Tulokset 1:stä 4:een 4:sta
  1. #1
    Eli, Hondan ohjekirjassa mainitaan jousituksen muuttamisesta kuormituksen mukaan. Pitäisi siis säätää etujousituksen esijännitystä, etupään paluu-, sekä sisäänvaimennusta, takajousen esijännitystä ja takapään paluu-, sekä sisäänvaimennusta?

    Säädättekö te pyöräänne, jos on tarkoitus ajaa esim. kahdestaan pitempää matkaa tai muuten suurempaa kuormaa? Kokeiltiin veljen kanssa istua pyörän päällä kahdestaan ja kyllähän se aika syvään niiaa. Painetaan molemmat n. 75 kg. Ja tulisiko noita kaikkia säätää vai riittääkö vaikkapa jousituksien säätö pari pykälää jäykemmälle? Jos noita kaikkia sitten kuuluu säätää, niin missä suhteessa toisiinsa nähden?
    Honda CBR 600 F -04, 26 000 km
  2. #2
    Hondista en enempää tiedä, mutta etu ja takapään korkeuden (jousten esijännityksen) kanssa menettelen niin, että kuormattuna väännän piukemmalle ja yksin mentäessä löysään. Tarkoituksen on pitään masiina sillä tavalla vaaterissa, että etujättö pysyy tehtaan tarkoittamana ja että jousituksella on mahdollisuus toimia sillä tavalla kuin on tarkoitettu.

    Vaimennuksiin en puutu muuta kuin silloin, kun jousituksen säätö on ajo-olosuhteiden (ts. ei kuormauksen) mukaan perusteltua. Karkeasti: radalle kovat vaimennukset ja hiekalle ja polulle softimpaa.
  3. #3
    Eli riittäisikö jos kahdestaan ajaessa takapään jousituksen esijännitystä kiristäisi, kun sinnehän se lisäpaino tulee?
    Honda CBR 600 F -04, 26 000 km
  4.  
  5. #4
    Takapäästä vääntelen jousen esijännitystä kireämmälle jos kaksipäällä pitää ajella. Vaimennussäätöjä ei kannattane sotkea tilapäisen kyyditettävän takia.
    Hyvä syy ajella yksin...
    * Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa