Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    PSmo:n avatar
    Liittyi Jun 2002
    UusKuopijolainen, savonkielen opiskelija!
    Kiinnitti huomiota tämän viikonlopun pari motoristionnettomuutta, jotka ilmeisesti johtui väärästä tilannenopeudesta.
    Nuo tilanteet on motoristille pirullisia, vasemmalle kääntyjä ja jonon nopea pysähdys. Jotenkin on ehkä vaikeaa hahmottaa kypärän sisältä edellä ajavan nopeuden muutos varsinkaan jos jarruvaloja ei hoksaa ajoissa. Ja viikonlopun aurinkoinen sää haittasi kyllä niiden havainnointia.
    Olen itsekin pariin kertan joutunut kylmän hien pyyhkimään otsalta, kun jono on stopannut ja mopo ei vaan aio pysähtyä.
    Noista oppineena turvavälin merkitys selvisi ja se vanha klisee -ennakointi- avautui ihan eri tavalla. Noihin kun ei oo muuta lääkettä, kuin nopeuden sovittaminen kuloiseenkin tilanteeseen ja tilanteen ennakointi.
    Toivottavasti ovat viimeiset moottoripyöräonnettomuusuutiset!
    PSmo
    - Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
    *
    http://www.tiet.fi/liity.htm
  2. #2
    Ei ainoastaan ennakointi-myös jonkinkinlainen ajotaito.
    Hartialukot ja silleen. Meille sattui Saarenmaalla aika hauska juttu. Tähän tietysti kaikkiosaavat teinipojat kommentoi että: KUKKAHATTU
    Ajoimme limittäin parijonossa 14 pyörää suoralla tiellä vähän yli sataa. Takaa tuli joku id..ootti Jollain Hyosung Blackbirdillä tai vastaavalla ja alkoi ohittaa. Eikun etupyörä ilmaan ja kaasu pohjaan.
    Ainut ongelma oli että tää kaveri ei osannut ajaa.
    Ensimmäisten ohi se meni varmasti yli puoltatoistasataa, täysin holtittomasti. Kun se etunen tuli maahan vähän poikittain meinas ajaa jonon alkupään päälle. Meinas tulla p..skat housuun muutamilla. Meni todella läheltä. Millä teinipojat olis sen selittänyt? Asiaan kuuluu että siinä ohitettavassa porukassa oli oikeita ajomiehiä, pari SMOK kouluttajaa ja silleen.
    Väärälle porukalle näytti.
    Onneksi Darwinin oppien mukaan tämäkin asia hoituu, toivottavasti ei ehdi lisääntyä ennen sitä.
  3. #3
    Siis se moottoripyöräkäsittelyn mestari oli Suomalainen tietenkin!
  4. #4
    Lainaa (pomppe @ Elo. 06 2007,13:20) kirjoitti
    Eikun etupyörä ilmaan ja kaasu pohjaan.
    En ole kaikkiosaava enkä teinipoika... Mutta pakko nu**ia pilkkua...
    ZX12R -03
  5. #5
    Sori tietenkin ensin kaasu pohjaan ja sitten etupyörä ilmaan,
    vai oliko se yhtäaikaa? Tuohan oli se jutun tärkein kohta.
  6. #6
    Tekeekö hyosung blackbirddiä?
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

    -Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
  7. #7
    Älkää peljätkö, toi on standarditapa tervehtiä kaveria.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  8. #8
    Tuohon aiheen avaukseen voisi ehkä lisätä vielä motoristien yleinen tapa ajaa se 10-20 km/h päälle rajoituksen ja näin pidentää jarrutusmatkaa vaaratilanteessa. Muuta liikennettä nopeammin liikuttaessa pitäisi tuota ennakointia olla normaaliakin enemmän, koska liikennetilanteen tulkintaan on vähemmän aikaa ja ratkaisuna saattaa olla väärä päätös lähteä ohittamaan kääntyvää ajoneuvoa tms. Tämähän koskee toki kaikkia ajoneuvoja, ei vain moottoripyöriä.
    Ylipäätään parin viime vuoden aikana on yleistynyt jopa risteysalueella ohitus; keltaiset sulkuviivat, risteysmerkit ja muiden ajoneuvojen vilkunkäyttö ei näytä merkitsevän mitään...
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  9. #9
    Lainaa (pomppe @ Elo. 06 2007,13:20) kirjoitti
    Ei ainoastaan ennakointi-myös jonkinkinlainen ajotaito.
    Hartialukot ja silleen. Meille sattui Saarenmaalla aika hauska juttu. Tähän tietysti kaikkiosaavat teinipojat kommentoi että: KUKKAHATTU
    Asiaan kuuluu että siinä ohitettavassa porukassa oli oikeita ajomiehiä, pari SMOK kouluttajaa ja silleen.
    Väärälle porukalle näytti.
    Ja miten tuo nyt pitäisi tulkita.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  10. #10
    Lainaa (lippa @ Elo. 06 2007,16:17) kirjoitti
    Lainaa (pomppe @ Elo. 06 2007,13:20) kirjoitti
    Ei ainoastaan ennakointi-myös jonkinkinlainen ajotaito.
    Hartialukot ja silleen. Meille sattui Saarenmaalla aika hauska juttu. Tähän tietysti kaikkiosaavat teinipojat kommentoi että: KUKKAHATTU
    Asiaan kuuluu että siinä ohitettavassa porukassa oli oikeita ajomiehiä, pari SMOK kouluttajaa ja silleen.
    Väärälle porukalle näytti.
    Ja miten tuo nyt pitäisi tulkita.
    Ei kannata yrittää tulkita.


    Ja...
    Kyllä noita näkee silloin tällöin, mutta ei se jeesustelu auta. Ei voi kauhalla ottaa kun lusikalla on annettu. Luonto onneksi/valitettavasti korjaa ennemmin tai myöhemmin, toden näköisesti ennemmin.
  11. #11
    Muutama päivä sitten käännyin oikealle pihatieltä asfalttitielle jossa on 60km/h nopeusrajoitus. Risteyksen vasemmalla puolella asfalttitiessa on nyppylä ja kun ketään ei näkynyt niin lähdin normaalisti kiihdyttämään sen minkä MB 316 lähtee. Pienen hetken kuluttua taustapeilistä huomasin kun yksi mp meinaa tulla ihan tosissaan perästä sisään. Motoristi sai väistettyä mutta sitten alkoi mp:n torvi soimaan ja sentteriä näytettiin, ihan kuin olisin moottoriradalla ajanut jonkun kilpakuskin eteen. Siitä sitten mp hemmo häipyi horisonttiin vähintään tuplanopeudella mitä rajoitus on.

    Kaiken lisäksi tähän asfalttitiehen päättyy monen lapsiperheen pihatie.
  12.  
  13. #12
    PSmo:n avatar
    Liittyi Jun 2002
    UusKuopijolainen, savonkielen opiskelija!
    Lainaa (kap57 @ Elo. 06 2007,16:09) kirjoitti
    Tuohon aiheen avaukseen voisi ehkä lisätä vielä motoristien yleinen tapa ajaa se 10-20 km/h päälle rajoituksen ja näin pidentää jarrutusmatkaa vaaratilanteessa. Muuta liikennettä nopeammin liikuttaessa pitäisi tuota ennakointia olla normaaliakin enemmän, koska liikennetilanteen tulkintaan on vähemmän aikaa ja ratkaisuna saattaa olla väärä päätös lähteä ohittamaan kääntyvää ajoneuvoa tms. Tämähän koskee toki kaikkia ajoneuvoja, ei vain moottoripyöriä.
    Ylipäätään parin viime vuoden aikana on yleistynyt jopa risteysalueella ohitus; keltaiset sulkuviivat, risteysmerkit ja muiden ajoneuvojen vilkunkäyttö ei näytä merkitsevän mitään...
    Juurikin noin. Tuo vasemmalle kääntyjä on yks "peikko", varsinkin jos kääntyjä säästää vilkun relettä, et samalla kun kääntää rattia, sormella vilkku päälle, tyyliin sen tekee ja jos mopolla juurikin samaan aikaan kääntää tupin nurin ohittaakseen, ehtii nopeuttakin saada aivan riittämiin vaikka -ketjulle.
    PSmo
    - Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
    *
    http://www.tiet.fi/liity.htm