Tarkoitus olisi ruveta ajelemaan radalla enempikin, mutta alusta tuntuu olevan liian löysä/en saa sitä hyviin säätöihin.
Olisiko kellään kokemusta F mallista, kuinka siitä saisi paremmin radalle sopivan?
Tuleeko keulasta pelkkien jousien (öhlins) vaihdolla yhtään sen kummempi? Olisiko hyvä vaihtaa muutakin?
Kannattaako keulaa madaltaa?
Kertokaa toki muitakin hyviä vinkkejä mitä kannattaa tehdä jos rupeaa tuolla rataa kiertämään.
VTR ---> FireBlade --> CB1000R --> R1
Itselläni ainakin jäykemmät öljyt tepsivät. Tosin, entiset olikin aikamoista liejua...![]()
Hornet 600 -99
VTR 1000 -99
ZRX1200R -06
SpeedTriple -08
Busa -09
FXDCI -06
FXS -11
Joo mäkin laitoin veturiin nuo öhlingissin jouset myöskin vähän jäykemmät öljyt (w12,5 vakio w10) alkoi toimimaan hyvin vanhaan verrattuna ,ainaskin kadulla ei enää pohjaa
<p>Joopa Joo</p>
Pitää ottaa ja vaihdella ne öljyt ja sitten jos ostais noi uudet jouset. Onko ne jouset noin 100€ luokkaa?
Mistä kannattaa öhlinssiä kysellä?
VTR ---> FireBlade --> CB1000R --> R1
Täältä tilasin XX:n etujouset, Öhlinsit siis. Kotiin toimitettuna pitäis hinnan olla n. 140 €
http://www.mp-racing.fi/showpage.asp?id=4519
127€ tai 129 € racingilta Hyvinkäältä ö-jouset.
Laita sit 8mm alumiinilatikka takaiskarin yläpäähän pultin ja rungonväliin ja laske keulaa n:10mm sit teet normaalin alusta säädön. keula 30-35mm taka 15-20mm
Aina on yksi kesä vähemmän...
Bike Doctorilta Epilästä tuli mulle vieterit, muistaakseni satasen maksoin, sama kioski muuten teki hyvät säädöt koneeseenkin.
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Pitää kysellä Bike Doctorista niin ei tarvitse postin kautta tilailla.
Onko teillä tietoa säätääkö se putkien yläpäässä oleva vaimennuksen ruuvi. paluuvaimennusta vai paluu- ja alasmenovaimennusta?
Kun en ole ainakaan löytänyt kun yhden ruuvin.
VTR ---> FireBlade --> CB1000R --> R1
Siitä ruuvista säädetään paluuvaimennusta.(Veturi kuski @ Elo. 16 2007,10:57) kirjoitti
Ja kyl siel pitäs olla kaks ruuvii, yks molemmis putkis![]()
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Melko varmasti vaikuttaa osaltaan myös menovaimennukseen tuo säätö.(Nevalan Tiikeri @ Elo. 16 2007,11:03) kirjoitti
TL1000R
Itse ajelin pari vuotta Veturilla ja radallakin tuli jonkin verran käytyä. Mulla ei ollut laitettuna muuta ku piikkiä pienempi ratas eteen, putket, suuttimet yms. 8mm prikka oli myös takaiskarin välissä.
Noilla "virityksillä" sitten pääsikin ihan kohtalaista vauhtia. Itsekin onnistuin aika monia parempia pyöriä ohittelemaan ja etupään löysyyteen se vauhti ei kyllä ensimmäisena loppunut. Pyörää kokeili monesti myös entinen kisakuski, joka totesi, että pyörä on kaiken kaikkiaan helvetin kiva ja helppo ajaa myös radalla.
Ennemmin suosittelisin hyvien renkaiden hankkimista, vaikka eipä noi jousetkaan kalliita ole. Keskivertokuski niitä ei varmaankaan edes kaipaa. Ei kaivannut kokeneemmatkaan rataketut.
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
Kyllä se on vain paluuvaimennuksen säätö...(ZR-7herwood @ Elo. 16 2007,11:31) kirjoitti
Linkki käyttäjän oppaaseen jossa jousituksen säätö-ohje
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
monesti tommonen peruslöysä katualusta on semmoinen ajettava, että se on kuskista kiinni, kuskin pitää ajaa siten, ettei häiriköi sen alustan toimintaa, eli mutkassa ei pumpata kaasua on/off, vaan ollaan tasaisesti veto päällä. Jarrutus suoritetaan suoralla ja annetaan keulan palautua ennenkuin tiltataan kallelleen.
Yksi tärkeä on, että ei tuuppaa sitä sisäpuolen jalkaa ulos, kun tuntuu että mutka ei käänny. tangoista se kääntyy.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kyllä omaan ex-veturiin öhlinsin jouset (10% alkup. jäykemmät ja lineaariset)teki sen parhaan virtyksen rata-ajoa ajatellen, tai paremmin siis jäi varaa säädellä etupäätä paremmin.
Kokeilkaa myös Öhlärin keulaöljyjä toimivat hieman erilailla kuin esim motorexin vastaavat 10w.
Mutta olenkin ihan tavan tumpelo radalla ja painoakin n. 30kg enemmän kuin kilparatakuskeilla!
ja hintahan on aina ostajan ja myyjän neuvottelun tulos, ite maksoin mp-racingillä muistaakseni ~100€
Jos normaalin vaimentimen rakenne on tuttu, niin tiedät että normaali paluuvaimennuksen säätö kuristaa vaimentimen pakan (tjsp) keskireikää. Tuo reikä on aina auki ja siten sen virtaaman säätö vaikuttaa siis kaiken liikkeen aikana. Myös puristusliikkeen. Tästä syystä tuo paluun säätö tulisi myös tehdä ennen menon säätöä, jos sellainen siis erikseen olisi. On kovin epätodennäköistä, että veturissa olisi jotenkin poikkeava vaimentimen perusrakenne.(Nevalan Tiikeri @ Elo. 16 2007,12:17) kirjoitti
TL1000R
Tuossa kokeilin testata vielä uusiksi nippusiteen kanssa painaumaa kuskin kanssa. Jousen esijännitys on kireimmässä asetuksessa niin painauma oli 5cm eli melkein puolet koko joustosta.
luin jostakin, että painauma kuormattuna olisi hyvä olla 1/3 koko joustosta?
VTR ---> FireBlade --> CB1000R --> R1
No jännä juttu sit, et tossa valmistajan tekemässä oppaassa eivät mainitse kyseessä olevan meno- sekä paluuvaimennuksen säädön.. luulis kuitekii heijän tietävän sen...(ZR-7herwood @ Elo. 16 2007,13:34) kirjoitti
Toihan on selvää kuluttajan harhaanjohtamista. Vähän sama kuin väittäisivät jarrukahvaa kaasuksi...
![]()
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Jouset ovat aivan liian löysät painollesi. Pyydä ostaessasi jouset pyörän + kuskin painon ja käyttötarkoituksen mukaan. Jos myyjä ei tajua mistä puhut, vaihda liikettä...(Veturi kuski @ Elo. 17 2007,07:55) kirjoitti
Paluuvaimennuksen kanssa voi tulla jäykempien jousien kanssa ongelmia (säätövara loppuu), minkä takia yleensä laitetaan samalla jäykemmät öljyt. Paras (ja kallein) ratkaisu olisi säädättää keulan sisuskalut toimimaan jäykempien jousien kanssa.
Ja taakse sama homma tietysti...