Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Olen tässä viimeaikoina törmännyt ärsyttävään asiaan.Öisin töistä lähdettäessä hki-vantaan lentoasemalta reitin varrella on liikennevalot jotka palavat normaalisti punaisena ja eivät tunnu vaihtuvan vihreiksi vaikka kuinka kauan odottaa.Joka kerta joutuu ajamaan punaisia päin.liekö tunnistimissa vika vai missä?mtäs sitten jos sattuu poliisit huomaamaan?ei taida paljon selittelyt auttaa.onko muut törmänneet samanlaiseen ongelmaan?
    Nyt on alla taas Ducati.
  2. #2
    Sillontällön joutuu ajelee punasia päin kun ei valot tunnista pyörää..
    Before Yamaha R6, Now Husse TE 450cc
  3. #3
    Laitappa viestiä tienkäyttäjänlinjalle : 02002100.
    Jos voisivat tehdä jotain niille tunnistimille.
    ***** GSX-R 1000 *****
  4. #4
    Ongelmallisia ovat tällä hetkellä ainakin vanhemmalla tekniikalla varustetut ajoradassa olevat silmukat. Moottoripyörällä tulisi ajaa silmukan päältä, keskeltä ajorataa, ja pysähtyä vähintään noin metri ennen suojatietä.

    Punaisia päin ajamiseen ei poliisikaan voi lupaa antaa. On kuitenkin tilanteita, jossa valot ovat epäkunnossa, jolloinka ei tietenkään voi olla muuta mahdollisuutta kuin erityistä varovaisuutta noudattaen ajaa risteyksen läpi huolimatta siitä, mitä valoa liikennevalot osoittavat. *Kolaritilanteessa vastuu on kuitenkin aina sillä, joka liikennesääntöjen vastaisesti toimii.
    Indian Scout

    Annen Lasipuoti
  5. #5
    täällä pohjoisessa on samaa ongelmaa ollu vuosia. täytyy olla tosi varovainen kun menee punasilla. varmaan poliisisetä tykkäis ja antais lapun kouraan.
  6. #6
    Lieneekö legendaa, että pitkien räpsäyttäminen risteyksessä tai jopa jonkin verran ennen sitä saisi valot vaihtumaan? Näin on pari kaveria minulle väittänyt, kun itse olen asian esille ottanut.

    Onhan noissa risteyksissä yleensä jonkinlaiset kameratkin, mutta mihin lie käyttöön ovat asennettu.
    V4 VTEC
  7. #7
    urpooo:n avatar
    Liittyi Mar 2007
    Joku saa*anan kylmä maa pohjoosessa
    Lainaa (kvasanka @ Elo. 16 2007,15:07) kirjoitti
    Lieneekö legendaa, että pitkien räpsäyttäminen risteyksessä tai jopa jonkin verran ennen sitä saisi valot vaihtumaan? Näin on pari kaveria minulle väittänyt, kun itse olen asian esille ottanut.

    Onhan noissa risteyksissä yleensä jonkinlaiset kameratkin, mutta mihin lie käyttöön ovat asennettu.
    En oikein usko että toi toimis. Koska yleensä anturit on tiessä ja ei ajovalojen vilkuttelu tuo painoo anturin päälle.
    Mutta on varmaan niitäkin joissa on liikettunnistin tai joku
    Semmosen oon ainaki jalkakäytävillä nähny.


    Ja kun joku tossa sano ettei poliisi voi antaa lupaa punasia päin ajamiseen, niin itellä tapahtu muutama vuosi takaperin tämmönen tapaus: Odottelin risteyksessä n.5min että vaihtuis vihreeks, ja vierelle tuli poliisi mp, ja poliisi sano "ei se valo sitten vaihdu ennenku tulee auto. Että jos tuut mun perässä risteyksen läpi, niin ei tarvii tässä olla koko päivää"
  8. #8
    Lainaa (Jone ja 749 @ Elo. 16 2007,08:55) kirjoitti
    Olen tässä viimeaikoina törmännyt ärsyttävään asiaan.Öisin töistä lähdettäessä hki-vantaan lentoasemalta reitin varrella on liikennevalot jotka palavat normaalisti punaisena ja eivät tunnu vaihtuvan vihreiksi vaikka kuinka kauan odottaa.Joka kerta joutuu ajamaan punaisia päin.liekö tunnistimissa vika vai missä?mtäs sitten jos sattuu poliisit huomaamaan?ei taida paljon selittelyt auttaa.onko muut törmänneet samanlaiseen ongelmaan?
    Hei Jone! Esimerkiks rajatorpantiellä, vikat valot mistä sä ajelet himaaspäi ja mistä puhuttiin joskus, tuntuis, että mitä lujempaa ajaa ni sitä huonommin se tunnistaa. Kuis lujaa sä ajat.. Niissä Kehä III valoissa on ne tunnistimet kuitenkin aika kaukana risteyksestä ja siihenkin näyttäis vaikuttavan kuinka nopeasti niiden yli ajaa ja, että ajaako keskellä kaistaa. Ja sitte kun on pysähtyny sen pääopastimen eteen punasiin ni mulla on auttanu sellane 5 metrii taakse 5m takasin eteen ni on kehällä valoset vaihtunu. Lukuunottamatta kehä III --> nuolitie.
    "kuski muuttuu matkustajaks"
  9. #9
    Lainaa (urpooo @ Elo. 16 2007,15:28) kirjoitti
    Ja kun joku tossa sano ettei poliisi voi antaa lupaa punasia päin ajamiseen, niin itellä tapahtu muutama vuosi takaperin tämmönen tapaus: *Odottelin risteyksessä n.5min että vaihtuis vihreeks, ja vierelle tuli poliisi mp, ja poliisi sano "ei se valo sitten vaihdu ennenku tulee auto. Että jos tuut mun perässä risteyksen läpi, niin ei tarvii tässä olla koko päivää"
    Mullekin eräs paikallinen poliisi sanoi että voi ajaa punasilla sillon kun vihreitten kuuluis palaa, suurella varovaisuudella, mutta jos poliisisetä tuon näkee, riippuu ihan tyypistä antaako sakot vai ei *
    Mut ei kai oikeesti kukaan, edes poliisi, oleta että sä istut siellä yksinäs * mahollisesti tuntitolkulla odottaen että joku kotilo päästää sut pinteestä!
    Voisko nyt joku täällä oleva poliisi valaista tätä asiaa meille kaikille, please. Mennäkkö vai eikö mennä? *
    Indian Scout

    Annen Lasipuoti
  10. #10
    Lainaa kirjoitti
    Öisin töistä lähdettäessä hki-vantaan lentoasemalta reitin varrella on liikennevalot jotka palavat normaalisti punaisena ja eivät tunnu vaihtuvan vihreiksi vaikka kuinka kauan odottaa.
    Valot joista käännytään ilmakehältä lentoasemantielle etelän suuntaan, eivät vaihdu. Useamman kerran tullut rykäistyä ko. valoista punaisilla.
    Kyseessä olevat valot ovat kyllä uusinta uutta tekniikkaa, joten sillä ei pitäisi olla tekemistä asian kanssa. Ilmeisesti asennus on jollakin tapaa ryssitty.

    Mitä tuohon pitkien vilkutteluun tulee, niin tokkopa ne valot sitä tiehen upotettua induktiosilmukkaa häiritsee eikä muuten häiritse pelkkä painokaan.

    Muistuupa tarina mieleeni, jonka taksia ajava ystäväni kertoi. Eräänä yönä oli kyydissä ollut pari kappaletta lippalakkipäisiä nuoria miehiä. Liikennevaloja lähestyttäessä herrat kehottivat välkyttämään pitkiä valoja, koska niin ne valot kuulemma vaihtuu nopeammin. Kuskipa sammutti kaikki valot ja kas, valot vaihtuivat kuitenkin vihreiksi.

    Lainaa kirjoitti
    Onhan noissa risteyksissä yleensä jonkinlaiset kameratkin, mutta mihin lie käyttöön ovat asennettu.
    Kyseiset kameran näköiset härpäkkeet taitavat olla ultra-äänellä toimivia tunnistimia, jotka rekisteröivät liikkeen.
    Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
  11. #11
    Lainaa (Mika Jii @ Elo. 16 2007,16:16) kirjoitti
    Valot joista käännytään ilmakehältä lentoasemantielle etelän suuntaan, eivät vaihdu. Useamman kerran tullut rykäistyä ko. valoista punaisilla.
    Kyseessä olevat valot ovat kyllä uusinta uutta tekniikkaa, joten sillä ei pitäisi olla tekemistä asian kanssa. Ilmeisesti asennus on jollakin tapaa ryssitty.
    Juuri noita kyseisiä valoja tarkoitan.ei muistaakseni muiden valojen kanssa ole ollut ongelmia.
    Nyt on alla taas Ducati.
  12. #12
    Siis liikennevalojen tunnistimia on kahdenlaisia, metallinpaljastin eli tiimalasin muotoinen viivalinja maassa ja toinen on liiketunnistin tolpissa.
    Liiketunnistin tunnistaa liikkeen, mutta myös valon. Joten jos tunnistin vaan sattuu olemaan suoraan edessä saattaa pitkien vilauttaminen auttaa parempaan tunnistamiseen, mutta harvoin silmä on suoraan edessä. On kertoja jolloin nämäkään eivät ole toimineet niinkuin pitäisi.
    Metallinpaljastamisessa on se idea, että pyörällä ajetaan viivojen muodostaman neliön päälle, jolloin tunnistimen kuuluisi tunnistaa esim. koneen metalliosat. Usein nämä eivät ole tarpeeksi herkkiä tunnistamaan niin korkealla olevaa metallia, sama ongelma pätee myös kuorma-autoilla.
    Punaisia päin saa ajaa, jos valot eivät vaihdu esim 2 kierroksen jälkeen. Tällöin tunnistimessa on jotain vikaa, jolloin punaisia päin ajo on sallittua, kunhan se tehdään varovaisesti ja risteyksen ollessa tyhjä. Jos poliisit tulevat aiheesta valittamaan voidaan asia selvittää kokeilemalla uudestaan, eli tullaan valoihin uudestaan pari kertaa, ja kuten aikaisemmin valo ei vaihdu jolloin sakottaminen on aiheetonta.
    Kaikki tämä tieto on saatu autokoulusta mp-tunneilta.
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
  13. #13
    Lainaa (666 @ Elo. 16 2007,17:34) kirjoitti
    Punaisia päin saa ajaa, jos valot eivät vaihdu esim 2 kierroksen jälkeen. Tällöin tunnistimessa on jotain vikaa, jolloin punaisia päin ajo on sallittua, kunhan se tehdään varovaisesti ja risteyksen ollessa tyhjä. Jos poliisit tulevat aiheesta valittamaan voidaan asia selvittää kokeilemalla uudestaan, eli tullaan valoihin uudestaan pari kertaa, ja kuten aikaisemmin valo ei vaihdu jolloin sakottaminen on aiheetonta.
    Kaikki tämä tieto on saatu autokoulusta mp-tunneilta.
    Eli nyt vaan öisin sallitusti päin punasta. Mut kait siin on joku toinenkin minimi aika minkä kuluessa valot pitää vaihtuu meinaan jos ei oo yhtään liikennettä..
    "kuski muuttuu matkustajaks"
  14. #14
    Jos ja kun joutuu rissteykseen ja käynyt selväksi että valot ei vaihdu eikä ole tulossa autoa pelastamaan, niin:
    - Kattoo ettei näy poliiseja
    - Kattoo ettei aja kenenkään päälle
    - kattoo ettei jää ite alle
    - risteyksestä yli ajamalla

    En tiedä onko huhu vai mikä mut oon kuullu et lain mukaan tuossa tilanteessa pitäis sammuttaa pyörä ja työntää se vaikka suojatietä pitkin risteyksen yli. Eli punaisia päin ei saa never ever kever tever sever ajaa. Mut ittelleni kyllä suon mahdollisuuden järjen käyttöön.

    En oo ite jääny kiinni tuosta toiminnasta mut uskosin, et suurin osa poliiseista ymmärtäis tilanteen. Toki jos kohdalle osuu se kiintiö-ass hole niin sit saa sakot.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  15. #15
    Lainaa (RF900R @ Elo. 16 2007,09:18) kirjoitti
    Laitappa viestiä tienkäyttäjänlinjalle : 02002100.
    Jos voisivat tehdä jotain niille tunnistimille.
    Mikä tämä numero on? Laitetaanko tuonne tekstiviesti vai voiko ihan soitella?

    Itsellä on sellainen ikävä tilanne, kun pitäisi isommalta tieltä kääntyä kotipihaan, niin saa iltasella aina hetken odotella valojen vaihtumista. Siis niin kauan aikaa, että tulee auto taakse. Espoon kaupungille siitä soittelin ja lupasivat asialle jotain tehdä, mutta eipä ole koko kesänä muutosta tapahtunut..
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R -93
    Kawasaki ZX-6R Ninja
    Suzuki GSX-R 1000 K9
  16. #16
    Lainaa (Rooroo @ Elo. 16 2007,18:35) kirjoitti
    Mikä tämä numero on? Laitetaanko tuonne tekstiviesti vai voiko ihan soitella?
    Kyl sinne pitää soittaa

    Ite kerran soittanut. Kyselin kelitietoja jkl-tre välille kun jyskälässä oli räntää/loskaa maassa ja kotiin piti päästä.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  17. #17
    Lainaa (666 @ Elo. 16 2007,17:34) kirjoitti
    Siis liikennevalojen tunnistimia on kahdenlaisia, metallinpaljastin eli tiimalasin muotoinen viivalinja maassa ja toinen on liiketunnistin tolpissa.
    * Liiketunnistin tunnistaa liikkeen, mutta myös valon. Joten jos tunnistin vaan sattuu olemaan suoraan edessä saattaa pitkien vilauttaminen auttaa parempaan tunnistamiseen, mutta harvoin silmä on suoraan edessä. On kertoja jolloin nämäkään eivät ole toimineet niinkuin pitäisi.
    * Metallinpaljastamisessa on se idea, että pyörällä ajetaan viivojen muodostaman neliön päälle, jolloin tunnistimen kuuluisi tunnistaa esim. koneen metalliosat. Usein nämä eivät ole tarpeeksi herkkiä tunnistamaan niin korkealla olevaa metallia, sama ongelma pätee myös kuorma-autoilla.
    * Punaisia päin saa ajaa, jos valot eivät vaihdu esim 2 kierroksen jälkeen. Tällöin tunnistimessa on jotain vikaa, jolloin punaisia päin ajo on sallittua, kunhan se tehdään varovaisesti ja risteyksen ollessa tyhjä. Jos poliisit tulevat aiheesta valittamaan voidaan asia selvittää kokeilemalla uudestaan, eli tullaan valoihin uudestaan pari kertaa, ja kuten aikaisemmin valo ei vaihdu jolloin sakottaminen on aiheetonta.
    * Kaikki tämä tieto on saatu autokoulusta mp-tunneilta.
    Viilataas vielä vähän pilkkua. Ainakin Helsingissä käytetään pääasiassa kolmella eri periaatteella toimivia tunnistimia: induktiosilmukka (eli se metallinpaljastin), infrapunailmaisin ja tutka. Sitten vielä päälle jalankulkijoiden napit, sporien vaihteissa olevat tunnistimet ja muutamat muut.

    Ja toi 2 kierroksen jälkeen sallittu punaisia päin ajo taitaa olla vain ajateltu terveellä järjellä eikä perustu mihinkään lakiin. Mun käsittääkseni lain kirjainta pilkulleen noudattaen punaisia päin ei saa ajaa muuten kuin poliisin ohjatessa liikennettä tai väistettäessä hälytysajoneuvoa. Korjatkaa, jos olen väärässä.

    Tossa hyödyllistä tietoa kaikille prätkäkuskeille näihin tunnistimiin liittyen: *kliks*
    <span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
  18. #18
    Lainaa (kvasanka @ Elo. 16 2007,15:07) kirjoitti
    Lieneekö legendaa, että pitkien räpsäyttäminen risteyksessä tai jopa jonkin verran ennen sitä saisi valot vaihtumaan? Näin on pari kaveria minulle väittänyt, kun itse olen asian esille ottanut.

    Onhan noissa risteyksissä yleensä jonkinlaiset kameratkin, mutta mihin lie käyttöön ovat asennettu.
    En tiedä siitä risteyssä räpsyttelystä, mutta Porissa ainakin todella monet (uudet, muutaman vuoden sisällä rakennetut) valot vaihtuvat vihreiksi pimeällä/hämärällä, kun hyvissä ajoin (n. 50m) ennen risteystä räpsäyttelet pitkiä. Myös monissa valoissa näkee ennen valoja sellaisen "kaiverretun" nelikulmion, johon ilmeisesti induktiosilmukka on upotettu. Sen keskelle (usein niissä myös keskellä menee raita "kaiverrettuna" maahan) kun ajaa, niin monet valot vaihtuvat varsin mukavasti. Mutta jos ajat samoihin valoihin tien reunassa, ei välttämättä vaihdu.

    Näin siis Porissa.

    Tuohon poliisi-asiaan, Porissa poliisit ovat sanoneet, että jos valot eivät millään vaihdu, eikä ketään näy risteyksen lähettyvillä, niin eikun punaisia päin, kuitenkin noudattaen erityistä varovaisuutta! Toisaalta, jos ei ketään näy mailla eikä halmeilla, luultavasti ne poliisitkaan eivät silloin näe kun ajat päin punaisia?
    Ducati Monster 696 -08
    ex: Cagiva mito -06
  19. #19
    Lainaa (SamiN @ Elo. 16 2007,20:05) kirjoitti
    Lainaa (Rooroo @ Elo. 16 2007,18:35) kirjoitti
    Mikä tämä numero on? Laitetaanko tuonne tekstiviesti vai voiko ihan soitella?
    Kyl sinne pitää soittaa *

    Ite kerran soittanut. Kyselin kelitietoja jkl-tre välille kun jyskälässä oli räntää/loskaa maassa ja kotiin piti päästä.
    Ok. Kiitos.

    Eli, jos jotkut tietyt liikennevalot kieltäytyvät yhteistyöstä, niin tuolta löytyy sitten sopivat suostuttelijat sille?

    Pitääpä huomenna rimpauttaa, niin ei tarvitse jatkossa rikkoa lakia ihan joka päivä.
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R -93
    Kawasaki ZX-6R Ninja
    Suzuki GSX-R 1000 K9
  20. #20
    Lainaa (TIJ @ Elo. 16 2007,18:13) kirjoitti
    Jos ja kun joutuu rissteykseen ja käynyt selväksi että valot ei vaihdu eikä ole tulossa autoa pelastamaan, niin:
    - Kattoo ettei näy poliiseja
    - Kattoo ettei aja kenenkään päälle
    - kattoo ettei jää ite alle
    - risteyksestä yli ajamalla

    En tiedä onko huhu vai mikä mut oon kuullu et lain mukaan tuossa tilanteessa pitäis sammuttaa pyörä ja työntää se vaikka suojatietä pitkin risteyksen yli. Eli punaisia päin ei saa never ever kever tever sever ajaa. Mut ittelleni kyllä suon mahdollisuuden järjen käyttöön.

    En oo ite jääny kiinni tuosta toiminnasta mut uskosin, et suurin osa poliiseista ymmärtäis tilanteen. Toki jos kohdalle osuu se kiintiö-ass hole niin sit saa sakot.
    Jos metsässä kaatuu puu eikä kukaan ole sitä kuulemassa, niin kuuluuko siitä ääni? *

    Monesti olen ihmetellyt, että onko niissä antureissa eroa yöllä ja päivällä, kun ainakin tuntuu siltä, kuin valot jotka eivät yöllä vaihdu toimivat päivällä normaalisti?
    Lainaa (666 @ Elo) kirjoitti
    Liiketunnistin tunnistaa liikkeen, mutta myös valon.
    Ei liike tunnistin tietääkseni reagoi valoon milläänlailla.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  21. #21
    Auttaisiko jos nykymopolla ajava motoristi varustautuisi ajosaappailla jossa rautaa riittävästi pohjassa/vahvikkeissa. Valoihin tullessa laskisi jalat maahan tunnistusluupin alueella. Toinen vaihtoehto on vaihtaa pyörä sellaiseksi jossa on riittävästi rautaa maanläheisesti asennettuna (lue HD). Näissä meidän muovikotelomopoissa taitaa olla vain alumiinia ja muovia, niihin ei ilmeisesti tunnistinlenkki reagoi.
    Triumph Tiger 1050 ABS -07

    Kaikki alle 1000 kuutioiset ovat mopoja, mutta niin ovat yli 1000 kuutioisetkin.
  22. #22
    Ite ajoin pari kesää sitten punasia päin, mopopoliishan sen sattui sitten näkemään vaikka vilkuilin ettei mistään ketään tule, no kaveri sitten pysäytti ja kysyi miksi ajoin punaisia päin. Kerroin poliisisedälle, että valot eivät vaihu ja tulee tästä ajettua päivittäin.

    Poliisi sitten vartavasten halusi nähdä, että valot eivät vaihdu, ja todettuaan että eiväthän ne vaihdu, toivotti miliisi hyvää matkaa ja jatkoi itse matkaansa.



    ainahan ne vähän osuu
  23. #23
    Liike/valo -tunnistimella varustetun liikennevalon tunnistaa (luulisin) sellaisesta viilipurkin näköisestä ja kokoisesta majakasta valon päällä...

    Ei noista valoista kannata stressiä ottaa. Eikö ne ole lähinnä ohjeellisia * *Jos ei ketään tule, mitä sitä nyt pysähtymään.



    Kronoby Racing Team
  24. #24
    ulkomailla ajaessa oli mukava huomata, että vaikka valot on jo keltasella ja vaihtumassa punasiksi ne voikin ponnahtaa takaisin vihreiksi kun mopolla lähestyy (tietty vaan sillon ku muualta ei tuu liikennettä). mä tahdon suomeenkin sellasia! täällä joutuu odottelemaan tyhjissä risteyksissä omaa vuoroaan, kun valot jollain ihme ajastimella.
  25. #25
    ja tottakai saa omaa järkeä kayttää ja jatkaa matkaa vaikka valot ei vaihdukaan
    mutta taitaa olla pienempi rike (ja ehkä turvallisempaa) silti ajaa kääntyvien kaistalta suoraan, jos se suinkin mahdollista eikä kierrä liikaa. siis jos kääntyvien valo ei vaihdu, mutta suoraan menevien vaihtuu.



  26.  
  27. #26
    Joo noihi viallisiin antureihin törmänny pariin otteeseen. Lohjalta löytyy ainaki yhet valot jossa pragaa. Sama Kuusankoskella. Mutta se voi myös olla punasella sen takia, että sen liikennevalon on tarkoitus pysäyttää vauhti jollai teillä. Esim. Mannerheimintien alussa on valot, jotka pysäyttää AINA jos tuut ensimmäisenä jonossa siihe.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson