Vaihdatin VFR:n ohjauslaakerin liikkeessä alkuperäisen kaltaiseen kuulalaakeriin (yritin mainita kartiorullalaakerista mutta näemmä en vaatinut sitä riittävän selkeästi - liekö väliä kumpi siellä on?). Kertoivat että vaatii vaihdon jälkeen vielä jälkikiristyksen.
Onko tämä tosiaan välttämätön toimenpide vai tehdäänkö, jos laakeriin ilmestyy klappia? Minkälaisen kilometrimäärän jälkeen tuo kiristys pitäisi tehdä? On nimittäin Euroopan reissu alkamassa parin viikon päästä, soisi tuon laakeriasian viimein olevan kunnossa siellä...
Tuo hyödyllinen toimenpide olisi hyvä opetella tekemään itse, eikä juuri huvittaisi maksella 50 euroa vielä lisää tuosta kiristyksestä. Ohjauslaakerin kiristysmutterin kiristäminen onnistuu hevosmiesten tietotoimiston mukaan ihan ruuvimeisseli/vasara-pelissä. Siksi tähän kohtaan pyytäisin toimenpiteen suorittaneilta mahdollisimman tarkat ohjeet ja mahdollisesti tarvittavien hylsyjen/kiintoavaimien koot (yes, olen käyttänyt söötsiä ja guuglea mutta mahdollisimman tarkka selostus säästäisi turhalta työltä ja työkalujen metsästämiseltä). Momenttiavain on käytettävissä mutta kiristysmutteriin virallisesti tarvittavaa erikoishylsyä ei ole, enkä sitä nyt ala valmistamaan. Tietty jos löytyy esim Teollisuus-Etolasta halvalla hyllystä eri nimellä niin vihjeet otetaan vastaan.
Räjäytyskuva löytyy mutta siitä ei oikein käy ilmi, että mitä kannattaa purkaa ja että missä "oikeasti" tarvitaan erikoisavainta. Clipareita ei ilmeisesti tarvitse irrottaa?
Ekaksi ohjausakselin/yläkolmion päällä olevan ison mutterin tulppa pois, mutteri auki, yläkolmion pinch boltit auki/löysälle ja yläkolmiota vedetään ylöspäin? Kiristysmutterin alta löytynee lukkomutteri/prikka. Mistä kautta tuota kannattaa ronkkia löysemmälle ja mikä on oikea työkalu? Samaten mistä kautta ronkkien tuo varsinainen kiristys kannattaa suorittaa? Keulaahan ei tarvinne nostaa ennen varsinaista kiristysmutterin kiertämistä? Paljonko oletettavasti kiristysmutteria tarvitsee kiertää ja kannattaako vetää ensin "ylikireään", liikutella stongaa, ja löysätä sitten precis oikeaan asetukseen?
Kireyshän katsottiin sitten niin että (olettaen että jotain pykälää on havaittavissa keskiasennossa löystymisen seurauksena?) keulan ollessa nostettuna maasta pykälä häviää mutta tanko lähtee keskiasennosta liikkumaan pienellä voimalla ja tahmaamatta.
Tattista avusta, työkalut pysyy suurin piirtein käsissä ja joskus jopa oikein päin, tapoihin kuuluu vaan varmistella aina etukäteen että mitä pitäisi mistäkin löytyä ennen kuin aletaan särkemään *![]()
Pari kertaa tuon oon tehnyt, mutta en mä nyt niin tarkasti muista että tarkkoja ohjeita osaisin tehdä *
Mielikuva on että 24mm ja 12mm hylsyillä pärjää, oikeesti ei kyl muista. Yläkolmion kun saa irti niin käännetään lukkoprikan väkäset auki ja sitten vaan naputellaan vasaralla ja talttapäämeisselillä kaasukahvan takapuolelta päin momenttia lisää. Etupyörä ilmassa tällöin. Itse ainakin naputan lisää kunnes on liikaa ja sit ehkä vähän takas.
Jos roikutat kahvoja käännellessäsi etupäätä varmista etteivät ne nirhaa katteisiin naarmuja samalla.
Väkäset takaisin kiinni ja loput osat takas ja eikun nippuun *![]()
Tässä muutama mahdollinen paikka mistä saat koko huoltokirjan ladattua. Ainakin tuo venäjältä ladattu toimii, se on siis englanniks. Sieltä löydät tarkat ohjeet ko. ongelmaasi.
Honda VFR Service manual
VFR800 FI (1998-2001)
http://xfer.gofastvideo.com/gallery....-01.pdf
http://www.diff.ru:8000/Honda_V....ual.zip
http://www.blackbears.ru/manual....ual.zip
http://www.jiffypark.com/motorcy....ual.pdf
Jälkikiristys tulee ajankohtaiseksi n. 1000 km:in jälkeen ja pitää ehdottomasti tehdä, muuten välys / klappi hakkaa uudet laakerit jälleen vaihtokuntoon. Tämä muuten pitäisi tehdä uudessa prätkässä ensihuollossa .. moneenkohan lie tehty.
Toimenpide ei vaikea, mutta seuraavat asiat helpottaa.
1) Muista suojata tankki vaikka vanhalla paidalla / takilla ja kiinnittää se kunnolla. Muuten pääsee ärräpää jossain vaiheessa...
2) Kun otat yläkolmion pois, merkkaa ensimmäisenä tusilla / pistepuikolla missä kohtaa laakerinsäätömutterit ovat. Helpottaa kummasti kiristyksen arviointia.
Sellainen huomio, että mikäli et saa sitä lukitusmutteria riittävän tiukkaan (oliko momentti luokkaa 80 Nm) niin yläkolmion kiristysmutteri (momentti 100 Nm) kiristää laakeria edelleen. Kannattaa huomioida.
Itse säädön voit tehdä vaikka litran limukkapullolla vettä täyteen + siimalla toiseen teleskooppiputkeen roikkumaan. Tällä voimalla pitäisi tangon lähteä kääntymään. Eli on sellainen hieman "tahmainen".
Itse kun viimeksi tein, jouduin kiristämään n. 10 astetta tiukemmalla.
Erkki Hugg
Kun en aivan jaksa muistaa... taitaa vaatia special-avaimen. Mutta homma hoituu myös siten että otat hyväkuntoiset siirtoleukapihdit ja avaat niillä. Jos laakerit asentanut kaveri on laittanut mutterin oikeaan momentiin, saat sen takaisin samaan momenttiin kun merkkaat niiden muttereiden keskinäisen aseman (siis ne kaksi mutteria yläkolmion alapuolella).
Erkki Hugg