Eli, jos kaksi tai useampi autoa junnaa vasemmalla kaistalla (== jono), niin ne saa ohittaa oikealta, mutta yhtä ei..
Eipä ole pahemmin käytännössä tullut "vasemman kaistan varaajien" perään jäätyä, v*tun håmåt!![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Vasemmalla kaistalla ajaminen, paitsi ohittaessa, tulisi aina olla sakon arvoista. Vasta sitten ymmärrettäisiin, että se on ohituskaista. Suomessa, motarilla, 120 ajava, kuvittelee oikeudekseen ajaa vasenta kaistaa koko matkan ja se on dorkaa, se...
... jotain piti muistaa
Juuri näin. Ja tässäkin tapauksessa siis kaistaa vaihtamatta. Eli pitäisi olla jo valmiiksi oikealla kaistalla että saa posauttaa vasemmalla kaistalla etenevästä håmåjonosta ohitt(LaMasquerade @ Elo. 03 2007,10:27) kirjoitti
![]()
Nää on pahoja. Siitä olisi lähdettävä, että motoristi tarvitsee koko kaistanleveyden yksin itselleen. Ainakin minä ajan sillä tavalla, että tarvittaessa käytän kaistan koko leveydeltä. Toisinaan väistelen tiellä olevia koloja/kaivonkansia/roskia yms. joskus käyn kurkkimassa edessä olevaa liikennettä kaistan oikeassa reunassa sitten heti perään vasemmassa reunassa jne. Ei se takana oleva motoristi voi olettaa, että toinen on automaattisesti huomannut, pysyy yhdessä ajolinjassa ja antaa tilaa, kun on myös motoristi. Ja Minä ainakin näen takana olevan liikenteen paljon paremmin autosta kuin mp:stä. Johtuen paljolti noista peileistä ja varmaan myös vähäisestä mp:n ajokokemuksesta.(Jake82 @ Elo. 03 2007,09:31) kirjoitti
Mulle on pari kertaa käynnyt kaupunkiliikenteessä, että toinen motoristi hujauttaa ohi ihan "puskista". Kyllä siinä vähän säikähtää vaikka nekin ihan alle 50km/h vauhdeissa.
Miksi ei käyttäisi sellaista tapaa, että takaa tuleva motoristi tulee siihen edellä ajavan motoristi peileihin roikkumaan ja edellä ajava näyttää kädellä "mene ohi vaan" jolloin minusta yhden ajokaistan leveydellä on ihan hyvä mennä hetkellisesti kaksi motoristia, kun molemmat on tietoisia siitä ohituksesta. Vai onko tällaiseen jotain yleisesti käytettyä tapaa?
xxx
Minä ajelen myös sillä olettamuksella että minulla on koko kaista omassa käytössäni ja kuinka ollakkaan tässä yksi kerta ajellessa Forssasta Espoosen nopeusrajoituksien määräämää vauhtia joku kiireinen motoristi pyyhäkäis melkoisella nopeudella oikealta ohitse ja kysymyksessä oli tie jossa vain yhdet kaistat molempiin suuntiin, kyllähän säikähdin melkoisesti, sydän löi muutaman ylimääräisen lyönnin, siinä ajaessa mietin että ajankohan liian lähellä keskiviivaa jospa tämä ilmeisesti kokeneempi veli tai sisar yrittää näyttää minulle parempia ajolinjoja![]()
Kawa ER5, Honda CBF 600 S, Suzuki SFV650 Gladius, Kawa Vulcan 650
Menee nyt vähän pilkun viilaukseksi mutta mä tulkitsen ainakin lakia niin että pääasiassa ohitukset vasemmalta, oikealta ainoastaan silloin kun samaan suuntaan menee kaksi tai useampi kaista etkä vaihda kaistaa ohittaaksesi oikealta. *(tsj @ Elo. 03 2007,10:23) kirjoitti
Ja piennarta saa käyttää vain mopoilijat, jalankulkijat ja fillaroitsijat, silloin kun piennar on riittävän leveä...
moottoripyöräily, parasta mitä voi housut jalassa tehdä![]()
Tästäkin voisi tietty saivarrella että jos se vasenta kaistaa ajavan nopeus on todella se suurin sallittu 120km/h niin tarve tämän ohitukseen tarkoittaa itseltä ajoa jatkuvalla ylinopeudella, joka on myös sakon paikka(seku @ Elo. 03 2007,10:32) kirjoitti
Mut en mää ala ainakaan... perjantai
![]()
![]()
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Ilmaisuista johtuen meinaa joskus suupielet revetä(tsj @ Elo. 03 2007,10:20) kirjoitti
.
Tuli mieleen tuosta ERÄS muijan hyvistä kysymyksistä kun oli lukenut Porsche merkkisestä autosta ja kysymyshän oli tietysti:"Kumpi on parempi,moottori vetää vai työntää".
Ei olisi pitänyt naurahtaa ääneen siinä tilanteessa voin sanoa.
Ohi asian tämäkin on tietysti.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Juuri näin tulkitsen minäkinkirjoitti
Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta
Eli ne kulkevat samanaikaisesti rinnakkaisilla kaistoilla, ennen ja jälkeen ohitustilanteen.
Honda CBR1100XX
Näin kyllä, jos puhutte ei-moottoritiestä. Moottoritiellä ei saa ohittaa oikealta noilla perusteilla.(CebariTonni @ Elo. 03 2007,17:46) kirjoitti
xxx
Lain mukaan myös moottoritiellä saa ohittaa oikealta, mikäli samaan suuntaan menee vähintään kaksi ajokaistaa eikä ohittaja vaihda kaistaa ohittaakseen...(Streethawk @ Elo. 03 2007,18:30) kirjoitti
7 §
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
Ja toi piennartekstihän ei kuulu moottoritieosioon lainkaan... *![]()
Noh, tuli satikutia tai ei, itse toimin moottoritiellä näin, siis mopolla:
Ajelen oikeata kaistaa, saan kiinni vasenta kaistaa ajavan "jonon" (joka yleensä syntyy siksi että siirrytään vasemmalle kaistalle ohittamaan sitä 500 metrin päässä menevää rekkaa koska muutkin ovat niin tehneet, emmekä halua että takaa tuleva kiilaa minut ohitusjärjestyksessä sen takia *), jatkan omaa (oikeata) kaistaa kunnes saavutan edellä ajavan ajoneuvon ja sitten vasta vaihdan vasemmalle. Ohitan siinä jonkun moisen nipun autoilijoita, mutta OMASTA mielestäni en riko lakia, mikä laki määrää minut vaihtamaaan kaistaa "liian" aikaisin? Nythän ajan eniten oikealla.
Sitten taas jos vasenta kaistaa körötellään , esim. 3 rekkaa ajaa 500m toisistaan ja pysytään vasemmalla nopeuserolla 10km/h, menen ohi oikealta rekkojen välisellä osuudella, rikon siis lakia, mutta elämä on. Ei lienee ensimmäinen eikä viimeinen asia missä lakia rikon, mutta so? Maailmassa on paljon pahempiakin asioita. Mitä sitä muista ja muiden ajatuksista stressaamaan/välittämään kun ei kellekkään pahaa tee. *
Friends call me a LonelyRider, but freedom is just another word for nothing to lose anymore......
Ite ajelen tän mukaan, teen itseni näkyväksi edellä ajavalle kanssamotoristille,. Tietty jos vauhti natsaa, mikäs siinä perässä ajellessa(Jake82 @ Elo. 03 2007,09:31) kirjoitti
![]()
07 ZZR 1400
Kannattaa ainakin katsoa ettei se vasemmalla kaistalla matelija ole poliisiauto joka on tekemässä oikealta ohittajien tehovalvontaa.
Mua ketuttaa ne suomalaiset tupauunot jotka eivät osaa ajaa motarilla!
jos oletetaan että jonot etenee pääosin 120 km/h oikealla kaistalla. Sittten tulee näitä jotka ajaa 130 km/h ja ohittavat jonossa oikealla kaistalla ajavat yksitellen, varsinkin jos perästä tuleekin auto joka saavuttaa 5 km/h nopeudella, niin sen takiakoukataan siihen sun nokan eteen ja päästetään tämä "kovempaa" ajava ohi. Siitä ei seuraa kuin tökkivää liikennettä ja hurjasti vaaratilanteita.
Ei halvattu mitä puupäitä suomi on täynnä. Vitsi jos ajetaan sitä pientä ylinopeutta (10 - 20 km/h), niin kiskotaan sitä vasenta kaistaa niin pitkään kunnes on riittävän pitkä väli, jossa voi päästää ne kaaharit ohi.
Ei tosiaankaan tarvi koukata oikealle kaistalle ja aiheuttaa vaaratilanteita jos oma mittari näyttää 140 km/h motarilla. Se on ihan sama mitä se bemari/audikuski perseessä ajattelee.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Mjaa... Mä kutsun tota sujuvaksi liikenteeksi. Jos siellä oikealla kaistalla nyt jonkin verran on tilaa niin sinne vaan, ei siellä kauaa tarvi olla.(sky @ Elo. 04 2007,10:38) kirjoitti
Tuo on mielestäni jo lähtökohtaisestikin aivan syvältä.(sky @ Elo. 04 2007,10:38) kirjoitti
Nyt en ymmärrä miksi tuollaiset hidastelijat ylipäätään menevät ollenkaan vasemmalle kaistalle. Oletko milloinkaan laskenut miten paljon aikaa olevinaan säästyy noin pienillä nopeuseroilla pitkilläkään matkoilla. Sitten on kuitenkin aikaa istuskella kahvilla tolkuttomia aikoja tai lueskella Aku Ankkaa vessassa istuskellessa. Siksi juuri sinne vasemmalle ei pidä 5-10km/h vauhtierolla edes suunnitella menevänsä. Vasen kaista pitäisi jättää VAIN niille, jotka ihan oikeasti kulkevat ripeämmin. Esim. motareilla jatkuva ajaminen vasemmalla ilman ohitustarkoitusta on rangaistava teko sanoo LP:n mopokuskit ilman mitään tulkintaongelmia. SIIS mikäli ohitettavassa "jonossa" on pitkiä välejä, on todellakin ihan oikeasti syytä palata varsinaiselle ajokaistalle .. ja sitä suuremmalla syyllä, jos taakse on ilmaantunut joku, joka on selvästikin menossa reippaammin. Näitä vasemmalle pesiytyneitä jarrumiehiä on nykyisin aivan hemmetisti liikaa. Mikäli jonossa-ajaminen tuntuu jotenkin hankalalta on syytä miettiä oman psyyken terveydellistä tilaa. Itse ainakin ajelen ihan mielelläni jonoissa mikäli ei ole eirityistä tarvetta ehtiä jonnekin nopeasti - eikä tämmöistä tarvetta ihan joka kerralla todellakaan ole.
Itse ainakin päästän kaikki perässätulijat - ambulanssit, poliisit, palokunnat ja muut oikeasti ripeästiajavat ohitseni väistämällä HETI eikä vasta jouluna. Kannattaisi tarkistaa TLL:stä mitä sanotaan ohitettavan velvollisuuksista sekä ajoneuvojen välisistä etäisyyksistä.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
kyl mä sain sakot ku ohitin oikeelta ja siinä tais olla ainakin neljä autoa. Poliisi sano et jos on yli 70 nopeusrajotus ei saa oikeelta ajaa ikinä ohi. Perkeleen tyhmiä sääntöjä
Ois nyt ensinäkin syytä muistaa että jos ajat motarilla 120 km/h, niin sulla on syytä olla 120 m väliä edessä ajavaan. Jos ajat 140 km/h, niin se 140 m on liian vähän turvaväliä.(MattiR @ Elo. 04 2007,11:03) kirjoitti
Eli a) kun koukkaat toisen eteen, niin ajat ainakin 120 m auton ohi ennenkuin tunget siihen väliin
b) siinä välissä pitää jäädä eteesi vielä se vähintäänkin 140 m turvaväliä edessä ajavaan. Ja koska saavutat koko ajan edessä ajavaa niin se 200 m ei ole liikaa turvaväliä. Eli jotta voit käydä siellä oikealla kaistalla turvallisesti sen raon koko pitää olla 300 - 350 m. Jos jarrutat vauhdin siihen 120 km/h, niin raoksi riittää se 240 m
Muista että kun nopeus tuplaantuu, jarrutusmatka nelinkertaistuu!
Eikä tarvi olla kun ihan normaalilla maalaisjärjellä varustettu, kun ajelee 3 tietä aamuhämärässä helsinkii ja katselee sitä takavalojen helminauhaa ja kuinka siellä autot koukkii jatkuvasti ja kuinka jarruvalot vilkkuu, niin ymmärtää minkä takia se koukkiminen on turhaa. Ja ymmärtää myös mitenkä se on vaarallista.
Kerropa sinä nyt sitten minkä kokoiseen väliin sinä sitten aina 'koukkaat'?
Ja jos nyt ollaan tarkkoja niin jos 80 km/h alueella on 80 m turvaväli, niin suoraa laskemalla saamme 120 km/h 160 m turvavälin kun edessä ajava ajaa samaa nopeutta.
Ja niitä hälytysajoneuvoja on turha sotkea tähän juttuun.
Eikä tarvi olla mikään nero tajutakseen että jokainen turha kaistanvaihto vaarantaa liikennettä tarpeettomasti.
Motarilla liikenne sujuu hyvin kun toinen kaista vetää sujuvasti ilman koukkimisia sitä 140 km/h ja toinen sitä 120 km/h kun ei ole niitä hitaita ajoneuvoja jarruina.
Ihan itse olet juuri tuossa kertonut MIKSI ohittaminen ylipäätään on(sky @ Elo. 04 2007,11:43) kirjoitti
sellaista puuhaa, että kannattaisi todellakin miettiä, että onko se ihan
oikeasti tarpeellista. Perustelusi on ihan asiaa kaikin puolin.
Omasta mielestäni ns. turhia ohituksia on likimain kaikki ohitukset.
Tilanne vain on nykyään käytännössä sellainen, että ihmiset
v*ittuuntuvat, jos edelläajava ajaa vaikka vain ½km/h hitaammin.
Ihan oikeasti tuskin kellään on aivan noin kiire.
Omat ohituskriteerini on (paitsi ORG.in ajoissa), että ihan ensiksi
en lähde ollenkaan ohitse ja seuraavaksi - en taida lähteä sittenkään,
sillä tuskin koskaan on ihan oikeasti NIIIN hoppu, että 5-10min
loppuajassa ratkaisisi yhtään mitään. Näihin ohituksiin liittyy vielä
sekin, että suttuisilla keleillä ei ole edes kohteliasta kiilata juuri toisen
eteen roiskimaan kuraa silmille. En edes yritä väittää ettenkö itse
tyhjällä tiellä pyrkisi ajamaan reippaasti.
PS.
Kaupunkiajamiset ja ohittelut on ihan oma juttunsa ...
Maanteillä olen joskus harrastellut sitä ettei oma vauhti nouse liiaksi,
että olen jäänyt rekan perään n. 75-150m päähän ja pysynyt siinä.
Minusta pääsee ohi helposti ja tilaa on vaikka kuinka, mutta käytännössä
niitä todellisia ohittelijoita ei ole montaakaan sitten kuitenkaan ollut eikä
mitään jonojakaan ole ikinä syntynyt. Toisinaan jään myös jonkun
nopeusrajoitusten mukaan ajavan pikkuauton taakse, niin että meille jää
ihan kunnon väli, mutta edelleenkään niitä ohittelijoita ei ole ilmaantunut
pitkilläkään matkoilla kuin muutama. On tullut testailtua nelos- ja
viitosteillä matkalla Kiuruvedelle, kun anoppi asustelee siellä .. matkaa
on himpun yli 500km suuntaansa, joten kokemusta on kertynyt
viimeisten 30v (oikeesti 37v) aikana melkoisesti ja varmuudella voin
sanoa, että porukka ajelee melko siististi .. jopa motoristitkin. Välillä
olen huomannut että rahaa on "säästynyt" ihan oikeasti ..
Ongelma on näet ollut se, että yksin ajellessa vauhti tuppaa noussemaan
ihan huomaamatta ja vahingossa .. varsinkin mp:llä.
[QUOTE= (sky @ Elo. 04 2007,11:43)]Ei kai nyt ihan sentään 300-350 metriä.. Perinteisesti kahden sekunnin välimatkaa, siis 30 m/s nopeudella 60 metriä, on pidetty suositeltavana turvavälinä ja edes poliisit eivät puutu yli yhden sekunnin turvaväleihin (eivätkä yleensäkään mihinkään muuhun kuin ajonopeuteen)sky,Elo. 04 2007,10:38 kirjoitti
Vasemman kaistan kotipoliiseista pääsee eroon kun vaihtaa itse oikealle kaistalle, jolloin edellä olija kiilaa heti eteen kun pelkää, että yritän ohitusta oikealta. Sitten vaan heti takaisin vasemmalle kaistalle ja meno jatkuu..
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Puhutaanko vielä samasta asiasta...(LS 650 @ Elo. 03 2007,22:13) kirjoitti
Ymmärsin, että tarkoitat, että motarilla saa ajaa oikealta ohi missä vaan tilanteessa, kunhan ajaa kokoajan oikeata kaistaa.
Tilanne jossa motarilla ei jonoa, ei opasmerkkejä eri liikennesuunnille jne. niin oikealta et saa mennä ohi. Eli vaikka Kolmostie Keimola-Klaukkala, niin sillä välillä et saa mennä oikealta ohi. Ellei kyseessä ole jonoutuminen.
"...tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle..."
Tuo yo. teksti tarkoittaa sitä, jos motarilla on ylhäällä opasmerkit jossa motari haaraantuu kahteen suuntaan. Eli motarilla on ylhäällä opasmerkit vaikka Turku ja Lohja. Niiden merkkien jälkeen saat ajaa oikealta ohi sinne omaan suuntaasi vaikka vasemmalla kaistalla olisikin toinen auto.
xxx
Eiköhän noi turvavälit olleet:
40 km/h --> 20 m
80 km/h --> 80 m
Fubndaas kun ajat jonossa. Eka jarruttaa, toinen jarruttaa, kolmas jarruttaa, neljäs jarruttaa jne... monesko auto on se joka ei kerkeä enään saada autoa pysähtymään kun turvaväli on liianpieni?kirjoitti
Tommosille tienkäyttäjille pitäs aina tarjota kahveet!(MattiR @ Elo. 04 2007,11:59) kirjoitti
![]()
Vaikea on. On vaikea. * **
Kun suomalainen menee maahan jossa vasenpuolen liikenne niin saa oikealta ohittaa. Minun luvalla.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Sun lokiikkasi lepattaa pahasti .. kyllä jonoissa näkee milloin jossain(sky @ Elo. 04 2007,13:43) kirjoitti
alkupäässä alkaa tapahtumaan .. taidat pelleillä tahallasi ..
![]()
Siinä mielessä samassa asiassa ollaan että taidetaan molemmat keskustella motarin ohituksista *(Streethawk @ Elo. 04 2007,13:38) kirjoitti
Eli yritän sanoa: Oikealta saa ohittaa mikäli samaan suuntaan menee vähintään kaksi kaistaa, vasemmalla on jonoa, joka kulkee hitaammin kun sinä oikeata kaistaa. Ohi vaan oikealta. Mutta jos itse olet siellä vasemmalla jonon perässä, et saa vaihtaa kaistaa oikealle koukataksesi sieltä ohi... Niin pitkään kun pysyt siellä oikealla kaistalla saat ohittaa vasemmalla jonossa ajavia...
Ja tottakai jos motarilta erkanee oikealle ja vasemmalle omat kaistansa vaikka sinne lahteen ja turkuun, saat ajaa lahteen menevää kaistaa nopeampaa ja ohittaa niitä turkuun menijöitä...
Oikeesti, jos oot fiksu, koitat käännyttää ne Turkuun menijät jo ennenkuin niille tulee vastaan se ainoa liikennemerkki joka oikeuttaa U-käännökseen motarilla (Turku 10 -kyltti) *![]()
![]()
Varmaanki kertoivat jonkin pykälän siinä tilanteessa.(eetesy @ Elo. 04 2007,11:05) kirjoitti
P.S. Korjasin pienen ajatusvirheesi.![]()
No voihan hemmetti...(Akiva @ Elo. 04 2007,21:21) kirjoitti
Eikun vaikka kehä ykköselle ja kehä kolmoselle ja hesan sisäänajoväylille jonkinmoiset peltipoliisit kuvaamaan ruuhka-aikaan, niin johan ropisisi valtion kassaan rahnaa jota sitten taasen voitaisiin käyttää joidenkin hienojen kulttuurirakennuksien rakentamiseen *
![]()
Haluaisimpa nähdä kuinka liikenne "sujuvasti" soljuisi ruuhka-aikana pitkin kehiä tai Helsinkin sisäänajoväylillä kun oikealla kaistalla ajavan pitäisi vain seurailla koska vasenta kaistaa ajava hiljentää *![]()
![]()
Minä kyllä veikkaan että tuo 70 on poliisin oma sääntö *![]()
Honda CBR1100XX
+1(PSmo @ Elo. 03 2007,08:55) kirjoitti
Mihin se Salovaaran lakiehdotus liian hitaasti ajamisen rokottamisesta on haudattu![]()
Honda CBR 600F - Suzuki GSX-R 1000 - Yamaha YZF 600 Thundercat - Kawasaki Z 750 - Honda CB 600 Hornet - Yamaha XT 600 - BMW F 800 S & Kawasaki KLX 650 - BMW G 650 Xmoto