Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 31:sta
  1. #1
    Islanti, tuo ah niin erikoinen ja kiehtova maa. 1999 olin etuoikeutettu ja pääsin isäni mukaan, veljeni ja siskoni kera hänen työmatkalleen kyseiselle saarelle. Asuimme Reykjavikissa hotellimajoituksessa ja kiertelimme kaupunkia. Paikallinen tuttumme ajelutti meitä katsomaan Gullfossin putousta, Geysirpuistoja ja islannin mahtavaa luontoa. Siitä asti on ollut palo, 'pakko päästä vielä takaisin'.
    * Noin kaksi kuukautta sitten avopuolisolleni, pitkäaikaiselle tyttöystävälleni saapui sähköpostilla ilmoitus avoimesta kesätyöpaikasta leirintäalueella Islannissa, Mývatn-järven rannalla. Kahden kuukauden pesti oli mielestäni mahtava mahdollisuus, joten tokaisin hänelle välittömästi, ettei vaihtoehtoja ole. Lähdettävä on ettei sitten jälkeenpäin kaduta.
    * 26. elokuuta on 2kk kulunut. Emännän lähdöstä alkaen olen suunnitellut matkaa ja nyt on jo päivät lyöty lukkoon, töistä lomat hoidettu ja laiva tilattu. Kuume sen kun nousee...
    *Matkasuunnitelma
    *19.8 Aamulaivalla Turku-Tukholma-väli, mopotin alakannelle ja itse kansilipulla ihmettelemään, josko sitä yhden oluen uskaltaisi maistaa ennen Ruotsiin saapumista. Laiva rantautuu illalla Tukholmaan mistä ajattelin ajella ehkäpä sinne Norjan rajaseutuville yöksi. Yöpaikka on vielä auki, teltta kulkee mukana, enkä ole kovin kranttu majapaikan kanssa...
    *20.8 Matka jatkuu Norjan halki kohti Bergeniä. Oslosta muistaakseni on matkaa sinne n.500km, eli päivätaivalta ei siinäkään mahdottomasti ole. Matkalla pitäisi mukavaa katsomista olla, tosin tuo 24,5km pitkä tunneli hirvittää jo nyt ajatuksellaan. Kaipa se siitä selviää. Yöksi bergenin seutuville, josta aamusta helppo nousta laivaan.
    *21.8 Bergenin satamasta lähtee 9:00 Smyril-Linen M/S Norröna kohti Skotlannin Scrabsteriä, sieltä Fäärsaarten Torshavniin ja lopulta Islannin itäpuolella sijaitsevaan Seydisfjördurin satamaan. Matka kestää reilut kaksi vuorokautta, joten siinä ajassa ehtii jo muutaman oluenkin janojuomaksi nappaamaan. *
    *23.8 Vihdoin, Islanti! Seydisfjördurista matkaa Mývatn-järvelle lienee n. 200km. Matkan pituudella ei tässä vaiheessa juuri ole enää merkitystä, olenhan jo lähes perillä puoli maailmaa matkanneena, ja määränpää häämöttää edessä. Myvatn-järvellä vietän kolmisen päivää pelkkää lomailua.
    *Viikon ajan on tarkoitus viettää Islannissa ja 26.sta päivästä alkaen matka jatkuu kohti saaren länsiosaa ja Reykjavikia. Tarkoitus on myös käydä Keflavikin lentokentän lähellä olevassa Blue Lagoonissa, jossa lilluin kahdeksan vuotta sitten.
    *30.8 Seydisfjördurista matka jatkuu laivakyydillä Fäärsaarten Torshavnin kautta Tanskan Hanstholmiin. Tanskaan matkaamme, koska jos mielisi Bergeniin laskea maihin, pitäisi odottaa Fäärsaarilla kolme päivää, ja valitettavasti aikataulumme ei siihen anna periksi.
    *1.9 Laiva rantautuu Tanskaan klo 17:00. Jahka ulkoilmaan pääsemme, on tarkoitus jatkaa matkaa kohti Iso-Beltin siltaa ja Ruotsia. Yöpyminen tapahtuu välillä Torshavn-Tukholma, kun alkaa väsy iskemään ja sen jälkeen Tukholmasta aamulaivalle kohti Turkua ja kotia!
    *2.9 Päättyy matkamme Turkuun ja heti laivalta päästyämme, suunnistetaan kohti Orikedon Tavernaa, josta mukaan tulee maukas pizza ja kunnon rullakebu!! Masu täynnä onkin sitten hyvä uinahtaa omaan sänkyyn...

    *Alustava matkasuunnitelma on siis jo mielestäni aika pitkälle mietitty, lähinnä yöpaikat ja nähtävyyksien ihastelu on jätetty huomiotta. Alunperin mukaani piti lähteä matkakumppani, joka olisi tehnyt ensimmäisestä neljästä ja puolesta vuorokaudesta miellyttävämmän matkustaa, mutta menköön näinkin. Takaisin tullessa ei yksin enää tarvitse olla. Suulaan ja avoimen luonteeni tuntien ei kyllä mennessäkään...
    *Matkalle lähden joko tämänhetkisellä kulkineella -99 Kawasaki ZX6-R Ninjalla, tai jos sopiva vaihdokki vielä parin viikon sisään löytyy, sillä.
    *Yöpymiset pyrin kaikki hoitamaan teltassa. Islannissa on Visit Iceland-sivuston mukaan 68 rekisteröitynyttä leirintäaluetta, missä keskitaksa per henkilö teltalla liikkuu 5-7 USD:n paikkeilla. 3-4€ per yö ei mielestäni ole juuri hinta eikä mikään. Laivamatka kustantaa minä + mp Norjasta Islantiin 158€, ja se sisältää punkkapaikan 6-9hengen makuuhytissä. Takaisinpäin hinta on 226€ ja puolisolta (koska on opiskelija) 126€. Jokatapauksessa laskelmieni mukaan matkan kokonaishinnalla (laivat, yöt ja polttoaineet) ei olisi saanut edes edestakaisin lentoja Islantiin. Meno ja tulomatka tosin kestää, mutta eihän lomalaisella NIIN kiiru ole... *
    *Lisää tästä aiheesta jaarittelua, kuvia ja tarinoita tulen kirjoittamaan heti kun on jonkinlaista aihetta, ja kun matkaanpäästyäni koneelle pääsen...
    Viimeksi muokannut: JinX; 09.04.2019 klo 15:15.
    Syteen tai saveen ja pubiin...
    ______________________
    Honda VFR 800 VTEC
    Buell XB12S (sold)
    Kawasaki ZX6R (sold)
  2. #2
    Lainaa (samu69 @ Elo. 04 2007,05:05) kirjoitti
    Laitappa matkakuvia ja selvitys kuinka lauttamatka onnistui.. ONNEA mokomalle matkalle... ja tarkkaakin tarkempi matka kertomus lienee saadaan aikanaan....

    BTW .. tällä foorumilla Köpi :llä ainakin on kokemuksia Islannista.. joten Köpi Köpi....
    Joo... Köpin tarinoita odotellaan ja tuosta Islannin reissusta vielä hinta- ja teidenkuntotietoja julki! Samoin majoituksista juttuja. Ihmissuhdeasiat voi sitten kylmästi skipata.
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  3. #3
    Matkakertomus ehdottomasti, kuulostaa aika eksoottiselta.
    Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. (Luutnantti Koskela)
    Myö ei olla tultu tänne kuolemaan, vaan tappamaan ( A. Rokka)
  4. #4
    Kateellisia täälläkin ollaan *. Tiet eivät Reykjavikin seutua lukuunottamatta ole ihan priima kunnossa (ei päällystettyjä), joten enska olis parempi vaihtoehto. Tosin kyllähän tuolla 6-r:lläkin varmasti pärjää, kuskistahan se vaan on kiinni. * *
    Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals ... except the weasel.
    - Homer Simpson
  5. #5
    Suakutti kun ei pomo anna mullekkin vapaata.... ajele ittekses sitten :=) laivalla
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  6. #6
    Mielenkiintoiselta ja erilaiselta mopomatkalta kuulostaa. Harvoin varmaan vetten yli kovin moni islantiin lähtee ajamaan!
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  7. #7
    Lainaa kirjoitti
    Tiet eivät Reykjavikin seutua lukuunottamatta ole ihan priima kunnossa (ei päällystettyjä), joten enska olis parempi vaihtoehto. Tosin kyllähän tuolla 6-r:lläkin varmasti pärjää, kuskistahan se vaan on kiinni.
    +1

    En ole liikkunut tuolla kuin nelipyöräisellä, mutta sorateitä riittää ja välillä ovat melkoisen karkealla pinnalla. Pääväylät toki ovat ihan asiallisia asfalttiteitä. Eksoottisempi moporeissu tulossa. Ei muuta kuin hyvää matkaa ja kerrohan kokemuksistasi täällä foorumilla, niin pääsee kadehtimaan.
    Kawasaki VN800 Classic -99
  8. #8
    Teiden kunto on valitettavasti tiedossa. Kuuleman ja oman muistini mukaan päätiet ja/eli saaren ympäri kiertävä reitti on kuitenkin kohtuullisessa kunnossa ja (toivottavasti) pääosin asfalttia.
    Sisämaahan matkaavien on tyydyttävä nelivetoon ja siihenkään perus CRV (pah ) ei välttämättä kykene. Reittisuunnitelmani liikkuu kuitenkin saaren reunamaita pitkin ja se on suurimmalta osalta hyväkuntoista ja hoidettua päätietä...
    Tottahan voisin matkaan lähteä omalle neliveto lava-autolla, mutta mitä lystiä siinä olisi? Riisselillä jurnuttaa päivästä toiseen?? Pääsisihän sillä ehkä eksoottisempiin maisemiin kuin prätkällä, mutta se ei ole matkan päätarkoitus. Pohjimmaisena tahdon hakea frouvan poies sieltä, viettää aikaa pitkästä aikaa yhdessä ja matkustaa moottoripyörällä ympäri tuon mahtavan maiseman omaavan saaren, Ruotsin, Norjan ja Tanskan maan...
    Ja Samu69, olisit vaan ottanu ne lomas eri päivinä......PRKL! Noo, eipähän oo kolmatta pyörää sitten perillä....
    Kiitos mielenkiinnosta. Matkapäiväkirja jatkuu heti kun aihetta on ja valitettavasti siihenkin taitaa olla vielä pari viikkoa...
    Syteen tai saveen ja pubiin...
    ______________________
    Honda VFR 800 VTEC
    Buell XB12S (sold)
    Kawasaki ZX6R (sold)
  9. #9
    urpooo:n avatar
    Liittyi Mar 2007
    Joku saa*anan kylmä maa pohjoosessa
    Hyvää matkaa sulle.
    Itellä oli toi Islanti yhtenä vaihtoehtona ens kevään matkaks mutta jenkkilä vei sitte voiton.
    Ja kyllähän ne tiet on varmaankin aika huonoja, mutta kyllä mikä pyörä tahansa menee huonolla tiellä jos on hyvä kuski.
  10. #10
    JOVVAIN....



    ..........Naaaaaa, Huurusämseeltä sulle:





    .....oot ansainnu !



    Piä tyyli & Lakenlou !
  11. #11
    Nyt alkaa olla jo loppusuora ennen sunnuntain reisuunlähtöä edessä ja helle, jännä ja ressi pitää ukkoa valveilla väkisinkin. Tietysti se puolentoista kuukauden ero frouvasta luo omia pieniä paineitakin...
    Smyril-linen matkat on nyt siis maksettu. Hinta ei mielestäni edelleenkään ollut mikään päätähuimaava, meno 1henk+mp 158€ paluu 1henk+mp 226€ (Tanskaan) ja emännän lippu opiskelija-alennuksineen Islannista 126€. Tuohon Saga Matkat ottaa vielä varausmaksun (15€) lisää.
    Aikaisemman ajatuksen sivuuttaneena, taidan mennä Tukholman sijasta Kapellskäriin Naantalista FinnLinkin laivalla. Matka (55€) on reilut parikymppiä kalliimpi kuin Siljalla tahi Viikingillä, mutta sisältää hytin ja kaksi ruokailua. Lisäksi matkustusaika on lyhyempi. Siinä sitä jo säästää kun voipi hytissä hetken rauhoittua, eikä istu missään oluella...
    Waakun sijasta matkaa taitan Isäni mopolla, (kiitos siitä ) Hondan CBF 600 S:llä. Takalaukku kulkineesta jo löytyy ja sen lisäksi tulee vasta hankkimani Heldin 24l tankkilaukku ja Moto Detailin tekstiilisivulaukut (40l), mihin on tarkoitus vielä köyttää teltta kiinni.
    Tämän hetken TJ on 10. Lasken sen aamuissa siihen kun olen perillä. Ei siis enää kauaa. Malttaisi vaan nukkua...



    Syteen tai saveen ja pubiin...
    ______________________
    Honda VFR 800 VTEC
    Buell XB12S (sold)
    Kawasaki ZX6R (sold)
  12. #12
    Tota noin...

    Kannattais ehkä vielä funtsia, montako päivää varaa sille Keflavikin reissulle.

    Itsekin Islantia kuolannut ja monta matkakertomusta lukenut. Olen antanut itseni ymmärtää, että useimmat käyttävät tuon koko viikon saaren kiertoon. Ykköstie on suurelta osin soraa ja Myvatnista Reykjavikiin lähes 500 kilometriä. Jos kellit kultasi kainalossa ensin kolme päivää ja vasta sitten lähdet kohti Keflavikiä, saattaa yllättäen tulla kiire lauttaan etenkin jos meinaat vielä hakea kullan kyytiin paluumatkalla.

    Kannattaiskohan poiketa ensin siellä Keflavikissä, niin voisi palata takaisin kullan kainaloon ja ilman stressiä ajella lautalle?
    Muutenkin tuolla saarella lie niin paljon nähtävää, että olisi sääli ajaa kiireessä jonkun luonnonihmeen ohi.

    Olen kyllä kade. Kunhan elämäntilanne sallii, niin vielä joskus menen Islantiin.

    I.
  13. #13
    Kannattais varmaan ajaa ekana päivänä mahdollisimman pitkään, kun olet Ruotsin puolella suurimman osan. Matkanteko Norjassa on nimittäin ihan toista. Karkeasti olen kokenut, että matkaa kertyy puolet samassa ajassa verrattuna Suomeen tai Ruotsiin. Ihan vaan varoitukseksi, ettei tule ongelmia ehtiä sille tärkeämmälle etapille.

    Paljon onnea ja upeita kokemuksia toivon sulle joka tapauksessa !!!
    Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,

  14. #14
    ihanaa mussukan haku reissua sulle kyl määki joskus vielä meen panulla islantiin....sit ku soratiet ei oo enää niin pelottavia reissukertomusta odotellessa.....
  15. #15
    Elä hyvä mies käytä sitä Erdalin tunnelia. Vuoren yli menee hieno vuoristotie. Tuli -99 syksyllä kokeiltua autolla toi vuoren ylitys yöllä lumisateessa suvikumeilla. Silloin olisin valinnut hyvin melelläni tunnelin, mutta kahdella pyörällä kesäkelissä vuoren ylitys on varmasti nautinto.
    Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
  16. #16
    Muuten hyvältä kuuloistava reitti- ja matka suunnitelma, mutta tuon tavernan kyllä skippaisin ja vaihtaisin tilalle joko Broadway tai Broadway 2
  17. #17
    Siis Islannissa olevien teiden kuntoko on huono? Eli sinne pitää mennä "kurapyörällä"; Transalp, Dakar, V-Strom tms? Onko joku ihan aikuisten oikeesti ollut Islannissa mopolla? Eikö siellä ole ollenkaan/riittävästi kestopäällysteisiä teitä?
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  18. #18
    Paljon on soraa, tiemmä.

    Eli jos jollekulle sora = huono tie, varmaan pitää mennä jollain maasturilla, mutta kyllähän soralla pääsee pyörällä kuin pyörällä.

    Vajaa kymmenkunta vuotta sitten asiaa tarkemmin tutkailin ja silloin ainakin tuolta lauttasatamasta Seydisfjordurista sekä myötä- että vastapäivään kiertäen ensimmäinen satakunta kilometriä päätietä, eli ykköstietä taisi olla sorapintaista.

    Noitten ainakin luulisi tietävän, ja on niillä kuvista päätellen kaikenlaisia pyöriä: http://www.sniglar.is/

    I. *
  19. #19
    Noniin, huomenna lähtee! 12:00 jyrähtää FinnLinkin kippari jotta: 'Täyttä höyryä etiäpäin!!' ja lähtee poeka muailimalle! Kamat on nyt tsekattu muutamaan otteeseen ja kaikki tarpeellinen tuntuu olevan messissä. Todennäköisesti muutakin. Reittisuunnitelma päälimmäisenä tankkilaukussa lähden Kapellskäristä kohti Norjan länsirantaa ja tiistai-aamulla matka jatkuu laivalla kohti länttä.
    Seuraava kirjoitus tuleekin sitten jo eri puolelta palloa. Tuskin viitsin Bergenissä nettikahvilaa etsiä...
    Kiitos piipu! Ei tarvitse enää oottaa kauaa...
    Katsotaan Oddo jos aikataulu antaa myöden sille vuorenylitykselle. Pääsuuntana on kuitenkin Bergen, tunnelilla tai ilman. Ensikesäksi oon kuitenkin jo saanut useita matkakumppaneita kun olen tästä reissusta kertonut ja todennäköisesti aikaa on paremmin, joten miksei vaikka sitten uus yritys. Suuntaa ei vielä kyllä tiedä, mutta sen selvinnee sitten...
    Kiitos taas mielenkiinnosta. Lisää löpinää tulossa torstaina...... TJ 5 !!!
    Syteen tai saveen ja pubiin...
    ______________________
    Honda VFR 800 VTEC
    Buell XB12S (sold)
    Kawasaki ZX6R (sold)
  20. #20
    Tuolla ei jokapoika käy
    F = dp / dt
  21. #21
    oslo-Bergen väli kestää kokonaisen päivän. Eli vähintään 12tuntia. Ajoin Bergenistä lauttoineen melkein Osloon asti. Klo 08.00 aamusta iltaan n. 22.00 asti ja jäätiin ennen Osloa lepäämään. Eli kiire tulee, mutta ei hätää, ku laivasi lähtee vasta aamulla.

    P.s uudet tunnelit ovat hienoja ja valoisia, niissä on hyvä ajaa. enemmän hirvitti ne vuoristotunnelit, märkiä ja pimeitä sekä kapeita. uusissa tunneleissa on melkein kaikissa ohituskaistatki.



  22. #22
    Palasin juuri loppuviikolla Islannista (muutaman mutkan kautta). En ollut mopolla liikenteessä, mutta ajoin bussilla ja koillisessa&kaakossa itse vuokra-autolla ja katselin myös teitä vähän "sillä silmällä".

    Tämä tulee nyt vähän myöhään, kun Jinx meni jo... *

    Päätie numero 1 (joka kiertää koko Islannin ympäri) on lähes kokonaan päällystetty, mutta itäosissa on pari muutaman kymmenen kilometrin pätkää soratietä, ihan hyväkuntoisia suurin osa. Jos osaa ajaa Suomessa mopolla sorateitä, pärjää niilläkin. Samoin paljon muita teitä on myös päällystetty (mm. Myvatnin, Akureyrin, Husavikin ympäristössä sekä lounaisessa Islannissa), mutta toki osa pienemmistä paikoista on vain soratien päässä.

    Islannissa on F-tiet (vuoristotiet) erikseen, joilla ei normiautojen vakuutukset päde, niille tarvitsee nelivedon tai enskan. Niissä voi olla nyrkin kokoisia murikoita, upottavaa hiekkaa, joenylityksiä jne. Kjölur (keskisen erämaan läpi menevä tie) ei ole enää virallisesti F-tie, mutta matkanteko tavan autolla (tai mopolla) siellä on hyvin hidasta (eikä autojen vakuutukset voimassa).

    Jos joku sinne on menossa pyörällä, kannattaa ostaa hyvä Islannin tiekartta (saa suuremmista kirjakaupoista) jo etukäteen ja tutkailla, mikä osa on päällystettä ja mikä soraa, niin voi suunnitella matkaa paremmin etukäteen. Kannattaa myös huomata, että osa teistä on vain (loppu)kesällä auki, etenkin noista F-teistä. Päätiet pidetään ajokuntoisina toki ympäri vuoden.

    Autolla ajaessa kiusallista oli, että tiet ovat juuri sen kaksi kaistaa kapeat, ei pientareita ja reunat ovat hyvin jyrkät heti asfaltin ulkopuolella. Rekkojen ohittaminen on siis pikkuisen jännittävää ja kun näkee jotain kivaa jota haluaisi katsoa tarkemmin tai kuvata, joutuu pysähtymään ajokaistalle (mitä ei viitsinyt tehdä kovin usein).

    Joka tapauksessa, upea paikka ja valitettavasti yksi viikko on surkean vähän (mullakin oli vain sen verran aikaa)...
    Excellence is the result of caring more than others think is wise,
    risking more than others think is safe,
    dreaming more than others think is practical and
    expecting more than others think is possible.
  23. #23
    Lyhyt tervehdys Islannista, koneella ei näissä maisemissa viitsi kauaa istuskella...
    *Elikä lyhyesti. FinnLinkin safkoja kehuttiin mulle jo ennen reisua, ja ne kyllä oli sen kehumisen arvoisia. Toodella maukkaat pöperöt!!!
    *Kapellskärissä olin seitsemän tienoilla ja siitä malttamattomana pysähtelemään ajelin suoraa päätä Osloon, johon saavuin kello kahden tietämillä paikallista aikaa. Suurin osa leirintäalueista oli jo kiinni, mutta sain silti pystytettyä teltan yhdelle, jonka sitten maksoin aamusella.
    *Oslosta ei ajo Bergeniin todellakaan vie koko päivää, vaan n. 9 tuntia, ja tämä sitä maisemareittiä, eli 7-tietä vuorten yli. Maisemat olivat aivan uskomattomia, ja ensikertalaisena norjankävijänä ajelin suurimman osan matkasta suu auki! * Katsottavaa siis riittää ja varsinkin se viimeiset 100km ennen Bergeniä on aivan suvereenia!!!
    *Bergenin keskustasta etsin ensinnä laivan lähtöpaikan ja sen jälkeen vasta kortteeria. No, sepä ei ollut viisas teko, tunnin ympäri pyörittyäni ajoin lähimmälle hotellille kysymään huonetta, kun en leirintäaluetta paikallistanut. Huoneita ei ollut ja leirintäalueelle matkaa yli 30km. Kiertelin läpi 7 eri majoitusliikettä ja kaikissa vaan tarjottiin ei-oota. Hermot riekaleina ajoin laivaterminaalia lähinnä olevalle parkkipaikalle, missä sitten viluissani kyhjötin puolen yötä, kunnes aamu sarasti ja Norröna päräytti laituriin.
    *Laiva itsessään on viihtyisä, ja jos ei yksin ole liikkeellä, kuluu aika mukavasti rupatellessa ja vaikka nauttiessa paikallista Fäärsaarelaista olutta. Maksuvälineenä he huolivat Euron, Norjan ja Tanskan kruunut. Kännykkäkin kuuluu laivan oman satelliittisysteemin ansiosta koko matkan, eli siis myös avomerellä. Hinnat tosin ovat todennäköisesti mukavat. Punkkapaikkakin oli ihan OK, koska siinä muutaman tunnin sai unta kaaliin imaistua ja taas jaksaa uuden päivän. Laiva pysähtyi Fäärsaarilla pariksi tunniksi ja siellä pääsi käymään kävelyllä tahtoessaan. Itse en viitsinyt huonossa kelissä sinne yksin lähteä, joten takaisintullessa frouva kainalossa käymme ihmettelemässä senkin.
    *Heti ensimmäinen nousu Seydisfjördurin pikkukaupungin rannalta kohti keskimaata saa varmasti kyllä kokeneimmankin Norjankävijän haukkomaan henkeä. Uskomattonmat näkymät seuraavat toinen toistaan matkan jatkuessa. Tiet olivat huomattavasti parempikuntoisia kuin odotin. Ensimmäisellä parinsadan kilometrin pyrähdyksellä Seydisfjördurista, Egilstadirin kautta Mývatnille matkalla oli vain 2km soratietä, missä siinäkin pohjalla kova kerros, ja pinnassa pientä irtosoraa. Ei haitannut matkantekoa nimeksikään. Enemmissä määrin vauhteja hidastaa mieletön tuuli. suurimman osan matkasta jouduin ajamaan 20 asteen kulmassa vuoroin vasemmalle ja vuoroin oikealle kaartaen.
    Teiden hyväkuntoisuus ja mukavat, pitkät suorat olisivat antaneet vauhdille hyvät mahdollisuudet, mutta liian raju puuskittainen sivutuuli hiljensi omat nopeuteni varsin lähelle rajoituksia. Paikalliset autoilijat tuntuvat kuitenkin ajelevan varsin reippaasti rajoituksista välittämättä (taajamien ulkopuolella siis). Täällä ei kai tarvitse peljätä sheriffin kyttäävän lähimmän puun takana. *
    *Nyt lähden katsastelemaan lisää Islannin ihmeellistä luontoa ja palaan lisäraportin kera asiaan seuraavaksi sieltä harmaasta kotihärmästä. Kuvia on myös mahdollisesti luvassa...
    *Saarelta kiittää ja kuittaa, vanha kunnon Jinksi *
    Syteen tai saveen ja pubiin...
    ______________________
    Honda VFR 800 VTEC
    Buell XB12S (sold)
    Kawasaki ZX6R (sold)
  24. #24
    Kotona vihdoin. Matkustaminen on mahtavaa, mutta on se vaan mukava saapua tänne kotiakin!
    Islanti oli mahtava kokemus (taas) ja kaipuu sinne palaamisesta jäi (taas), eli vielä tulen ainakin yhden matkan sinnesuuntaan tekemään (taas!). Seuraava reisu on luultavasti joko asuntoautolla, tai useamman mopottimen seurueessa, ja yhdellä huoltoautolla, jossa matkaisi kaikki se muu tarpeellinen. Itse saisi vaan heittää ajovehkeet niskaan, kuupan päähän ja lähteä päästelemään niitä komeita pitkiä suoria, joita sieltä paikkapaikoin löytyy.
    Matka sujui kaikkinensa todella hyvin. Viikko kyllä vaan on aivan liian vähän, ottaen huomioon myös sen että itse kiersin saaren neljässä päivässä. Ainoita takaiskuja oli se Bergenin taivasalla viettämäni yö ja teltan putoaminen kyydistä matkalla. Luojan lykky että vastaan sattui juuri tulemaan autoilija, joka noukki paketin kyytiinsä ja lähti peräämme. Samalla hetkellä kun huomasin takana olevan auton vilkauttelevan pitkiä, tajusin sen peilissä vilahtaneen liinanpätkän olevan juuri se mikä piti telttaa matkassa. Takana tuleva pariskunta mukavasti pelasti loppulomamme, ja pääsimme jatkamaan matkaa. Kiitos vielä, oi tuntemattomat teiden enkelit!
    Niin ja pääsin koeajamaan myös paikallisen yksihevosvoimaisen. Oli aika metkaa kyytiä ja pakko se on myöntää, jotta taidan sitä toistekin joskus koettaa...
    Lähdimme Mývatnilta siis sunnuntaipäivällä ajelemaan kohti Akureyriä, ja sieltä ykköstietä jatkaen Reykjavikiin päin. Yön vietimme Blönduósissa, ja matkaa päästiin seuraavana aamuna jatkamaan hyvän kelin saattelemana.
    Maanantai-ilta kului Reykjavikin kaupunkia ihmetellessä, ja seuraavana aamuna jatkoimme matkaa kohti Geysir-puistoa ja Gullfossia. Strokkur, joka on se vanhan ja väsyneen Geysirin mukavasti aktiivinen pikkuveli, purkautui kolmen-neljän minuutin välein, ja siitä sain näppäistyä ihan mainion kuvankin.
    Gullfossin jälkeen alkoi sade, ja sitä kestikin sitten keskiviikkoaamuun asti. Aivan märkinä emme viitsineet telttaa enää pystyttää vaan yö vietettiin Hostellissa, Vikin pikkukaupungin ja Skaftafellin luonnonpuiston puolimatkassa.
    Hostellista ajelimme sitten illaksi Seydisfjörduriin, josta seuraavana aamuna laivamme lähti kohti Tanskaa.
    Laivamatka sujui kaksin paljon kaunihimmin, ja rentoutuminen oli ajojen jälkeen helppoa. Saunaa, uima-allasta, herkullista seisovanpöydänruokaa ja Viking Clubin rentouttavaa pianistin soitantaa kuunnellessa joutui kaksi vuorokautta kuin hujauksessa.
    Nettisivun aikataulusta poiketen olimme Hanstholmissa vasta 15:30 paikallista aikaa, ja laivasta ulos päästiin vasta n.16:40. Satamasta matkaa Fredrikshavniin, Tanskan pohjoiseen satamaan oli n.160km ja tankkauksen jälkeen ei ollut enää epäilystäkään siitä, olimmeko myöhässä 17:30 lähtevältä lautalta. 20:00 irroitti seuraava Stena Linen laiva köytensä rannasta, ja suuntasimme kohti Göteborgia.
    Reittivalintana Fredrikshavn-Göteborg ajan ja kilometrien säästämiseksi. Tälläkin suunnitelmalla matkaa Hanstholmista Kapellskäriin taisi tulla rapiat 700km. Saavuimme Göteborgiin vähän iltayhdentoista jälkeen, josta ajelimme pisin yötä rauhallisesti 100km pätkiä kohti Kapellskäriä, jonne saavuimme joskus aamukahdeksan tienoilla. Pikkuhiljaa ja sopivilla tauoilla siis mentiin.
    9:15 lähti FinnLinkin paatti, ja pääsimme runsaan aamiaisen jälkeen nauttimaan levosta. Aamiaispöydän haukotukset kertoivat sen tarpeesta kanssamatkustajille aika selvästi. Hytti oli mitä mainioin ja sisälsi ikkunan suoraan laivan keulaanpäin. Näkymät siis mitä parhaimmat, tosin kukaan ei ulos siitä akkunasta kurkistellut. ZZ zz ZZ zz...
    Kuudelta Naantaliin, ensimmäisenä ulos laivasta ja jo varttituntia myöhemmin olimme Raisiossa anoppilassa. Kunnon löylyt, saunaolut, kuulumisien vaihto, kuvien katselu ja tuliaisten jako. Illaksi kotio, omaan sänkyyn pitkäkseen.
    Kaksi viikkoa oli siis takana. Hondan takarengas, jonka pelkäsin loppuvan matkalla, kesti aika mainiosti matkan ja kulutuspintaakin jäi ainakin puolitoista milliä. Ajometrejä kertyi kokonaista 3767km.
    CBF 600 S oli matkakumppanina mitä mainioin. Mielestäni vääntöä ja voimaa meidän kahden ja kaikkien romujen kuljettamiseen oli aivan riittämiin. Pienen koneen etuna pieni kulutus, 4,5 l/100km. Ja aina ei tullut ajettua edes niin nätisti.
    Uusia kokemuksia matkailusta tuli kartutettua, ja muailmaa nähtyä viiden eri maan aikana.
    Mennessä oli laivalla Islantilainen Goldwing-porukka yhdeksän mp:n ja kahden triken voimin. Matkassa myös muutama saksalainen moottoripyöräilijä matkaenskoineen. Takaisintullessa oli saksalaisia enemmältikin, luulisin kokonaissumman ylittävän tusinan pyörää. Ja enskoja tieteski. Oli matkassa vielä yksi brittikin, joka kertoili matkoistaan ja ajeli todella erikoisella kotarilla. Tuossa Linkki Jeremy Bullardin sivulle, jossa lisäinfoa.
    Islannin tiestöstä vielä sen verran, jotta menomatkalla pohjoiseen oli todella se yksi 2km pätkä hiekkatietä. Kaakkoisosassa noin 100km pätkällä ennen Seydisfjörduria oli muutama pätkä lisää, pituuksiltaan 2, 3, 9, 25, ja 10 kilometriä. Silti todella helppoajoista tietä.
    Nyt siirryn laittamaan kuvia albumiini, jahka saan niitä ensinnä pienennettyä hieman. Saattaa ottaa hetken, tai jopa siirtyä huomiseen...
    Jinksi kiittää ja kuittaa. Islanti on nyt kierretty. Paljon tuli nähtyä ja paljon jäi vielä näkemättä, ja jos kymysyksiä esiintyy, ottakaahan rohkiasti yhteyttä!!

    Edit Sinne alpumiin menee nyt muutama alle 500kb kuva, ne on ainoat mitkä löyty, muut yli 1mb... Huomenna lisää sit...



    Syteen tai saveen ja pubiin...
    ______________________
    Honda VFR 800 VTEC
    Buell XB12S (sold)
    Kawasaki ZX6R (sold)
  25. #25
    Äijä on äijä
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  26. #26
    Nyt on kuveja alpumissa kolmattakymmentä, eikun kummastelemaan!!
    Samu69 tahtoi tietää vielä vähäsen matkan kustannuksista, joten täältä pesee ja linkoaa...
    Minä+mp: Naantali-Kapellskär 55€, Bergen-Seydisf. 158€, Sedisfjördur-Hanstholm 226€. Minä+emäntä+mp Fredrikshavn-Göteborg 85€ ja Kapellskär-Naantali 85€.
    Ruotsissa tai Norjassa ei tarvinnut minun ajoreitilläni tietulleja maksaa, mutta 7-tiellä oli matkalla yksi lautta, hinnaltaan 45 kruunua. Islannissa Reykjavikin kupeessa vuonon ali menevän 5,7km:n tunnelin maksu 200 Isk (2,4€). Tosin tämänkin paikan voi kiertää, ajomatkaa muistaakseni 36km lisää.
    Yöpymiset teltassa Islannissa keskimäärin 700 Isk:ta per nuppi per yö, eli n.8,4€. Hostelli maksoi kahdelta kahden hengen huoneessa 5550 Isk, eli n.66€
    Polttoaineen hintaa en enää Ruotsista tai Norjasta muista, mutta Islannissa se oli noin 125 Isk/l, joka tarkoittaa puoltatoista eukkaa.
    Kaikki maksaa saarella paljon: keskikokoinen pizza Reykjavikissa 15€, purilaisateria cafe/raintolassa 15€, olut alkaen 8€/tuoppi, Bacardi Breezer Mývatnin hotellin alabaarissa 9,4€ kpl, 600g jauhelihaa 9€, kilon juusto 13€, jne jne...
    Uima"halleja" on lähes joka kylässä, ja ne ovat suurimmaksi osaksi ulkoilmassa. Altaissa on lämmin, n.25-asteinen vesi, ja vieressä sitten kuumempia altaita. Keskihinta liikkuu 350 Isk:n paikkeilla, eli 4,2€ per kärsä.
    Puhelut ovat kalliita, mutta jos viettää perillä pidemmän aikaa kannattaa ostaa paikallinen prepaid-liittymä, jolla puheleminen paikallisiin numeroihin moninverroin halvempaa. Paketit alkaen 1000 Isk.
    Enpä nyt tähän hätään muuta muista.
    Kiitos, hei!
    Syteen tai saveen ja pubiin...
    ______________________
    Honda VFR 800 VTEC
    Buell XB12S (sold)
    Kawasaki ZX6R (sold)
  27. #27
    Lainaa (JinX @ Elo. 24 2007,15:45) kirjoitti
    Maisemat olivat aivan uskomattomia, ja ensikertalaisena norjankävijänä ajelin suurimman osan matkasta suu auki! * Katsottavaa siis riittää ja varsinkin se viimeiset 100km ennen Bergeniä on aivan suvereenia!!!
    jep norja on kyl ihana upeet mukatiet...maisemat...jne...

    upeita kuvia...kyl sinne islantiiki pitää päästä
  28. #28
    Viime yönä juovuspäissään tuli sit idea lähtee Islantiin mopoileen kesälomalla. Repsikka on suunnilleen yhtä innoissaan matkasta kuin minä itsekin. Omalla ysiärrällä ei siellä ajella, koska en halua olla rajoittunut ajamaan vain pääteillä. Siispä lennot Reykjavikiin ja matkaenska vuokralle. Koko saari on aikomus ajella ympäri, ja varmaan pieniä bonuslenkkejä siinä sivussa, joten minimissään viikko vedetään mopoillen. Pari pyöriä vuokraavaa firmaa jo löytyi netistä.
    Ajankohta tulee olemaan jossain elo-syyskuun vaihteessa, jos paikallisilta mopovuokraamoilta löytyy meille menopeli.
    Niinpä, arvon orkkilaiset, pyydänkin maassa matkailleilta vinkkejä, kaikkee semmosta nippeliä, mikä ei tuu välttämättä nyypällä mieleen sinne lähtiessään.
    Majoitus ainakin on yksi kysymysmerkki. Kannattaako ottaa teltta ja makuupussit mukaan ja olla niissä ainakin osa yöpymisistä? Pitääkö teltan kanssa aina löytää leirintäalue, vai saako sen pystyttää minkä tahansa muhkuraisen kivikasan päälle? Onko maassa majataloja kuinka tiheässä, ja niissä vielä tilaakin yleensä? Ja meneekö näissä hinnoittelu maan tavalla, eli hullun kallista? Matkakassa on kohtuullisen kokoinen, muttei rajaton...
    9r -02
  29. #29
    Lainaa (esanssi @ Kesä. 29 2008,21:24) kirjoitti
    Viime yönä juovuspäissään tuli sit idea lähtee Islantiin mopoileen kesälomalla.
    Ei paska idea! Lieneekö moni muu orggilainen mun lisäksi siellä mopollaan ollut?

    Lainaa (esanssi @ Kesä. 29 2008,21:24) kirjoitti
    Koko saari on aikomus ajella ympäri, ja varmaan pieniä bonuslenkkejä siinä sivussa, joten minimissään viikko vedetään mopoillen.
    Viikko riittää nähtävyyksien katselemiseen ja mestoissa pyörimiseen, mutta jos enskalla pääsee rymyämään saaren keskusosissa suosittelen pidempää vierailua!

    Lainaa (esanssi @ Kesä. 29 2008,21:24) kirjoitti
    Ajankohta tulee olemaan jossain elo-syyskuun vaihteessa, jos paikallisilta mopovuokraamoilta löytyy meille menopeli.
    Tuo elokuu alkaa olla camping/majoituspaikoilla ja ylipäätään matkailupalveluilla viimeinen aukiolokuukausi. Sesonki loppuu ja porukkaa on nähtävyyksillä vähemmän kuin keskikesällä. Tarkoittaa myös majoituksen mahdollisesti huonompaa saatavuutta. Lähes kaikki pitävät elokuun vielä auki, mutta syyskuussa alkaa jo paikkoja sulkeutumaan.

    Lainaa (esanssi @ Kesä. 29 2008,21:24) kirjoitti
    Majoitus ainakin on yksi kysymysmerkki. Kannattaako ottaa teltta ja makuupussit mukaan ja olla niissä ainakin osa yöpymisistä? Pitääkö teltan kanssa aina löytää leirintäalue, vai saako sen pystyttää minkä tahansa muhkuraisen kivikasan päälle?
    Mulla oli mukana teltta. Yötaksa yleensä 5-8€. Lämmintä vettä tulee suihkuista ja kaikki fasiliteetit yleensä aika hyvät. Mielestäni teltan saa pystyttää minne tahansa, mutta laavakivellä yöpyminen ei kyllä käynyt mielessä maastoa kun katseli ajellessa.

    Ei nuo leirintäalueet niin pahan hintaisia ole ja teltan kanssa on joka tapauksessa hieman epämukavaa (kasaukset, purut yms), joten en luopuisi mukavasta aamusuihkusta ja kunnon vessoista muutaman euron tähden. Niin ja siellä ei juuri ole kasvillisuutta mihin neiti pääsee kyykkyyn tai isäntä itse puun alle. Islannissa on sanonta: If you're lost in a forest in Iceland, all you have to do is stand up. Toki kannattaa ottaa huomioon teltan ja makuupussin kunto, koska yöllä saattaa olla pakkasta...

    Lainaa (esanssi @ Kesä. 29 2008,21:24) kirjoitti
    Onko maassa majataloja kuinka tiheässä, ja niissä vielä tilaakin yleensä? Ja meneekö näissä hinnoittelu maan tavalla, eli hullun kallista? Matkakassa on kohtuullisen kokoinen, muttei rajaton...
    Majoituksia muistaakseni oli lähes joka kylässä, joten katon saa ylleen aika varmasti. Visit Iceland-sivustolta löydät lisäinfoa ja paikalliset juhlapäivät, jolloin saattaa olla tungosta. Hinnat ovat kyllä suomalaisen kukkarolle aika kovat, joten teltta ei ole huono vaihtoehto.

    Lonely Planet-matkaopas, joka oli mukana oli todella korvaamaton apu sekä suunnistuksessa, majoituksen etsimisessä, että nähtävyyksien katsomisessa ja etsimisessä. Toki ilman sitä en olisi tiennyt että missasin Vikin mustat laavakivestä muotoutuneet "pylväät" ja mustat hiekkarannat, mutta olisin kyllä myös missannut paljon muutakin.

    Jos kerran menette enskalla ja pääsette ajelemaan 4x4-polkuja, älkää missatko Landmannalaugaria! Sen sanotaan olevan Islannin kauneimpia paikkoja. Sijaitsee ikävästi sisämaassa, joten katupelillä ei sinne ole menemistä. Toinen näkemisen arvoinen paikka on Askja, myöskin sisämaassa.

    Jos (ja kun) menette Mývatniin, voin piirtää kartan siitä pienestä halkeamasta laavakentällä, jossa kävin uimassa ja pistää sen privalla tulemaan. Mahtava mesta muutaman metrin maanpinnan alla. Täysin puhdasta n.40-asteista vettä. Mui bueno!!

    Islantiin aion itsekin palata vielä. Onko se ensikesänä, sitä ei vielä tiedä, mutta palattava on. Jos kysyttävää ja tiedusteltavaa tulee, voin toki olla avuksi. Otapa yhteyttä vaikka privalla tai kysele reilusti täällä, niin muutkin vastaisuudessa ehkä hyötyvät!

    Toivotan teille hyvää matkaa ja varovaisuutta, siihen paikkaan voi jäädä koukkuun...(ns. Lost in Iceland)
    Syteen tai saveen ja pubiin...
    ______________________
    Honda VFR 800 VTEC
    Buell XB12S (sold)
    Kawasaki ZX6R (sold)
  30.  
  31. #30
    Dodiih! Känni-ideaa lähdettiin sitten toteuttamaan. Lennot ja mopo on nyt varattu! * Matka ajoittuu kokonaan elokuun puolelle. Pyörä on käytössä viikon verran ja se on tarkoitus käyttää kierrellen mielenkiintoisimmat nähtävyydet eri puolilla saarta. Reykjavikissa ollaan sitten ilman pyörää reilut kaksi päivää. Vähän pidempi aika olis tehnyt mieli varata, mutta lentojen aikataulut ja hinnat olisivat menneet reilusti huonompaan suuntaan.

    Paljon kiitoksia JinXille vinkeistä ja omasta matkakertomuksestaan, ilman sitä ei välttämättä oltais nyt tässä tilanteessa! Kiusaan sitten lisäkyssäreillä, jos tarvetta tulee. Niin, sen kartan jos viitsit piirrellä, niin käydään tarkastamassa paikka.

    Jonkun stoorin saatan itsekin reissusta kirjoittaa, jos onnistun tuottamaan tarpeeksi julkaisukelpoista tekstiä.
    9r -02
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen