBA Finland -
    http://www.jkweb.suntuubi.com
    Suzuki GSX 1400
    Rätti kai on sovittu vastaamaan kotilomaailmassa käytössä olevaa "konepelti pystyyn" -juttua, joka kertoo että konehuolia tässä on.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Niille kolmelle pysähtyneelle motoristille
    Jo on aikoohin eletty. Raavahat miähet syä salaattia ja nuaret naiset juo viinaa.
    Lainaa (ArcticEli @ Elo. 18 2007,18:15) kirjoitti
    Ne on niitä selkosii, joissa JOKAISEN pyörän pitäs pysähtyä auttamaan pysähtynyttä.
    Mikään ei ole kamalampaa, kuin olla jossain tiettömillä selkosilla ongelmissa pyörän kans..
    Häpeä niille, jotka ohi ajoi ilman, et pysähtyvät ees kysymään...ei oo oikeit mopoilijoita!!!!
    Ilman muuta , mutta ....
    Jos on avuntarpeessa kannattaa se jotenkin ilmaista. Ei voi olettaa että jokainen tienvieressä oleva motoristi on avun tarpeessa. Joku on kusella, toinen tupakalla, kolmas kännykässä, neljäs vaihtamassa kalsarita jne. Annetaan heidän siis touhuta rauhassa mitä sitten touhuavatkin. Eli kun apua tarvitset ja hävettää se ilmaista, ole huitovinasi mäkäräisiä ja jo joku motoristi pysähtyy paikalle ja tarjoutuu sitä sinulle antamaan.
    Lainaa (JTK-GSX1400 @ Elo. 20 2007,10:12) kirjoitti
    Minullakaan ei ole rättiä. Tahtoo rätin. Vaimo, mistä saa rättejä?
    Ei saa#ana, älä pyydä rättiä.. sä voit joutua siivoushommiin..

Kyllä se tosiaan on vähän avunpyytäjän elehtimisestäkin kiinni miltä tilanne näyttää ohi ajaessa. Kai hukkuvakin hiukan voi rantaan päin polskia, vaikka pelastaja onkin varautunut raahamaan taakan yksin..

Hätävilkut ymmärtäisin kylläkin avunpyynnöksi, jos nyt pyörä ei ole keskelle tietä parkkeerattu ja kuski ojan pohjalla helpotuksella.

Itse kun harrastelen vanhempiakin pyöriä ja niillä kun kerran kuussa ehtii ajella, niin ainahan niissä on jotain säädettävää tien päällä. Myönnän kyllä, että on hiukan kiusallista esim. säätää sytytystä bussipysäkeillä. Saa kauniina päivinä olla pomppaamassa pystyyn ohi ajaville motoristeille ja moikkailla, että kaikki hyvin.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
    Kyllä minä pysähdyn mieluummin turhaan ja kysyn kuin että ajelen ohi. Jos prutkuilija on selvästi vain aikaansa viettelemässä, en pysähdy.

Tulee mieleen kun tässä taannoin oltiin vaimon kanssa menossa Lapin mökille talvipakkasella ja autolla. Oli pimeetäkin.
    Oliskohan ollut välillä Sodankylä - Ivalo. Pysähdyttiin levennykselle jotakin varten. Kohta viereen kurvasi auto, josta kuski kysyi mikä hätänä. Kertoi että sillä kelillä tulee hätä pian, jos apua ei löydy. Oli vissiin jotakin 20 ja 30 välillä pakkasta. Liikenne muuten harvanlaista.

Eli siinä oikeaa avun mieltä vaikka emme sitä silloin tarvinneetkaan.
    "If a..holes could fly, this place would be an airport"
    Kypärähuppu toiminee rättinä ja löytyy useimmilta matkasta. Mustia tosin tuppaavat olemaan niin eivät näy niin hyvin
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Joku merkki täytyy olla/antaa ei viitti pysähtyy kyselee et maistuuks rööki tai kenen kanssa juttelet kännykässä?
    harvemmin olen nähnyt kenenkään motoristin pysähtyvän keskelle ei mitään, yleensä bussipysäkki tai levähdyspaikka missä ollaan parkissa jos ei ole ongelmia.

itse olen monesti jopa autolla liikkuessani pysähtynyt tai jopa kääntynyt takaisin kysymään josko on jotain ongelmia, siis jos ollaan tiensivussa vähän oudossa paikassa. yleensä on apu kelvannut tai ollut tarpeen.

onneksi ei ole itse tarvinnu tienpäälle jäädä (kop,kop,kop)

Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
    Lainaa (jazori @ Elo. 20 2007,18:48) kirjoitti
    Joku merkki täytyy olla/antaa ei viitti pysähtyy kyselee et maistuuks rööki tai kenen kanssa juttelet kännykässä?
    Tämmösen tapauksen ymmärtäisin jos joku olisi esim. bussipysäkillä.

Tossa mun tapauksessa tuskin kenellekkään jäi epäselväksi, koska olin suunnilleen keskellä peltoaukeeta, ei dösäpysäkkiä lähimainkaan eikä edes yhtä ainoota liittymää lähimainkaan ja vielä noi hätävilkut päällä. Olin kyllä mopon kanssa tienpenkareella, koska en nyt viittiny sitä keskelle tietäkään jättää.

Tarvii vissiin enskerralla laittaa tankoihin roikkumaan vähän käytetyt ajoasun alla olevat jarruvanalliset bokserit
    on noista mopoista juu vaikea sanoa että mikä on avun tarve.
    Motarille oli joskus joku kevari hyytynyt niin käännyin takasin päin ja menin jeesaamaan kuskia.

Muutama vuosi sitten oli kyllä hauska tilanne kun auto levisi keskelle tietyön kavennusta. No menin äkkiä ulos ja kaivoin kontista hinausköyden ja iskin sen eteen kiinni ja heiluttelin päätä. Moni auto soitti torvea ja meni ohi, lähes 10min seisoin siinä ennenkuin yksi auto hinasi minut noin 100m matkan pois siitä kavennuksesta ja tie oli kuitenkin kantatie ja autoni hidasti siinä aika hyvin kaikkia, mutta kai se olisi ollut turhaa vetää mua pois torven soittelun sijasta.
    Suzuki GSX-R 1000 K4 Kawasaki ZX-9r -01 Yamaha YZ 250 -89

ex:ät
    Kawasaki ZX-9r -94, KMX 125 -89, KX 125 -89 ja KX 80 -88
    Honda CBR 600f -94
    Tuli ajeltua tuolla suunnalla heinäkuun ekalla viikolla.
    Ajeltiin Inarista Utsjoelle, sieltä Karigasniemelle ja Kautokeinoon.
    On niin tyhjää seutua, että on lähes edesvastuutonta olla pysähtymättä, jos joku näyttää apua tarvitsevan.
    Antakaa selvä merkki, vaikka keskellä tietä, että apua.
    Tämä vastaisuuden varalle. Huomaatte miksi, kun käytte.
    Pysytään hengissä kesä kerrallaan
    Itte ajelin Sodankylästä kohti Jämsää toissasunnuntaina alkuillasta ja Oulun motarilla oli mpyörä tien sivussa, kuski pyörän vierellä ja minähän tietysti jarrutin hyvästä vauhista ja nätisti pientareelle...meni vähän pitkäksi ja peruuttelin siinä jaloilla potkimalla.

Kaveri käveli vähän hämillisenä pyörältänsä ja kysäsin, että onko kaikki ok? Oli tullu rampista motarille ja tasku auki ja huomannu, että jottain tipahti ja peileistä kännykän nähny pyörivän pitkin piennarta joten noukki sen kyythin. Eli kattelin, että kyykki pyörän vieressä, mutta onneksi menopeli oliki kunnossa

Muutama auto räpsytti kyllä valoja, eihän motarilla saa parkkeerata...mutta enpä antanu häiritä, olishan kanssamotoristilla voinu olla isompiki hätä. Ja toki olimma turvallisesti reilusti pientarhella.
    Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7

319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
    Mä kerran pysähdyin, kun bussipysäkillä oli mopo parkissa ja kuski kyykkimässä mopon takana...

Vain kuullakseni, että kaveri oli pysähtynyt soittamaan kännykällään, kyykki mopon takana saadakseen varjoa, kun oli kuuma päivä...

Bemarissa on hätävilkut Toivottavasti mun ei tarvi niitä käyttää (kop kop).
    Samoja kokemuksia Vihdintiellä välillä Karkkila Forssa matkalla Räyskälään RR-kisojen harjoituksiin: bensa loppui (ajotietokone lopetti yhteistyön) riisuin kypärän maahan ja liftailin, mutta kesti melkoisen tovin ekan auton pysähtymiseen. Kyselin oliko menosuunnassani alamäessä bensa-asemaa, kuski vastasi ei ja toivotti hyvää matkaa. Kyytiläinen sitten hetken autossa miettimisen jälkeen teki tilaa ja tarjosi kyydin tulosuuntani bensa-asemalle noin 1km päähän, mistä olin kertonut. Kanisterin kanssa takaisin liftatessani autot ei pysähtyneet, mutta vihdoin HD-pariskunta pysähtyi, takapenkkiläinen lainasi kypäränsä ja kuski heitti minut pyörälleni ja odotti, että käynnistyi. Palautti vielä kanisterin bensa-asemalle, missä takapenkkiläinen odotti. Lämmin kiitos heille!
    m.
    Itselläni tuossa viikko pari sitten ajelin Tampere - Turku väliä ja kesken matkan irtosi akun toinen navoista irti. Miksi pyörä muuten käyttäytyy niin kummallisesti, vaikkei minulla siinä mitään erikoisia digitaalijärjestelmiä ole? Onnekseni edessäni oli taukopaikka, mihin pääsin liruttelemalla kytkin pohjassa. Samassa paikassa kaksi mopoilijaa pitivät taukoa ja heiltä sain ruuvimeisselin lainaksi. Kiitokset!

Mitä tästä opimme? Se Leatherman on hyvä pitää mukana... Aina?
    Limiitistä löytyy hätärit, mut jos akku on jostain syystä kiehunut tjsp niin kyl mun kädet toimii. Takuulla jokainen ohiajava tajuaa et apuja olis vailla. Ja joka kerran pysähdyn ja tarjoan apua jos mopo tiensivussa.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

"Si vis pacem, para bellum"
    Olen itekki aatellu että jos näkyy joku tienvarressa selvästi apua tarvittemassa niin vaikken mikään mekaanikko ite oo, voinhan mä silti pysähtyä ja tarjota vaikkapa työkaluja lainaan jos niistä ois vaikka apua

Hiukan epäselvästi taisin rustata, mutta idea selvä..
    köhköh, putput, pampam..
    Aina pysähdyn kysymään, olen autolla tai mopolla; jos suinkin mahdollista. Autolla ei aina mahdollista, jos on duunissa.
    Mut mopolla himmaan vauhtia ja olen pelkkänä ?, aika usein tien vierestä viitotaan: ohi vaan. Jos tätä ei tapahdu, pysähdyn. Saattaa olla mukana tarvittava työkalu, tai voipi hakea bensaa, sulaketta tms.
    Mukava ku pukama...eiku mukana

Mei tö iiköls SKRIIM!

The Mocamaster

Koska kortti ja leipä
    kaverin kanssa oltiin menossa maanantaina jyväskylään niin kaverin pyörästä hävis tehoja ja alko kuulumaan vihellystä. pysähdyttiin hankasalmella yhdelle bussi pysäkille tutkiskelemaan vikaa ja vian löydyttyä niin vieren pysähtyy toinen motoristi ja kysäsee tarviitteko apua. kiitokset vaan herralle, kun pysähty!! emme tarvinneet enää apua vaan saimme itse korjattua vian. Ja vika oli raollaan ollut imusarja... eikun imusarja paikoilleen ja klemmarit kireelle ja matka jatku kohti jyväskylään ja takas ongelmitta..
    JustJust
  27.  
    Vaan jäi kyllä "avuntarvitsijoista" paha maku pari viikkoa sitten Oulussa 4-tiellä. Matkapyörällä oli liikkeellä naispari, motarilla olivat pysähtyneet pientareelle ja hätävilkut päällä. Ajoin ohi ja pysähdyin sitten välittömästi, meni noin 100m päähän koska huomasin vasta kohdalla kun itse ajoin vas. kaistaa. Pyörä pientareelle, vilkku oikealle päälle ja lähden kipittämään kohti hätävilkut päällä olevaa pyörää. Kovin kummoiselta hädältä ei vaikuttanut joten matkalla levittelin käsiä kysyäkseni onko hätä, mitään merkkiä en takaisin saanut. Pääsin sitten pyörän luo jolloin juuri olivat lähtemässä liikenteeseen takaisin. Kysyin onko kaikki OK ja kuski vain nauroi ettei mitään hätää, väänsi kahvaa ja lähti.
    Kyllähän oikeasti vitutti, kyseessä oli ruuhka-aika moottoritiellä eikä ko. pariskunta missään vaiheessa elehtinyt ettei mun tarvitse motarilla kulkea turhaan. Minun pyörän viereen sitten pysähtyi kolmasti pyörä, kaikille näytin peukkua ja liikkellelähtömerkkiä jolloin lähtivät kättä heilauttaen eli tuskin pahastuivat vaikka stoppasivat. Huom. pysähtyjät olivat kustomeilla ajavia joten tältäkin osin voidaan unohtaa kina kyykky-kustomi.
    Honda CBF1000