Aiheessa isot Aprilian skootterit on tullut esiin kysymys, mitkä skootterit kuuluvat maxeihin. Aikaisemmin ketjussa Maxiskootterit olemme toivottaneet kaikki yli 125 cc kuutioiset skootterit tervetulleiksi merkistä riippumatta. Ihmettelen kyllä jos nyt aletaan karsimaan juuri kokoon saamaamme joukkoa pois ajatellen, että ainoastaan tietyn merkkiset sohvaskootterit ovat aitoja maxeja. Missä näin on sanottu? Mistä syntyy tarve lähteä luokittelemaan maxeja kovin ahtaasti? Siis etteivät esim. Vespat, alle 250 cc vai oliko se 400 cc, kuuluisi joukkoon, ei liioin Gilera Nexus. Minä aioin jatkaa katsontakannalla, että kaikki isommat skootterit kuuluvat maxeihin ja niiden kuskit maxisteihin.
Skoottericlubin sivustoilla väännettiin kättä aiemmin kesällä siitä, mikä on skootteri ja tuolloin vaaka tuntui painuvan sille puolelle, jonka mukaan maxi ei olisi skootteri laisinkaan. Pitää kuulemma pystyä ajamaan säädyllisen mittainen hame päällä polvet yhdessä ennen kuin kulkuneuvoa voidaan kutsua skootteriksi. Nonniin pojat; äkkiä tanttu päälle ja kokeilemaan![]()
!
Aikuinen nainen nexusti
Apriliahan mainosti joskus aikoinaan Scarabeota moottoripyöräskootterina mutta se on kyllä aika ontuva nimitys. Tuo skootteriklubilaisten kanta että maxiskootteri ei olekaan skootteri taitaa olla taas tällainen "tämä Vespa on ainoa oikea" näkökanta, no tosin Vespaporukoitten asenne vei mielenkiintoni skootteriklubiin.
Tai mikäs minä olen puhumaan, eihän minulla ole tällä hetkellä mitään skootteria.
Tosin jenkkilässä kutsutaan joskus ihan tavallista prätkääkin sanalla scooter.
Taivas saa odottaa
Ilmoitelkaapa sitten mihin päädytte, minä en jaksa tällaisiin hiustenhalkojaisiin osallistua. Käytän senkin ajan mieluummin vaikka ajamiseen; nyt on mahtavat kelit tälläkin viikolla.
Nääh, liian kuumaa kun 30:iä lähennellään(tku @ Elo. 06 2007,10:44) kirjoitti
Taisin sitten jälleen kerran astua jonkunvarpaille sanomalla että vasta kunnon sohva tekee skodesta maxin, konekoosta riippumatta. Suuri moottori tekee skodesta vain ison, ei maxia. Nuita pikkasempia kun on olemassa tasan samoista osista rakennettuina niin 50cc kuin 100cc versioina - ainoastaan sylinterin koko eroaa. Kun tuo 50cc kerran on mopo, niin kyllä tuo hiukka oudolta kuulostaa kutsua tuota 100cc maxiksi ja kuitenkin päältäpäin vehkeet ovat kuin kaksi marjaa
Eikä tuo mp-skodeksikaan kutsuminen niin oudolta tunnu kun niitä on jo markkinoilla - skoden moottoriyksikkö on liitetty mp-tyyppiseen runkoonSekä myös toisinpäin - skoden moottori on rakennettu mp-tyyliin, kiinteästi suoraan runkoon
Eikä pidä unohtaa mihin vak.luokkaan isot skodet kuuluu, tosin taitaapa tieliikennemönkkäritkin olla samassa
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Myönnettäköön, että varpaani ovat herkät ja vieläpä erikseen mainittuna erittäin herkät ja vielä ihan lääkärintodistuksella. Mutta turhaa on mielestäni hajottaa pienoista pienempääkin joukkoamme semanttisella pohdiskelulla. Eikös ihmisten lokerointi ja tyypittely muutenkin helposti johda ahdasmielisyyteen ja itseään erilaisten ihmisten tuomitsemiseen näin ikään kuin laajempaa merkitystä hakien.
Tällä palstalla emme ala työntää joukostamme ulos ketään, kuka siihen kokee kuuluvansa! Antaa kaikkien kukkien kukkia!
Aikuinen nainen nexusti
Onko sulla liikennevakuutus 130e /v?(HiTec @ Elo. 06 2007,12:07) kirjoitti
![]()
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Eiks jaottelu oo helppoa - jos on "isokilpinen" on kyseessä maxi?
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Ketään syrjimättä tai panettelematta(Jassu @ Elo. 06 2007,13:53) kirjoitti
oma käsitys siitä mikä on maxi ja mikä ei, on skootterin koko. Nämä jotka on isokilpisiä, mutta näyttävät ihan mopoilta eivät siis Minun mielestäni kuulu maxiskoottereihin. Mulla oli vielä x9 viime kesänä ja sitä pidin maxina vaikka olikin vain 200 cc.
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Vakuutuksen ajoneuvoluokka ei ole sama asia kuin vakuutusmaksun suuruus - valitettavasti(Mikk@ @ Elo. 06 2007,13:32) kirjoitti
Nyt voin toki olla myös väärässäkin mutta muistelisin että prätkän kanssa samaan luokkkaan kuuluu nuo mönkkäritkin => bonarien siirto prätkä<>mönkkäri = OK, mutta auto taasen on eri luokassa ja bonarithan eivät siirry luokkien yli
![]()
Ptruuu! Kuka kumma nyt täältä ketään pois on potkimassa - ellei sitten palstan ylläpitäjä allekirjoittanutta(Trinity @ Elo. 06 2007,12:53) kirjoitti
Ei tämä(kään) asia nyt kuitenkaan niin kuoleman vakava ole. Pääasia että kaikilla on
löyty sieltä takapuolen alta sitten mikä munamankeli, Goldwing tai bussi tahansa.
Mistäs sinä hyvä mies olet sellaisen käsityksen saanut? Keskustelu sallittakoon, eikä käsittääkseni kenenkään tunteita ole kohtuuttomasti loukattu vai onko? Haluaisin säilyttää sen käsityksen, että skootteristit ovat leppoisia luonteeltaan, eivätkä vedä heti finaaliin.
Aikuinen nainen nexusti
Mulla on maximoposkootteri...siinon 14 tuuman kumit.![]()
(Trinity @ Elo. 06 2007,16:08) kirjoitti
Josta hieman aihetta sivuten entäs omavalmiste?Siis jos/kun markkinoilta ei löydy just sitä omaa ultimate-vaihtoehtoa, vaan aina on valittava kaupasta joku valmis kompromissi. Tuolla omavalmisteella ei näitä esteitä olisi lainkaan. Mitä siis korjaisit/muuttaisit omasta skodestasi - sitä suurempaa cc lukuunottamatta
Omalla listalla varmaan ekana tulisi toimintasäteen kasvatus ja toimintavarmuuden nosto esim. ruiskulla. Tietty lisää km mieluummin kulutusta pienenämällä, mutta joskos tuota tankkia suuremmaksi. Sekin jo varmaan auttaisi jos puhkaisisi sen täyttöputken yläosastaan => ilma pääsee tankista pois ja tankin tosiaan saa piripintaan = muutama litra lisää![]()
Hyvä pointti *kirjoitti
. Tietty joku voi aatella että ajokin lajilla ei ole mitään tekemistä ihmisen luonteen kanssa. Silti...
Plootu
Burgman 07 400
Bandit (GSF) 1250 SA
(Trinity @ Elo. 06 2007,16:08) kirjoitti
Siinäpä sulla tavoite(Trinity @ Elo. 06 2007,12:53) kirjoitti
... Lienee syytä toivottaa onnea mielikuvan ylläpitämiseen
![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Ei, kun jalka on tasan oikeasti kipeä eikä se ole mielikuva laisinkaan. Taisi olla vitsinä ehkä liian abstrakti!
Aikuinen nainen nexusti
Joo, sori, unohdin että olette niin rentoa sakkia että lauotte vitsejäkin tämän tästä...(Trinity @ Elo. 07 2007,20:40) kirjoitti
![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Tässä hieman mallia(HiTec @ Elo. 06 2007,21:44) kirjoitti
![]()
Ei nyt tosiaan turhaa väännetä määritelmää. Mutta ulkonäön perusteella tuosta omavalmisteesta en tosiaan osais sanoa, kumpi on sk vai mp. Ei tietty tarvikaan.
Plootu
Burgman 07 400
Bandit (GSF) 1250 SA
Ei kai tuosta puutu muuta kuin katteet, niin olisi aika paljon enemmän skooterin näköinen. Mikähän mahtaa olla rengaskoko?
Aikuinen nainen nexusti
Kävin eilen läpi Skoottriclubin vanhoja keskusteluja ja kuinkas ollakaan sielläkin oli käyty tämänkaltainen väittely skoottereista parisen vuotta sitten. Ei siis mitään uutta auringon alla tässäkään suhteessa!
Aikuinen nainen nexusti
Mutta mikäs tämä on? Eli Honda Pacific, kuva esim http://www.geocities.com/ckarampel/pc800.html
Näyttää ihan skootterilta mutta siinähän on keppiveto ja 5 vaihteinen aski.
Näin tuommoisen livenä Nasu miitingissä missä sitä sitten ihmeteltiin. Suomessa on kuulemma 8 kpl. moisia laitteita.
Taivas saa odottaa
Näyttää ihan täysinkatetulta matkamotoristin unelmalta.
++++++++++++++++++++++++++
isä Tapio
pastori ja motoristi Jumalan armosta!
Honda CBF 600 S, vm. 2009
++++++++++++++++++++++++++
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Pacific_Coast(BlackCat @ Elo. 11 2007,22:51) kirjoitti
Tuota nuin... vaikka minun skootterini on vain 102 cc ja se on jaappanilainen ja kaiken lisäksi se on mulla kakkosmopona, niin saanko mahdollisten ongelmien tms. ilmaantuessa kysyä asiasta TÄÄLLÄ, vai painunko kiltisti ns. Hevonkuuseen?![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Kysy pois. Voit kysyä mitä tahansa ja me voimme vastata mitä tahansa. Ainakin minä, joka en ymmärrä tekniikasta mitään...(ttuttu @ Elo. 15 2007,20:57) kirjoitti
Yritetään pitää tiukat pipot tämän kanavan ulkopuolella.
Aivan, voit kysyä täällä, mutta vastausten oikeellisuudesta ei voi antaa takuuta, koska tuntuu että olemme kaikki välillä siellä ns. Hevonkuusessa(tku @ Elo. 15 2007,21:02) kirjoitti
. Nyt hiukan harmittaa, että lakaisin ne karvahapsut, wunderbaumit ja pesukarhunhännät pois, mutta joskus tuo siivousvimma yllättää. Tosin skootteristien huumori tuntuu olevan hiukan insidestorya
.
Aikuinen nainen nexusti
Tuohan oliskin hyvä veto: wunderbaum skootterin tai moottoripyörän stongaankirjoitti
![]()
Tai pieni propelli mopon etuosaan tuulessa pyörimään.
Plootu
Burgman 07 400
Bandit (GSF) 1250 SA
Mixu66; tältä alueelta löydät pohdintoihisi ehkä vastauksen. Lyhyenä yhteenvetona: jos koet kuuluvasi joukkoomme, olet maxisti! Meillä ei kai ole tarkoitus vetää tiukkoja rajoja, joita sitten mustasukkaisesti varjelemme ja vahdimme. Skootteri, joka on rekisteröity moottoripyöräksi, on maxi....muistaakseni se näin oli. Joukkomme on toistaiseksi vielä harvalukuinen, mutta ennusteiden mukaan kasvava. Toivottavasti mahdollisimman moni maxisti vain löytäisi tällekin foorumille ja löytäisi mahdollisesti kaipaamansa vertaisryhmän.
Aikuinen nainen nexusti
Kiitos Trinity.
Valoit uskoa minuun että olen Maxisti
.. ja nälkä kasvaa syödessä![]()