Pitipä sitten lähteä kaupassa käynnin yhteydessä lyhyesti ajelemaan pientä metsäautotietä. Kilometrin jälkeen alkoi sen verran mutaiset olot, että päätin tehdä uparin ja siitä kaikki alkoi. 250kg rautaa jumissa poikittain kahden tieuran välissä ja pelkkää savea alla
No pysyipä pyörä nätisti pystyssä ilman tukea. Ei auttanut näreet ja kivet tassujen alla vaan pyörä oli kaadettava, ensin vasemmalle ilman, että sain pyörää käännettyä ja sitten oikealle kyljelle jolloin sain sen käännettyä pytyn(kaatumarauta) varassa yhteen uraan ja vielä paluu suuntaan. Tämän puolen tunnin episodin jälkeen oli mies ja pyörä tukevasti kurassa ja pyörä liki ilman jarruja (servo ja ABS poissa kuviosta).
Kotona huomasin, että jarruvalo palaa jatkvuasti. Takajarrun kytkin naksuu jarrua painettaessa mutta kahvaa painettaessa ei kuulu mitään. En kyllä muista pitäisikökään.
Hyviä vinkkejä kaivataan, mistä etsintä kannattaa aloittaa... heti pyörän pesun jälkeen.
Opin kyllä, että Gessu Metukan Touranceilla ei ole maastopyörä![]()
Pyörä pesty ja tutkittu lisää.
Virrat päälle ja hälytin pois. yhden-kaksi naksausta vilkkuu abs valo hitaasti ja sitten alkaa nopea naksutus. Yleishälyvalo sammuu hälyn pois kytkemisessä kuten normaalisti. Samalla kun nopea naksutus alkaa, syttyy myös takajarruvalo palamaan jatkuvasti.
Kun häly kytkeytyy pois lähtee bensapumppu käyntiin kutn normaalisti.
Pistin akkuun kiinni ylläpitolaturin jos akku olisi vaivaantunut jatkuvasta käynnistelyistä irrotussavotassa. Akku on alkuperäinen ja ikää 4v.
Ne ABS:ssät sekoaa, kun etupyörä on seis ja takapyörä pyörii vielä huimaa vauhtia kupsahduksen jälkeen maassa.
Ai niin, sä et tainnutkaan kaatua. Ehkä ne otti muuten nokkiinsa siitä savikeikasta.
Ne pitää nollata ( resetoida )
Mun pyörässä se käy näin
http://lyhytlinkki.net/?jqg0u6lu
R1150:ssä on melkein samanlainen systeemi.
Ohjeet siihen on täällä.
http://lyhytlinkki.net/?aheuogvt
Vai onko sulla R1200GS?
Pekka
![]()
![]()
Pekka
Jaa se sekoaa tuostakin. Ihme vekotin.
Löysin yhden ohjeen jossa resetointia ja vikakoodeja ABS1, ABS2 ja iABS:lle. Mulla on tuo iABS sen ohjeen mukaan siihen ei ole resetointiohjetta.
Jos tuo tosiaan vaatii resetointia, pidän sitä kyllä suunnitteluvikana pyörässä, perskule. Miten sitä voisi metsässä ajaa jos ei takafillari saa pyöriä tyhjää![]()
Eikös ainakin uudemmissa ole siksi se ABS:n poiskytkentämahdollisuus eli saa maastossa pois päältä ?
Tuohon ongelmaan: eikös servojarrullisessa ole sekä etujarru kahvassa että takajarrupolkimessa joku ihme mikrokytkin, joka kytkee sen servomoottorin päällee juuri mikrosekunttia ennen kuin varsinaisesti alkaa jarruttaan ==> kannattais tsekata niiden toiminta, olisivatko saaneet kuraa tms. tuossa tohinassa. Jos ne ei toimi, kaikenlaista varotusvaloa varmaan vilkkuu aika lailla.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Vain takajarrupolkimessa on mikrokytkin. Mittasin, että se toimii.
pekkavee, kuten arvelinkin, mun pyörässä tuon ohjeen 1150GS nollausjuttu ei toimi. Pinni 2 ei edes ole kytketty mihinkään. En uskaltanut lähteä kokeilemaan värienperusteella summamutikassa, voisi possahtaa koko vehje.
Terve
Polkimen ja jarrukahvan mikrokytkimet on saksalaisittain Scheisse-laatua & suunnittelua!
Kannattaa tehdä nopea vikadiagnoosi seuraaasti:
Nykäiset jarrukahvan mikrokytkimen johdon irti kytkimeltä ja oikosuljet sen vaikka paperiliittimellä, sama homma jarrupolkimen mikrokytkimen johdolle. Sitten virrat koneeseen. Jos ongelma poistuu -> servo boottaa & jää vilkkumaan hitaasti, niin silloin vika oli jommassa kummassa kytkimessä. (sitten tutkit kummassa)
Nää puimurin nerokkaat mikrokytkimet on sellaisia, jotka on "on"-asennossa, elikkä kytkettyinä silloin, kun kahva EI ole painettu / poljin poljettu. Jos kytkimessä on vikaa (jumissa "off"), niin silloin servo ei osaa bootata, vaan kuvittelee jarrun olevan puristettuna (-> ei pysty tekemään selftestiä)..
Kytkimien jumittumista saa aikaan peltilirpukan vääntyminen polkimen luona, käsisuojan kääntyminen inasen, paska laatu.
Todennäköisesti homma ratkeaa noitten kytkimien selvittämisellä, eikä muita tietokoneloitsuja tarvita..
FIN_GSer
Kokeilin takajarrun kytkimen korvausta oikosululla, ei vaikutusta.
Missä ihmeessä on etujarrukahvan mikrokytkin. Korjaamokäsikirjan kuvissa sellaista ei näy tai siis minä en sitä nähnyt![]()
Kurkkaat kahvan alapuolelta yläviistoon...
Siellä se perkule luuraa ja näytelee viatonta.
Kahvan alapuolelta katsoen siellä on mikrokytkimen kiinnitysruuvi (jonka säätö on aikas säätämistä), kiinnitysruuvin vieressä/lähettyvillä on kytkimen johdon liittimen kohta.
Siellä se piilee, kunhan kurkkii..
FIN_GSer
Sitten vielä tähän perimmäiseen syyhyn:Tourancet ei tosiaankaan ole mitkään maastokumit ja uudistettu markkinoille tuleva malli kuulemma vielä vähemmän. Nykytourance menettelee vielä selkeällä soralla, mutta heti kun savea ilmestyy pyörän alle, niin enempi menee ajo arpomiseksi.
Kiitos FIN_Gear, katson heti kun selviydyn tästä ensimmäisestä loman jälkeisestä työpäivästä. Jos tuo kahvan kytkin on todella herkkä, se voi olla koko episodin juoni.
kjhh, njaa empä sanoisi, että renkaat on perimmäinen syy mutta kyllä tuo oli tiedossa, tie vain muuttui yht'äkkiä turhan vetiseksi. Kaippa perimmäinen syy on into nähdä mitä tuon seuraavan nyppylän/mutkan takaa löytyyjos vain toiset pyörät (vanteet ja kumit), hommaisin oikein kunnot nappulat toisiksi. Pyörien irrotus ja paikalleen laitto kun ei niin ihmeellinen temppu ole.
Joo, tää rengasjuttu ei ratkea kuin esittämälläsi tavalla - toiset vanteet nappulakumeille. Pinnavanteen hinta taitaa vain olla aika suolanen.
PROBLEM SOLVED...
Njoo niinhän siinä sitten kävi, että vika oli yksinkertaisin mahdollinen ja hävettää niin maan pirusti
Käsisuoja esti etujarrukahvaa palautumasta lepotilaan ja kahvan sisällä oleva mikrokytkin oli sitä mieltä, että jarrua painetaan ja ABS-diagnostiikka sen perusteellä tiesi, että jarrut on rikki. käsisuoja oli liikkunut pyörän ollessa kyljellään siirto-operaation aikana.
Ihme juttu muuten, että siinä BMWn omassa korjaamokäsikirjassa ei kahvan hajotuskuvassa ole mikrokytkintä ollenkaan. Olisinhan minä nyt sen muuten (luultavasti) purkanut samalla kuin takajarrukytkimen.
Episodi on kuitenkin nyt ohi ja hyvä puoli on tietysti se, että tuo sattua kotinurkilla eikä toisella puolella pitäjää. Ne jarrut ilman servoa on ihan oikeasti huonot. Niin ja oneksi en ehtinyt kuskata pyörää pajalle ja valittaa puolta tuntia kuinka surkeaa tekniikkaa Bemarissa on.
Kiitokset vielä kerran kaikille vinkkejä kertoneille !
ps. lienee ehkä syytä ostaa etujarrun mikrokytkin varastoon ihan vaan kaiken varalta jos on pidemmälle lähdössää... takajarrun kytkimen johdon voi oikosulkea jos kytkin hajoaa mutta ilman etujarrua ei oikein voi ajella.
Hyvä, että selvis
Tuo käsisuojan viksahtamisen aiheuttama jarrukytkinvaiva on niitä "ominaisuuksia"..
Varsinaisesti varakytkintä ei tarvi ottaa reissuun mukaan. Jarrun saa toimimaan, kunhan oikosulkee sen johdon. Servokin toimii, mutta jaruvalo ei.
Paras on tietenkin ajella servottomalla ja absittomalla pyörällä. Ei sähköviat vaikuta jarrutukseen
FIN_GSer