Useasti kaatuneille/kerran kaatuneille rataketuille sellainen kysymys, että mitkä on OIKEASTI järkeviä keinoja suojata katupyörä ratalipoilta?
Oikean pituiset (siis lyhyet) kaatumatapit? Ja mistä niitä saa? Olen nähnyt myynnissä ainoastaan noita pitkiä katutappeja ja niiden huonot puolethan tiedetään.
Entäs hiilikuituiset runkosuojat, koneenposkien suojat, takahaarukan suojat yms?
Olisiko katupyörään järkevä ostaa kuitukatteet noiden runkosuojien lisäksi? Säästyis kalliimmat alkuperäiset....
Vai ostaakko suosiolla kilvetön ratapyörä? Kalliiksi tämä harrastus tulee joka tapauksessa!!!
Tuli vaan alkukesän epäonnisen (onni oli kyllä mukana onnettomuudessa) ratakeikan jälkeen mieleen, että vielä se päivä koittaa kun minäkin kynnän nurmikkoa ja jotain vaurioita vois koittaa ennaltaehkäistä. Nyt päästiin vielä halvalla ja pienillä vaurioilla.
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
Ainakin noi koneen poskien suojat on kannattava ostos. Katupyörään ihan muutenkin vaikkei radalla kävisikään.
On noita tuttavapiirissä kavereita jotka on katupyörän konvertoineet kuitukatteineen yms. ratapyöräksi.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Olisko kellään vinkkejä mistä näitä poski-suojia vois ostella?
Chuck Norris tilasi Hesessä Big Macin, ja sai sen.
racing-products.com <- Tuolta tuli mulle hiilarisuojat..(Lateksi @ Elo. 04 2007,21:03) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Alkuperäiseen kysymykseen on melko paha vastata kattavasti, koska helppokin lipsahdus saattaa tuhota koko pyörän tai päinvastoin. Kyllähän noilla koneenposkien suojilla säästää poskien hinnan ja hidastaa hiekan pääsyä öljytilaan jne. mutta yleensä ne kettumaisimmat (kalliimmat) hajoavat osat katupyörässä ovat katteet (lähes mahdotonta suojata), etupumput, vanteet, ohjauskolmiot, runko jne. Runkoa voit jossakin määrin suojata erilaisilla runkosuojilla ja kaatumatapeilla mutta pumput ja vanteet menee jos on mennäkseen.(teme77 @ Elo. 04 2007,22:54) kirjoitti
Paras tapa välttää tuho on ajaa järki päässä hyvillä renkailla. 95% maksimivauhdista on useimmiten lähes 95% "kaatumasuojattua", koska se viimeinen rypistys useimmiten johtaa kaatoon. Itse ajelin useampana kesänä katupyörällä rataa, eikä kaato ollut koskaan edes lähellä.
Hyvä kasko ratakorvauksella olis kans hyvä, jos sellaisia enää saa. Toki kannattaa harkita kuitukatteiden ostamista tms. Radalla se ulkonäkökään ei ole tärkein asia, joten kisakuskien risoja katteita korjailemalla saattaa saada halvat harrastelukatteet.
Kokemuksesta voin sanoa, että siinä rusinointitilanteessa on huomattavasti mukavampaa jos pyörässä on kasko. 10000e ratapyörä on ihan yhtä kallis maksaa omasta taskusta kuin katupyöräkin. Harvalla on varaa pitää kahta pyörääkään ellei ajele vanhoilla romuilla. Sen tähden nuo suojat että ei ihan pikkulippojen takia tarvitse vakuutusyhtiötä vaivata.(K100 @ Elo. 05 2007,10:31) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Tämä tässä se kysymyksen ydin olikin.(Earthend @ Elo. 05 2007,11:58) kirjoitti
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
Tuo on aivan totta ja tuohon tyyliin sitä rataa on kierrettykin (vaikka mun 95% on jollekin muulle 20%(gikseri @ Elo. 05 2007,11:29) kirjoitti
). Mutta silti siellä voi mennä esim. ruuvi renkaan läpi ja tyhjällä renkaalla on hankala pysyä pystyssä. Näin mulle kävi ja ohjelmaa riitti, kun koitti taittaa pyörää mutkaan....
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
kaksi pyörää ei ikinä tule kovin edukkaaksi. mieluummin yksi hyvä ja siihen kaatumasuojat ja kasko.(Sergei The Eagle @ Elo. 04 2007,20:43) kirjoitti
Paras kaatumasuoja on hyvät ns rennsport luokan renkaat.
toinen hyvä on oman vauhdin ajaminen ja sen muistaminen, että siellä ei tehdä mitään rossi ajonäytteitä vaan ajetaan omaa ajoa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
-Kuitukatteet
-Kiinteät jalkatapit
-Cliparit
Näillä itse lähdin liikkeelle, kopat on toistaiseksi vielä suojaamatta eikä kaatumatattejakaan ole...
Ja kyseessä on katupyörä?(Hemppa @ Elo. 05 2007,14:23) kirjoitti
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
Kyllä; CBR600RR -03.kirjoitti
Katupyörällä voi ihan hyvin ajaa rataa harrastusmielessä. Kilvellisen/kilvettömän muutaman vuoden vanhan vehkeen hintaero on joitain tonneja, eli ei se kilpipelin mälläys ole juuri sen kalliimpaa. Ja jos tulee täystuho, voi sen verollisen pelin identiteetin käyttää euroopasta haettuun.
Oman moponi laitoin uutena tollaseksi, kuvasta uupuu vielä koneen ja rungon suojat. Eli halvin 2nd-hand vaimennin, kuitukatteet sisältäen tankin suojakopan, kaatumatapit, kympin valot. Noita sit kilikilimaalilla ja lasikuidulla myöhemmin korjailtu... Erittäin käyttäjäystävällinen muutenkin, kun ei tarvi välittää vähääkään pikku naarmuista. Eikä edes kyyt ole valoista mussuttanu.
http://www.mp-foorumi.com/gallery....451.jpg
Ei ole pahan näköinen. Noita kuitukatteita näyttäis saavan melko edukkaasti sieltä täältä. Uutena ja käytettynä. Taitaa melkein olla fiksuinta talven aikana laittaa tuollaiset omaan mopottimeen. Lisäksi nuo koneen poskien suojat. Sitten jos jotkut runkoa suojaavat sydeemit laittais, niin siinähän se olisi. Lähes sliparin hinnalla. Jalkatapitkin on helppo jäykistää ainakin aluksi itse. Miksi nuo muuten alunperin täytyy olla taittuvat?(AnttiT @ Elo. 05 2007,16:00) kirjoitti
Aika paljon halvempaa, kuin kahden pyörän pitäminen. Siis kahden hyvän pyörän pitäminen. Mielummin tosiaan se yksi hyvä.
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
Tuolta Earthendin laittamasta linkistä saa myös Sebimoton katteita, joihin saa 40€ lisähinnasta valo-aukot + kiinnikkeet orkkisvaloille...voin suositella.
Juu sieltä katselin just kans. Ei ole pahan hintaisia kyllä ja pieni askartelu talven aikana on pirun mukavaa.
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
Minulla on Ducatissa Bikesplastin lasikuitukatteet. Se näyttää tältä:
Katteet: Bikesplast noin + maalaus (tehtiin huolella vaikka käyttöympäristö on mitä on)
Tankki: Ebaysta hieman lommoinen versio Ducatin tankista + suoristus + maalaus
Jalkatapit: Aftermarket kiinteät tapit "JTR Corse"
Ohjaustangot: Stormilta LSL Clip-onit
Siinä nuo suojaukset pääpiirteittäin. Lisäksi laitoin akseleiden päihin nylon-palikat ja vesipumpun päälle hiilarisuojan. Kytkin on suojattu alumiinista koneistetulla kannella.
Minulla on lisäksi toinen samanvärinen etukate, missä on alkuperäisen kaltaiset lampunreiät. Ihan katupyörä tuo on. Ajoin kesällä omaksi ilokseni sillä YC-Cup kilpailun ja hauskaa oli! Samalla pääsin talven aikana rakentelemaan pyörästä ratakelpoisemman, mikä on minusta aika hauskaa.
Ei muuta kuin askartelemaan kuitukatteet kiinni. Kannattaa harkiten rakennella mopo sellaiseksi, että se omasta mielestä on hyvin suojattu. Lasikuitukatteita on helppo korjata ja halvempi vaihtaa kuin alkuperäisiä. Niistä saa vaivannäöllä ihan hienon näköisetkin.
Jatketaas tätä...
Ohjauksen rajoittaminen, yhdessä leveämmälle säädettyjen cliparien kanssa, näytti olevan ihan järkijuttu kaadon kannalta.![]()
Olen itsekin miettinyt kilvettömän ratapyörän hankintaa. Mieluummin ajan kuitenkin kilvellisellä pelillä, jossa on liikennevakuutus.
Jos sattuu kaatumaan, niin liikennevakuutus korvaa hoitokulut ilman euromääräistä ylärajaa.
Osia pyörään saa kuitenkin melko edullisesti, verrattuna siihen, mitä ihmisen "korjaaminen" tulee maksamaan, kun on käynyt pahasti.
Edit: Kuitenkin todella hyvä aihe keskustella, koska osat pyörään maksavat kuitenkin aivan ***keleesti!
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Kilvettömässäkin pyörässä täytyy olla liikennevakuutus.(Hapa @ Elo. 23 2007,21:55) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Miksi niiden jalkatappien pitää olla kiinteät?![]()
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Jäykän tapin tuntuma pyörään on myös parempi, suojauksen lisäksi.(klonkku6 @ Elo. 24 2007,17:14) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
jotain sitä oppi taas tänään...(scuuba @ Elo. 24 2007,18:20) kirjoitti
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
sain tätä blogia lukiessa käsityksen,et ne lyhyemmät kaatumatapit on paremmat mitä pitkät!!olenko oikeassa![]()
hiljaa hyvä tulee!!! gsx-r 1000 k7
Ratahommissa noin siksi, että pitkä tatti töksähtää pyörän liukuessa varmemmin kanttariin kiinni, ja voi siinä aiheuttaa ylimääräistä vahinkoa. Katuhommissa pitkä tatti taas suojaa paremmin pikkukaadoilta.(enriikke @ Elo. 25 2007,08:25) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Saakos kysyä että mitä nää ko. toimenpiteet maksoivat ?(Jyri @ Elo. 06 2007,22:46) kirjoitti
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
lisäksi pitkä tappi ei anna pyörän olla kyljellään ns 'renkaat ilmassa' vaan pitää pyörän renkaat maassa, joten pyörän liukuessa pitkä tappi meinaa heittää pyörän volttiin. ja voltituksessa hajoo kaikki. jos on tappi, niin niin lyhyt, että pyörä on selvästi kyljellään ja renkaat irti maasta.(Earthend @ Elo. 25 2007,09:03) kirjoitti
toinen juttu auttaa kanssa siihen voltitukseen on ohjausrajoitin. kun ohjausta rajoitetaan, eli etupyörä ei pääse kääntymään niin paljon, niin taas on liukuessa pienempi vaara, että pyörä haukkaa uuden pidon liukuessaan ja lähtee volttiin.
joissain pyörissä myös clip oni meinaa lyödä tankkiin tai runkoon lommon kaatuessa, rajoitin auttaa tuohonkin, lisäksi se rajoitin pitää clip onin enemmän sivulla, joten pyörä menee clip onin päällä, eikä jollain runko osalla.
auttaahan se rajoitin tank slapperiinkin, vähemmän lock to lock matkaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Eivät ne ihan ilmaisia olleet. En ole tarkistanut kuittimapista kokonaissummaa. Jokseenkin näin se kuitenkin menee:(Jalase @ Elo. 25 2007,09:34) kirjoitti
- Katesarja + maalaus n. 800 €
- Etuhäkki n. 300 €
- Varatankki + maalaus (Ducatin kohdalla) n. 500 €
- Clip-onit n. 200 €
- Jalkatappisarja n. 300 €
- Kytkinkoppa n. 150 €
- Akselisuojat + rungon nailonipalat n. 100 €
- jne jne...
~ olisko kokonaissumma luokkaa 2350 € edellä mainittujen osien osalta.
Lisäksi tulee vielä näitä:
- Takaiskari n. 1000 €
- Ohjausiskari + kiinnike n. 500 €
- Keulan sisuskalut n. 400 €
- Pakoputki n. 2000 €
- Rattaita + ketjuja n. 200 €
- Hiilarisuojaa, loksua yms osaa n. 300 €
~ nämä maksoivat siis luokkaa 4400 €
Total 6750 € ja siihen päälle sitten kaikki pikkujutut, kuten 100 € hintaiset dzus-kiinnikkeet, kytkimen painelevyt, jouset, työsylinterit (n. 200 €), jne jne...
Että jos omalla kohdallani laskee pyörän hinnan päälle ~7000 € niin ollaan aika lähellä.
Vartailun vuoksi japsipyörään (Suiza) vastaavat:(Jyri @ Elo. 27 2007,11:38) kirjoitti
-Kuitupäreet: ~300-400€ (itse jos maalaa ruiskulla kunnollisilla laatumaaleilla niin öpaut 25-30€/kerta)
-Etuhäkki (alu) alle 100€ ja jos itse tekee niin ~10€ + vaiva.
-Varatankki ~100-300€
-Cliparit "race" ~100-150€
-Jalkatappisarja 300€
-Kaatumatapit joitakin kymppejä tai vaivannäkö jos itse tekee.
-Takapamppu ~1000€ tai vakion modaus 200€
-Ohjausiskari ~300€
-Keulan shimmaus ~200€ ja jos haluaa aftermarket sisukalut niin sitten useampi satku tuohon shimmauksen päälle.
-Kokorööri öpaut tonnin
-Sitten ne muut pikkuhilut.
Ahaa. Nyt sitten herääkin kysymys, että mistä yhtiöstä saa vakuutuksen kilvettömään pyörään ja mitä mahtaa maksaa?(Earthend @ Elo. 23 2007,22:44) kirjoitti
![]()
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310