Eli ajattelin varmuuden vuoksi kysyä, onko väliä vaihtaako renkaat juuri ennen talvisäilytystä vai onko parempi vaihtaa ne kun pyörä tulee ajoon keväällä. Ei kai se rengas nyt eritavalla "muutu" oli se sit tallin lattialla vai pyörässä kiinni?![]()
Kyllähän pitkä säilytys tekee tasaisen painauman renkaisiin, jos on niiden varassa eikä mopo ole ilmassa esim. pukeilla.
Omalla kohdalla en ole huomannut mitään ongelmia vaikka onkin seisontatuella mopot talven seisoneet. Jos mieltä painaa ja netissä on kauhutarinoita kulmikkaista renkaista niin vaihda vasta keväällä.
Voisi kenties ajatella ajaa kevään ensimmäisiä ajoja vanhoilla, jos vielä edes jonkin verran löytyy kuntoisuutta. Säästyisivät uudet hienot renkaat kevätasfaltin teräviltä puraisuilta. Uudet sitten alle pahimpien rosojen siloituttua kotteroiden kesärenkaiden alla.
-hh-
Itse vaihtaisin keväällä. Juuri jos ei pyörää saa ilmaan niin noi painaumat on mahdollisia. Itselläni ei mitään löytynyt talven jäljiltä kun kävin aina vähän väliä kattelemassa pyörää ja samalla pyöritin rengasta hieman. Sensijaan kaverillani on kunnon painauma renkaassa, kun kävi hieman harvemmin moikkaamassa pyöräänsä.
juu ja pistetään talveksi niitä paineita sitten reippaasti yli sinne gummiin, auttaa asiaan.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Tämä nyt on toki vähän sellaista Viimesen Päälle optimointia,(harmaahukka @ Elo. 15 2007,14:44) kirjoitti
ja todellinen vaikutus kotiutukseen taitaa lähetä nollaa, mutta...
itse _ostaisin_ ne uudet nakit vasta keväällä, mutta toki ajoissa niin,
että ne "varmasti" ehtii saada ennen kuin tarvitaan oikeasti.
Näin siksi, että saa tuoreemmat. :-)
Renkaathan jatkavat valmistuksen jälkeen vulkanoitumista,
eli kovettuvat ja pito heikkenee ikääntymisen myötä.
Todellisuudessa tuohon taitaa kulua kuitenkin useita vuosia,
ennenkuin mitään eroa pystyy havaitsemaan edes mittaamalla?
Asialla lienee suht vähän merkitystä MP-renkaissa, jotka myös
kuluvat vähemmillä kilsoilla. Joku harrasteauto, jolla ajetaan
muutama tuhat kilsaa kesässä ja renkaat kestävät vuosikausia,
on sitten toinen juttu.
Varmasti karkea kevätasfaltti on paljon isompi tekijä
kuin tämä renkaan ikääntyminen.
Kuitenkaan ei ehkä ole viisasta hankkia esim. vain reunoilta
kuluneita ratakäytössä olleita renkaita itselle varastoon odottamaan,
kun saa Halvalla muutamat. Ainakaan, jos niitä sitten varastoi
kuudetta vuotta autotallissaan, ennen kuin pääsevät käyttöön...
saattavat olla menettäneet jo kumin pitoa siinä ajassa?
-- sjm
En ole kyllä itse kuullut että laatu-renkaat painuisivat kantikkaiksi. Enkä huomannut viimekeväänä mitään ravistusta renkaissa. Joten mikäli kumit on saavuttaneet vaihto-iän syksyllä, ja sopivan tarjouksen uusista saat, on mielestäni järkevää otaa ne jo syksyllä. Keväällä saattaa taasen olla kova ruuhka kaikissa mopoiluun liittyvissä yrityksissä. Edellisessä kotterossa oli mahtavat Star Performer merkkiset renkaat.Nämä olivat sellaiset, että kun auto seisoi työpäivän parkkiruudussa niin renkaat olivat jo lättänät. Oli kiva ajella muutama kilometri "vibraattorilla". Kun kumit sitten lämpesivät, tärinä lakkasi. Tähän löytyi kyllä lääke, paineiden nosto 2,5bar --> 3,5bar. Kuluivat kumit tosin senmyötä vain keskeltä...
Tuosta päättelin itse, että kalliimmissa merkkirenkaissa osa hintaerosta saattaa johtua laadukkaammasta rungosta...
<p><strong> </strong></p>
Itse olen kyllä aina ollut siinä uskossa että just talveks pitäis tiputtaa niitä paineita, näin aina tehnyt ja ei ole renkaat kärsinyt eikä painaumia ollut, vaikka pyörä seisoi vuoden ajamattomana. Ja talveen tosiaan on vielä aikaa.(kane80 @ Elo. 17 2007,08:27) kirjoitti
No niin no, ainakin omassa Varaderossani(Turder @ Elo. 15 2007,14:31) kirjoitti
keskituella takapyörä on ilmassa ja etupyöräkin hyvin kevyt.
Ja aina voi virittää jotain kakkosnelosen pätkä etuhaarukan
alle niin saa etunakinkin ilmaan...
-- sjm
Ratakumeista ei sinänsä tietoa ole, mutta toisella foorumilla oli juttua renkaiden ikääntymisestä.(sjm @ Elo. 17 2007,09:05) kirjoitti
Hemmo oli ostanut jostain konkurssipesästä kuusi (6) vuotta varastossa maanneen Continental TKC 80 renkaan. Sellaisen "katunappula"-renkaan. Oli sitten soittanut Contin maahantuontiin ja kysynyt, että onko gummi jotenkin vanhentunut siinä ajassa. Vastauksena tuli, että kesärenkaat, mkl. moottoripyörien renkaat, kestävät 10 vuotta varastointia oikeissa olosuhteissa. Eli ei suoraa auringon paistetta jne.
Talvirenkaat on sitten eri juttu, on kuulemma sellaiset kemikaalit seoksessa, että yli viisi vuotta vanhat renkaat ovat menettääneet pitoaan huimasti.
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Kyllä 6 viikkoa vanha rengas on huomattavasti notkeempi asennettaessa kuin 6kk vanha mut ei ajossa huomaa ja parin viikon ajon päästä ei sormin erota kumin notkeutta.
Jos syksyllä saa hyvän tarjouksen renkaasta jonka haluat, osta pois. Mut jos alueella jossa liikut autot käyttää pääosin nastarenkaita talvella ja vanhoissa on pintaa, kannattaa vaihto ajoittaa loppukevääseen.
Nastojen karhentama, kylmä ja likainen asfaltti kuluttaa renkaita huomattavan voimakkaasti. Vielä kun tähän lisää talvehtimisen aiheuttaman "ruosteen" kuskissa, keskittyy tuo voimakas kuluminen renkaan keskustaan -> menee helposti kantikkaaksi ja huonoksi ajaa. Uusien renkaiden kuluttaminen siinä on vähän hukkaan heitettyä... siis olettaen et edellisvuotiset on oikeesti ajokuntoiset niin syksyn vesikeleillä kuin keväälläkin. Noissa oloissa tosin uudesta renkaasta on toisaalta hyötyä.
Näin oon omassa ajossa huomannu.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ihme porukkaa kun miettii tommosia keskellä kesää... tässähän ei ole talvesta tietoakaan, säähän ehdit ajaa vielä parit renkaat kevyesti...
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050