![]()
Perkele, tänään se sit tapahtui...Nimittäin sain erään rouvashenkilön persauksiin liikennevaloissa. Tilanne jotakuinkin näin, valot vaihtui ja minä rauhallisesti liikkeelle. No takana tullut rouvashenkilö päätti sitte antaa mulle vauhtia. Tosin pikku pusuhan se vaan oli, hädintuskin itse edes huomasin tapahtunutta. Pystyssä pysyin ja mopoonkaan ei mitään. Vauhtia ehkä 1-3km/h et juuri liikkeessä oltiin. Kuitenkin hiukan jäi kaivelemaan tuo mopo, oliskohan syytä tarkastuttaa takavanne, swingi, iskarin kiinnitykset ym. Ko rouva ilmoitti kyl maksavansa viulut jos niitä tulee. Mielipiteitä kiitos varsinkin noista tarkastuskohteista...
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
Valtuutettu korjaamo esiin ja eiku pyydä kirjallinen todistus siitä, ettei mitään oo ja lasku ladylle. Tulee tutkituksi, eikä jää kalvamaan ja ennakkoon se ladyn maksusitoumus!!
... jotain piti muistaa
Juuri noin...(seku @ Elo. 15 2007,22:59) kirjoitti
Ps. Oisit ostanu nopeemman mopottimen, ettet jäisi mummujen kauppakassien jalkoihin![]()
Jep näin oli tarkoitus. Onneksi oli "omaa porukkaa" riittävästi siminnäkijöinä, ja tämä rouvakin keroi vielä oman versionsa tapahtumista porukan kuullen. Joten jos tiukalle menee niin todistajia on ainakin riittävästi...
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
Ei ne nyt ihan noin pienestä vaurioidu. Mutta sopiihan sitä tarkistella, jos jaksaa.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Aidosti ja rehellisesti: Ei oo ihan noin! Mullakin pyörän kaato paikaltaan ja vika tuli esiin kahdeksan vuoden kuluttua...(mopedman @ Elo. 15 2007,23:08) kirjoitti
Pyörän tulee olla valmistajan edustajan mielestä yhtä virheetön, ku ennen happening'iä; vrt. vaatimuksenmukaisuustodistus!
... jotain piti muistaa
auts(MagnaMan @ Elo. 15 2007,23:03) kirjoitti
juuri tuon takia pyrin poistumaan risteysalueelta ripeästi suorinta mahdollista reittiä. Ihan kuten autokoulussa ainakin 90-luvun alussa opetettiin![]()
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
Tuskin noissa vauhdeissa mitään ihmeellistä tapahtuu. Itse joskus -97 sain Punton Hämeenlinnanväylällä vähän ennen Kaivokselan liittymää perseeseen kun jono hidasti eikä perässä ajenut mamma ollut hereillä. Aika tiukasti joutui himmaamaan ja pirun pitkältä tuntui aika jona kuuntelin lukossa olevien renkaiden kiljuntaa ennen kuin kolahti.(Jukka @ Elo. 15 2007,22:54) kirjoitti
Törmäysnopeudesta en tiedä, mutta itse en kaatunut, Kawasta meni takalokari p**kaksi ja kilpi vääntyi noin 90 astetta eteenpäin eli ei juuri mitään. Puntosta meni etupuskuri päreiksi ja konepeltiin tuli sellainen takarenkaan levyinen ja 5 senttiä syvä vekki. Pyörän korjauskustannukset olivat luokkaa 100 € ja auton arviolta 800 €.
Kaikista eniten vitutti kun vastapuoli ei tehnyt vahinkoilmoitusta ajoissa ja pyörän nouto korjaamolta aiheutti erinäisiä toimenpiteitä. Ko. mamman pomo oli sitä mieltä että syy peräänajoon oli minun eikä sen firman autokuskin.
![]()
"Abstraktin vaaran satunnainen aiheuttaja"
"Kiihdytti protestina hitaasti madanneelle moottoritien ajoneuvoletkalle"
Tota ei muuten ole helppoa todeta. Ja suhtautumisiakin on erilaisia. Mulla about 25-v. vakuutustarkastaja taannoin oli sitä mieltä että 4000 km ajetun pyörän tankissa oleva selvä klommo on pelkästään kosmeettinen virhe jota on ihan turha korjata. Puhelinkeskusteluissa ko. kaverin kanssa tuli kerrottua myös oma, selvästi eriävä mielipide. Jotain lohtua antoi myös maahantuojan huolto, joka totesi ettei tuollaisia nipoja ole vakuutustarkastajien joukossa koskaan ennen tullut vastaan. Jokainen vaihdettava osa piti tarkistuttaa etukäteen ennen kuin niitä sai alkaa vaihtamaan.(seku @ Elo. 15 2007,23:19) kirjoitti
"Abstraktin vaaran satunnainen aiheuttaja"
"Kiihdytti protestina hitaasti madanneelle moottoritien ajoneuvoletkalle"
Toisaalta aina pitää muistaa se, että tulo suunta törmäyksessä oli jotain muuta, kuin suunniteltua. Eli toki takarenkaan laskeutuessa maahan isku on kovempi, mutta siihen se on suunniteltukkin.(jarmojs @ Elo. 15 2007,23:49) kirjoitti
Esimerkkinä jokaisen oma kyynärpää, joka on mukana raskaissakin hommissa, mutta oikeasta suunnasta tarvii n200g mennäkseen rikki..
Toki hieman itsekkin epäilen rikki menoa, mutta kyllä käyttäisin jollakin näytettävänä, niin saisi enemmän asiantuntevan lausunnon.
No minun mielipiteeni on, että ei taatusti tullut mitään vahinkoa. Sama kuin olisi potkaissut takarenkaaseen, jos hädintuskin itse huomasit.(Jukka @ Elo. 15 2007,22:54) kirjoitti
Tuskin se tätikään sitä tahallaan teki ja varmasti vituttaa häntäkin jos autoon tuli jälki. Voihan sitä tädille kiusaa tehdä viemällä mopo merkkiliikkeeseen ja kantamalla sieltä muutaman satasen lasku. Kannattaa miettiä sitäkin josko painaisi koko homman villaisella ja jatkaisi elämää. Voihan se vastaava huolimattomuus sattua joskus omallekin kohdalle.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Niin ja toinen puoli on se, että jos kuitenkin tuli jotain. Ajat sitten teknisen vian takia ulos tieltä 100 km/h ja törmäät johonkin "kovaan". Lopun ikää tetrapareesi ja pilliruokinnassa. Ja vain siksi ettet viitsinyt rouvalle tuottaa "pahaa mieltä". Tosi fiksua *(B12 @ Elo. 16 2007,10:08) kirjoitti
ajattelua.
No ajattelehan sinä fiksuna ja tekniikasta perillä olevana miehenä sitten aikuisen oikeasti miten kova tuo "tälli" oli jos mopoilija ei sitä edes meinannut huomata. Takarenkaaseenhan se osui, eli swingi ja vanne paskana renkaan kudoksista puhumattakaan ja luultavasti runko vääntynyt ja todennäköisesti vieläpä murtumia.(Jycce12R @ Elo. 16 2007,10:24) kirjoitti
Kuskin kannattaa käydä kaularangan kuvauksessa aina tällaisissa vakavissa peräänajotapauksissa. Varuilta voisi pari viikkoa pitää niskatukea vaikka ei oireita olisikaan.
KTM 690 Enduro R -15
Älkää viittikö jauhaa potaskaa. Esim .osa kypärävalmistajista sanoo, että kypärä on vaihtokamaa, jos se putoo metrin korkeudelta –ja vaikka kypärässä ei näkys mitään.
Mun mopon vika oli laukkuraudassa. Se oli saanut siinä paikaltaan kaatumisessa kipeetä, tuloksena hiusmurtuma, joka sitten rasituksessa aikanaan antoi myötä.
Ihan sama, miten ”pikku pusu” on kyseessä. Pyörä aina tutkintaa ja sama koskee sitä paikaltaan kaatoa, vaikka sen olisikin aiheuttanut naapurin viisivuotias vapaan kasvatuksen kokeilu.![]()
... jotain piti muistaa
Tämä ikivanha legenda(seku @ Elo. 16 2007,12:05) kirjoitti
. Olisikohan syynä, että haluavat myydä kypäriä? Itse en todellakaan haluaisi ajaa päässä sellainen kypärä, mikä hajoaa metrin korkeudelta pudottaessa.
KTM 690 Enduro R -15
Mistä ihmeen aineista nää katupyörät on oikein tehty?
Katu/möhkö/matka/kilpa enskoja on lähes joka reissulla kyljellään/ojassa/suossa/kiven tahi kannon päällä jumissa tai muuten vaan lojumassa ympäri maastoa
Ei niitäkään joka pikku kopsahduksen jälkeen kääritä pumpuliin ja lähetetä valmistajalle/maahantuojalle paijattavaksi *
Tietenkin jos rengas repsottaa tai teleskooppi törröttää kovin pahasti, on syytä suorittaa tarkastuksia tahi korjauksia.
Muuten se on vaan kovaa ajoa *![]()
Kyllä noissa jutuissa varovainen kannattaa olla..(Jukka @ Elo. 15 2007,22:54) kirjoitti
Kerronpa pikku jutun autopuolelta ~vuodelta 1999. Olin just menossa autolleni, kun pysäköidyn golffini perään törmäsi auto. Ihan sellanen pikku töytäys, näkyviä jälkiä oli vain puskurissa ja nekin aivan mitättömiä.
Törmääjä tarjosi viissatasta (siis markkaa) ja olin kahden vaiheilla ottaako..
Vein kuitenkin korjaamolle, sillä kyseessä oli vain vuoden vanha auto. Korjauskustannukset luokkaa 13.000 (markkaa) Ei siis ihan turha tarkastus..
Aina ja heti pitää ottaa syylliseltä osapuolelta tiedot ylös ja vaatia kirjallinen allekirjoitettu tunnustus aiheuttamaansa vahinkoon. Jos tunnustusta ei ole, niin myöhemmin sellaisen saanti voi olla vaikeaa..
Jos ei myönnä syyllisyyttään, niin poliisi vaan paikalle - turhaa alkaa kinastelemaan. Ja jos paikalla vaan on silminnäkijöitä, niin myös heidän yhteystiedot muistiin!
Ei noihin tarkastuskohteisiin mitään mielipiteitä tarvita. Viet vaan paikalliseen merkkikorjaamoon ja kerrot mitä on sattunut, he kyllä tietävät mitä tarkistella.. Mutta vahinkoilmoitus pitää olla täytettynä, jos meinaat saada vastapuolen maksamaan jo tuon tarkastuksen..
1300 Gessu
Nojoo noin mullekkin opetettiin autokoulussa mutta käytäntö on sitten jotain muuta. Kun katselee nykyään tuota valoista lähtemistä tulee mieleen lehmälauma joka verkalleen nousee laitumelta ja lähtee kohti navettaa..(tiggeri @ Elo. 15 2007,23:30) kirjoitti
Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
Ihan uteliaisuuttani kyselen mitä tuossa korjattiin?(J@ck @ Elo. 16 2007,13:25) kirjoitti
<br /><br type="_moz" />
Uus vanne ja swingi samantien tilaukseen--->
Paskanmarjat ei nämä nyt mitään lelupyöriä ole. Miten crossia voidaan ollenkaan ajaa. Toki aina voi tulla jotain vikaa sitä ei käy kieltäminen, mutta tässä tapauksessa se on erittäin epätodennäköistä. Menet ajamaan motarille tasavauhtia eka 80- sitte 100-ja 120km/h. Jos et huomaa mitään erikoista pyörän käyttäytymisessä ni turha on sitte viedä liikkeeseen tarkastettavaksi.
ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
Siitä sinun on aivan turha kantaa huolta mitä minä tekniikasta ymmärrän. *(B12 @ Elo. 16 2007,11:54) kirjoitti
Voi olla että jotain ymmärränkin, mutta sinä teit kuitenkin diagnoosin "potilasta" näkemättä ja annoit jopa hoito-ohjeetkin. Aika rohkeaa *
, kun vielä otetaan huomioon mitä voi tapahtua jos olet väärässä. Toisaalta ei niin rohkeaa kun otetaan huomioon, että miten kantaisit vastuusi jos vahinko tapahtuu sun väärien ohjeiden takia, vai mitä? Fiksuutta on ennakoida ja tehdä tarkistukset nyt. Tyhmyyttä on valittaa sitten kun on myöhäistä.
Ketjun aloittajalle: Älä välitä typeristä kommenteista vaan omasta turvallisuudestasi. Joskus naurettavan pienet tällit saavat kuitenkin aikaiseksi vaurioita. Muutenhan kaikki vehkeet kestäisivät ikuisesti eikä ne koskaan menisi rikki. Itse vastaat omasta turvallisuudestasi, kukaan muu ei sitä tee.
No oikeastihan tällaiset etenevät vakuutusyhtiön kautta. Eli vahinkoilmoitus, yhteys tarkastajaan, joka toteaa tilanteen ja korjaustarpeen, sekä määrää korjauspaikan. Turha on mennä ominpäin viemään mitään laskuja mummolle. Niitä ei ole kenenkään edes pakko maksaa. Vakuutusyhtiöllä on ammattitaito ja valitettavasti valtakin tehdä oikeat ja ei niin oikeat ratkaisut.
Se on sitten eri asia nauraako tarkastaja teidät pihalle tuolla :"En edes huomannut että osui takarenkaaseen, mutta kaverit näkivät."
KTM 690 Enduro R -15
Juupas eipäs eiku juupas.
Tee mimä itsestä tuntuu hyvältä mutta jos ajatellaan, että pyyörä oli liikkeessä tai ainaki niin että pääsee liikkumaan eteenpäin ja pieni pusu tulee takarenkaaseen niin tuskin mitään hirveitä tapahtuu. Eri asia olisi jos eturengas oli ollut seinää vasten eikä pyörä pääsisi liikahtamaan eteenpäin (antamaan periksi) mutta tällaisessa tilanteessa itse tiedät kuinka lujaa tuli persiikseen ja sillä perusteella tekisin ratkaisut. Mutta jos törmäystä tuskin edes huomasi voisin kuvitella että hirveän lujaa ei tullut ja rengaskin tuollaisessa varmaan vielä antaa periksi jonkin verran ja hiljentää sitä isku ja jos pyörä vielä pääsee liikkumaan eteenpäin niin tuski hirveitä rasituksia ei ruonkoon tai muihin metalliosiin tule.
Elävästä elämästä yksi tapaus:
Duunipaikan pihalla parkissa työkaverin HD. Siihen sitten mamma töräyttää perään osuen lokasuojaan niin että pyörä liikahti metrin eteenpäin, pysyen pystyssä. Jos en olisi ollut näkemässä niin olisi varmaan jäänyt huomaamatta. Aluksi näytti siltä että eihän tässä mitään sattunut. Varmuuden vuoksi kuitenkin vaihdettiin tietoja. Jälkeenpäin, kun pyörä vietiin tsekattavaksi, meni oikaistavaksi/vaihtoon nippu palikoita -> vakuutukseen.
Kukin tavallaan, mutta tässä tapauksessa olisi saattanut paljastua myöhemmin pyörää myydessä seikkoja, jotka olisivat vaikuttaneet jälleenmyyntiarvoon.
Kannattaa harjoitella noita liikkeellelähtöjä esim. tyhjällä parkkipaikalla niin ei jää liikenteessä muiden jalkoihin.
Mihinkähän suuntaan se takarengas sitä loppupyörää työntää kiihdyttäessä?(pt. @ Elo. 16 2007,10:03) kirjoitti
Ja mihin se kiihdytyksestä johtuva rasitus silloin kohdistuu?
Ilmeisesti moisessa vehkeessä kaasun kääntämisestä aiheutuu muutakin kuin "tuskin havaittava" työntö...![]()
No mahtaa mopo olla aivan sökönä,,,(Jukka @ Elo. 15 2007,22:54) kirjoitti
ellet meinannut itse edes huomata,on se rikki.
Minun mielipide on että merkkikorjaamolle vaan tarkastukseen, vaikken minäkään jaksa uskoo että mitään on tullu, jos tosiaan nopeus oli n. 1-3km/h.
Tuota nopeutta hyvin kuvastaa, että mulla näyttää kympin digitaalinopeusmittari jotain 2-3 km/h, kun pyörän päällä istuen "pakitan" pyörää parkkiruudusta... Joku tuossa vertas, että sama kun potkaisis takarenkaaseen, luulenpa että se potku on kovempi kolaus.
Mut homman pointtihan tässä olis se, että kun viet pyörän liikkeeseen tarkastettavaks, saa tämä kyseinen rouvashenkilö siitä jonkinmoisen loven lompsaansa, ja muistaa ehkä tulevaisuudessa pikkasen paremmin katella mihin ajelee. Ja saatpahan samalla itekin mielenrauhan asian tiimoilta, eikä tartte epäillä että pyörä levii alle.
Ninja forever, man!
Siinä taas joku turkulainen polkupyöräkuski leikkii näsäviisasta. Mut on se vaan hyvä ettei tämäkään paskapuron äimistelijä ajattele omilla aivoillaan, semmonen homma kun ei oikein sovi turkulaisille...(Woody1 @ Elo. 16 2007,17:58) kirjoitti
Ninja forever, man!
Käy ihmeessä tarkistuttamassa pyöräsi ,että kaikki on varmasti kunnossa siinä.jälkeenpäin saattaapi alkaa ketuttamaan,jos jotain vikaa löytyy siitä.Nimittäin ei oo ihan halpoja nuo alkuperäisosat pyörään......niinkuin tiedätte![]()
Honda cb 125 k5 b6. Honda 125 twin. Honda cx 500 .Suzuki gsx 750. Suzuki gsx 1100F.