Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 40:sta
  1. #1
    PikkuNiilo:n avatar
    Liittyi May 2004
    Kahden ison järven välissä
    Eilen töistä kotiin ajellessa pysähtyi linja-auto suojatien eteen Tampereen Amurissa. Näin jo kaukaa, että nainen oli vedettävine kärryineen odottamassa sopivaa väliä ylittää katu. Seitsemän (ihan oikeesti kerkesin laskea) edelläajanutta henkilöautoa ohitti bussin suojatien edestä ilman että jarruvalot edes vilkahtivat. Onneksi nainen oli tottunut jalankulkija eikä astunut toiselle kaistalle katsomatta. Henki olisi mennyt. Kai tästäkin jonkinlaisen sakon saa, mutta mielestäni näiltä debiileiltä tulisi poistaa kortti määräämättömäksi ajaksi. Heti. Oppisivat olemaan. Ajamatta.
    Kauhulla odotan kun koulut alkavat ja reppuja pienemmät taapertavat kouluun...
    GSX 1100F › Honda CBR 1100XX
    "Kaikki jotka ajavat sinua lujempaa ovat raivohulluja
    ja kaikki jotka ajavat hitaammin ovat taukkeja tientukkoja!"
  2. #2
    Tuosta tulee näköjään 12 päiväsakkoa. Se mitä siitä tulee, jos ajaa jonkun yli onkin sitten varmaan ratkaistava oikeudessa.

    Tuo on oikeesti paha rikkomus josta aika helpolla pääsee. Ja varsinkin nuo mainitsemasi lapset on sellainen ryhmä joka ei osaa välttämättä katsoa muuta kuin sitä bussia joka siinä seisoo.

    Tässä yksi esimerkki siitä millaisia lapset on liikenteessä. Opetin lapsiani kulkemaan liikenteessä, kun alkoi jo kouluikä lähestyä ja sinne liikenteeseen oli pakko kohta lähteä jo ihan itsekseen. Tien ylitys harjoittelu menossa ja hienosti lapset katsoivat toiseen suuntaan, ei näy ketään. Sitten katsotaan toiseen suuntaan ja sieltä auto tulossa vähän matkan päässä. Lapset jäävät katsomaan autoa ja odottamaan, hyvä. Auto tulee kohdalle, pysähtyy suojatien eteen ja kuski näyttää lapsille kädellä, että 'saa mennä'. Tästä kiitollisina lapset lähdössä tien yli. Onneksi olin mukana ja kielsin menemästä, koska vastakkaisesta suunnasta olikin tulossa auto. Lapset kun näkivät ensimmäisen auton tulevan, niin jäivät vain tuijottamaan sitä autoa ja siinä meni varmaan 5sek ennen kuin auto oli pysähtynyt suojatien eteen. Tällä välin toisesta suunnasta jossa ei ekalla kertaa ollut ketään olikin ehtinyt tulemaan auto.

    Virhe 1: Lapset ei katsoneet vielä ennen ylitystä molempiin suuntiin.

    Virhe 2: Suojatien eteen pysähtynyt auto näytti lapsille, että 'saa mennä' vaikka vastaan tulossa toinen auto. Lapsille tuo käden heilautus aikuiselta on lupa mennä.

    Joskus ei vaan autolla voi pysähtyä suojatien eteen antamaan lapsille tilaa juuri sen takia, että joku toinen voi "sen takia" ajaa lasten yli. Mp:llä sen voi tehdä turvallisemmin, koska mp peittää vähemmän näkyvyyttä.
    xxx
  3. #3
    Joltain kuulin et turussa poliisit olis olleet eräänä päivänä katsomassa vain tuota kyseistä rikettä ja kuulemma oli kortteja lähtenyt..
    Varmaan yksi yleisin liikennerikkomus tuo, mut aika harva sitä taitaa enää autokouluajaltaan muistaa.. Ja eikös se ole niin, että jos jalankulkija lähtee vihreillä, hän saa ylittää kadun, vaikka autoilijalla palaisi vihreä.
    2-kaistaisilla kaduilla tuota sääntöä rikotaan kyllä oikein urakalla tietyissä paikoissa, kun toinen jo seisoo ja valot vaihtuvat vihreäksi, toista kaistaa joku tulee kunnon vauhdilla ja toisen jonon eka ei ole vielä liikkunut jne..


    Samaan aiheeseen voisin lisätä, että itse ollessani kävellen liikenteessä, menen suojatielle aivan varmasti vaikka olisi autoja näkyvissä, oppivathan siinä pysähtymään
    Toki sillai tuon teen, ettei itseään hengenvaaraan johda. Ja odotan sitä päivää, kun joku autoilija alkaa soittamaan suutaan kun "kiilaan" hänen eteensä suojatielle



    Honda CB600 F Hornet -07
    Honda CBR600RR -07
    Honda CBR600F -99
    Aprilia Sport Pro 125 -94
    Yamaha RD 125 -82??
  4. #4
    Olikohan tämä odotettavissa? Ennemmin tai myöhemmin napsahtaa. Yllättäen Volvo. Bemarit ja Audit ehkä vielä pahempia, mutta usein myös Volvo-kuskeja eivät liikennesäännöt koske. Se on kai se paljon kehuttu Volvon passiivinen turvallisuus...
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  5. #5
    nyt se sitten tapahtui perkele!
    Kahvankääntäjä
    Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
  6. #6
    Lainaa (Streethawk @ Elo. 11 2007,15:57) kirjoitti
    Virhe 2: Suojatien eteen pysähtynyt auto näytti lapsille, että 'saa mennä' vaikka vastaan tulossa toinen auto. Lapsille tuo käden heilautus aikuiselta on lupa mennä.

    Joskus ei vaan autolla voi pysähtyä suojatien eteen antamaan lapsille tilaa juuri sen takia, että joku toinen voi "sen takia" ajaa lasten yli. Mp:llä sen voi tehdä turvallisemmin, koska mp peittää vähemmän näkyvyyttä.
    Tuota virhe kakkosta ei tule koskaan tehdä silloin jos on muita autoja liikkeellä. Silloin on kyllä vastuu autoilijan eikä pienen lapsen.
  7. #7
    Lainaa (PikkuNiilo @ Elo. 11 2007,13:35) kirjoitti
    Seitsemän (ihan oikeesti kerkesin laskea) edelläajanutta henkilöautoa ohitti bussin suojatien edestä ilman että jarruvalot edes vilkahtivat.
    Törkeä liikenteen vaarantaminen, varsinkin jos ollaan vielä yksisuuntaisella tiellä.
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
  8. #8
    Lainaa (xs2jammu @ Elo. 12 2007,09:16) kirjoitti
    Lainaa (Streethawk @ Elo. 11 2007,15:57) kirjoitti
    Virhe 2: Suojatien eteen pysähtynyt auto näytti lapsille, että 'saa mennä' vaikka vastaan tulossa toinen auto. Lapsille tuo käden heilautus aikuiselta on lupa mennä.

    Joskus ei vaan autolla voi pysähtyä suojatien eteen antamaan lapsille tilaa juuri sen takia, että joku toinen voi "sen takia" ajaa lasten yli. Mp:llä sen voi tehdä turvallisemmin, koska mp peittää vähemmän näkyvyyttä.
    Tuota virhe kakkosta ei tule koskaan tehdä silloin jos on muita autoja liikkeellä. Silloin on kyllä vastuu autoilijan eikä pienen lapsen.
    Kyllä toivoisi, että liikenteessä kuljettajilla olisi liikennesilmää jotta näin ei tehtäisi tämän päivän liikennekulttuurilla. Mutta vaikka tehtäisiin, niin en nyt lähtisi hirveesti syyllistämään autoilijaa joka pysähtyi päästämään yli. Vastuu on kuitenkin pääasiallisesti sillä toisesta suunnasta tulevalla kuljettajalla jonka tulisi päästä suojatielle tulevat lapset tien yli.
    xxx
  9. #9
    Lainaa (wekkuli @ Elo. 12 2007,08:46) kirjoitti
    Olikohan tämä odotettavissa? Ennemmin tai myöhemmin napsahtaa. Yllättäen Volvo. BEMARIT ja Audit ehkä vielä pahempia, mutta usein myös Volvo-kuskeja eivät liikennesäännöt koske. Se on kai se paljon kehuttu Volvon passiivinen turvallisuus...
    Ehkä turhaa yleistystä...
    - "No! It's not a Harley" -
  10. #10
    Lainaa (wekkuli @ Elo. 12 2007,08:46) kirjoitti
    Olikohan tämä odotettavissa? Ennemmin tai myöhemmin napsahtaa. Yllättäen Volvo. Bemarit ja Audit ehkä vielä pahempia, mutta usein myös Volvo-kuskeja eivät liikennesäännöt koske. Se on kai se paljon kehuttu Volvon passiivinen turvallisuus...
    Miten niinkin yksinkertaisen ja tärkeän asia kuin suojatien eteen pysähtyneen auton kohdalla pysähtyminen voi olla noin vaikeaa * Siellä on kyllä musiikkitalon työmaa joka sotkee alueen liikennejärjestelyjä enkä kyllä muista nyt ulkoa kuinka hyvin suojatiet on merkitty.

    Olisiko nuori kuljettaja, auto täynnä kavereita, ajatukset ihan muualla kuin liikenteessä... Eikös jossain päin maailmaa ole nuorilta kuljettajilta autolla ajaminen kielletty yöaikaan? Varmaan osittain juoppokuskina olemisen takia jolloin kaverien autossa oleminen vaikeuttaa/häiritsee ajamista, kun pimeellä muutenkin oma "jännitys" päällä. Pahimmillaan juopuneet kaverit yllyttää tuoreen kuskin tekoihin joihin ei kuski halua.

    Yksi asia jolla voi itse vaikuttaa suojatien eteen pysähtyvänä kuskina asian turvallisuuteen on jättää hieman rakoa suojatien eteen jolloin kaikkien näkyvyys paranee. En nyt tarkoita 10m vaan alle sen 5m joka lain mukaan pakottaa viereisellä kaistalla ajavan pysähtymään myös. Mutta sellainen auton mitta tyhjää siihen suojatiehen. Itse veikkaan, että luokkaa puolet näistä vastaavista suojatieonnettomuuksista olisi vältetty sillä.
    Toinen mitä voi tehdä on tarkkailla toisella kaistalla tulevien autojen reaktiota, kun on itse pysähtynyt suojatien eteen ja jalankulkija on lähdössä ylittämään tietä. Jos huomaa, että viereisellä kaistalla tullaan sitä vauhtia ettei ole aikomustakaan pysähtyä rinnallesi, niin voi vaikka painaa äänimerkkiä jotta edes jalankulkija tajuaisi vaaran.
    Tai äärimmäinen tapa on se jota ole varmaan vain kerran käyttänyt on vetää auto suojatien eteen poikittain molemmille kaistoille (tien jossa 2 kaistaa samaan suuntaan) ja päästää jalankulkijat yli. Eipähän kukaan teilaa jalankulkijoita *
    xxx
  11. #11
    ”Paha paikka, varsinkin kun tänään oli paljon ihmisiä liikenteessä ja ihmiset hyppivät kadulla. Onnettomuuskohdassa oli vielä tietyö, joka heikentää turvallisuutta.”

    Tuosta palomestarin kommentista vois saada vaik sen kuvan, et se puolustelee sitä yliajajaa..
    Honda CB600 F Hornet -07
    Honda CBR600RR -07
    Honda CBR600F -99
    Aprilia Sport Pro 125 -94
    Yamaha RD 125 -82??
  12. #12
    Lainaa (Strictly VN 1600 @ Elo. 12 2007,11:56) kirjoitti
    Lainaa (wekkuli @ Elo. 12 2007,08:46) kirjoitti
    Olikohan tämä odotettavissa? Ennemmin tai myöhemmin napsahtaa. Yllättäen Volvo. BEMARIT ja Audit ehkä vielä pahempia, mutta usein myös Volvo-kuskeja eivät liikennesäännöt koske. Se on kai se paljon kehuttu Volvon passiivinen turvallisuus...
    Ehkä turhaa yleistystä...
    Olet oikeassa kyllä. Ehkä se minun motoristina pitäisi tietää olla yleistämättä. Tuli vaan jotenkin niin "v*tun Volvo-kuskit" -olo kun näki ton uudenkarhean ajopelin kuvassa. Sama juttu kuin silloin huopalahdentien tapauksessa, jossa se audi-kuski ajoi vanhoilla vihreillä pikkutytön yli. Jätkän suurin huolenaihe oli autoon tulleet naarmut...
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  13. #13
    Lainaa (Streethawk @ Elo. 11 2007,15:57) kirjoitti
    Tuosta tulee näköjään 12 päiväsakkoa. Se mitä siitä tulee, jos ajaa jonkun yli onkin sitten varmaan ratkaistava oikeudessa.
    Vain teoriassa. Käytännössä tuosta tullee keskimäärin 0.0001 päiväsakkoa, jos sitäkään. Sen verran harvoin tuon säännön noudattamista poliisi valvoo. Saisi valvoa ja sakottaa tuosta paljon enemmän. Alkaisi ehkä tännekin löytyä liikenteeseen sujuvuutta.
  14. #14
    Lainaa (tsj @ Elo. 12 2007,12:30) kirjoitti
    Lainaa (Streethawk @ Elo. 11 2007,15:57) kirjoitti
    Tuosta tulee näköjään 12 päiväsakkoa. Se mitä siitä tulee, jos ajaa jonkun yli onkin sitten varmaan ratkaistava oikeudessa.
    Vain teoriassa. Käytännössä tuosta tullee keskimäärin 0.0001 päiväsakkoa, jos sitäkään. Sen verran harvoin tuon säännön noudattamista poliisi valvoo. Saisi valvoa ja sakottaa tuosta paljon enemmän. Alkaisi ehkä tännekin löytyä liikenteeseen sujuvuutta.
    Aivan totta! Kyllä varmasti olisi parempi poliisin istua noita suojatien paikkoja valvomassa kuin pitää maantiellä 100km/h alueella tutkaa. Poliisilla tuntuu olevan tämä kerran vuoteen tapahtuma seurata suojateitä ja se ei kyllä riitä.
    xxx
  15. #15
    Olen myös kuullut legendaa jossa suivaantunut suojatien ylittäjä on taluttanut pyöräänsä ja pokkana vähän tyrkännyt jopoa pysähtyneen auton ohi huristelleen eteen..
    Ja sakot autoilijalle kun jätti pysähtymättä suojatien eteen *
  16. #16
    Lainaa (PikkuNiilo @ Elo. 11 2007,13:35) kirjoitti
    Eilen töistä kotiin ajellessa pysähtyi linja-auto suojatien eteen Tampereen Amurissa. Näin jo kaukaa, että nainen oli vedettävine kärryineen odottamassa sopivaa väliä ylittää katu. Seitsemän (ihan oikeesti kerkesin laskea) edelläajanutta henkilöautoa ohitti bussin suojatien edestä ilman että jarruvalot edes vilkahtivat. Onneksi nainen oli tottunut jalankulkija eikä astunut toiselle kaistalle katsomatta. Henki olisi mennyt. Kai tästäkin jonkinlaisen sakon saa, mutta mielestäni näiltä debiileiltä tulisi poistaa kortti määräämättömäksi ajaksi. Heti. Oppisivat olemaan. Ajamatta.
    Kauhulla odotan kun koulut alkavat ja reppuja pienemmät taapertavat kouluun...
    Tuohon lievin mahdollinen rangaistus voisi oikeasti olla tyyliin kortti pois määräajaksi - vastapuolella kun on aina melko varma hengenlähtö tai ihan mahoton tuuri pitää olla että henkiin jää kun auto päälle tulee. Suojateitä (ja punaisia *valoja) ei vaan kunnioiteta riittävästi mutta eiköhän se kunnioitus tule jos rangaistus on riittävän kova *
    Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
    IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
    Suzuki GSX-750F
  17. #17
    Oltiin vaimon kanssa Prahassa viime kuun lopulla ja huomattiin, että siellä on ihan erilainen kulttuuri kaupunkiliikenteessa. Joka ikinen autoilija pysähtyi kun jalankulkija tuli suojatien reunaan. Siis aivan joka kerta. Ihan säikähdin kun ensimmäinen auto pysähtyi kohdalle. Ei semmoiseen ole tottunut täällä kotosuomessa.
    Ja tuo suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen on ihan per...stä. Parikymmentä vuotta sitten, kun suoritin intissä rekkakorttia, niin kouluttaja sanoi meille, että älkää vaan ikinä näyttäkö jalankulkijalle kädellänne lupaa tien ylittämiseen. Vaikka se olisi kuinka kohtelias ele, niin aina kuitenkin joku kohlo tulee pysähtymättä ohi. Ja sitten kolahtaa.
  18. #18
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Paljonkos Manskulla on tuossa kohden nopeusrajoitus? Onko 30km/h .. ihan tarkkaan en muista (voin käydä vilkaisemassa) maksimissaan 40km/h ... Miten tuollaisella ryömintävauhdilla pystyy ajamaan kenenkään päälle? Jos pystyy niin vauhtia on ollut taatusti enemmän.

    Keskustassa ei noilla matkoilla ole yhtään hitusta joutuisammin missään kohdassa perillä ajoipa 30km/h tai 40km/h. Juu - tiedän hyvin, että lähes missä tahansa VOI yrittää ajaa vaikka 100km/h, mutta kokemuksesta voin sanoa, että ei ehkä ihan kannata. Joskus olenkin kysynyt, että arvatkaapas kummalla pääsee nopeammin Munkkiniemestä Stockmannille klo 16:15 arkena syyskuussa Ferrarilla vai Mossella? .. ja oikea vastaus on, että ratikalla .. kaikki muut jumittaa ... ja 30km/h on jo kerrassaan huimaa vauhtia .. Tuossa - kuten monissa muissakin liikennejutuissa - kysytään ihan oikeasti asennetta ...Meillähän ei oikeasti edes ole tukkoista .. kokeilkaa vaikka Amsterdamia .. siellä sentää varotaan jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kunnolla ..

    KOKO Helsingin keskustan alueella on TÄYDELLINEN TOTUUS, ETTÄ IHMISET POUKKELEHTIVAT IHAN MITEN SATTUU AINA kellonajoista riippumatta, mutta silti vieläkään ja kaikkien suureksi hämmästykseksi .. kellään ei ole päälleajo-oikeutta .. ihme juttu ... Takametsissä on aikaa valvoa nopeusrajoituksia, mutta ihan oikeasti en muista milloin viimeksi olisi vaikka edes "kampanjamielessä" sakoteltu kulkemisvirheistä Helsinskin keskustassa ketään. Nyt alkavat koulutkin .. ja ainakin minua nyppii suojateiden kunnioittamattomuus.

    Shit happens ..
    ja nyt tänään sitten mietitään, että ehkä ei olisi sittenkään pitänyt .. Elämä opettaa .. melkein jokaisen on ihan itse kokeiltava .. valitettavasti .. Onneksi iso osa on vain läheltäpiti-juttuja ja alkavat sitten ihan itse ajatella mikä mahtaisikaan kannattaa ja mikä ei ..
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  19. #19
    Itse 14 kesäisenä olen auton alle jäänyt kyseisessä tilanteessa kun pakettiauto pysähtyi antamaan tilaa mutta viereiselltä kaistalta tuli auto jarruttamatta päin. Pitkään oltiin sairaalassa ja viielä kauemmin kuntoutuksessa että alkoi jalat taas toimia. Olin kai onnekas etten päätäni lyönyt pahemmin vaan jalat ainoastaan kärsi. Noh, eipä tuo vasen polvi vieläkään ole normaali ja armeijakin jäi kyseisen polven takia käymättä joten itseä henkilökohtaisesti kyllä pistää vihaksi ihan helvetisti mulkut jotka ei kyseistä sääntöä noudata. Itse tuleekin sitten pysähdyttyä AINA jos suojatien viereen on auto pysähtynyt.

    Pakettiautonkuljettaja joka pysähtyi antamaan tilaa kertoikin että on aikaisemminkin joutunut vastaavissa tilanteissa jopa avaamaan oven jottei viereiseltä kaistalta auto posota päin, niin huonosti ihmiset tuota noudattavat. Hän pahoittelikin ettei kerennyt sitä tekemään vaikka vika ei suinkaan ollut hänessä. Päälleajaja pahoittelikin sitten huomattavasti vähemmän ja harmitteli varmasti enemmän mazdansa konepeltiä.
    98% of all statistics are made up

    Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
  20. #20
    Lainaa (Streethawk @ Elo. 12 2007,12:06) kirjoitti
    Miten niinkin yksinkertaisen ja tärkeän asia kuin suojatien eteen pysähtyneen auton kohdalla pysähtyminen voi olla noin vaikeaa?
    Vastaushan löytyy yhdestä sanasta: MINÄ
    * Arctic Ranger *
  21. #21
    Tääl T:reellahan tuntuu tuo suojatien kunnioittaminen olevan ihan nollissa, tosin sitten jalankulkijatkin ovat kuin suoraan autottomasta uotpiasta kotoisin kun jäädään vaan tölläämään tien reunaan eikä mennä yli vaikka lupa ja oikeus on... Itse tuossa jokunen aika sitten taas olin antamassa tilaa naisimmeiselle suojatiellä, mopolla tottakai. Ei meinannu liikettä tapahtua joten kehoitin "mee vaan", vastaukseksi sain: "mutta kun tuolta tulee autoja".

    Asiasta voisi liikenneturva järjestää kunnollisen ja näkyvän kamppiksen kun tuntuu olevan useimmilla ihan yössä tuntemus liikennesäännöistä suojatien suhteen, vai onkohan niillä määrärahat loppu...
    ...and music? Well, it's just entertainment folks.
  22. #22
    Lainaa (wekkuli @ Elo. 12 2007,08:46) kirjoitti
    Olikohan tämä odotettavissa? Ennemmin tai myöhemmin napsahtaa. Yllättäen Volvo. Bemarit ja Audit ehkä vielä pahempia, mutta usein myös Volvo-kuskeja eivät liikennesäännöt koske. Se on kai se paljon kehuttu Volvon passiivinen turvallisuus...
    En nyt muista linkkiä, mutta kuukkeli varmaan löytää tilastoa paitsi eri automallien kyvystä suojata matkustajiaan onnettomuustapauksessa, myös niiden onnettomuusalttiudesta. Siis siitä, kuinka usein kyseisen mallin kuljettaja on itse onnettomuuden aiheuttajana.

    Kaikkein eniten teet vääryyttä uusien Viissatasten Bemarien kuljettajille, jotka aiheuttavat erittäin vähän onnettomuuksia. Ottakaamme heidän ajotavastaan oppia. Bemareista oikeastaan vain vanhat 300-sarjan teinikiiturit ovat riskialttiiden kuskien käsissä, muilla Bemuilla aiheutetaan selvästi keskiarvoa vähemmän kolareita. Onneksi uudehkojen Bemarien vahvat rakenteet suojaavat niiden matkustajia meidän muiden kohellukselta.

    Audista en muista, mutta Volvoista V70 aiheuttaa keskiarvoa enemmän onnettomuuksia, S80 on suunnilleen keskiarvossa ja vanhat Volvot liikkuvat keskimääräistä joko hieman tai selvästi turvallisempien kuljettajien käsissä.

    Näin siis ko. mallilla muille aiheutettujen kolarien perusteella.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  23. #23
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (freerider70 @ Elo. 12 2007,14:57) kirjoitti
    ...jalankulkijatkin ovat kuin suoraan autottomasta uotpiasta kotoisin kun jäädään vaan tölläämään tien reunaan eikä mennä yli vaikka lupa ja oikeus on...
    Mistähän syystä lie oppineet "luottamaan" ..
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  24. #24
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (Hannu59 @ Elo. 12 2007,15:52) kirjoitti
    Näin siis ko. mallilla muille aiheutettujen kolarien perusteella.
    Kannattais kerralla ostaa Rolls Royce .. on tilastot kohillaan ..
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  25. #25
    Lainaa (wekkuli @ Elo. 12 2007,08:46) kirjoitti
    Olikohan tämä odotettavissa? Ennemmin tai myöhemmin napsahtaa. Yllättäen Volvo. Bemarit ja Audit ehkä vielä pahempia, mutta usein myös Volvo-kuskeja eivät liikennesäännöt koske. Se on kai se paljon kehuttu Volvon passiivinen turvallisuus...
    Tässä on sananmukaisesti törmännyt norjalainen ja suomalainen liikennekulttuuri.

    Norjassa väliaikaisesti asuva tuttava sanoi Suomeen lomalle tullessaan kuukausi sitten ensimmäisinä kommentteinaan, että heti Suomessa suojatielle astuessa palautui mieleen, että Suomessa pitää kaupungissa katsoa, voiko suojatielle astua. Norjassa voi suojatielle astua huoletta - autot pysähtyvät. Näinhän se on useissa muissakin maissa.
  26. #26
    [QUOTE= (Nomad @ Elo. 12 2007,21:34)]
    Lainaa wekkuli,Elo. 12 2007,08:46 kirjoitti

    Norjassa väliaikaisesti asuva tuttava sanoi Suomeen lomalle tullessaan kuukausi sitten ensimmäisinä kommentteinaan, että heti Suomessa suojatielle astuessa palautui mieleen, että Suomessa pitää kaupungissa katsoa, voiko suojatielle astua. Norjassa voi suojatielle astua huoletta - autot pysähtyvät. Näinhän se on useissa muissakin maissa.
    Aivan... Norjassa asuva sukulaiseni kertoi, että jos Norjassa autoilija litsaa pyöräilijän tai jalankulkijan, seurauksena on poikkeuksetta tapposyyte. Tai no, jos joku hyppää sillalta eteen voi päästä vähemmällä. Autoilijan on NOrjassa aina ja joka paikassa ajettava niin että ehtii pysäyttää mistä tahansa kulman takaa tulevan jalankulkijan. Ylinopeuksissa tuossa maassa on noin 0 km/h toleranssi. Kolmenkympin rajoituksella neljääkymppiä ajettaessa lähtee kortti. Rajoituksen ollessa 70 tai isompi kortista pääsee eroon viimeistään 20 km/h ylityksellä.

    Sakot ovat hieman korkeampaa tasoa kuin täällä. Norjassa lähtötaso on 5000 NOK (suunnilleen 600 €) luokkaa. Tulot eivät vaikuta sakkojen suuruuteen. Kyllä siellä ajellessani muistui mieleen millaisen loven matkakassaan tekisi 5000 kruunun sakot. Ne kun tarvittaessa peritään Suomesta saakka.

    Onko jollain kokemuksia poliisin kanssa keskusteluista tai sakoista Norjassa? Olisi mielenkiintoista lukea joku tapaus.
    --------------
    There are two global things in the world:
    -hydrogen and
    -stupidness.
    --------------
    Suzuki T250
    Honda CB350
    Honda CB750
    (Väliä 25 vuotta ja sitten...)
    Yamaha XV Virago 535
    Yamaha XJ900S Diversion
  27. #27
    Oon huomannut tuon saman asian ja on itseäkin ruvennut sapettamanaan, muttamutta...

    Täytyy kyllä tunnustaa, että tuo on niitä liikennesääntöjä mitä tulee itse rikottua useimmin (lukuunottamatta erästä toista nopeuteen liittyvää). Miltei poikkeuksetta tilanne on sellainen, että luulen näkeväni minkä takia auto on pysähtynyt suojatien eteen (odottaa toista autoa, jalankulkijat eivät ole lähteneet ylittämään tms.). Aina jälkeenpäin kun olen mokani tajunnut, on ottanut pattiin niin maan ****sti.



    Tyydyn siis pitämään tavoitteeni siinä, että Tampereella olisi yksi suojateitä kunnioittava autoilija/motoristi enemmän.

    Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
  28. #28
    Lainaa (wekkuli @ Elo. 12 2007,08:46) kirjoitti
    Yllättäen Volvo. Bemarit ja Audit ehkä vielä pahempia, mutta usein myös Volvo-kuskeja eivät liikennesäännöt koske. Se on kai se paljon kehuttu Volvon passiivinen turvallisuus...
    Puhu vaan isoista Volvoista. Tälläsellä pikkusella kattoo kyllä tarkasti, kuinka ajaa. Mutta jos takana lukee V70, S60 tai S80 niin asia on eri, oon sen verran pistänyt merkille. (juu on siinä kuvassa S40) Mutta olisko mitään mahdollisuutta pysähtyä siihen suojatien eteen niin, että jää viis metriä auton eteen, eikä s*****na aina vetää ihan reunaan kiinni
    Kotilollakin saa aivan vapaasti harrastaa liikennetilanteen ennakointia, eikä vaan pärrällä.



    Moon oikias, sinoot vääräs - Moomma oikias, tootta vääräs...
    Opinions are like assholes, everybody got one.
    Honda XL 125 R -82 --> Kawasaki Z 650 -77 --> Honda CM 400 T -84 --> Honda NTV 650 Revere -90 --> Triumph Thunderbird 900 -00 --> Triumph Tiger 955i -05
  29. #29
    Lainaa kirjoitti
    Onko jollain kokemuksia poliisin kanssa keskusteluista tai sakoista Norjassa? Olisi mielenkiintoista lukea joku tapaus.
    Eräällä keskustelupalstalla oli juttua tapauksesta missä mies ajoi kännissä kaveriltaan lainassa olleella autolla. Palkinnoksi tuli jokunen viikko ehdollista linnaa, tuhansia euroja sakkoja (~5000e) ja pari vuotta ajokieltoa. Erikoisinta oli se mitä tarinan kertoja (auton omistaja) sai: kolme viikkoa ehdotonta linnaa, 1½ vuotta ajokieltoa ja rekkakortti pitää ajaa uusiksi. Auton omistaja ei siis tiennyt, että kaveri meinaa ajaa autolla kännissä.
  30.  
  31. #30
    Lainaa (joumar @ Elo. 12 2007,13:42) kirjoitti
    Oltiin vaimon kanssa Prahassa viime kuun lopulla ja huomattiin, että siellä on ihan erilainen kulttuuri kaupunkiliikenteessa. Joka ikinen autoilija pysähtyi kun jalankulkija tuli suojatien reunaan. Siis aivan joka kerta. Ihan säikähdin kun ensimmäinen auto pysähtyi kohdalle. Ei semmoiseen ole tottunut täällä kotosuomessa.
    Ja tuo suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen on ihan per...stä. Parikymmentä vuotta sitten, kun suoritin intissä rekkakorttia, niin kouluttaja sanoi meille, että älkää vaan ikinä näyttäkö jalankulkijalle kädellänne lupaa tien ylittämiseen. Vaikka se olisi kuinka kohtelias ele, niin aina kuitenkin joku kohlo tulee pysähtymättä ohi. Ja sitten kolahtaa.
    Samoiten kävi mulle kostamuksessa. Odotin että siellä sitä vasta tarkkana saisikin olla niin ei tarvinu kuin pysähtyä suojatien viereen niin autoilijat pysähtyi päästämään tien yli. Oulussakaan ei oikein meinaa uskaltaa edes varovasti alkaa jalkaa tyrkyttään suojatielle.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen