Olen tässä opetellut 10V tauon jälkeen liikenteessä moottoripyörällä liikkumista ja olen kiinnittänyt huomiota motoristien tervehtimiseen.
Aiemmin oli todella harvinaista että joku jätti morjenstamatta, nyt tuntuu aika harvat morjenstavan. Nämä havainnot siis kehä I ja kehä III väliseltä alueelta. Ykkösen sisäpuolella ja kolmosen ulkopuolella tuntuu taasen löytyvän morjenstelijoita.
Onko kanssamotoristin tervehtiminen menossa pois muodista vai onko minulle sattunut kohdalle vain maanantai-aamun pyöräilijöitä?
Vieläkö "eri leireissä" olevat uskaltavat moikkailla liikenteessä, eli kustomin kuski kyykkykoskille ja päinvastoin?
Alkaa nykypäivänä noita pyöriä olemaan jo sen verta paljon että kärsinyt pientä inflaatiota. Kohta sama kun ajelee kotilolla ja nostelee kättä kaikille muille kotiloille![]()
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Samaa olen minäkin huomannut, ei se lapanen niin herkästi nouse.
Tosin välillä joutuu yllättymään kun partasuinen liivimies heilauttaa![]()
Puuttuva ajotaito korvattu teholla!
Suzuki Hayabusa -09 (rek. -10)
Suzuki Hayabusa -07
Suzuki 1200s bandit -03
Kawasaki zx10r -06
Honda 600cbr -98
Toivonmukaan olet vain törmännyt näihin maanantaiaamun pyöräilijöihin. Olisi sääli, jos motoristipiirit olisi kärsineet inflaatiosta ja tämä yhteenkuuluvuuden tunne olisi katoamassa.
One for all and all for one. *![]()
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Hassun havannon tein tossa t-paidalla ajellessani. Huomasin että silloin morjestellaan harvemmin kuin rätkätakki päällä ajellessa.![]()
Kuinka moni muuten morjestaa vastaantulevalle moottoripyöräpoliisille? Entä kuinka moni saanut ystävällisen tervehdyksen takaisin?!? Itse tulee morjestettua ikään, sukupuoleen ja sitä katsomatta, tuleeko kaveri otsaluu vai tennarinpohjat edellä. Tänä kesänä kohdannut varmaan 20 kertaa virkavallanedustajan mopottimellaan ja kertaakaan ei ole morjestanut takasin. Ainut kerta minkä muistan, että poliisi olisi morjestanut, maksoikin sitten jo vähäsenEi oo häpee olla nopee, mutta siitä voi joutuu maksamaan. Ja kai noissa mopopoliiseissa on sitten myös kavereita ketkä vapaa-ajallakin harrastaa mopoilua. Mitenköhän he silloin "käyttäytyvät"? Asiana tämä äärettömän olematon, mutta sitä kerkee kaikkee miettimään tuolla tienpäällä pienen kypärän sisällä
![]()
Maailman paras ja lyhyin satu:
Olipa kerran poika, joka kysyi tytöltä "Menetkö kanssani naimisiin".
Tyttö vastasi: "En"
Ja näin poika eli elämänsä onnellisesti loppuun asti. Hän kävi usein kalassa ja metsällä. Hänellä oli aina uusinta mallia olevat elektroniikkalaitteet, nopeimmat autot, moottoripyörät ja veneet. Ja hän joi kaljaa kavereiden kanssa ainakun halusi. Sen pituinen se.
Kyllä on täällä savossa poliisilla on kaksi kertaa lapanen noussut ja
ensimmäinen kerran liputti varikolle, mutta toinen kerta oli vain morjestus.
Ahdettu 1216
Kyllä on seriffi morjestanut takasin ja juuri kehä III tuntumassa jo kolmesti. Muillekkin olen morjestellut ja takaskin on tullut... Ei aina, mutta usein.
Toki mantiellä vaste tulee itseltäkin helpommin - aina kun ei huomaa liikenteen vilinässä ;)
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
(bechipe @ Kesä. 27 2006,00:43) kirjoitti
Aika osuva kysymys mottona.... Tässä miettimisen aihetta seuraavalle ajelulleni (samalla kun morjestelen ohi huristaville mopopoliiseille, jotka ovat kyllä tähän saakka morjestaneet takaisin).
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Mää morjestan kaikille kakspyörille, paitti polkupyörille, ja potkulaudoille ( en tarkoita skoottereita)
Erityis-suosiossa on noi naiset skoottereilla.Ja ihme, ne ruvennu morjestaa takaisin.Looginen selitys, eihän ne tämmöisiä vanhoja äijiä muuten morjestele, mut kun on mopo.
Mut jos ajais ilman kiulua, ei sit enää morjestais.
Kyl mää HD äijillekin moikkaan, mut nee ei huomaa.
Jossa oli jokin selityskin. Se Hd kuulema vatkaa niin paljon,että menee toi näkökenttä ihan sumeeks, ja näkö on huono.![]()
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
väittäisin että täällä satakunnassa kaupungissa ajaessa lapa ei heilahda vastaan tulijoilta niin helposti kuin maantiellä.
Ja kyllä tossa viikonloppuna mopopoliisi vastasi tervehdykseen ja on kyllä yleensä vastannut.
"Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
Kovin laiskasti nykyään vastataan tervehdyksiin. Ikävä kyllä.![]()
**Matka jatkuu... kohti vanhainkotia, siis**
lähes kaikille moikkaan, joskus jopa mopoille, huvikseen joskus ja joskus ei vaan erota edestäpäin, mikä vekotin on tulossa. MP-pollareille moikkaan ja ne on aina moikanneet takas, viimeksi paluuliikenteessa se piti kättään koko letkalle ojossa
Motarilla en nosta kättä kun en uskalla. Ja keskustassa on monesti just tärkeä vaihteen ropaus menossa, sillon nyökätään.
Tietä käyden tien on vanki
vapaa vain on umpihanki
Hiukan tarkennusta: 100 km/h:ssa menee värinäkö ja 120 km/h:ssa häviää horisontti.(teutori @ Kesä. 27 2006,03:56) kirjoitti
![]()
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Tähän sen verran kommenttia. Kun itse täältä susirajalta eksyi pariviikkoa sitten sitten sinne ruuhka Suomeen niin alkoi pyöriäkin olla liikenteessä niin paljon että kaikkia ei ehtinyt morjestaa vaikka olisi halunnutkin. Täällä korvessa ajellessa ehtii kyllä vilkutella vaikka kaikille autoillekin. Mutta kun mopoja tulee vastaan "jatkuvasti" ja välillä täytyy keskittyä omaan ajoonkin niin ihan kaikille ei ehdi heilauttaa kättä, päätä yritän kyllä nyökytellä silloin.
Mutta anteeksi pyyntöni jos joku on loukkaantunut kun sininen Äksjiiärrä ei moikannut.
<br /><br type="_moz" />
Itse koetan morjestaa aina kun mahdollista, mut tuo PK seudun liikenne on sen verran hektistä ja mopotiheys sen verran suuri, että väkisin jää osa huomaamatta. Moottoritienopeuksissa kun on terveellisintä seurata vaan edellä ajavan perävaloja. Niin ja jos jättää turvavälin, että ehtisi morjestaa, sit vasta tarkkana pitääkin olla, kun koko ajan siihen sun turvaväliin pakkaa kotiloita. Mut hengessä moikkaan kaikkia, jotka "uskaltaa" kahdella pyörällä taiteilla tuolla ulkona, kun on neljänpyörän vaihtoehtokin.
Maakunnassa asia on paljon helpompaa ja ainakin Kuopion seudulla nousee känny riippumatta siitä millaisella pelillä ajelee. Itse kruisailen siellä nimittäin sellaisella Road King harrikalla ja aina oon saanu vastatervehdyksen, kun oon kännyn nostanut. (jopa moottoritiellä, kun vatkaamisesta huolimatta olen ollut havaitsevinani moottoripyörän.)![]()
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Täällä meillä päin nostellaan lapasta ahkeraan. Kaikki eivät vastaa, mut![]()
Mopon päältä harvemmin vastataan mut minusta on mukava tervehtiä heitäkin.
Polliisi moikkas viimeks juhannuksen aikaan kunvastaan.
*kukkis*, *pilkunviilaaja*
Motari/kehä I ja III, jää iteltäkin moikkaamatta usein, kun ei yksinkertaisesti huomaa pärriä liikenteeltä ja nelikaistaiselta tieltä. Kaksikaistaisella aina räpylä pystyssä ja aina moikkaus on tullu takaisin.
Auttaa varmaan paljon, että olet itse aloitteen tekijä, moni ei moikkaa, jos sille ei moikata ensin.
Mää en käsitä, että miks pitäisi morjestaa jollekkin täysin tuntemattomalle tyypille vaan sen takia, että liikkuu samanmoisella kulkuneuvolla !
Mites sitten, kun olette liikkeellä autolla ? Morjestatteko kaikille kanssa-autoilijoille ?
Linja-auton ikkunasta tietty heilutellaan kaikille vastaan tuleville linja-autoille.
Kävelyllä tietenkin kaikille toisille jalankulkijoille.
Tutuille tietty moikataan, mutta älytöntähän se on kaikille ruveta morjestelemaan....
![]()
Juu. Näinhän siinä käy...On se kauheeta kummosia surmanlaitteita tuolla Ameriikassa värkätään!(DoubleTwin @ Kesä. 27 2006,08:21) kirjoitti
Ja tuosta moikkaamisesta sen verran, että viime vuosina yhä harvempi motoristi moikkaa tien päällä. Eipä siitä "hengestä" tunnu enää paljon olevan jäljellä... Vaan ne jotka takaisin moikkaa saavat mut hyvälle tuulelle.Jotkut velikossut jätän mielelläni moikkaamatta.
![]()
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Kehät on hankalia paikkoja spotata pyöriä kun ei motoristista pensaiden yli näe kuin kypärän jos sitäkään.
Itse olen huomannut että täällä Syvässä Etelässä kyllä morjestetaan, itse eleet vaan ovat pääsääntöisesti paljon pienempiä. Paras minkä olen onnistunut havainnoimaan oli parin sormen nostaminen kaasukahvalla. Tietty lukuisa määrä näitä varsinkin -yleistysyleistys- kyykkykuskeilla tyypillisiä "kämmenkahvanvieressämenosuuntaan"-tyylisiä kovin hillittyjä moikkauksia näkyy myös. Plus ihan nyökkäyksiä, varsinkin silloin kun ei pysty kytkimen kanssa rehatessa irrottamaan kouriaan pyörästä. Kai tästä voisi tehdä apurahan turvin jonkun ajokulttuuritutkimuksen.
Kyllä sitä välillä kädet heiluu kuin helikopterin lavat kun tulee enemmän porukkaa vastaan. Silti tohtisin väittää että 95% vähintään tervehtii eli ei tämä asevelimeininki mihinkään ole kuolemassa kuin neljän ruuhkan aikoihin...
When in trouble, or in doubt
run in circles, scream and shout.
joo, velikossun vois istuttaa matkailuauton rattiin, sais hyljeksiä sielläkin kohtalotovereitaan *(SenioRR @ Kesä. 27 2006,10:44) kirjoitti
![]()
Tietä käyden tien on vanki
vapaa vain on umpihanki
Kyllä täällä hämmeessa ainakin morjesntellaan kohtuu ahkerasti ja sinivuakotki osaa tervehtiä! Ainakin näin aloittelijasta se on ihan nasta harrastus
![]()
<p>Yamaha 4ever!</p>
Myös autoilijat näyttelee käsi- yms. merkkejä toisilleen ja muulle liikenteelle. Yleisimmät ovat keskisormi, nyrkin heristys, torven töräytys ja valojen vilkuttelu.(velikossu @ Kesä. 27 2006,10:09) kirjoitti
Eipä ole osunut silmään että tuota olisi tapahtunut motoristien kesken. Toisaalta eipä ole myöskään motoristi koskaan kiilannut tai roikkunut perseessä kiinni henkilökohtaisella kokemuksella. Sen kerran kun fillari petti tielle niin meni noin kolme minuuttia kun oli ensimmäinen mopottelija apua tarjoamassa. Enkä edes viittonut apua. Moikkaaminen sopii kuvaan hienosti, on siinä jotain yhteenkuuluvuutta. No, en tiedä mutta moikkaan kuitenkin.
Korjataanpa sen verran että eilen viidenkympin alueella joku kevarillaan roikkui sata metriä rekisterikilven tuntumassa. Ei ymmärtänyt ohi mennä vaikka viitoin menemään, meni varmaan konsepti sekaisin.Ymmärsi sentään sitten jättää väliä.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Mä yritän nostaa kättä kaikille. Ja nostan, jos vaan huomaan . Kehällä ja motarilla jää välillä nostamatta kun ei aina huomaa vastaantulevaa motoristia,mut jos huomaan niin lapanen nousee.!
Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
Puhun usein - mutta paskaa.
sen oon huomannut, että jos vedät jossain rankkasateessa tai todella kylmänä aamuna, ja kohtaat sen toisen pyörän joka keliin on uskaltanut, niin kyllä morjestaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
kyllä pyörä tyyppi tuntuisi vaikuttavan aika paljoltikkin. edellinen pyörä oli supermoto jolle eivät kustomi ukkelit ja matkamotoristit varsinkaan kaupungissa morjestelleet kun luulivat varmaan terpiksinyt taas alla nakupyörä jota tuntuvat kaikki morjestavan jopa kaiken maailman hemmetinpenteleet
itse morjesta kaikille lähes 2-pyöräsille jos satun vain huomaamaan eilenkin tuli 2 poika jollain honda mankilla maantiellä vastaan ja morjestivat reippaasti niin pitihän sitä pojille huitoa takaisin
![]()
Jos Halvatun Papat tulee vastaan, he ainakin moikkaavat reilusti takaisin(Ninnair @ Kesä. 27 2006,08:14) kirjoitti
(tai oikeastaan niillä on rukkanen pystyssä jo kaukaa)
![]()
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
no ei niitä prätkiä nyt niin pal oo täällä pk-seudulla, että ei vois moikata! Se vaan kuuluu henkeen, mikä näyttää hiipuvan viimeisen 3v aikana![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.